De zin en onzin rondom nitromotoren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ook lekker zeg. Ben je een beginnende vlieger met een nitromotor, tik je bij zoeken in "nitro motor inlopen". En wat zie je dan als eerste staan? Juist, dit topic.

En een beginner zal niet weten dat het voor auto's blijkbaar heel anders is dan voor vliegtuigen.
Lijkt me mooi dat er nu een aanvulling staat van Theo die daar wel even op wijst.

Het is toch niet zo dat het auto-deel van het forum verboden terrein is voor de rest van de wereld? Ik lees in alle forums en haal mijn informatie dus ook overal vandaan. Ideeën die door auto, boot of heli freaks worden bedacht mag je toch hopelijk ook wel in een vliegtuig gebruiken....
 
Tjesus, dit topic loopt in het AUTO forum en gaat over AUTO motoren.

Ow oké, moet je in het vervolg dan maar duidelijk een bordje ophangen "verboden voor andere niet autogebruikers"

Zal ik je verder even terug op deze planeet brengen jongen, het AUTOFORUM bestaat hier niet, Het is het MODELBOUWFORUM waar toevallig een topicgedeelte voor telegeleide auto's is voorzien, big deal!

Misschien moet je echt wel je eigen AUTOFORUM gaan opstarten, maar dan liever niet hier waar ik lid van ben. Ach je kunt ook vragen aan Robert om extra regels te voorzien dat iedereen in zijn eigen branche moet blijven en vooral aan geen discussies in een andere tak van modelbouw mag deelnemen.

Wordt wakker Bart, vliegtuigmotoren (ja zelfs 10cc's worden heus wel gebruikt in auto's, meerbepaald tractorpulling, dat jij dat niet wist man)

Dat Roelof expertise te koop heeft en heel gedreven is met motoren ontken ik totaal niet, Volg het autogebeuren ook heel vaak zelfs dagelijks (als dat even mag , ben tenslotte overwegend een vlieger) en die jongen slaat veelal de nagel op de kop wat advies betreft.

Stevo
 
Laatst bewerkt:
Ook lekker zeg. Ben je een beginnende vlieger met een nitromotor, tik je bij zoeken in "nitro motor inlopen". En wat zie je dan als eerste staan? Juist, dit topic.

En een beginner zal niet weten dat het voor auto's blijkbaar heel anders is dan voor vliegtuigen.
Lijkt me mooi dat er nu een aanvulling staat van Theo die daar wel even op wijst.

Het is toch niet zo dat het auto-deel van het forum verboden terrein is voor de rest van de wereld? Ik lees in alle forums en haal mijn informatie dus ook overal vandaan. Ideeën die door auto, boot of heli freaks worden bedacht mag je toch hopelijk ook wel in een vliegtuig gebruiken....


Ik dacht bij mezelf ik ga ook maar eens in op deze ONZIN op dit toch mooie topic van Roelof (goed gedaan) Ik denk dat het van de topic starter ook niet de bedoeling is geweest dat wij het er allemaal mee eens zijn. Maar dat daar alle vliegers nu ineens iets over moeten gaan roepen omdat het er ééntje niet helemaal mee eens is en daar zijn mening over uit, vind ik toch een beetje ongepast. Of moeten nu alle auto bezitters ook gaan zitten z....n in de vliegers topics. Voor mij mogen de laatste berichten wel uit dit mooie topic verwijdert worden, al ben ik ervan overtuigd dat Roelof wel wat kritiek kan verdragen. Beetje jammer dit
 
Aangezien mijn kennis en ervaring hier niet gewenst verwijderd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als er iemand verstand heeft van de achterliggende techniek en de onderliggende materiaal kennis specifiek op het gebied van hoogwaardige motoren voor modelauto's, dan is het Roelof.
.

Ik ben tenandere blij voor je dat je je persoonlijke goeroe hebt gevonden.

Stevo
 
Of moeten nu alle auto bezitters ook gaan zitten z....n in de vliegers topics.

Je bent van harte welkom in het vliegersgedeelte van dit forum en dat meen ik. Met z.....n veronderstel ik dat je zeiken bedoelt. Lees de posts door en je zult vaststellen dat het z....n niet door ons is begonnen.

Stevo
 
Pff Bart,

Je bekijkt het maar vriend, jij bent nota bene als "Troll" begonnen of heb je last van amnesie:confused:

Diepe zuiden???? Nooit aardrijkskundeles gehad?? Brugge ligt in het NOORDEN van Belgie zowat tegen de Nederlandse grens, man man.

Ik verspil hier geen tijd meer aan. Je bekijkt het verder maar. Het gaat je goed.

Stevo
 
Laatst bewerkt:
Zo langzaam aan krijg ik de behoefte om mijn berichten in deze draad te verwijderen vanwege het domme commantaar wat meneer Banaan meent te moeten geven.

