Onderlosser voor bij stoom baggermolen

nog wat zitten klooien:
servo maakt 26 omwentelingen per minuut bij 3 volt. (48 op 5 volt)
heb er 3,5 nodig.
haakse wielen 15/27
geeft dan een tijd van sluiten / openen van 14.5 seconden.

De huidige worm/wormwiel overbrenging gaf een vertraging van 1 op 25.........
 
s5zhioCzPMKeVNLzse25S9iDp4Z-_uaTEQgNLq7QKqXyS7n_IjT3rNHZ0F_3januCcGm9jNw8Fo4ezutijO2aklACvtn6HeiQHLfSwhPOLWSe-5jyif8ppIRIh2T5V_ngi39lCaH4GchkWhmTJCtydntiVZY8iIJZ2Tcwh1ljfuI8YLASdOTkCSDWkxUuhffIpORTC2lKx-KMv_kp-xzJd6xXefNNY2U78N3ibHI5I0gGRwNAlIXli0YLurA2mMfYrMi5DCU4nM78MTQpl1evUlk2sMVHvQE26kAF3aMd7MnVxbLQ4ilvlAE5aBXLVIIdoQf7mlv9ZtzsVEcvaJw13OSUjZk8y-6lql24S5EDpRql3ykEdmfICpdRYI6NOvOpwPOin2vqKonQLbz6RzvFKLb-hXkyJEWtdsfEnQa_xYgiOCRa29Hf5j6jSMDmEmM23l7HMrnUkph0V8lcs71HIchFlnWksj4MkncZ48kp8FsteWO2r5sfwxEnKHLbOCzi8mi_h-W0PjhM8mxkXtbO8HzwG-Lx-ml_23Y_Mmm1GvfhvzwlAJ6jY0UhlNpViMCCUE4U43YbYCoeKEWBKuFURLjySWfnpqhRQF7LxaZBvKtNoZtS-zl=w800-h600-no


LlO0NfzDXflwrDQ_vgaDDGRvrVpV4f8cyOHog3BJAeRu1Clq-tUvpnsOLAPTZ-O1E_4xtsRnlE_MVa8fsQ-K_MVNuN2xhcnqCeneFfxvVx8QCdxJX158RN8O6FUDHmw_SvAQVZ1mtKfZgC1ykqWJ_ozPeq2dOWcO6BZuQTm2ZhELUIjwcmqn9gHXtxw5cfI4HzUTT7cgifVwi09S_nvdoWaAKq7kf6GxUmTkZH49-PZQSCVoeaE_AxmHYOL5iZlPDnfJT5LV0EsyYun4qmHfyDGfZ4CdxYZJcnxRlAEL56mOEYj_fKL3iCFmsrAUTEw34NcTpnEldu2-6LroxywD9yRU65-dCdcIJGW7tJSP70kKMPZw3vniozm2Nbz20Gt7ep_rRBhhqmbMUBNvLriOrXQ7xle-3cCmT-WTwtmv-lKla_K2lCzmxJ4mFSY90vSg7Xxs0kTvMC3cwTsyrTV85_WFYG1Aoc4spIdAKSdpZpbJZFXwClFcYRzt-HfZTL4QSZhIbx6rj-tURieQHmCjEcg5ZLTA3arMi5YCD1PepFUcoJtLh0787dB920imGdeYorAZGUevz5ziGnAOkgwy-Zs6Jet3A4FWWgp9t3PqIgo8AQNA4Rja=w800-h600-no


Leuk bedacht, maar zonder gewicht aan de ketting, kantelt de sluiting niet aan de beugel om de as zoals zou horen.
Jammer.
Ik kan hem wel andersom opwinden en dan tegen de wand "omvegen", maar als dat een keer niet lukt, druk ik alles klem.
Misschien lukt het als ik de aangesoldeerde lip een paar graden verdraai.
Mogelijk soldeer ik de schalm ook direct aan de lip, want dat sluiting ombouwen en daarna solderen gaat niet echt soepel.
Het ziet er dan natuurlijk wel weer "nep" uit. :(
(smoesje hoor, want ik moet naar de drogist voor een navulfles gas voor de minibrander, die lekt en na een dag is ie leeg)
Haakse tandwielen zijn in Engeland besteld en een kennis neemt die een keer mee (kan wel half mei worden.....)
 
