Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo eentje was mijn allereerste "eigen" brommert toen ik een jaar of 11 was.... Gekocht voor een tientje....
    Met zo'n hendel op het frame waarmee je de rol van het achterwiel trok. Ding reed en liep prima, maar had maar één naar probleem: die Mobylettes hebben twee centrifugaalkoppelingen: eentje om te starten, en eentje om te rijden. De startkoppeling grijpt aan als de poelie toeren maakt, de rijkoppeling als het vliegwiel toeren maakt....
    Bij de mijne was de rijkoppeling kapot (of verwijderd, zo ver reikte mijn sleutelkennis toen nog niet) met als gevolg dat als je lekker aan het crossen was, en het terrein werd wat zwaar, dan viel in een keer de brommer stil, en begon het blokje hoog in toeren te huilen.... Rol loskoppelen, wachten tot op de wrijving de poelie weer op toeren was, en dan voorzichtig en met de rook van de achterband proberen weer op gang te komen,....
    De remmen deden het "een beetje" en de gaskabel was een staaldraadje tussen balhoofd en carb gespannen, waar je je voet op moest zetten....

    Mijn ouders waren er niet blij mee, en ik heb het ding wel 2 weken gehad.... Kan me eigenlijk niet herinneren wat er met dat ding gebeurd is, maar ik weet nog van wie ik hem gekocht heb.... Gek he?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen staat de derde peutconversie ( ASP 91 viertakt) in te lopen...
    De vierde (ASP 91 tweetakt helimotor) ligt op de plank, maar daar zal wat tijd overheen gaan want daar moet wat draaiwerk aan de krukas gebeuren....
     
  3. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    @brutus,
    Dit is meer dan interessant met name die die ASP 91 viertakt. Want hier heeft :) Aad voorraad:) er nog een stuk of 5 nieuwe van op voorraad. Met name het verbruik en de verkrijgbaarheid ten opzichte van nitro is interessant hiervoor. Graag veel info hoe je dit gaat doen/doet. Alvast bedankt.

    Groet, Aad... voorraad.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Aad,

    Alles is min of meer hier reeds beschreven, en het werk wat gebeuren moet, is niet anders dan voor de .52.
    Een heel uitgebreide beschrijving ga ik dan ook niet doen, het staat hier namelijk allemaal al.
    Puntsgewijs:
    -rand van de uitlaatklep-schotel afronden.
    -isolators tussen carb en backplate, en uiteraard een matchend dikkere pakking tussen cyl kop en spruitstuk.
    -Groef in de gasklep aanpassen.
    -magneetje in de propmeenemer plakken.
    -Hall Sensor om het voorste Lagerhuis binden met een tie-rap.
    Basically that's it, het is aan te bevelen de compressie heel lichtjes te verlagen voor de zekerheid, met één shim (ASP shims zijn 0,1 mm, half zo dun als van welk ander merk ook. Het is niet meer dan een veiligheidsmaatregel tegen pingelen....).

    Ik heb geprobeerd van deze ombouw zoveel mogelijk op video te zetten van het "ombouw proces". Dat is helaas niet allemaal even goed gelukt, en ik moet het nog monteren. Ik moet ook nog wat dingen (overnieuw) op video zetten, met name, hoe je de motor de allereerste keer gestart krijgt zonder dagen bezig te zijn (dat is supermakkelijk, als je maar weet HOE....).
    Dat kan nog wel een paar weken duren voor die video af is, want ik ben momenteel geveld door een afschuwelijk heftige Griep...

    Als je half en half wat handig bent (als je een uitlaatklepje uit de kop kunt demonteren en weer terug plaatsen, dat is het moeilijkste klusje qua sleutelwerk, en je moet half en half een beetje handig zijn met een Dremel doorlijpschijfje.

    Momenteel staat dat ding in te lopen, en voor benzine doe ik dat gewoon door het ding min of meer de hele dag stationair te laten pruttelen, met zo nu en dan (1 keer per uur of zo) een seconde of dertig volgas. Hij zuigt dan rechtsstreeks uit de Jerrycan.

    Momenteel draait hij al ruim 8600 RPM met een APC 14 x 6, en dat zou ongeveer 0,95 pk moeten zijn. Gezien het toerental (20% onder max ongeveer) is dat helemaal niet slecht, en volgt redelijk de fabrieksopgave gecorrigeerd voor benzine. Maar dat is uiteraard een beetje natte-vinger werk.
    Ik krijg wel de indruk dat er nog een haartje méér in zit als hij eenmaal los is.

    Ik heb de olierecirculatie naar het inlaatspruitstuk afgekoppeld (het mengsel komt vrij precies, en ik ben een beetje bang dat de onregelmatige druppels olie uit het carter de motor onregelmatig laten lopen.
    Ga de carterventilatie weer, net als met de 52, via het kleppendeksel laten lopen, want ook deze motor blijft naar mijn smaak erg droog bovenin, en sowiso blijft de boel dan bovenin duidelijk koeler, en da's nooit slecht.....
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh.... was ik vergeten te zeggen: jouw motoren zijn, net als de mijne, Nieuw.
    Hou er rekening mee, dat de conserveringsvloeistof die ASP gebruikt, eigenlijk GEEN smeermiddel is, en een benzinemotor relatief weinig olie krijgt. Alleen al, omdat je min of meer gedwongen bent, met een aantal minuten stationairloop te beginnen en het dan echt minstens 5 minuten duurt voor de olie helemaal door het blokje heen is.

    Dus demonteer de motor gedeeltelijk (moet toch voor die uitlaatklep) maak hem droog van binnen, en olie hem overnieuw in (kan met je tweetaktolie, maar kan ook gerust met gewone motorolie).
    Start hem daarna pas, en laat hem eerst lekker 10 minuten stationair pruttelen....
     
  6. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    @brutus
    Hartelijk dank voor je uitgebreide/snelle info, Ik ga zeker het draadje nog eens doorwurmen. Mocht ik vragen hebben dan laat ik mij wel weer horen.

    Groet, Aad
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja hoor, brand maar los....

    Het is allemaal echt niet zo giga moeilijk of kritisch.... Maar dat merk je pas als je er mee bezig gaat....

    PS: wat moet een mens in godsnaam met een voorraad van 5 ASP .91 viertakten???
     
  8. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Bij mij is het meer een ware verslaving.... ik kan het niet laten. Op een gegeven moment was ik meer een soort lid van een nieuwe motor per maand club. Mijn vrouw heeft er nu maar een beetje een stop op gezet want ik heb meer in huis dan dat ik ooit ga gebruiken. Maar het blijft een feest om er tussen te zitten en te bouwen en... ik grijp bijna nooit mis.

    groet, Aad d B.
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2017
    MicropropSport, brutus en AHoogendijk vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... daar had ik ook altijd last van... Iedere keer als ik een advertentie voor een mooi machientje zie staan moet ik altijd de uiterste zelfbeheersing tevoorschijn halen....

    Oh.... al loskomend, en een beetje klooien met de ontstekingstiming, draait hij nu al 8800 toeren, ofwel nét een haartje boven de 1 pk en theoretisch 3,6 kg static pull... Het beoogde toestelletje zou daar theoretisch mee moeten kunnen prophangen....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Foutje
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2017
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen een beetje in de carburateur zitten slijpen, en het resultaat:





    Dit is de modificatie aan de carb

    En dit is de modificatie aan de uitlaatklep.

    Beide modificaties zijn werkelijk niet meer werk dan wat je op de video's ziet, inclusief de motor demonteren en weer in elkaar zetten kun je dit echt in een uurtje of anderhalf voor elkaar hebben....

