Welke soldeerbout ?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door niels, 10 aug 2008.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Henri, ik heb het vaker beweerd hier, SMD kan nog wel met een 100Watt soldeerbout gesoldeerd worden, mits de punt fijn genoeg is en ik een borreltje vooraf heb ingenomen om mijn hand zeer stabiel te krijgen. Voordeel van lichte 15Watt soldeerboutjes is dat ze minder gewichtig zijn, waardoor je het betere priegelwerk aan kunt. Ik zou het ook houden op een soldeerbout van 30-40Watt voor elektronica, ook SMD, en een kachelpook van 100Watt voor NiMH cellen en dakgoten.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Is die kabel naar de soldeerbout incest bestendig?
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Twee punten. Johan en Ron jullie hebben beide gelijk. Als je een 100Watt bout vind die niet warmer wordt dan een 15 watt boutje en waar een voldoende dunne stift voor te krijgen is, kun je er ook priegelwerk mee solderen.

    Goed dan nu de uitdaging. Ga die 100 Watt bout maar eens vinden. Die is er niet, in elk geval zeker niet in de bouwmarkt. De zwaardere bouten in de bouwmarkt worden wel degelijk warmer en zijn geen dunne stiften voor verkrijgbaar.

    Mooi he.. hebben we allemaal gelijk :)
     
  4. myshadow

    myshadow

    Lid geworden:
    15 nov 2005
    Berichten:
    307
    Een goed soldeer station hebben ze ook niet bij de bouwmarkt dus ja die enorme goede bout met smalle stift hebben ze ook niet.
    Maar daar hebben we dan ook :pc: voor.

    Een 100W boutje met een stabiele stift temperatuur is hier te vinden.
    Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
    Voor SMD is de standaard meegeleverde stift een beetje te dik.

    En het volgende onderdeeltje is een stiftje van 3.2 mm wat daar in past.
    Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
    Dat is klein genoeg om een smd vast te kunnen bakken zonder dat de printsporen op krullen.
     
  5. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    oef hezik heb mezelf toch vaak belooft om niet overal op in te gaan, maar ron en de rest bedoelen te vertellen dat half de wereld met een weller station met 50 watt smd soldeert..
    natuurlijk temperatuur gestuurd,met die 90 overdrijven ze wat om een punt te maken.
    en als je de printspoor verbrand dan je echt een hele slechte brader.
    en over het algemeen vind ik de 1 a 1,5 mm tin het beste voor normaal gebruik.
    heb ook 0.5 maar altijd zit je te kakken dat je weer meer van je rol moet afrollen.
    en ik heb geen 3 handen.
    beter met genoeg vermogen snel ,als met weinig lang op je werkstuk[print]
    groeten wiebe.
    die soldeert met een velleman [china]tempgestuurd stationnetje
     
  6. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    nee hoor hezik.
    Er zijn ook weller soldeerstations met meer dan 100watt vermogen, waarmee prima SMD te solderen is hoor. Kijk maar eens online in de catalogus.
    Is het je ook al opgevallen dat Weller (bijna) geen soldeerstations heeft met minder dan 50W. Niet echt voor fietsenmakers dus... ;)
    Dat vermogen is echt wel prettig. En als je iets oververhit met een zware bout, ben je gewoon verkeerd aan het solderen. Met een te lichte bout ben je een geheel IC'tje aan het opwarmen/stoken voordat de tin over de pootjes vloeit. Dat is schadelijk voor fijn-elektronica.
    Kortom wat jij beweert klopt dus gewoon niet :p
     
  7. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    Maar goed dat je een jaar garantie hebt op die dingen......
     
  8. hezik

    hezik Guest

    We hadden het met de discussie over 15 Watt of 40 Watt niet over soldeerstations, maar over soldeerbouten.

    @Wiebe: je moet juist wel overal op ingaan, qua argumenten.. hoe meer mensen er zeggen hoe zij er over denken, hoe beter. Zo lang we ons aan het onderwerp houden ;)

    @michiel_b: met een 10~15 Watt boutje, kun je al het kleine werk solderen zonder te oververhitten.