Ik had het al eerder gemeld, maar nu de daad bij het woord gevoegd.
Aangezien mijn kennis en ervaring hier niet gewenst is heb ik zelf alles maar verwijderd. Als iemand nu problemen krijgt met zijn brandstof motoren door verkeerd inlopen mogen ze zich bij meneer Banaan gaan beklagen.

Meneer banaan verbergd zich netjes achter een schuilnaam zodat hij niet herkend kan worden. Schijnbaar heeft hij toch ergens iets te verbergen of is hij bang om aangesproken te worden op meetings over zijn idiote gedrag hier.
 
Iedereen die een beetje serieus met modelauto's bezig is, weet 'mijnheer Banaan' te vinden, hoor... Ik ben nogal bekend. Bart_Banaan is meer een Geuzenaam als een schuilnaam :-D

En ik ben aanspreekbaar voor éénieder, op meetings en wedstijden.

Bovendien is mijn gedrag niet zo idioot als je ziet dat al dit trollen en flamen is begonnen omdat iemand het nodig vond om een opmerking van mij van een half jaar geleden af te zeiken. (trollen??)
 
Even een vraag, om de ruzie (Jullie zijn volwassen mannen! Probeer elkaar iig te respecteren, doe je dat niet, doe dat dan lekker ergens anders :D) te doorbreken... ;)

Ik heb enkele topics gelezen dat mensen hoge drukkoppen hebben gekocht en denken dat ze daarmee harder gaan (volgens mij had PK ze een tijd terug). De druk in een verbrandingskamer kan en mag niet veel afwijken vanwege het ontstekingstijdstip.


Dus door de druk toe te laten nemen, verandert het ontstekingstijdstip. Maar dat gebeurt ook door er een andere plug op te zetten.

Dus stel, je voert de druk op, de ontsteking gebeurt later. En je zet er een plug op waardoor het juist eerder ontsteeks. En door die combi ontsteekt die op de goede plek. Gaat die dan wel harder?

Gr peter
 
Niemand, maar dan ook niemand hier op het forum heeft zoveel ervaring met het ontwikkelen van een nieuwe hoogwaardige wedstrijdmotor als Roelof, hij staat heel dicht bij een fabrikant en doet heel erg veel test en ontwikkelings werk voor deze fabrikant.
Als er iemand verstand heeft van de achterliggende techniek en de onderliggende materiaal kennis specifiek op het gebied van hoogwaardige motoren voor modelauto's, dan is het Roelof.

Aangezien ik een persoon ben die zich niets aantrekt van wat mensen die niet echt belangrijk voor mij zijn, van mij denken, ga ik hier toch ff op inhaken, want het moet nu niet zo gaan lijken dat Jij en Roelof goden zijn, want dat is niet zo.

Als Roelof zoveel weet, waarom rijdt hij dan toch zoveel motoren kapot per jaar?....
En die fabrikant, eigenlijk meer een hobbyist voor mijn gevoel, want die is al 3+ jaar met Roelof bezig, en ik hebt nog nooit iets van betekenis naar voren zien komen, ja sporadisch, als ze eens goed gegokt hadden....
 
Dus stel, je voert de druk op, de ontsteking gebeurt later. En je zet er een plug op waardoor het juist eerder ontsteeks. En door die combi ontsteekt die op de goede plek. Gaat die dan wel harder?

Gr peter

Als je de druk opvoert, dan gebeurt de ontsteking niet later, maar juist vroeger, en krachtiger.
Dat is dus het grote verschil met het ontstekingstijdstip veranderen met de gloeiplug, daar wordt de ontbranding niet krachtiger door. Althans niet in die mate als dat met de druk opvoeren kan.

In principe stel je eerst de kopspeling af, behorende bij:
- het nitro percentage,
- luchtvochtigheid,
- buitenluchtdruk.
En dan kies je daarbij een goed werkende gloeiplug.

Maar om terug te komen op je vraag.
Opvoeren van de druk zal er in de regel voor zorgen dat je harder op kan trekken, maar minder topsnelheid hebt.
Verlagen van de druk doet het tegenovergestelde....
 
Ik ben geen god en voel mij ook niet zo maar ik word er ook wel moe van dat weer (!!!) een paar vliegers zich als goden bemoeien met iets waar ze andere ideeën over hebben zoals ook de eindeloze discussies over het laden en ontladen van accu's.

Martin, wanneer had ik voor het laatst vroegtijdig een motor kapot? Begin vorig jaar ging mijn 35-plus kapot na 12 liter verbruik. Dit jaar een gloeispiraaltje maar op wat krassen na geen schade, alleen mijn simpele 3-poorter in de regen versleten, maar hey, dat is een logisch gevolg bij een acceptabele risico. Kijk dat jij de Mega de hemel in prijst en iedere schade verzwijgt.....

En ja, dat de ontwikkeling lang duurt omdat er niet full time aan gewerkt wordt is waar en dat langzaam de informatie meer duidelijkheid geeft in het andere concept die we voeren heb jij geen zicht op...

