De versie met een rolaandrijving heeft m'n broer gehad maar die hebben we nooit lopend gekregen
Zo eentje was mijn allereerste "eigen" brommert toen ik een jaar of 11 was.... Gekocht voor een tientje....
Met zo'n hendel op het frame waarmee je de rol van het achterwiel trok. Ding reed en liep prima, maar had maar één naar probleem: die Mobylettes hebben twee centrifugaalkoppelingen: eentje om te starten, en eentje om te rijden. De startkoppeling grijpt aan als de poelie toeren maakt, de rijkoppeling als het vliegwiel toeren maakt....
Bij de mijne was de rijkoppeling kapot (of verwijderd, zo ver reikte mijn sleutelkennis toen nog niet) met als gevolg dat als je lekker aan het crossen was, en het terrein werd wat zwaar, dan viel in een keer de brommer stil, en begon het blokje hoog in toeren te huilen.... Rol loskoppelen, wachten tot op de wrijving de poelie weer op toeren was, en dan voorzichtig en met de rook van de achterband proberen weer op gang te komen,....
De remmen deden het "een beetje" en de gaskabel was een staaldraadje tussen balhoofd en carb gespannen, waar je je voet op moest zetten....
Mijn ouders waren er niet blij mee, en ik heb het ding wel 2 weken gehad.... Kan me eigenlijk niet herinneren wat er met dat ding gebeurd is, maar ik weet nog van wie ik hem gekocht heb.... Gek he?