    Het mooist is natuurlijk een (de)soldeerstation van een gerenommeerd merk, ik gaf een 'cheap-ass' alternatief wat volgens mij genoeg is. Dat er dan betere en duurdere oplossingen (bouten/stations) zijn, is logisch :)
     
  9. BigBoat

    BigBoat Guest

    Dan neem ik een 100W soldeerbout van Weller met temperatuur gestuurde stiften.
    Wil ik smd solderen, dan stop ik er een stift in van 150 graden en wil ik dikke draden solderen dan een stift van 400 graden.
    Alle stiften zijn in naald, pook en alles wat er tussenin zit verkrijgbaar.
    Men is dus niet verplicht om een soldeerstation te kopen om toch goed te kunnen solderen.
    Een normale pook uit de bouwmarkt kan ook uitstekend dienst doen om smd te solderen.
    Maak een stift lang en dun en je punt zal ook niet gloeiend heet worden.
    Je moet gewoon creatief zijn en weten om te gaan met je componenten.
     
    Waudia4 vindt dit leuk.
  10. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Daar is de goede 40 watt bout met passende stift precies goed voor het fijne werk .

    Je maak hoogstens de elektronica kapot om dat het veelst te lang duurt dat solderen.
    Misschien dat je lakdraad soldeer werk er wel mee gaat .

    Mijn 40 watt Weller heeft maar 26 € gekost .
    En daar soldeer ik alles mee ,van print tot 4 mm goudstekker . ;)

    Mvg Johan
     
  11. Koen92

    Koen92

    Lid geworden:
    17 aug 2007
    Berichten:
    169
    Locatie:
    Voorburg
    Een maatje van me heeft dit soldeerstation, ik heb er ook weleens mee gesoldeerd en beviel best goed. Hij doet (vrijwel) niet onder aan een weller, gewoon goed spul dus :)
     
  12. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lincent (Lijsem)
    Ik ben electronicus, afgestudeerd in 1976, en heb sinds de beginjaren '70 al heel wat soldeerbouten/stations gehad/versleten.

    Eén ding is zeker: De ideale soldeerbout bestaat niet.

    Voor normaal fijn gebruik (elektronica en draadsecties tot zo'n 1.5mm² volstaat een 25 Watter.
    In mijn studentenjaren had ik drie Ersa Multityp bouten: 15, 25 en 50 Watt (soldeerstations waren onbetaalbaar en buiten mijn budget).
    10-15 Watt is te weinig voor algemeen gebruik (heb mijn Multityp 15 nagenoeg nooit gebruikt). 40-60W is dan weer beter voor dikkere solderingen (1.5 mm² en hoger).
    Nadeel is echter des te groter het vermogen, des te groter de soldeerbout, en hoe minder goed deze 'in de hand ligt'.

    Belangrijk zijn goede soldeerstiften (zogenaamde long life stiften), zeker geen goedkope pure koperstiften (die zie je zienderogen oxideren/opbranden).
    Nooit schuurpapier of andere schuurmiddelen op een long life stift gebruiken, een vochtig (niet nat!) sponsje is voldoende om deze proper te houden (stift om de 2-3 solderingen reinigen).
    Nooit aparte fluxmiddelen gebruiken (ala S39), dit is enkel goed voor loodgieters en funest voor de stift, èn op langere termijn ook voor je soldeerverbinding.

    Net als voor de soldeerbout bestaat de ideale allround stift niet, ik gebruik voor algemeen gebruik beitelvormstiften met breedtes tussen 1.5 en 5mm (neem ca. 3mm als je er één moet kiezen).

    Ter voorbeeld: 12 verschillende originele LT soldeerstiften voor mijn Weller WS80 soldeerstation, aangekocht via Ebay voor zo'n 15€+verzendkosten (normale prijs/stift is 10-15€!)
    [​IMG]
    Bij correct gebruik gebruik gaan deze stiften nagenoeg levenslang mee.

    Gebruik loodhoudend 40/60 (Pb/Sn) soldeertin met harskern, 1mm voor dikkere soldeerverbindingen, 0.7mm voor de meeste elektronische componenten, en 0.5 mm voor SMD.
    0.7mm is ideaal als je maar één diameter wenst.

    Dan het belangrijkste: Een goede soldeerverbinding (met het juiste boutvermogen en de geschikte stift) maak je in maximum een paar seconden (1-4sec). Als een las niet van de eerste keer perfect is laat je ze eerst afkoelen alvorens te hersolderen (met toevoeging van een beetje vers soldeertin).
    Veel beginners maken de fout (door te klein vermogen of ongeschikte soldeerstift) de las te 'braden' (te lang opwarmen) met als gevolg 'gebakken' componenten, gesmolten isolatie, loskomende koperprintbanen en zogenaamde 'plak'lassen.
    Bij mijn tweedehandse Kyosho RC-wagen waren alle soldeerverbindingen (motor-ESC, ESC-accupack) door de vorige eigenaar 'geplakt', één ruk en de verbindingen kwam los... (en dan nog niet gesproken over de overgangsweerstand van zo'n soldeerverbinding)

    Een geschikte soldeerbout met enkele reservestiften van verschillend formaat moet zeker niet veel kosten, betaal liever iets meer (te goedkoop blijkt dikwijls weer eens duurkoop). Het voordeel van een bekender merk is dat je reservestiften kan bijkopen, of zelfs onderdelen.

    Het grote nadeel van alle soldeerbouten (op een paar uitzonderingen na) is de ontbrekende temperatuurregeling waardoor in rust de stifttemperatuur meestal te hoog oploopt (tot oververhitting toe!), en bij gebruik te veel daalt.
    Het is dus aangeraden bij langer niet-gebruik (> 15-30min) een soldeerbout uit te schakelen.

    Hier komt het voordeel van een soldeerstation om de hoek kijken:
    Afhankelijk van het gevraagde warmtevermogen regelt de ingebouwde regeling de stifttemperatuur bij (via een eveneens ingebouwde meetsensor) om deze zo constant mogelijk op de ingestelde waarde te houden.
    Hier geldt dus dat het vermogen liefst zo hoog mogelijk is (minimum is 50 Watt, gangbaar is 80 Watt en meer).
    De normale ingestelde stifttemperatuur is bij gewoon gebruik best zo'n 350°C, uitzonderlijk ga ik tot 400-450°C voor 'zware' soldeerverbindingen.
    Een goed soldeerstation kan je continu aanlaten (mijn Weller WS80 staat soms dagen/wekenlang aan), bij niet-gebruik warmt de regelaar om de 3-5 seconden een fractie van een seconde bij om de stifttemperatuur op peil te houden.
    Een ander voordeel van een goed station is de grootte van de eigenlijke bout (meestal klein) waardoor deze perfect in de hand ligt.
    Reken daarbij dikwijls nog zeer snelle opwarming bij aanschakelen (10-tal sec voor mijn WS80), een dikwijls smeltvaste siliconenkabel tussen station en bout, en meestal snelle omwisseling van soldeerstiften (bij mijn WS80 in minder dan 10 seconden (èn zonder gereedschap) èn zonder het station uit schakelen).

    Een echt Weller soldeerstation (de rode Wellerstations zijn low cost Chinees fabrikaat, te vermijden) kost wel 200-400€ maar die heb je dan voor het leven (idem voor een Ersa soldeerstation).

    't Is maar wat je van een soldeerbout verlangt, hoe dikwijls je hem gebruikt/denkt te gebruiken, en hoeveel je ervoor wil geven.

    Bij 150°C kan je alleen maar gaten smelten in de tafelnap, lood/tin soldeertin smelt namelijk vanaf 189°c...

    @plotterwelt: 100% akkoord!
    Lijkt me ideaal als allround soldeerbout.
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2009
  13. BigBoat

    BigBoat Guest

    Met SnBi kan je met een temperatuur van 140 graden uitstekend smd solderen.
    Naast dat je moet weten welke bout je gaat kopen en voor welk doel je hem gaat gebruiken, moet je ook weten welk type soldeeer bij welke toepassing hoort.
    Voor startkabel van een auto heeft het geen nut om 0,7mm harskernsoldeer te gebruiken.
    Men kan dan beter een potje soldeervet en een staaf (dakgoten) soldeeer gebruiken.
    Persoonlijk zweer ik bij mijn Weller WECP-20 (antistatic) als allround soldeerstation.
    Wordt regelmatig op marktplaats enz aangeboden tegen redelijk prijs (<100 euro).
     
  14. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Goede uitleg Turbokeu!
    Ik ben het helemaal met je eens.
    Vooral over de voordelen van een soldeerstation heb je mooi omschreven. :)

    bedankt
     
  15. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lincent (Lijsem)
    Aha, meneer wil milieubewust loodvrij solderen. Nou, veel succes ermee...
    In hobbyelektronica milieus is het gebruik van leadfree solder actueel gewoon een NONO (op enkele marginale milieufreaks na).

    Ik heb het ook meermaals geprobeerd, op het feit na dat je ook speciale loodvrijvaste stiften nodig hebt mag je ook nog niet mengen: geen stiften gebruikt met loodsoldeer achteraf gebruiken met loodvij soldeer of omgekeerd.
    Loodvrij soldeer 'vloeit' niet of slecht en blijft dof na het solderen waardoor slechte lassen moeilijk of niet te onderscheiden zijn t.o.v. goede.
    Zelfs de EU lijkt te willen terugkomen op zijn 'loodvrij' milieustandpunt wegens de grote onbetrouwbaarheid van loodvrije soldeerverbindingen en grotere uitval van apparatuur geproduceerd met gebruik van loodvrij soldeertin.
    In militaire/medische apparatuur is loodvrij soldeertin nog steeds niet verplicht en wordt het ook niet toegepast (en niet zonder reden!).

    Voor de amateur/hobbyist en elke niet commerciële applicatie is èn blijft (het veel goedkopere en betere) loodsoldeertin gewoon toegelaten en vrij te koop.
    Maak je leven dus niet moeilijker dan nodig...

    Zei ik ook al in mijn reply.
    Wat betreft onze hobbytoepassingen (elektronica en/of modelbouw) is soldeertin met harskern van 0.7mm, 1mm en 1.6mm dik méér dan voldoende.

    Autostartkabels (of elke andere kabel van dergelijke sectie) zijn géén alledaagse soldeerbezigheden meer, daarvoor gebruik je een tinsmeltbad(je) en soldeervet of een 200-500 Watt soldeerbout...
    BTW, in de industrie worden dergelijke verbindingen meestal niet gesoldeerd maar gekrompen.

    Ik zweer bij niets, alleen gebruikten we bij al mijn vorige werkgevers Weller soldeerstations en heb ik dus ook een Weller (WS80, voorloper van de actuele WS81) aangeschaft.
    Voordeel van deze Weller WS(D)8x soldeerstations is de bijgeleverde LR80 80W bout: klein, krachtig, kwasi onverslijtbaar, stroomkabels met siliconenisolatie in siliconenomhulsel (zéér soepel en onsmeltbaar), soldeerstiften snel en gemakkelijk te veranderen zonder gereedschap, èn bout ligt echt lekker in de hand. Deze modelllen bestaan ook in 50W-versie maar het prijsverschil is kwasi nihil.
    Ersa heeft ook mooi en betaalbaar soldeergereedschap maar daar heb ik geen ervaring mee.
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Kijk daarom is het nuttig als we doorzeveren, dan komt er ook vanzelf iemand die het goed omschrijft. Ik kan mij geheel vinden in jouw beschrijving Turbokeu, muv dat 10~15 watt niet voldoende zou zijn, mijn ervaring is domweg anders, maar soit.. voor de rest heb je helemaal gelijk. Het is niet alleen de bout maar het geheel van bout/stift/soldeer/gereedschap.

    Nog een tip voor iemand die soldeerspullen gaat kopen.. koop ook gelijk litze en/of een tinzuigertje om goed te kunnen desolderen.
     
  17. snowmansion

    snowmansion

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    1.626
    Locatie:
    N-H
    Zo heel wat informatie weer.. :)

    Het is voor mij puur een enkele keer misschien wat kabels aan mij accupakket solderen. Of de accukabels aan de regelaar solderen. Of een keertje zelf een accupakketje NiHM samenstellen. Denk dat ik het gewoon simpel houdt wel met kwaliteit:

    Een boutje van 40W van Weller met een lostaande houder. Ben ik voor 30 euro klaar.

    ITS System Information

    Met

    ITS System Information


    Beetje het zelfde als Dhr. Plotterwelt dus..;)
     
  18. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    Linkjes werken niet, maar ik weet welke bout je bedoeld, heb die zelf ook gekocht bij conrad :)

    grts

    niels
     
  19. snowmansion

    snowmansion

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    1.626
    Locatie:
    N-H
    Oh vaag ze doen het hier wel de links. Wilde alleen nog ff conrad bellen om te vragen of de losse punten ook uitwisselbaar waren met dit type. Want bij de losse punten staat voor welke bouten het geschikt is en er stond geen type SP 40 tussen.

    Zo dan maar :)
    [​IMG]

    [​IMG]
    [size=-2]conrad.nl [/size]
     
  20. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lincent (Lijsem)
    Perfect voor wat je wil behalve misschien accupakketjes samenstellen.
    Daarvoor is 40W IMHO iets te krap.
    Ik heb zelf ook al een paar accupakketjes gesoldeerd voor vrienden, de pluspolen van de afzonderlijke cellen (zeker met draadverbindingen) gaan nog lekker, de minpolen al iets minder, en met die specifieke verbindingsplaatjes gaat het nog minder. Zelfs met een 80W bout + dikke stift moet ik de cellen naar mijn inziens toch al 'redelijk' warm stoken om een perfecte soldeerverbinding te bekomen (in voorgemonteerde packs zijn deze verbindingen gepuntlast)...
     

Deel Deze Pagina