Sky assistant variometer

Bij mij hetzelfde, echter ik denk dat deze drift zo´n 2 à 3 minuten na het inschakelen niet meer oploopt. Bij mij is dit meestal toch niet meer dan maximaal 10 meter. Volgens mij kan je alleen een uitspraak doen over de juistheid van de meetwaarden van de beide vario´s (op hoogte) als je ze in een geijkte omgeving test met een professioneel meetinstrument.

Groeten, Rob
 
Als ik de vario aan zet en ga vliegen hoor ik een piep, deze is natuurlijk niet van het stijgen of dalen maar hoor deze continu.

Als het goed is hoor je niets, bijv. als je het model gewoon op de grond hebt liggen. Wellicht kan je de varioparameters controleren? Er moet wel een "stilte" gebied zijn wanneer het model niet stijgt en/of weinig daalt. Verder moet de vario uiteraard geen last hebben van langstromende wind in de romp a.g.v. het vliegen.

Groeten, Rob
 
6 metertjes zou mij ook niets uitmaken, maar het "grijze gebied" is op dat nivo iets van 30 meter......
Hello Arno, Hello Rob

Sory for late answer. The drift is probably result of sensor self heating and can be observed in first 20 minuts. Since few days in 2.30 version is implemented algorithm of altitude drift cancelation. It detects situation when vario lies on the ground (not change it's altitude) and with little steps inserts corrections of altitude. In not works on the flight. Finally altitude on the ground should be keept close to zero. Of course it need some time, so good idea is turn on vario power and let it works at least a minute after finished initialisation.

I have request to you: If you will have logged flight with 2.30 version please send it to me. I would like to see how it works on real flight on bigger groups of varios. It help me to better tune the algorithm.


thijsverbunt zei:
Als ik de vario aan zet en ga vliegen hoor ik een piep, deze is natuurlijk niet van het stijgen of dalen maar hoor deze continu.
1) Please check if the "ongevoeligheids zone" is not set to 0.
2) Check value of PPM. Maybe it exceds limits and the sound is PPM alarm?
If not then record the sound and send to me. Myabe it will help me find the reason.
 
Hello Arno, Hello Rob

Sory for late answer. The drift is probably result of sensor self heating and can be observed in first 20 minuts. Since few days in 2.30 version is implemented algorithm of altitude drift cancelation. It detects situation when vario lies on the ground (not change it's altitude) and with little steps inserts corrections of altitude. In not works on the flight. Finally altitude on the ground should be keept close to zero. Of course it need some time, so good idea is turn on vario power and let it works at least a minute after finished initialisation.

I have request to you: If you will have logged flight with 2.30 version please send it to me. I would like to see how it works on real flight on bigger groups of varios. It help me to better tune the algorithm.



1) Please check if the "ongevoeligheids zone" is not set to 0.
2) Check value of PPM. Maybe it exceds limits and the sound is PPM alarm?
If not then record the sound and send to me. Myabe it will help me find the reason.


Hallo

Kan iemand me dit vertalen wat Piotrek hier geschreven heeft

Alvast bedankt
 
Ja hoor.

========
Hallo Arno en Rob,
Excuss voor het late reageren. De drift komt waarschijnlijk door het opwarmen van de sensor zelf, dat gebeurt in de eerste 20 minuten. Sinds kort is (in versie 2.30) een algorithme opgenomen voor het wegfilteren van hoogte-drift. Dit algorithme herkent de situatie dat de vario op de grond ligt (en er geen geen hoogteverschillen zijn) en corrigeert in kleine stapjes de hoogte. Tijdens het vliegen werkt dit niet. Uiteindelijk moet de hoogte op de grond ongeveer 0 blijven. Dit kost natuurlijk wat tijd dus het is slim de vario aan te zetten en minstens een minuut zijn gang te laten na de initialisatie.

Een verzoek aan jou: als je met versie 2.30 een vlucht gelogd hebt wil je die dan naar me sturen? Ik wil graag van meerdere varios zien hoe het tijdens een echte vlucht werkt. Dat helpt me het algorithme te verbeteren.

1) Controleer of de ongevoeligheidzone niet op 0 staat
2) Controleer de waarde voor PPM. Misschien gaat die over zijn grenzen en is het geluid dat van het PPM alarm?