Harm, Het moet toch mogelijk zijn om de klem om de as uit 2 helften te maken en die met 2 M-2 boutjes vast te zetten. Aan de ene kant doe je de eerste schalm parallel aan de as tussen de klemhelften. Beetje cryptisch omschreven, maar jij houdt van puzzelen en komt daar wel uit. In mijn beleving zat dat in het echt (althans in Groningen) ook zo. Krijg ik natuurlijk van Harm een plaatje van een scheepswerf daar onder ogen. Plaatje is een variant (Drenthe?):). Gr. Klaas.

images
 
Laatst bewerkt:
Dank voor het idee.
Ik vind alleen M2 op schaal 1 op 25 wel erg lomp.
De kop heeft dan sleutelwijdte 4 mm, terwijl de as waar de ketting omheen gaat 4 mm is: lijkt me niet bij elkaar passen.
Op zijn max zat daar M16 in (eerder 12 denk ik). 16 op schaal wordt dan een 0,64 mm bout. (dan is 2mm wel erg TE zwaar)


Vg7AwI2WIbDZb7shu2DCLmoHvzSeVD19qz9fvz1v6T2yo87nDn7fz32tNiAn8G4pnEvOEAaIj8pfdhaEbhdra3beEy7rBoWDu3tqbG4u5nIIQH0xQ3ozTn3ef6IrIyfTukfFjmXP8lhvz4p644h6AsW_o1HTFcCtBMp6jR6qanez6z2A5rDe-Xb-lbDyJkL6uiTIYDp8ssMH3-5mOIHPlieSxaumkX10fhajC3kNxnIk-HLA6BuPLZDVH77glP32pPme3uXYgHsuRpsU7YHRQBt07i3Uwbx_gqDnoO-ZMBhZbNyQCddRvEQxMhM-hiz27yJkILeVh5yHsMWZxNO-W9O8DNrnaHB1CUufb69Lhir04iQ9T09JTsGV252iTGht3JBqBjvRBX84zqW9cdzhICg09q-XR-KQE0E80rmhTxVggQq4EXrcQXWsCGwD42kccAWeGUnIZz5b9teRL4U4jwVgQrpd-mPSa3f5JQh3if8YvgQ2xg-rdt5-q48EBPtV0ChmyRUXu0A4FUqgSl8R2QeA6PKD7w8h8cNjY33a2WkP-mCRbwGr-6-8KYnkE-hHm1iF39_6LdGlYoF8oEMxeJgkD4USJmC-flsFRWILHpK-pGd4Ra4c=w1024-h764-no
 
Laatst bewerkt:
Dunnere boutjes heb ik niet Harm. Je zou draad kunnen tappen in een iets dikkere beugelhelft en het kopje van de bout iets afdraaien. En soms moet je wel een beetje smokkelen. 1 mm boutjes zullen er wel zijn, maar dat wordt ook fragiel. Maar je zult vast wel een oplossing vinden. Gr. Klaas.
 
Ik kwam laatst wel een site tegen die 0,6 boutjes had...................
Horloges schroeven ze tenslotte ook in elkaar.

Jij weet toch ook wel hoe snel tappen breken als die dunner zijn dan M4?
M3 is nog te doen, M2 hmmmm. M1 heb ik alleen om draad in messing beslag te zuiveren.
 
Heb dacht ik nog een compleet setje M 1,6? liggen. In ieder geval kleiner dan M 2. Maar of ik boutjes heb van die maat? Er is wel een potje met ongeregeld spul en de davits op mijn coastertje zitten ook kleinere in. Maar met een soort grove draad. In kunstsof en hout heen probleem. Gr. Klaas.
 