Over compressie en gloeipluggen voor het ontstekingstijdstip.
De compressie middels de kopringen is de grove instelling en de plug verzorgd de fijne instelling, een tweak op je ontsteking meestal aan de hand ven de omgevingstemperatuur.
 
Gij nietige sterveling!! Hoe durft gij de goden uit te dagen! Wilt gij ook een plekje hier op de olympus?? Gij weet toch wat er met Icarus is gebeurd??

goden.4.jpg
 
ik word er ook wel moe van dat weer (!!!) een paar vliegers zich als goden bemoeien met iets waar ze andere ideeën over hebben zoals ook de eindeloze discussies over het laden en ontladen van accu's.


Roelof,

Voor de goede orde, wij zijn geen goden en hebben ook nooit de bedoeling gehad om dat wel te zijn. We kunnen over zaken andere ideeën hebben maar dat maakt dit forum interessant toch?, laat iedereen even zijn zegje doen (ook al zijn het vliegers) en een vooral leuke discussie hebben over bepaalde zaken. Over het laden en ontladen van batterijen is er maar één goede oplossing, dat is het advies die de fabrikant meegeeft, hoe veel wij er ook over leuteren maar dat maakt het er niet leuker om.

Ik en Bart Banaan zijn tenandere intussen weer goede vrienden, hebben we keurig via PB geregeld;)

Stevo
 
Ik ben geen god en voel mij ook niet zo maar ik word er ook wel moe van dat weer (!!!) een paar vliegers zich als goden bemoeien met iets waar ze andere ideeën over hebben zoals ook de eindeloze discussies over het laden en ontladen van accu's.

Die ene vlieger met de Naam Theo, kwam met een heel normale rectificatie, inlopen moet, maar wel zoveel mogelijk richting de bedrijfstemperatuur, punt, daar valt niet over te discusseren.
Feit is dat dit voor iemand die net een RTR autootje heeft gekocht en die dus wellicht geen bal snapt van een brandstofmotor minder makkelijk is, maar dit doet niets af aan de theorie over ons type motoren....

Martin, wanneer had ik voor het laatst vroegtijdig een motor kapot? Begin vorig jaar ging mijn 35-plus kapot na 12 liter verbruik. Dit jaar een gloeispiraaltje maar op wat krassen na geen schade, alleen mijn simpele 3-poorter in de regen versleten, maar hey, dat is een logisch gevolg bij een acceptabele risico.
Ik heb je toch echt zelf 2 of 3 keer horen zeggen dat je een verse had, of dat je aan het inlopen was....

Kijk dat jij de Mega de hemel in prijst en iedere schade verzwijgt.....
En terecht... sinds die motor is er wel wat veranderd, en zeker in de motoren prijs!
Schade?...
ik moet eerst eerlijk bekennen dat ik niet heel veel rij, vergeleken met andere, Ik rij iets van 20-25 liter brandstof per jaar.
De 1e Mega heb ik een heel jaar meegedaan, maar die sloeg wel eens af, dit was vervelend, het 2e jaar liep hij in stukken, dat klopt.
Toen kocht ik een nieuwe Mega, ik won er dat jaar ook 1, en een jaar later kocht ik er nog 1 bij.
Deze 3 motoren rij ik nu afwisselend al 3 jaar mee, nog nooit een zuiger of cilinder in vervangen, wel elke 7 liter een drijfstang en ook ongeveer dan de lagers..... schade? geen schade gehad..... dus nee, ik loop niets te verzwijgen, waarschijnlijk weet ik heel goed hoe ik met deze motoren om moet gaan... wellicht mijn inloopmethode?....:p

Oh, ik vergeet nog 1 motor!...
Die was stuk na 7 liter... een MAX power....
 
Laatst bewerkt:
Roelof, er maar één goede oplossing, dat is het advies die de fabrikant meegeeft,

Juist, en dat geldt voor zowel de inloop van brandstofmotoren als ook het gebruik van de accu's. Hoewel een voertuig met een proppellor amper een verschil laat zien in een paar toeren meer in de vorm van een beter ingelopen motor of een accu met een hogere spanning is het effect bij een auto waar ieder stukje winst ook direct wordt omgezet in verbeterde prestaties en kan ik je zeggen dat je het als rijder niet kan opnemen tegen de rest als je vooral bij een accu de fabrikant volgt. En wat brandstofmotorn betreft, het maakt niet uit wat je doet, zo lang je de motor niet overtoert en oververhit zal de inloop altijd een goede resultaat. Aan de hand van een motor kan je niet zeggen hoe die ingelopen moet worden, zo lang het maar met beleid gebeurd komt het goed.

En ja, ik heb BartB op de ICQ en hij heeft het eea. uitgelegd, ik heb nu in Frankrijk 13 uur vergaderen erop zitten en ga zo mijn bedje zoeken, ik heb genoeg gediscuseerd vandaag.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top