Zo niet, wil je het geluid dan opnemen en naar me sturen? Misschien kan ik de oorzaak achterhalen.

==============================
 
SA en drift

Hallo,

Prima vertaling Arjan, bedankt.

Jammer genoeg is dit drift probleem nog niet helemaal onder kontrole, ook niet met de nieuwe software :(
Weliswaar is de drift wat minder sterk maar is nog altijd aanwezig. De oorzaak van die drift is bekend (staat hierboven omschreven) en ik heb begrepen van Piotrek dat daar nog softwarematig aan gesleuteld wordt.
edit: kreeg zojuist een berichtje binnen dat een oplossing voor dit probleempje eraan komt

Een tijdje terug heb ik gemeld dat de SA de gevlogen hoogtes wat al te optimistisch aangaf. In vergelijk met wat andere log apparaten circa 10 % te veel/hoog. Nu blijkt dus dat de toleranties op de elektronische komponenten er voor zorgen dat niet elke SA eenzelfde waarde aangeeft. In een verleden heeft Piotrek een bestandje aangepast om deze uitlezing te korrigeren. Ditzelfde bestandje moest in mijn SA weer teruggezet worden naar de originele waarde om zo hoogte uitlezingen te krijgen die weer gelijkwaardig waren met de andere metingen......

Het is dus gewoon hardstikke leuk dat het mogelijk is bij de SA om de software te kunnen updaten/modificeren. (en er komen nog een paar leuke mods. aan)

Verder doet de SA bij mij perfekt wat hij moet doen en ben ik een meer als tevreden gebruiker :) :)

Arno
 
Laatst bewerkt:
Hallo Oma,

Even een oud topic weer op naar boven.

Ik stond nl. op het punt om een Piccolario te kopen (omdat ik niet eens wist van het bestaan van de Sky Assistant).

Dan blijkt maar weer dat zo'n forum als dit een hoge toegevoegde waarde kan hebben.

Mijn keuze is nu dus op de Sky Assistant gevallen zoals het er nu naar uitziet.
Leuke interactie met de fabrikant trouwens!

Hoe is het nu gesteld met de gebruikers ervaringen tot nu toe?
Iedereen nog tevreden met zijn Sky Assistant?
 
Ik heb een half jaartje met de SA gevlogen en ben zeer tevreden. Hij geeft stijgen en dalen goed aan, stemmen en getallen zijn goed verstaanbaar. Het loggen van hoogte is een grote toegevoegde waarde, evenals het 'tunen' wat je kan doen. Je kan alles via de computer zo instellen zoals jij het prettig vindt. Interactie met de ontwikkelaar is inderdaad leuk. Hij doet ook echt wat met de inputs van de gebruikers.
Voor mij is het een topper.
 
OK, da's mooi om te horen.

Ik heb een TEK probe van WS-tech die ik er aan wil hangen.
Waren er nu al mensen die met een TEK werkten?
 
Ik heb nog niemand gehoord die een TEK probe aan de SA heeft gehangen. Maar als hij het op de WS-tech deed zal hij het op de sky assistant ook doen.
 
Hi

Met de TEK heb ik al het e.e.a. geprobeerd maar zonder succes...........
Maar verder funktioneert hij prima !

Arno
 
Laatst bewerkt:
100% tevreden met de skyassitant !!Geweldig goede reactie op hoogteverschillen zodat je direct weet wat er gebeurd. Heerlijk vliegen zo.
Ook zeer tevreden met support fabrikant, die is werkelijk perfect.
Blij dat ik deze heb aangeschaft ,dit is weeral een stukje meer interactie met het toestel.
 
OK bedankt voor alle antwoorden.

Het zit zo, mijn winterprojectje om het zo maar te noemen is een Reichard Blizzard en omdat ik verleden jaar voornemens was om een WS Tech vario te kopen had ik al bij hen een TEK buis gekocht zodat ik die tijdens de bouw mooi in kon bouwen.
Alleen nu ik zover ben dat de daadwerkelijke vario gekocht kan worden ben ik eigenlijk meer geïnteresseerd geraakt in de Sky Assistant.

Maar als die niet goed werkt met een 'standaard' TEK buis dan koop ik toch liever een Piccolario of WS Tech vario.

