Onderlosser voor bij stoom baggermolen

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Baggeraar, 24 mrt 2010.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ondertussen aardig opgeschoten met ontwerpen.
    Het idee is nagenoeg uitgewerkt.
    Bedoeling is om de bediening van de deuren zo te maken dat die als één geheel te monteren / demonteren is, samen met de "lieromkasting" op het dek.
    Echter is die kast kleiner dan de servo, dus moet er wel wat geschipperd worden.
    Het is namelijk niet te doen om later bij de ingebouwde servo te komen als eenmaal het dek er op zit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De vele jaren geleden opgeblazen print is uit de servo (ja ook hier gaat er wel eens wat fout met bedrading aanleggen), er komt nu een gewone "vaartregelaar" in en de potmeter is er uitgehaald.
    Tevens is de uitkomende as vierkant gemaakt, zodat het eveneens vierkantgemaakte gat in het mecanowiel slipvrij gekoppeld kan worden.
    Nu wachten op het wormwiel en de worm, voordat de daadwerkelijke rechthoekkoker gemaakt kan worden voor de hele aandrijving.
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    [​IMG]
    "Bankschroef"

    [​IMG]
    Aftekenen met een verstuivernaald en de twee digitale linialen.

    [​IMG]
    Schuine lijnen met een naald.

    [​IMG]
    Met plaatschaar grof uitgeknipt,
    zwarte lijnen terplaatse aftekenen.

    [​IMG]
    Zicht in het beun.
    zwart moet nog een straal van 8 mm krijgen waartegen een randje pijp gesoldeerd wordt, waarin later het lager komt voor de as van 4 mm.

    [​IMG]
    Knieën op het dek.
    Moet nog hoeklijn tegen.

    [​IMG]
    Nog plaatjes aan die "lagerstoelen" solderen die dan onder de houten bekleding komen zodat de stoelen gefixeerd worden.
    Alles wordt daarna opgesloten door de U-balk.
    (zo is het plan nu).
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    zojuist ontvangen

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2017
  4. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.649
    Locatie:
    Drenthe
    De worm en wiel, is het wat?
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 mrt 2017
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik ga morgen de werf weer omgooien (heb even mijn vrachtschip vaarklaar gemaakt tussendoor) en dan kan ik bedenken hoe ik dit geheel aan de as ga koppelen en in een kast ga frommelen om onderdeks te kunnen aandrijven.
    Ik denk dat het met dat lage toerental niet zo veel uitmaakt hoe de kwaliteit is.
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2017
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    De worm is verbouwd en het geheel is compact genoeg om in de lierkast te passen.

    [​IMG]
    Nu het wormwiel nog lageren en zien te koppelen aan de 90 cm.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2017
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Eindelijk alle steunen op hun plek, nu nog "uitlijnen".

    [​IMG]
     
    ron van sommeren en Bert V vinden dit leuk.
  11. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Dat was een aardig productie lijntje voor de steunen :koud:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mrt 2017
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    :( Aan de andere kant moeten nu ook nog wat steunen.

    Eerst deze kant maar werkend maken.
    Ondertussen al druk aan het verzinnen hoe ik er mee verder ga:
    Alles demontabel houden
    of
    als alles werkt, het beun insmeren met epoxy en de latten er indrukken, de aslagers plaatsen en de U-balk er over drukken.
    Die latten zou ik ook met houtlijm kunnen doen, maar dan zit het messing nergens aan vast.
    Om dat messing nu met twee-comp-lijm te doen en de latten daarna met standaard watervaste lijm. . . . .
    Verder wil ik de steunen nog met hoeklijn aan het dek plakken.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Bert V vindt dit leuk.
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
     
    Helicor vindt dit leuk.
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Harm, Er is iets niet goed gegaan. Geen plaatje. Begrijp ik dat je aan twee kanten een as maakt met kettingen? Waarom niet één centrale as? Meen dat wel meer te hebben gezien. Wijkt dan wel af van jouw tekening natuurlijk. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2017
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    zou een video moeten zijn
    staat openbaar en is 13 keer bekeken, dus zou het zichtbaar moeten zijn.

