prop-er
Forum veteraan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Perfect voor wat je wil behalve misschien accupakketjes samenstellen.
Daarvoor is 40W IMHO iets te krap.
Ik heb zelf ook al een paar accupakketjes gesoldeerd voor vrienden, de pluspolen van de afzonderlijke cellen (zeker met draadverbindingen) gaan nog lekker, de minpolen al iets minder, en met die specifieke verbindingsplaatjes gaat het nog minder. Zelfs met een 80W bout + dikke stift moet ik de cellen naar mijn inziens toch al 'redelijk' warm stoken om een perfecte soldeerverbinding te bekomen (in voorgemonteerde packs zijn deze verbindingen gepuntlast)...
![]()
![]()
[size=-2]conrad.nl [/size]
Ersa heeft ook mooi en betaalbaar soldeergereedschap maar daar heb ik geen ervaring mee.
Leuk gevonden, maar na een paar maanden wordt het een duur stationetje.
Bedenk maar eens waar je eventuele vervangende stiften gaat kopen.......niet op de hoek bij een electronicazaak.
Dus goedkoop wordt duurkoop.
Ik kan nog steeds stiften voor mijn 35 jaar oude Weller kopen, net als al de andere onderdelen.
Tevens heb ik een tinzuigboutje bij het station gekocht wat met een aquariumpompje en een meter of 3 slang als vacuumtankje perfect werkt.
Het kost iets meer, maar je hebt er dan ook veeeeeeel langer plezier van.
Het sponsje moet nat/vochtig zijn. Je maakt de stift(de punt) schoon voor het solderen. Het beste is om de stift juist niet schoon te maken na het solderen voordat je de bout terug in de houder zet. De stift gaat namelijk dan oxideren, terwijl een stift met tin eraan alleen de tin kan gaan oxideren. Voor het solderen veeg je de tinresten en oxide van de stift eraf op het sponsje. En je kan meteen met een schone stift gaat beginnen.
Een soldeerbout waarvan het vermogen geregeld wordt??? Die heb ik nog nooit gezien(wat op zich niks hoeft te betekenen). Is het niet gewoon een ongeregelde bout?