Nu staat er bij PITLAB trouwens wel op de site dat het zou moeten werken.

Dus Arno, als ik vragen mag, wat heb je dan e.e.a. geprobeerd?
 
Hi

Ik heb zelf enkele TEK buisjes gemaakt vlgs tekeningen die ik of collega modelbouwers gekregen heb (2 st) en 2 stuks van tekeningen die ik op internet gevonden heb.
Deze heb ik in alle mogelijke variaties en standen getest maar ik heb er nooit een maar
zelfs voor de helft werkende TEK mee aan boord gehad.
Nou zijn er twee mogelijkheden waarom het niet funktioneert. Of het TEK buisje (of de set-up) is niet korrekt of de software van de SA is nog niet klaar.......
Ben dus van plan om maar eens te investeren in een TEK systeempje van de bekende jongens en dan eens proberen of ik dat aan de praat krijg op de SA

Arno
 
Hoi,
De werking van een TEK is volgens mij enkel afhankelijk van de sonde (het buisje). Een vario werkt niet anders als hij op een TEK sonde is aangesloten, hij meet luchtdruk en drukverandering. Niet meer dan dat.

De kunst is om een goed buisje te maken - en dat is waar Pitlab zo lang mee bezig was (hij is duidelijk niet snel tevreden :-) )

Ik heb voor mijn WSTech ook zelf een paar buisjes gemaakt en het was een heel gedoe om er één werkend te krijgen (wat uiteindelijk wel gelukt is).
 
Dan zal ik Piotrek maar even een mailtje sturen met de vraag of hij ervaring heeft met de TEK probe van WS Tech.

**EDIT, en mailtje is de deur uit **
 
Laatst bewerkt:
Ik heb voor mijn WSTech ook zelf een paar buisjes gemaakt en het was een heel gedoe om er één werkend te krijgen (wat uiteindelijk wel gelukt is).

Hi Arjen

Jouw verhaal over de TEK heb ik aandachtig gelezen. Het systeempje wat jij nou gebruikt heb ik in diverse uitvoeringen getest maar zonder resultaat.........

@Dutchy
Piotrek (de Piotrek in Polen) heeft van mij de nodige filetjes met data gekregen...............

Arno
 
Laatst bewerkt:
Het niet werken van de tek probe kan volgens mij niet aan de software liggen.
De tek buis wordt direct op de druksensor aangesloten. De vario weet niet of de druk met of zonder tek probe meet, het algoritme erachter blijft precies gelijk.
Als je een goede tek probe hebt zal die met elke vario dezelfde resultaten moeten geven. Het probleem zit hem dus in het maken van een goede probe. En dat blijkt niet zo eenvoudig te zijn....
 
Dit is echt onverslaanbaar! De actieve opstelling van Piotrek bevalt me goed.
Heb gelijk al antwoord vanuit Polen!

Hello Paul
Personaly i have not tested it, but have information from users from Germany and England who tested it succesfully.
Both varios use the same method of pneumatic compensation. It means compensation is done in pneumatic way in TEK nozzle. Vario don't know nothing about it, works as ussual. It works in that way:
TEK probe it is a blinded tube with small hole, few mm from the end. The hole is pointed to back of glider.
When glider speed is 0, pressure in TEK is equal static pressure. If glider is moving with any speed pressure in TEK is smaller then static pressure, because the hole is in aerodynamic shadow of TEK tube and the faster it moves, the bigger underpressure is in TEK.
Imagine glider is flying at constant altitude and constant speed. In TEK is constant underpressure depending from speed. There is no changes in pressure so vario is silent, altimeter (based on the same sensor) shows little higher altitude. Now you pull altitude stick on your RC. Glider go up, static pressure go low, because the higher altitude, the lower pressure is, but also decreases speed, because kinetic energy is transformed into potential energy. Lower speed causes lower underpressure in TEK. In ideally compensated TEK lower underpressure (bigger pressure) should be equal to lower static pressure from higher altitude. In that situation (stick thermals) vario still be silent, because both pressures compensate itself.
All philosophy is in TEK, not in vario, so it will work with any vario.


Piotrek.
http://www.pitlab.pl
 
Back
Top