    Zoals ik al eerder aangaf, ik geef er bij de benzineconversies, zolang ze een zuigerveer hebben tenminste, sterk de voorkeur aan het inlopen gewoon stationair te laten gebeuren, ik laat het ding gewoon zuigend uit een grote jerrycan, de hele dag pruttelen met zo nu en dan een korte stoot vol gas. Scheelt gewoon een heleboel gedoe, en de buren hebben geen last van een stationair pruttelend motortje, wel van een paar uur de hele tijd aan dat gas te melken.
    Pas als ik het idee heb dat de motor los begint te raken, ga ik fijn stellen.
    Zojuist de ontsteking met behulp van de stroboscoop haarscherp op 28 graden gezet, en hatsikidee, het toerental "knalde" omhoog naar 9100 toeren, wat neerkomt op 1,1 pk, ofwel ruim binnen de verwachtingen: afgaand op wat JustEngines er van zegt, zou 1,5 pk bij 10500 toeren realistisch zijn op methanol. Dat zou op benzine 1,25 pk bij dat toerental op moeten leveren, en dan is 1,1 pk bij 9100 toeren gewoon heel acceptabel.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2017
    Beginner vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb overigens bij deze motor, vanwege de gunstiger plaatsing van de carter ventilatie, de bovensmering wat "netter" op kunnen lossen, vergeleken met de .52 (maar ik heb nog zat van dit Alu-buis, dus wellicht renoveer ik de .52 ook wel).

    IMG_2978.JPG

    IMG_2979.JPG

    Edit: de .52 ook gelijk maar aangepakt: ziet er toch wel veel netter uit....
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2017
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ziet er netjes uit. Aluminium gesoldeerd? en wat is het extra pijpje?

    groet Aad
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, gelijmd met Balzona 1111 (soort van mega-epoxy...). Ik heb wel aluminium soldeer, maar dit spul is me te dunwandig, en daarnaast: gietaluminium en ge-extrudeerd aluminium zijn twee verschillende materialen, gecombineerd gaat dat mijn soldeervaardigheden te boven...

    Het extra pijpje is de olie afvoer vanuit het kleppendeksel, en zorgt tevens, doordat het carter "ademt" (de lucht pulseert er naar binnen en naar buiten) voor redelijk effectieve koeling van de uitlaatklep.Dat is ook de reden voor de plaatsing: het "uitlaatje" wijst recht naar de klepsteel van de uitlaatklep.
    De buis van de carterventilatie blaast min of meer tegen de stoterstangen aan, en zorgt op die manier dat de olie zich verdeelt over de gehele kleppentrein inclusief de nokvolgers....

    Het maakt echt het verschil tussen je vingers branden aan het kleppendeksel, en continue aan kunnen raken bij lopende motor.
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2017
    serge pot en Jonkje vinden dit leuk.
  15. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Duidelijk bedankt!

    groet Aad
     
  16. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Dat Balzona wat volgens mij Belzona heet is wel tamelijk prijzig zou van JB weld ook geschikt zijn. is ook hittebestendig maar veel goedkoper,

    grt, Aad
     
  17. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    Misschien Bison Kombi Metal.
    Twee componenten epoxy lijm?
    Ik heb er zelf goede resultaten mee, 4 Takt uitlaat, eindstuk mee vast gelijmd.
    JB Weld Te koop hier http://santu.com/jbweld


    Grt John
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2017
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je hebt gelijk, heet Belzona....
    Prijzig? Ben je gek? dat spul kost helemaal niks....

    UHU plus Endfest 300 kost ruim meer dan een euro per gram, Belzona slechts 15 cent per gram....
    Belzona is veel minder wijd toepasbaar, maar voor de specifieke toepassingen op metaal in combinatie met oliën, chemicaliën en hoge temperaturen, tientallen keren beter dan UHU....
    De pest is, dat de verpakking van 1 kilo zo groot is.... Dat maakt de winkelprijs even wat schrikken

    Ik heb een kiloverpakking (ooit achterovergedrukt toen een werkgever alle Nederlanders er uit schopte), en die is al heel oud maar nog minstens 80 a 90% vol.
    Als je zelf twee kleine hersluitbare potjes regelt mag je gerust gratis 40 gram of zo op komen halen....

    JB weld is ook goed, beetje vergelijkbaar met Belzona, maar ik ben dat in NL nog nooit tegen gekomen....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik heb JB weld thuis was spotgoedkoop over EBAY.

    grt Aad
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja, volgens RCGroups plakken ze daar hele motoren weer mee in elkaar, dus dat zal ongetwijfeld ook prima spul zijn...

    Gewoon proberen, want er kan weinig méér fout gaan dan dat het pijpje los gaat....
     

Deel Deze Pagina