WACO SRE 1/6

Vleugels

De bouwtekening voor de vleugels heb ik voor het gemak toch maar laten kopiëren. Ik heb van de 3-views detail op schaal nagetekend op de bouwtekening voor de positie van NAV licht, landingslicht en Pitot buis.

waco033cl9.jpg


Het landingslicht valt mooi tussen twee ribben dus daarvoor hoeft niets aangepast te worden. Da's lekker.

waco034hd5.jpg


Nu ga ik denken aan de aansturing van de rolroeren en flaps.
 
Vleugels, WACO

Haha... En Sid Morgan (tekenaar) blijkbaar ook! Alleen was hij vergeten om het landingslicht erbij te tekenen... ;)

Met dank aan Han, ik denk dat het dit systeem wordt:

waco_001.jpg


Moet nog even kijken hoe dat het beste in mijn vleugel profiel past, men name wat de liggers betreft.
 
Dat slangetje moet in het midden van de tank komen en je moet aan het eind een gaatje overdwars maken, dat het niet afgesloten kan worden.

Hoe ga je dat doen? :confused:

Er met een speld doorheen prikken heeft weinig zin . . . :nooo:

Misschien toch iets klunk-achtigs? :p

Zo-een van allemaal kleine bolletjes metaal? :)


jan.
 
Ja okee, bij mij zat dat gaatje overdwars er al in, dus ik heb makkelijk praten.

=====< ipv ====o= lijkt mij een prima idee. Het gaat er alleen om dat de slang niet voortijdig afgesloten wordt als de zak er tegen aankomt.

Mmm ... hoe zou dit klinken zonder de context van Kim's WACO? :confused:


Als je dat stangetje met Z-tang buigt, kan het zo in het servo-wiel zonder bevestigingsdingetje.
Ik neem dat je verenstaal voor het stangetje gebruikt ... dan kan je beter een messing (of nylon?) buisje nemen, want aluminium met staal gaat corroderen en schrapen.
 
Laatst bewerkt:
Ik vermijd zowieso liever metaal op metaal.
Wordt nylon dus. Goed idee om z-bochten te gebruiken, ga ik doen. (Was ik eerst niet van plan).

Het enige wat me nu tegen houdt om te beginnen met het starten van de bouw, is iets met de scharnieren. Ik dacht, dat het makkelijk zou zijn om stangetjes door de scharnieren te doen nadat de rolroeren, flaps en vleugels bespannen zijn, omdat de vleugels uit 2 helfden bestaan. Dus eerst het rolroer, en dan de flap. Dan kun je het stangetje er zo in glijden omdat er niets in de weg zit. Maar helaas, de binnenste rib (root rib) steekt uit langs de flap en zit dan dus in de weg van het stangetje.
Een gaatje in maken en daarna opvullen?

O wacht eens even, misschien is dat niet erg. Dan wordt die rib gewoon ook een scharnierpunt, door het stangetje daar ook doorheen te laten gaan, toch? Dan moet het uiteinde van het stangetje wel verzonken zijn in die rib zodat di niet tegen de romp aankomt. Goed plan?

Dan kan ik ribben gaan snijden vanavond!
 
Dan steek je het scharnierdraad toch mooi vanaf de root rib erdoor, ipv vanaf de tip? Dan is het onzichtbaar, plus dat je het verwijderbaar kan maken.
 
Je hoeft het niet a la minute te kunnen verwijderen, alleen bij reparatie van roeren. Het lijkt mij dat je het eind van de scharrnierdraad een stukje ombuigt; een sleufje dremelt of snijdt vanaf het gaatje waar de scharnierdraad ingaat en daar lijm je met comp-lijm dat omgebogen stukje in. Dan zit het stevig genoeg om er niet 'uit te vallen' en het zit opgesloten tussen root rib en romp.