    Bij deze kleine bak is het 1 deur over de hele breedte en wordt bediend met een ketting aan 1 kant
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt Harm en heb de video bekeken. Jachtwiel aan het armpje voor de bakkenschipper en dan kan hij te keer gaan! Gr. Klaas.
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zojuist is er weer een deur voor mijn neus dichtgegooid: Een voeding met stroombegrenzing is een relatief klassiek ontwerp, dat je gemakkelijk via Google vindt.
    Echt jammer, dat er op fora zo makkelijk wordt geantwoord.
    Als je nu de tiende bent die dezelfde vraag stelt, of dat het antwoord echt zo simpel is, kan ik het me voorstellen. Al zou ik zelf dan het zoekresultaat plaatsen en niet lomp zeggen: RTFM !

    Dan maar weer de steekprint opstellen en een ander wiel gaan uitvinden.
    De as voor de deurbediening moet een paar omwentelingen maken, dus een eindschakelaar plaatsen en bedienen wordt lastig.
    Verder wordt die schakelaar natuurlijk nooit bediend als er een "zwerfkei" op de deur achterblijft.
    Nu dacht ik zelf aan een verende servo, die bij overbelasting van zijn plek getrokken wordt en dan een schakelaar bedient.
    Is mogelijk, als je genoeg ruimte hebt, om die servo schuivend te monteren.
    Gaat het niet mechanisch, dan moet het toch ook elektrisch kunnen zou je denken.
    Vandaar mijn zoektocht naar een "elektronische zekering".

    Het plan is om de servomotorstroom door een meetweerstand te laten gaan.
    Wanneer die blokkeert / te zwaar gaat, loopt de stroom op en krijg je een groter spanningsverschil over die weerstand.
    Dat is te gebruiken om een tor en een relais te sturen en om een PIC-ingang te activeren, die vervolgens softwarematig de motor uitzet.
    (kan je bij het starten van de motor ook nog de aanloopstroompiek negeren)

    Bouw valt dus stil, want werkt het niet softwarematig, dan moet toch nog wat bedacht worden voor een schakelaar in die krappe ruimte.
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Harm, Heb je geen ruimte om een lamp als weerstand in de stroomtoevoer te plaatsen. Werkt als weerstand als alles soepel draait en gaat branden bij blokkering. Gebruikte op mijn spoorbaantje een 12V 20W lamp als kortsluitbeveiliging. Lok. trok daardoor ook soepeltjes op.
    Op mijn zeilboot zaten in de waterpompen bi-metaaltjes die open trokken bij te grote belasting. Is dat iets? Denk te langzaam.
    Of een veerbelaste spanner op je ketting, die bij te grote belasting wegschuift of draait en een schakelaar indrukt. Diode over de schakelaar voor de andere draairichting.
    Maar dat zal allemaal al door je bovenkamer zijn gegaan. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2017
  19. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.649
    Locatie:
    Drenthe
    Harm, er zijn in die grotere race auto's verende servo armen op de stuur servo; die behoed de servo dus voor zware klappen tijdens racen over terrein; nooit gebruikt, maar die bestaan wel; geloof dat ze dat een servosaver noemen.
    Dat is dan wel niet wat jij bedoelde, maar misschien wel een oplossing voor je probleem.

    En mechanisch moet er ook wel iets mogelijk zijn; ik heb net een grijpertje/knijpbak van een electromotor met vertraging voorzien, die werkt met een verende aanslag moer, die, als hij teveel weerstand ondervind, dus de bak wil niet verder dicht, die aanslagmoer gaat schuiven en een eindschakelaar bedient.
    Heb ik nog geen foto van, maar zou die wel kunnen maken als je dat wilt.
    Ik hoor het wel
    Cor
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij de aandrijving van een klok zit ook zoiets om de wijzers te kunnen verstellen. Een soort slipkoppeling. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina