Onderlosser voor bij stoom baggermolen

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Baggeraar, 24 mrt 2010.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Geachte lezers, 228 foto's hersteld, het verslag heeft weer waarde.
    Ik zal binnenkort alle verwijzingen nog controleren en proberen te herstellen.
     
    Modelsmurf en MikeMohawk vinden dit leuk.
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    [​IMG]

    Mocht (ooit) de helmstoksturing niet gaan lukken:

    [​IMG]
    deze bakken zijn uit 1949
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Gelukkig nog een plaatje met een kettingstuurwerk.

    120 kuub uit 1907

    [​IMG]
    Lijkt me een stuk minder kwetsbaar dan kettingen buitenboord.
     
  4. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Dat lijkt aardig op het stuurmechanisme wat ik voor m'n TID stoomslepertje aan het freubelen ben :)

    P1011366.JPG
     
  5. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Dit is een echte................misschien heb je wat aan deze afbeelding ?

    stuur2.jpg
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dank voor dit plaatje, gaat goedkomen.
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Hoe ik hier terecht ben gekomen?
    Bouwdipje misschien.:weetnie:
    Ketel van de baggermolen kan ik met de huidige temperatuur nog niet echt lekker mee vooruit.
    De berekeningen van een water- en luchtpomp laten ook nog op zich wachten en met de tekeningen van de stoommachines ben ik ook wel even klaar.
    Meteen maar verder gaan ontwerpen.
    De bediening van de bodem deuren was al een lastig punt, maar als je daar niet aan begint wordt het nooit opgelost.
    Vandaag wat met de muis zitten schuiven en klikken.
    De as "lag" er al, de koppelflenzen en de ketting-meenemers nu ook. (op papier dan)

    [​IMG]

    [​IMG]
    Of deze worm en wormwielen zelf te maken zijn weet ik nog niet, ik verwacht eigenlijk niet dat die te koop zijn per twee voor een schappelijke prijs.

    De worm zal iets van 12 mm en het wiel iets van 32 mm (800 schaal 1op25) zijn.
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wow, geweldig.
    Dat is een mooie klauwkoppeling.
    Alleen daarom zou ik hem al bestellen.
    Er is altijd wel een ander tandwiel op die worm te solderen / plakken om bijvoorbeeld de koppeling te maken tussen de machines, de schroefassen en de baggeraandrijving. (ik heb nu een plastic splijn daarvoor op de plank liggen)

    Heb een verlanglijst klaar voor de grote tandwielen op de bok van de molen: £182,72

    en dan die twee worm-overbrengingen voor de stortbak: £70,16

    (nog zonder verzenden en BTW)

    Die worm zit toch niet in het zicht, zal ik zeker overwegen, dank voor de link.
    (edit:4 besteld)
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2017
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    [​IMG]
    Het is bij dit project ook niet een kwestie van in je luie stoel achterover leunen.

    De deuren trek je met kettingen omhoog door die om een as te winden.
    Om nu te zorgen voor een steeds op dezelfde manier "vallen" van de eerste schalm is de bevestiging aan de as scheef afgewerkt.
    Een te grote lengte van die dubbele-halvekap-beugel-met-schuine-lip betekent dat de as nogal ver van de wand afkomt.
    Oplossing: korte lip.
    Geregeld denk je dan.
    Ik heb sluitingen die leuk passen bij deze schaal, alleen zijn die behoorlijk lang.
    Na enig tekenwerk en het doorsteken van de sluiting aan de ketting kwam naar voren dat ik de sluiting 1.35 mm moet inkorten............
    [​IMG]

    Of ik ook daadwerkelijk die kapbeugels ga maken zodat ze te klemmen zijn op de as weet ik nog niet.
    Dan moeten daar stalen boutjes m1 door, waarop je ook nog enige kracht moet kunnen zetten................
    Ze zouden verstelbaar moeten zijn, om de bodemdeuren allemaal sluitend te kunnen krijgen.
    Kettingen slijten vast niet gelijkmatig en dan krijg je dat de ene verder moet worden opgewonden dan de ander.
    Denk dat ik dat maar vergeet en ze op de as lijm.
    Dat die bak zo vaak gebruikt gaat worden dat nastellen nodig is en het gaat lijken op werken, verwacht ik niet.

    Voordeel van het toch moeten openzagen van de sluiting is dat die makkelijker door de ketting is te steken.
    Ik heb nu de dam deels moeten wegvijlen.
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Sluiting doorgeslepen met dremel en geprobeerd weer rond te buigen.
    Knak !
    sluitingpen is dus hard maar erg bros.
    Rijp voor de schrootbak.

    Daarna met twee puntbektangen alsnog een soort ronde vorm er in weten te maken.
    Sluiting veel te breed en weinig korter, dus vijltje in de hand en aan de slag en weer buigen.
    "De eerste" zal ik maar zeggen, dat ding kost goudgeld na zoveel manuren.