Mocht je het moeten verwijderen, omdat je toch een ander kleurtje op je rolroeren en flaps wilt ;) dan hou je even de soldeerbout tegen de comp-lijm, de comp-lijm verbrokkelt en je peutert het omgebogen eind eruit en trek aan de scharnierstang.
 
Valt een beetje tegen.
Ben al twee avonden bezig geweest zonder snelle voortgang.
Dit komt doordat de markering voor de te boren gaten in de ribben onjuist gemarkeerd staan op de bouwtekening. Door deze gaten komen de buizen die de vleugels op de romp bevestigen.
Niet alleen de afstand tussen de twee moeten kloppen, maar verder moet hun hoogte ook precies zijn, annders zit ik straks met een gekke invalshoek.

Er zijn vier tekeningen waar deze gaten op staan, het vooraanzicht, de romp, de vleugel en de ribben. Die komen niet precies met elkaar overeen en daarnaast heb ik ook A3 kopiën met een afwijking. Is dus even uitzoeken, want ik kan het beter in dit stadium al goed krijgen anders krijg ik er later spijt van.

Een instelhoekmeter zou handig zijn, maar die moet ik van een clublid lenen.
 
Tja, het maakt niet zo uit waar je gaten exact zitten, als ze maar gelijk zitten. Delen die op elkaar aan moeten sluiten, kan je het best als één blok op elkaar geklemd of met dubbelzijdig tape, tegelijk boren en schuren. Mosterd na de maaltijd, nu ... sorry!
 
Ja, jammer hè. Ik besefte me dat ook. Dat doe ik dus ook met die ribben zo.
De gaten in de romp is het enige waar ik aan vast zit. Ik denk dat die trouwens wel goed zitten, maar ik wacht even op die invalshoekmeter om ervoor te zorgen dat alles in één keer goed gaat en mezelf de frustratie te besparen.

Ik heb de laatste gaatjes maar even geboord in het latje onderaan het bovenste deel van het dash en deze in de grondverf gezet, die trouwens wit is. (Ik dacht dat die grijs zou zijn, maar goed het zal wel...)
 
Vleugeltjes

Inmiddels heb ik de invalshoekmeter kunnen lenen.

Het plan is om de ribben waardoor de buisjes moeten, die ik ook al gemaakt heb, tijdelijk vast te klemmen aan de romp in de correcte positie. En dan deze door te boren vanuit de binnenkant van de romp. Dit zal helaas met de hand moeten met een boortje, want een boormachine past er niet in.

Er zijn nog twee dingetjes die ik aan de ervaren bouwers wil vragen. Eerst, hier een foto van de tekening, vooraanzicht:

waco052st6.jpg


Vraag 1: Waarom zou je die buisjes (2 per vleugelhelft) alleen op die ene plek aan het einde vastlijmen, en niet bij ieder rib??? Dat systeem van die buizen zit trouwens zo in elkaar, dat er een messing buis vast zit in de vleugel en ook één in de romp. Een losse aluminium buis schuif je daar dan door de romp en de vleugels schuif je dan daaraan.

Vraag 2: Volgens de tekening schuur je wat van de eerste rib (cap/root rib) af om de vleugel goed aan te laten sluiten op de romp, wegens de v-stelling.
Alle modelen waarbij ik dit eerder heb moeten doen werd dit opgelost door de eerste rib schuin in de vleugel te plakken. Dat kan hier niet wegens het buisje. Het lijkt me een beetje lastig om dit schuurwerk nauwkeurig te doen.
Wordt deze methode vaker toegepast, en is er een handige manier voor?
 
Vraag 1: Waarom zou je die buisjes (2 per vleugelhelft) alleen op die ene plek aan het einde vastlijmen, en niet bij ieder rib??? ?

Dat vind ik ook heel vreemd! Ook al zou het perfect passend zitten, het gaat toch iets wrikken als het niet vastgelijmd zit en dan gaat het steeds een beetje verder kapot.

Vraag 2: ... Alle modelen waarbij ik dit eerder heb moeten doen werd dit opgelost door de eerste rib schuin in de vleugel te plakken. Dat kan hier niet wegens het buisje.

Ah joh! ... dat lukt wel! Boor de gaten, zet je rib vast in de juiste hoek, pak een ronde vijl of een rond houtje met schuurpapier erop geplakt en hou die horizontaal in het gat. Zo schuur je de onder en bovenrand van het gat voorzichtig recht, terwijl je tussendoor de buis past.
 
1: Weet ik niet.
2: Dat schuin schuren is heel makkelijk.
Hoop dat deze foto genoeg duidelijk geeft (vleugel, correcte hellingshoek, schuurblok):
2527477bd6a8dccd4.jpg


Success met de bouw het wordt prachtig!!

Groeten,
Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat vind ik ook heel vreemd! Ook al zou het perfect passend zitten, het gaat toch iets wrikken als het niet vastgelijmd zit en dan gaat het steeds een beetje verder kapot.
Die gewoon overall waar die in contact komt lijmen dus.

Ah joh! ... dat lukt wel! Boor de gaten, zet je rib vast in de juiste hoek, pak een ronde vijl of een rond houtje met schuurpapier erop geplakt en hou die horizontaal in het gat. Zo schuur je de onder en bovenrand van het gat voorzichtig recht, terwijl je tussendoor de buis past.

Sorry ik bedoelde de schuin afgeschuurde verticale rand van de eerste rib, die tegenaan de romp moet komen. Maar ik denk dat dat ook wel moet lukken.
Het moeilijkst is echter de correcte positie van de vleugel op de romp.
Die staat op het zijaanzicht namelijk niet getekend.
Van het vooraanzicht weet ik wel dat de vleugel aan moet sluiten met de bovenkant van de romp, wat natuurlijk ook logisch is. Op het zijaanzicht staat echter wél tot waar de achterlijst van de vleugel moet komen.

Ik maak daar even een paar foto's over.
 
Vleugelpositie op romp

Het zijaanzicht:

waco056wk9.jpg


Hier wordt dus de positie aangegeven van de achterlijst van de vleugel. ("TOP WING T.E.")

Als ik de rib in de best passende positie zet, zodat deze goed aansluit met de lijn van de romp, krijg je dit:

waco060js4.jpg


waco062uq9.jpg

Dan loopt de onderkant van de vleugel met een negatieve invalshoek.


Als je hem plaatst met de achterlijst op de door de tekening aangewezen plek krijg je dit:

waco064ma4.jpg


Dan loopt de onderkant van de rib op wat op 0 graden lijkt. Alleen sluit de bovenste rand niet meer super aan:

waco066pd3.jpg


waco067ai3.jpg


Kijkend naar dit, van de full-scale:

wacosrehreyh8.jpg

...lijkt de laatste (met de positie zoals aangegeven op de tekening) wel de juiste positie is.

Als ik de rib nu iets hoger plaats sluit hij wel beter aan bij de voor- en achterlijst, alleen steekt er dan in het midden van de rib een milimeter uit.

Ik heb trouwens een vraag. De instelhoek, is die gemeten van die onderste lijn? Als ik namelijk de instelhoekmeter van Robart pak, geeft die een veel hogere invalshoek aan omdat je de voor- en achterlijst in die inkepingen plaatst. Daardoor zit hij bij de voorlijst veel hoger dan de achterlijst...
Dus wat is nu de juiste meting, de onderste rand van de vleugel, of die zoals met de meter?

waco069nm1.jpg


Op de tekening van de full-scale lijkt de onderste rand in ieder geval recht, maar goed, een graad of één zou je misschien niet zien zo. Op het model van SIG, die de SRE als ARF maakt, zitten de bovenste vleugels op 1 graad en de onderste op 0.

Het gaat me er nu dus om de juiste positie te bepalen zodat ik kan gaan boren en vervolgens de vleugel bouwen kan. Advies?....

Bedankt alvast, sorry dat ik soms wat lastig ben.
 
Back
Top