Onderlosser voor bij stoom baggermolen

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Baggeraar, 24 mrt 2010.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ou mijn vingers............



    Nu die LED nog laten bekijken door een PICje en dan verder rommelen.

    Ik had de serieweerstand eerst voor de regelaar, maar om voldoende spanningsval te krijgen moet die weerstand best hoog zijn en dan kakt de voeding in en stopt de regelaar. (op zich ook een manier van beveiligen.....)
    Nu zit de shunt na de regelaar: probleem is de polariteit, dus er moet nog een brugcel tussen.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik kan verder bouwen en dan kijken of de afschakelstroom in te stellen is op de juiste kracht.

     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zo raak je lekker wat eelt kwijt en kweek je aardig Fingerspitzengefühl, Harm! Je hebt dus een ei gelegd. En het leek zo'n simpele baggerbak! Gr. Klaas.
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Eh, ja.

    Op de imac eerst virtualbox geplaatst.
    Daarin kan je windhoos 7 laten werken.
    Vervolgens Proton om het programma te maken.
    Met pickit 2 de PIC vullen met een hex bestand van je gemaakte programma.
    Na nog wat geruzie met USB poorten die dat appeltje niet wilde zien is het uiteindelijk gelukt.
    :banana:

    Straks snel een schema maken, want het zal nog wel even duren voordat dit gebruikt gaat worden.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk, dat je gezien de ERG grote vertraging (servo heeft inwendig al een vertraging van ver boven de 100:1, de ketting is in de buurt van de 2:1 en het wormwiel zal ook gauw richting de 20 of 30:1 gaan), geen significant stroomsterkteverschil gaat merken vóór je de boel aan gort getrokken hebt.
    Een optie is de ketting (zelf kiezen of dat de ketting van de luiken zelf, of de ketting tussen servo en worm is) langs een verende geleider te laten lopen die als er spanning op de ketting komt, de boel afschakelt.
    Slipkoppeling is ook een goede optie, maar moet je wel handmatig afschakelen.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik ben ook zeer benieuwd of dat het voldoende krap af te regelen is.
    Ik ben nog niet klaar hier mee, maar denk wel dat het zo op te lossen is, toch wat eenvoudiger dan een spanrol of een schuivende servo.
    En net wat je zegt. de worm-wormwiel vertraging = versterking komt er ook nog na.
    Het zal niet zo makkelijk zijn als steker er in en draaien maar.
    (gelukkig maar anders was ik zo klaar) :D
     
  7. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Harm,
    Even een raar idee voor de beveiliging.
    Om de bodemdeur te openen of te sluiten zal de aandrijving een vast aantal slagen moeten maken.
    De aandrijving heeft een vaste snelheid dus de tijd om de deur te openen of te sluiten is ook min of meer vast, kan 1 of 2 sec schelen tussen openen en sluiten maar dan heb je het ook wel gehad.
    Als er op de aandrijving een soort van slagenteller gemonteerd zit en de tijd dat de aandrijving draait wordt gemonitord door een PIC dan zou je kunnen programmeren dat de aandrijving gestopt wordt als het te lang duurt.
    Minpuntje is wel dat wanneer de boel in het begin van de beweging vast loopt de aansturing nog wel de hele gestelde periode bekrachtigd blijft.
    Ik weet niet of je inmiddels een idee hebt hoe lang het duurt voor een beweging volledig is maar als het niet te lang duurt zou je bovenstaand in overweging kunnen nemen.

    Groet,
    Mathieu
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Vandaag maar wat gaan klooien met de LM324 OPAMP
    Het ziet nu heel wat professioneler.
    Na het aanlopen kan je met alleen maar je vinger er tegendrukken al afschakelen. Alles regelbaar met een instelpotje.
    Moet nog een softstart worden uit de pic (want de bewaking overbruggen...................... als je gaat sluiten terwijl de deuren al dicht zijn?
    Dan gaat alles alsnog aan gort.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Weer een ei Harm! Nu mag het Pasen worden. Maar zonder gekheid; Proficiat! Gr. Klaas.
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ben ik zeker benieuwd naar.
    Is het niet voor dit de oplossing, kan ik het altijd onthouden.
    De baggermolen zal ook nog wel wat uitdagingen gaan opleveren, om nog over de verhaallieren te zwijgen.
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wel jammer dat heel dat binnenwerk van die servo "scheef" lijkt te zitten, dit geeft zo'n aftands geluid.
    Misschien is dit nog te verhelpen.

    Eerst bier halen, want ik kan niet eens proosten op dit resultaat.



     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben stomverbaasd over de fijngevoeligheid van die afschakeling....

    Maar volgens mij gaat het openen en sluiten van die bodemdeuren wel behoorlijk lang duren zo....
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    ja, best wel tergend traag.
    misschien toch maar wat anders dan een servo verzinnen :(:(
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet hoeveel slagen die as moet maken om de deuren volledig te openen of te sluiten, maar ik zou bijna zeggen dat die worm er wel tussenuit kan, en de servo via die ketting de wind-as rechtsstreeks aan te laten drijven... Eventueel met een 2:1 verhouding in de kettingwielen....
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Circa 3 en een halve slag.
    Voor de molen heb ik ook nog een berg tandwielen nodig, waaronder haakse.
    Ik zal eens kijken of ik een setje kan samenstellen dat "ongeveer" in deze kast past.
    Alles is gelukkig demontabel geconstrueerd, met het idee dat ik de "kast" straks als het dek er in ligt ook nog kan uitnemen.
    De servo direct op de as is wat te snel, dan gaat het meer op een afvulmachine lijken.
    Bovendien kan ik de servo niet dwars kwijt in die kast.
    Simpel een tandwiel-as uit de servo laten kan denk ik niet.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    En de aandrijfas met de worm verticaal op een motortje met een snellere uitgang dan de servo? Ik roep maar wat. Gr. Klaas.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kunt ook een goedkope HK servo met supersnelle specs kopen, en daar de electronica uit slopen....
    Ik bedoel maar: een servo die voor 0,2 sec opgegeven is draait ongeveer 50 omw/min, een servo die voor 0,04 sec opgegeven staat, draait er 250....
    De goedkoopste zou goed genoeg moeten zijn want het gaat alleen maar om de vertragingskast....
     
  19. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Stuur me maar even je Email adres per PB, dan stuur ik je wel een paar foto's.
    Cor
     
  20. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Ik zie dat je inmiddels ook met een OPAMP aan de haal bent gegaan, geen idee of een AC optocoupler nog een extra toevoeging heeft, om het polariteit probleem op te kunnen lossen.
    AC Opto.png
    Je hebt maar 1 weerstand voor de led's nodig en die 2K heb je niet nodig, mits je de interne Pull-up weerstand van de PIC gebruikt.
    Met deze AC opto zal het in beide richtingen, op hetzelfde punt geactiveerd worden.
     

Deel Deze Pagina