Het idee van die opticien zal ik zeker bewaren.:koud:

Ik ben zo vrij geweest om in de lip aan de bus die om de as zit een slag te geven.
(ik heb er mijn eigen draai aan gegeven, zal ik maar zeggen)

8kZlrcqv_-WO32EEAsdmKDFBw-PbN7C4ng_DR_-fepTzCJmsN2OMKhdVeuEyL0Tc_HL0sa-SeS4sHhDqZZDhRvY6oUUMPCSbLY_9jnMxrQ5lPAolyPjoXFt2W_M-AYXXJFWq2KyKUW9qhQP9eFwxRtDA3bjKvnala7g_-J0GXWJnzxMLrzE9otVoJGU450UMuoN00SqlXfQMu_EguUXaa8GnQgxnDVBVN8ewTSWrBrwbYG-0YgPKzzHrQtZ-i1YdhsilIST1gyXk1o-icS3ffTXtwvvw-hYp2D3blWFsG4cENPeS-f9Yfzz-TZj5KRTDSI_gtUNvAFCzQMkaiIPpLAEVLna_DBeLyso3jSkl0scY2MPABtek8eLUIbPBm0bQCsoUI_PQF6_AZrOqpYWZTvL4D_xfFykhoen7D_Rsx0FBSdqBaFru-kh7Pei6fpPJVTu7ANNROO7Z1M_00Irqf3fs6FXw5ji9q4YCrJWiBLm-2Xee15jADJxvfDt_uheMSFLSQj5GROtzFuo2-kH9zLUF_ZJmeXsWE597GN-LA5M2VcUrl4PMkricDz6VUXwLFTQLYHBHgOmSebs_rVjqrNZ1eynYmKPyzygrP5kCAeAmQ3cH7Thd=w800-h600-no


Dit lijkt beter te gaan.

Maar ook op onderstaande plaat lijken het halve kapbeugels met de schalm er direct aan vast.
Helaas lage resolutie, dus detail is niet te zien.

dQXgwJcu70hrhUV-c4LY_sOBBeZ0_Cyk1hHUNty1kihzYmv6mjUW9QmurZ_GCebAX5FGYapgtCW0M7gGxcEE3o7_0MFGVAf8gMCWXqart59ya6E7wNB2Xcuja9UQlE1pS_y3RdJbXQoFL9KM6H8WRBdRSGJg_b9ut-u5_S3j4Dfx57dL-Kv4SzFsFIohAoHORD2URQ9tKP6vfUZmF7Cz19IypcQ4QreZsXus4gcpZEFejtmBw_qT1fj9L_lR4-ttAdPf1lMKdkzWbCDPJ-ZwngGWPk4NRJslIj7627rtILQftdyXBGykJB91eli90I0hOzPjQSoW6Olh7KTGJ3NZ8rjvETWNZwszEMLOKmPdeYxNRgQ1ZOUL5jTRV3D-0BAbXBlhi66vhdCeQjUuYwLz0PLh1TD9aeIgFgTMtY3PoTjVfPpQNLoDy2PrWl-8MMb_tZI-zXl2VJuS-wsStAeW_QMtTRvybMRFeYrDuedsYBkXLIeiZ7GCmdCM2OvUNnU53Uustm8Hx-5xm7upLQivH7dgfvKJgzE_fwQ8rp9R9LJ0_DjlvV2N8g2WgjRcm4dAKVxLWrq1od8VOre6e2_iQ8jsNOmUHmtYd5QEAYAevzVTHRg6WK4E=w1132-h1696-no


Gelukkig heb ik sluitingen zat en het inkorten gaat al beter.
Met de creme brulee brander de sluiting solderen en met de normale grote sievertbrander de lip aan de bus.
Want er is wel het een en ander in de schrootbak verdwenen vandaag.
Ja, ook hier gaat het niet altijd even soepel.
 
Hey Harm , word de ketting steeds volledig van de as gedraait ?
Anders zou je kunnen overwegen om één toer steeds de ketting op de as te laten zitten .
Dan zijn de kettingen steeds hetzelfde opgerolt .
Groetjes
Ronny
 
Harm mischien een idee om onder de kleppen met elkaar bak/st bord , te verbinden met een trekveertje , zodat je ketting bijna op spanning staat dus een marge van zeg 1cm spelingv/de veer (kleintje) of evt aan als geopend is een magneetje ook aan de binnenkant dat je klep even blokt voordat de voledige spanning ketting terug is tja m`n uitleg ??.
 
om één toer op de as te laten zitten
Lastig te zien op afstand.
Voordeel van het huidige systeem is dat het gewoon kan doordraaien (evt de verkeerde kant op) totdat de deuren dicht zijn en de motor uitschakelt op "te veel stroom".
kleinste maten
Ook bedankt voor het geven van dit adres.
Was al bekend, net als microscrews (waar ik al spullen besteld heb, die heel netjes en snel geleverd werden).

Vandaag niets meer gesoldeerd (ook niets verziekt :D ), morgen weer eens een paar doen, want ik denk dat dit toch wel "mijn" manier wordt van kettingen aan een as monteren.

De persoon van die Gusto foto heeft ook niets meer laten weten, nadat ik vroeg om meer details van die beugels.:(
 
Ik weet niet of jullie daar BAUHAUS (hengelo) hebben , maar waren daar vandaag en die hadden zelfs m1+ etc boutjes /moeren , in hun bestek en 2mm parkers ,messing draadeind 2mm + , en zelfs epoxy en meer dingen die een modelbouwers hartje harder gaat kloppen ha ha , mischien een tip ook voor je volgers .


oja vrolijk paashaas
 
GoqwG5TX0N_K8bmHNWZSfaW0_96nMM18XFju8R2ThxiWRwucW-nWkrCk1WWmeSrtbPziPL7lb6aXk5cR6avTxDnVzyU7918MBE93pxKFLNGpZ72ThE1FMnG3w-uyxL5-pq2DTG9Izj9195WBRsNRNtLnO5MT3F2YjBZjejJUYH5qSU0-9N4gINz73XSa_WhtXlggmbsOn7zUsB2b6twsth85FL8LbEdu8cdhPVk_rnpNvLicBC5EL-FQtkU3_d5wWZtEtjZXFgbl5AycF4B7iFRaaE0sDZaSXU0MC-UcorPrzPbLUA4jNb6wtS4ySh3qC3UGvzXO1A6C2Q-xSoeOVnwcv7_Ti42jpFhuD1eEt2RapVGakQ1KuLqqky15FJcsmS8MCNWNau7aKj0-5wdHL4kwkG0JEEIYGJMyB3NMYdLyUBubnGU_wzEyR5jxPKf0ILxgwvK8OVRQ0t8TOnrQFH9HXd5bdIwP_iqsmXsqwdkeP2nOaywqG90d0XuqY7Oybrj2cQbcEeAD0F3gSpvkJ6cNPqSr17ClVH-HXgKnQFIzA17HyUCh3o4w6j-ikOiHyP-2tEoz7Dt44SJanjvNOBENtE5Id2X4NnOeuzkvtD1GwCKrDK8f=w800-h600-no

4 stuks doorgeslepen en opnieuw gebogen.
Onderaan het stukje dat er tussenuit is (uiteraard ook nog 2 x de slijpschijfdikte)

csRgqCOwTpPBqrRObeqb4A5yLWTyxo4j2MYKanPQ3kyVStPrQFXbp4OyLnDKYulQnoIQMPlCsOG66dsFxYOsjMUcem4Cj76DvbZT0IDyFSHwBg6gw2XxYdryQCjOqfb143hMwnxE69FNqwQR4h73xZqRQLnGGyZ_wKh2bWsssMp64vtonq34bKFvsSdz_Z69cx13Kd0UfXGuFJ-ZTrkAAk0gFEuVuPvhDptyA-_2-NZFH8zgBdBCKrrSmNERFYYsSSKtbv79-pINsaI39VweTMHzB3tMQL5_FmxHX9buPJsDjnX5luAvL7zMezdLbMgczSUOQ5q7Q1PJ8MNatv4UpIg6lR9UNIh9gyLorR1geQF7LYuzXF0fL8FpSBfi0knvJSbUEOtq35GlOlNZoMJrdW5bj-6FLucULU5eR2blrg96CvZial8IBERwFZgOmvaEZM62eK5wRKr4HmIZ7DeIHLKI0r7hXdKCFfecla3034iLt6ylqPqjpEFm6tgEG6fn8Ce9Pzc7ajcnyjjb2p2QYO4Vj_CG53b-BXRGG7UOOiLdtgYf6xd-ibLWV1cXgAqtbySNB32b3uLlAzLWvJWX1wwGP3YeVHEcD_5yE4e-IInDiRincy70=w800-h600-no

Ingeklemd, nu nog vloeimiddel aanbrengen.
Dik genoeg om voldoende te zijn bij het solderen en weinig genoeg om niet de ketting of de spelden OOK aan de sluiting te solderen.

CYQODya5h_ffgfUyIokEzQNg9-y1wF3_TGuNMvSBcDXhZqEAAzkXC3bBhAq6b0a6Jrn9qbhCaxd2fJevhRLpUmZ0Eok1UlricPQf7HyOXE5h0-o1uz_kPN4cOMxQIQRRVNqpyeuqRxwTCOI17YJAx9K7c_Bx8tMq1u9lrwrghhJiF-8yAvwNXzq8mAcN207H6q_WLV6IZxOOhg53tKQo8ZwiODddUh9dWCviScCbnDWzCLkiImc1G1ASHxCXomzDC6uz3OtRIR6lod7G1lPWyorbjoz6PqxKgOm6lG2-0NHF8Ij9RiaJ9tZP40uQvbO4BTO4Uf78_Bcg7jhHO3FouSf2vTicrkgqcaJAWUyjaOwV2N61oliD5G-pOTidcmH_bvqCoq1w36Kcgw7tHO68_JARXObA8qqud2-ZFAhLoRru-c3kbdgMUT22KsLEwi57DdaDSxB_t65pum5pyhXyokJoH3Yr60v4V6uD_r7qUfc_ylT9s90PIig-TA4qbmAW0-KQtx3rrv1piMmkaOkmd1aXXyk6hM_STxntZIH6exHomYCLJydAj2u_in86tQ3C_2V4YyiHLxnoniBE2lLcOftEKOPNxPP3Za8sFv7l3P9Ru1mPfa6T=w800-h600-no

Goed gelukt.

62qi5p6p47UF8TowX1btabKnGvv718YifRKNAC2zAI7gs0WZeBPTEPGcB4DaRT_5_hhK0MHEJEFLmwn8_x87gZPI1IhCV3eafbKkrHmcuSkjBdc_nQkkigDCoRKx8h1tff55s4jbPOB7yBte9VlG0fesojFp0ot1bZaXV-5HjIraPXFMXqnklitm5QUlf2GBVs_uRSakI0UEw3rjprjMBuQ0mEIYJsWYvVXkHoasNCTohE_HMtpVciTF1Ur_y-OyiLab25RJ4JovrzOCFlZ3lv2j3AhFx5Ixo6RtGU0sD9VOS6U5-_wf-NeqwwUwX_ctjizXB8NY4V1USjvTvN6wAYYif8Knw-wiSmU2pEvJ4-cpnzjFhe-vBqfv-93hZdmk5e0DM6T_rp8q7_wralAVmAlHklj2UxhOGJ2MlTBp8pwrHbJzUMPaBL8rze-mFx4ORPm7X2sd83-ae7Ru8q0rbKHFUJgG1ANdTZ3NX_Z9bKuDCcSZoEUrUL8DPUnCe6Tz39CRKx0tAweFGQJlXIcVMpE_SFm9TukZ4SyUahiuVQJDt21uHtI_xMnU9yRgYHLCVxVJ8yxLOu9WajCG0Z3sgpu3rL87euTY2NgXNR1AqX-yDdCfePmX=w800-h600-no

"Zomaar" weer 4 klaar.
Met erboven de doorgeknipte schalmen.
 
Back
Top