    Grootste uitdaging is nog een stukje zilver toevoegen.
    Ik heb het eerst geprobeerd met een 1 mm staafje: daar verscheen een prachtig bolletje aan.
    Daarna een 1/2 mm afgeknipt en na platslaan tot schijfje van 2 mm rond, een beetje gevouwen tot hoeklijn.
    Geweldig, kon ik zo op de sluiting leggen, maar dat drijft weg op het vloeimiddel als dat heet wordt.
    Vasthouden met een naald gaf een verzilverde naald als resultaat.
    Een verschroeide vinger later zat toch de aan de naald geplakte druppel weer op de sluiting.

    Ik snap nu ook dat er vloeimiddel met zilverpoeder is..............

    Daarna gesoldeerd.
    Ja niet dus, alle warmte raakte ik kwijt in de klem.

    [​IMG]

    Zelfs de grote brander verkleurde de te solderen stukken niet.
    Wel de twee naastgelegen schalmen en die zijn ook gesoldeerd en kunnen dus ook uit elkaar vallen.
    Daarom de soldeer"steen" met spelden weer opgetuigd en met het crème-brulé-brandertje alles in een seconde of twee kersrood gemaakt en gesoldeerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    nog 19 te gaan.:banana::banana:
     
    Ronald Vis en MikeMohawk vinden dit leuk.
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Toch eerst een probeersel gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Nu de tekening aanpassen aan de afmetingen en beoordelen waar de lagers moeten komen.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2017
  14. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Ff een reactie om de vorderingen bij te houden....
    Ook in dit verslag veel warmte....
    Geen stoom, maar gas.... hahaha
    Succes, met de volgende 19.
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik wilde eerst de 10 lagers voor de as maar maken, daarna weet ik de exact benodigde lengte van de kettingen.
    Dat spul is net wat te duur om zomaar 20 keer een cm (of 2) weg te gooien, omdat de ketting voor de zekerheid maar wat langer is gehouden.
    Lagers zijn besteld, nu de steunen nog gaan knippen, vijlen, zagen en solderen om later daarin de kogellagers te lijmen.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  16. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Buiten dat je het draadje echt up to date houd door ook nog eens alle foto's er opnieuw op te zetten ,
    wat ook ontzettend veel tijd heeft gekost , alleen maar complimentjes Harm
    helaas zie je inderdaad hier op het forum vele verslagen waar de foto's niet meer zichtbaar van zijn wat erg jammer is

    De bouw ziet er net zoals je ander draadje echt geweldig uit ,,
    Het is gewoon een plezier om de vorderingen iedere keer te zien ,,,
    Veel succes met de verdere bouw
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dank voor de lovende woorden Koen.
     
  18. Eric Boogaard

    Eric Boogaard

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Hardinxveld-Giessendam
    Net verslag nog is goed door zitten spitten en ik kwijl weer van het mooie werk net als al uw andere projecten..
    Wil zelf graag ook nog een onderlosser bouwen echter te veel projecten op de plank staan.

    Het enige wat ik persoonlijk zou veranderen is de bevestiging van de ketting aan de klembeugel die om de as gaat.
    In mijn jeugd veel op dit soort bakken als kind gelopen, en wat ik mij kan herinneren is dat de ketting bevestigt zat aan de bout van de beugel zelf.
    Dus direct tussen de 2 boutgaten van de beugel zonder sluiting.

    Het is natuurlijk maar een idee.
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Altijd welkom die "input uit de praktijk".
    Ik heb daar verder niet meer info over dan de kopietjes uit het "leerboek" Floating Dredges uit 1963 en dat geeft de volgende "oplossing".

    [​IMG]
    De deur heeft wel twee stukken hoeklijn op 30 mm uit elkaar, waar tussen je een kettingschalm kan steken zodat er daarna een bout doorkan.
    Die verbinding kan ik wel netjes "aan elkaar knoeien", ik heb namelijk geen boutjes en moertjes M1 die ook nog sterk genoeg zijn, een sluiting aan de bovenkant van de ketting leek me daarom een nette oplossing.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2017
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    [​IMG]
    Alle latten bijna 1 mm dunner geschuurd aan de bovenkant.
    Latten op een sterke vlakke ondergrond dan de binnenband van een fiets er op (over de linkerkant op de foto) en met een dikke lat en wat lijmklemmen vastgezet.
    Daarna met de vlakschuurmachine en korrel 60 stof gemaakt.

    [​IMG]
    Vanmorgen in Rotterdam 2 meter U profiel gehaald: 6-3-0,6 en dat erover gedrukt.
    Beter duur. ( €355,00 per kilo ) dan niet te koop, zeg ik maar.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina