Bouwverslag Poor Mans Strobelight (vliegtuig navigatieverlichting)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door hmeijdam, 10 aug 2014.

  1. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Het gaat mij niet om het setje, maar om het buitengewoon kinderachtige gedrag van Jacques (Verfbrander).
    Misschien wil je mij een los printplaatje sturen, dan bouw ik mijn eigen setje om.
     
  2. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Jouw observatie klopt WV... ik had idd eerst (via mobiel) verkeerde antwoorden gegeven.
    Pas toen ik mijn pc aangezet had, kon ik de banen op de print beter zien en het correcte antwoord geven.
    er was toen nog steeds niet door een ander gereageerd. (ook niet na een refresh).

    De laatste edit was het regeltje wat ik bijgevoegd had... Dank je Max.... en inderdaad waren er toen reeds meerdere reacties.

    Edit (yup) heb ik Hans geinformeerd om gewoon het setje te betalen.. het ging mij er niet om , om gratis een setje te bemachtigen.
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Prima Wouter, jij krijgt in elk geval een printje.
    Wat Jacques zegt klopt. In zijn eerste bericht aan mij gaf hij al aan het setje gewoon te willen overnemen uit waardering voor het hele projectje.
    Normaal zet ik hier geen weergave van PB's neer, maar ik vind het belangrijker dat het hier gezellig blijft.
     
  4. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Uiteraard moet het hier gezellig blijven.
    En als het inderdaad zo gegaan is als Verfbrander aangeeft dan wil ik hierbij graag mijn excuses aanbieden.
     
  5. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Geen probleem WV.. ik had beter gewoon telkens een reactie kunnen geven ipv mijn initiele bericht te editten.
    Had misverstanden voorkomen denk ik.
    Maar leuk om na de Poor Mans Vario, nu ook in een komend project een Poor Mans Strobelight te kunnen gaan toepassen.
    Prachtig wat Hans bedenkt en maakt/beschrijft en ons de mogelijkheid geeft om er gebruik van te maken... pure hobbie.. en daar gaat het om.
     
  6. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Spulletjes vandaag ontvangen en het mooie printje voorzien van de spullekes. Werkt fantastisch en inderdaad is dit ontwerp eventueel mooi aan te passen voor hogere spanning en zwaardere Leds (indien je dit nodig vindt).
    Best geslaagd Hans en erg leuk dit.

    Nogmaals bedankt !
     
  7. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Spul eindelijk eens ingebouwd in een viegtuig.
    Niet helemaal zoals het bedoeld is.
    Maar voor mij is het doel van het Strobelight om de zichtbaarheid bij het vliegen te vergroten. Een Jettbret heeft er best wel de gang in.

    Ik krijg alleen het filmje niet ingevoegd: De gespecificeerde URL kan niet embed worden als media.???

    Dan maar de link
    http://vid84.photobucket.com/albums/k37/kedguzzi/IMG_0114_zpswvsodopr.mp4
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2016
  8. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Mooi gemaakt zo. Ik denk dat je van die landingslichten veel plezier gaat krijgen, met name als je in de avond vliegt. Ik heb nog wel eens dat ik dan mijn kistje dan lastig kan zien bij de nadering naar de baan, omdat hij wegvalt tegen een rij bomen op de heide.
    (video invoegen kan volgens mij alleen als je hem eerst naar Youtube of Vimeo upload)
     
  9. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Versimpelde bouwhandleiding bij gebruik etsprintje

    Omdat de Poor Mans Strobelight, vanwege het etsprintje, inmiddels veel simpeler te bouwen is, volgt hier de aangepaste bouwhandleiding.

    P1120125.JPG
    A) Bovenstaand de inhoud van het bouwpakket.

    P1120114.JPG
    B) Leg het printje zo voor je en kijk even naar de getekende ULN2803. Aan één uiteinde staat een inkeping op de kopse kant. De ULN2803 heeft dezelfde inkeping op het IC zitten. Let dus op dat je hem niet ondersteboven vast soldeert. Kijk nu even naar AT-85 op de print en merk op dat het IC voetje ook zo'n inkeping heeft.
    Tot slot kijk even naar waar de condensator moet komen te zitten. Er staat een kleine + bij een van de twee gaatjes. Daar moet ook de + pool van de condensator in. Dat is zijn langste pootje.

    Bij de volgorde van bouwen is het handig te beginnen met de platste onderdelen en dan de hoogte in te werken. Dan vallen de onderdelen er niet uit, als je de print omdraait om te solderen.

    P1120115.JPG
    C) Soldeer als eerste de weerstanden op de print
    De waarden zijn als volgt:
    R1 = 20 Ohm
    R2 = 20 Ohm
    R3 = 50 Ohm
    R4 = 100 Ohm
    R5 = 100 Ohm
    R6 = 500 Ohm
    R7 = 10 Ohm
    R8 = 10 Ohm
    R9 = 50 Ohm

    P1120116.JPG
    D) Soldeer de ULN2803 Op de print en let dus goed op dat je hem goed om soldeert. Het is vaak een beetje een gepriegel om hem met z'n 18 pootjes op zijn plek te krijgen en ga niet constant aan de pootjes zitten buigen, wat dan breken ze op een gegeven moment. Beter alle pootjes tegelijk op het tafelblad even iets naar binnen buigen tot ze oplijnen met de gaatjes van de print.

    P1120117.JPG
    E) Soldeer het IC voetje op zijn plek met de inkeping links (puur voor de oriëntatie van het IC)

    P1120118.JPG
    F) Soldeer de dubbele rij pinheaders met de korte kant in de print. De lange kant steekt naar boven uit. Om te helpen ze rechtop te krijgen, gebruik je het beste de jumper om ze te fixeren ten opzichte van elkaar voor en tijdens het vastsolderen.
    De wasknijper helpt tegen het wiebelen van de print.

    P1120119.JPG
    G) Ook bij het solderen van de losse pinheader is het jumpertje onontbeerlijk om hem in de juiste positie te houden bij het solderen.

    P1120120.JPG
    H) Als alle pinheaders gesoldeerd zijn ziet het er zo uit. De jumper verhuist naar zijn plekje rechtsbovenin. Daar blijft hij zitten.

    P1120121.JPG
    I) Soldeer de condensator en let daarbij op de + en - pool. Soldeer tot slot de polyswitch zekering.
    Het solderen is nu klaar.

    P1120123.JPG
    J) Plaats de Attiny85 in zijn voetje. Let op dat hij aan één kant een klein rondje in zijn dak heeft. Dat moet links aan de kant van de inkeping van het IC voetje komen. Je ziet dat op onderstaande foto. Bij verkeerd om inprikken, kun je bij mij desgewenst een nieuwe bestellen.
    De Attiny kan boven 5,5 volt stuk gaan. Je moet hem dus niet aansluiten op een 6 volt voeding.

    Gefeliciteerd met bouwen. Wat nu nog rest zijn de aansluitkabels maken met 3 aderig servosnoer.
    Dat komt in het volgende bericht, want per bericht mag ik maximaal 10 foto's uploaden.

    Hans
     
    Turbilence=NL= vindt dit leuk.
  10. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    PMS PCB LL aansluitschema.jpg
    Bovenstaand is het aansluitschema van de PMS
    De 5 aansluitingen waar een blauwe pijl naar wijst spelen een rol
    De aanluiting aan de linkerkant gaat naar het kanaal van je RC ontvanger, waar je een 3-standen schakelaar aan hebt toegewezen. Je RC ontvanger voedt ook de PMS met 5 volt.

    Als je de 4 powerleds in het bouwpakketje nauwkeurig bekijkt, zie je dat er twee een iets donkerder gele kleur hebben. Dat zijn de landingslichten (warm wit). De strobes zijn lichter (koud wit). Dit om de kleur van halogeenlicht versus flitslicht zo goed mogelijk te benaderen.

    Ik kopieer hieronder verder mijn uitleg uit de originele handleiding, want voor het aansluiten van de leds is niets veranderd.

    De PMS is zo ontworpen dat er per vleugeltip één 3 aderig (servo)snoer wordt gebruikt om zowel de Powerled voor de strobe aan te sturen als het rode/groene navigatielicht. De beide leds delen gezamenlijk de "+" pool en hebben hun eigen schakelende "-" pool.
    Dat betekent dat de powerled en gekleurde led met de "+" pool aan elkaar zitten.

    De landingslichten en rotating beacon worden met een 2-aderig snoer aangesloten op de print.

    Alle contacten op de print zijn zo ontworpen dat er met servostekkertjes gewerkt kan worden.

    Bij een powerled staat er HEEL klein een + of - op zijn voetje. Op onderstaande foto kun je dat bijna zien .
    [​IMG]

    Bij een gewone led is de "+" pool de langste van de twee pootjes.
    [​IMG]

    Nu je weet wat de "+" pool is weet je dat die bij de vleugeltip aan elkaar kunnen. Als voorbeeld heb ik ze hieronder direct aan elkaar gesoldeerd, maar de situatie bij jouw vleugeltip bepaalt natuurlijk of je daar nog wat stukjes draad bij nodig hebt. Elektrisch zit het in ieder geval zo aan elkaar als hieronder. Let op dat er van de standaard kleuren van servodraad geen fluit meer klopt. Aan de witte draad zit bijv. een gemeenschappelijke "+" pool. en rood en zwart zijn schakelende "-" polen.
    [​IMG]


    En aan de andere kant van het 3-aderige snoertje kun je hem direct in één van de 3 aderige pinheader verbindingen steken. Daarbij moet je wel opletten welke draad de "-" pool van de powerled is en welke draad de "-" pool van de gekleurde led is. Die moet je niet verwisselen. Bij een 3-aderige verbinding zit de "-" pool van de gekleurde led op de middelste draad.
    [​IMG]
    (in werkelijkheid is deze draad naar je vleugeltip natuurlijk veel langer)
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2016
    Turbilence=NL= vindt dit leuk.
  11. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ziet er super uit ;)
    ik had nog een vraagje voor ik het ontvang.

    heeft hij een eigen stroom toevoer of via de ontvanger?
     
  12. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Uit de beschrijving onder het aansluitschema:
     
  13. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Wat slecht van me, heb het verhaal 3 keer gelezen. En toch er over heen gelezen:-(
     
  14. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Vandaag de boel aangesloten.
    Werkt super!!
     
  15. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord


    het werkt super!
    nog bedankt!
     
  16. dji piloot

    dji piloot

    Lid geworden:
    10 aug 2014
    Berichten:
    902
    Hans ik kan jou geen pb sturen. Klopt dat?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2016
  17. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2016
  18. Niels de Beijer

    Niels de Beijer

    Lid geworden:
    3 mrt 2016
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Eersel
    ik ben nieuw in de hobby en ben nu al meteen een zelfbouw drone aan het maken waarbij ik ook graag verlichting wil. zou iemand mij even basis uit kunnen leggen wat de belangrijkste punten en dingen zijn die ik moet weten?
     
  19. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Welkom op het Modelbouwforum en in deze hobby.
    Even los van verlichting, waar dit draadje over gaat, het volgende:
    Het belangrijkste naar mijn mening is dat je je bewust bent van het gevaar voor ongelukken en letsel wat met een model aangericht kan worden. Beschouw je model als een cirkelzaag zonder enige veiligheidskap er op. Check ook je aansprakelijkheidsverzekering even en realiseer je dat als je dingen doet die verboden zijn, die verzekering waarschijnlijk niet uitkeert.
    Tot slot zijn aan het gebruik van een modelluchtvaarttuig wat regels verbonden, door de overheid gesteld. Het is verstandig je daarvan op de hoogte te stellen. Op die manier doe je je best de hobby niet in een kwaad daglicht te stellen bij anderen.

    Voor wat betreft het aanbrengen van verlichting op je drone is het handig om de oriëntatie van voor- en achterzijde duidelijk te maken door verschillende kleuren leds te gebruiken, die naar voren en achteren schijnen. Denk even aan witte koplampen versus rode achterlichten of in de scheep- en luchtvaart waar groen rechts zit, rood links en wit achter.

    Tot slot is het belangrijk om flink met de zoekfunctie van het forum aan de gang te gaan en veel draadjes te lezen.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2016
    dji piloot vindt dit leuk.
  20. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat is een mooi vormgegeven antwoord.
     
    dji piloot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina