[Bouwverslag] Robbe Charter met Magnum 36XL

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door PH-TVS, 17 jan 2009.

  1. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.858
    Locatie:
    Nijkerk
    @PH-TVS:

    Even in tegenstelling tot wat anderen hier beweren over het starten van een motor met een startmotor... Ik start vrijwel altiijd mijn motoren met de startmotor. Een bewering dat elektrisch starten voor de luie modelvlieger is, wil ik ook gelijk even van de tafel vegen, want een stokje pakken met een gloeiplug modulator gaat vele malen sneller dan een elektrische startmotor pakken en inpluggen op het powerpanel. Daarbij heb je altijd je 12V accu nodig om dat ding te gebruiken, dus wat nou, voor de luie modelvlieger...

    Zo dat gezegd hebbende nu:

    Het is in mijn ogen WEL veiliger. In tegenstelling tot wat Hezik zegt, dat je kracht moet zetten om je motor te laten starten... Ik zet nooit kracht bij het starten van mijn motoren. Ik zet de prop tegen de compressie in en zet vervolgens de startmotor op de spinner (ik gebruik wel altijd een spinner, of het nu een grote dikke of een hele smalle dunne is, anders gaat je rubber van je startmotor er erg snel aan) en geef de startmotor spanning en de prop draait keurig zijn rondjes. Je hoort aan het geluid vanzelf wel of ie "pakt" of dat ie "verzuipt". Bij verzuipen, direct stoppen. Bij pakken ook trouwens :)

    Nieuwe motoren start ik vrijwel altijd eerst met het "handje". Ik gebruik daarvoor een bamboe stokje, met daaroverheen een stukje tuinslang. Als ik de motor niet aan de praat krijg, bij de juiste afstelling, dan pak ik wel eens uit frustratie (luie modelvlieger?) de startmotor en warempel... hij loopt 9 van de 10 keer wel. Ben ik toch blij dat mijn vliegmiddag niet naar de k*** is..

    Goed, wat ik hiermee zeggen wil is dat iedereen een andere manier van werken heeft en een andere manier van ervaring opdoen heeft. Doe er je ding mee.. ;)

    Groetjes
    Spijker46
     
  2. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    even off-topic

    Heel even off-topic...

    Gewoon omdat het een leuk verhaal is (achteraf).

    Het begint op 5 december... Sinterklaas.

    Mijn vriendin had voor de kids een 3 tal zakken met sinterklaas cadeautjes verstopt. Vervolgens alle deuren in huis op slot en de sleutels uit de deuren gehaalt. De kids kregen ieder een sleutel en moesten op zoek naar de cadeautjes. Verhaaltje erbij dat piet de zakken verstopt had en de sleutels door elkaar had gehaalt. piet wist niet meer welke sleutel op welke deur. enz...

    Leuke sinterklaas gehad maar volgende dag bleek 1 sleutel, die van de meterkast spoorloos. Wij hadden zoiets.. komt wel weer bovenwater... Niet dus!

    Vanmorgen kom ik uit bed en merkte dat de stroom uitgevallen was. Dus ik naar de meterkast.. grrrrrrrrr sleutel is er niet..:confused:

    Afijn, wij eerst zoeken. Daarna uit wanhoop (het was erg koud zonder cv) met hamer een breekijzer de meterkast open moeten breken. Deur kapot, deurpost ontzet. Bleek er idd een aardlekschakelaar uit te staan. Dus weer aangezet. hoera stroom!!!

    Even later wil ik de pc opstarten... doet niets. grrrrrrrrrrr
    Ben ervaren met pc's dus wist dat waarschijnlijk zekering uit voeding geklapt of voeding kapot. Pc open gemaakt en zekering was nog heel. Gelukkig heb ik nog een oude server staan, dus voeding overgezet en yesss, pc doet het weer. Weten we meteen waarom de stroom eraf lag..

    Gelukkig doet alles het weer. maar 1 ding heb ik nu wel geleerd....

    Hou zwarte piet in de gaten.. whahahaha. nee... schrijf ergens op een briefje welk sleutelnummer bij welke deur hoort. Zo'n sleutel kost een paar euro. een nieuwe deur 200 ofzo. ;)
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2009
  3. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    En weer on-topic...

    Vanmorgen ook nog goed nieuws... pakje van Muco is binnen met lijm, servodraad, epoxy, glasmatje (25 gr), balsaplamuur en balsa plankjes/latjes..

    Vandaag dus weer lekker verder met bouwen...

    Wordt vervolgt!

    Groet,
    Theo
     
  4. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    @ErikiF..

    Leuk dat je ook in Emmeloord vliegt. Heb inmiddels een mailtje terug van de secretaris van lvc-emmeloord met alle info en aanmeldingsformulier regelementen enz. Ga dat ff op m'n gemak doorlezen. Ik kom zekers binnenkort even langs op de club om kennis te maken. Zal contact opnemen met de secretaris om te zien wanneer er mensen aanwezig zijn op het veld.

    Wat zender betreft denk ik dat het toch de 35 mhz scan zender word (mx-12S). Ten eerste omdat deze uitgebreider is (computer meer mogelijkheden) ten tweede de ontvangers zijn (evt. 2e hands) stuk goedkoper. ten derde is de mx-12 een bewezen goede zender. de futaba heb ik nog weinig tot geen ervaringen over gelezen.
    Voordeel van de 2,4 ghz set is dat je geen last hebt van bezette kanalen. maar dat heb je in principe met de 25 mhz scan ook niet.

    Maar heb nog alle tijd om te beslissen.. Ben pas begonnen met de bouw en ben nog lang niet klaar.


    @Spijker46..

    Is ook zo dat iedereen zijn eigen manier heeft. Kan best zo zijn dat ik tzt toch besluit om een starter te gebruiken maar voor nu denk ik dat ik zonder kan. Blijkt dit later anders dan kan ik er alsnog 1 kopen. Eerst maar eens de charter afbouwen..

    Dit tip van het stokje met tuinslang zal ik onthouden. Is een goed plan. Zeker in het begin.

    Groet,

    Theo
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2009
  5. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    VRAAG:

    Ik moet straks de schaniertjes gaan inbouwen voor de aileron. Nu heb ik de bijgeleverde plastic stripjes (rechts op de foto) maar vond tussen mijn oude modelbouwspullen ook nog een aantal kunstof schaniertjes (links op de foto). Welke kan ik het best gebruiken?

    [​IMG]
     
  6. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Nog even wat gedaan aan beide vleugels...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo nu even eten daarna weer verder..

    Wordt vervolgt!

    Groet,
    Theo
     
  7. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ik heb persoonlijk meer vertrouwen in de linker schanieren ;)
    ik heb zelf ik mijn brandstofkisten kavan schanieren zitten:
    [​IMG]
    en die hebben mij nog nooit in de steek geladen ;)
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Er is niet een kwestie van 'beste'.. hiervoor geldt ook weer dat ieder daar z'n eigen mening en manieren voor heeft, maar dat beide werken.

    De witte plastic scharniertjes zijn vrij standaard dingen, lichjes opschuren, gleufje maken en scharniertje verlijmen, kan bv. met witte houtlijm of epoxy.

    De andere scharnieren heten ook wel CA scharnieren, die MOET je met dunne superlijm verlijmen. Aan beide kanten insnede maken waar scharnier maar net inpast (NIET ruim snijden). Dan een speld door het midden van het scharnier en aan 1 kant inschuiven. Zo alle scharnieren voor een roer doen en dan de scharnieren aan de andere kant insteken. De speld is ervoor om te zorgen dat de scharnieren in het midden blijven zitten.

    Daarna speld eruit, roer iets omklappen en voorzichtig 2 of 3 druppeltjes DUNNE CA (superlijm) er op laten vallen, gewoon in het midden. Door capillaire werking zal de CA zichzelf in het scharnier zuigen. Daarna omdraaien en van andere kant mss nog 1 druppeltje CA erop laten vallen, en laten drogen.

    Beide scharnieren zijn gewoon goed, het is meer persoonlijke voorkeur welke je gebruikt, dan dat daar een technische grond onder zou zitten.
     
  9. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    De standaard scharnieren moet je wel borgen en lijmen doe je deze met UHU Hart of epoxie. Zelf vind ik de Ca scharnieren wel erg makkelijk werken en de roerspleet kun je hiermee erg klein houden. Dit kost met de conventionele scharnieren wat meer moeite.
     
  10. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    @Hezik. Bedankt voor de uitleg!! De handleiding is uiterst sumier voor wat de schaniertjes monteren. Wel wordt het advies gegeven om een 2mm gaatje door en door te boren en dan het schaniertje met een tandenstoker vast te zetten.

    Ga denk ik toch de originele CA schanieren gebruiken en deze monteren zoals jij vertelde. en borgen met een stokje.

    @Huibert. Idd. daarom kies ik voor de ca schanieren. Bij die andere word de ruimte tussen roer en vleugel toch net wat groter dan ik wil.
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2009
  11. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    weer wat verder...

    Heb vanavond weer aan de vleugels gewerkt... (let niet op de rommel ;))

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tijdens het vastklemmen schoot er een lijmklem los en die tikte een hoekje uit de balsa vleugel beplanking. Gelukkig is het net een hoekje wat nog afgesneden moet worden dus hoop dat de schade meevalt. Misschien beetje balsa plamuur of een hoekje balsa inlijmen....

    Terwijl de vleugels drogen ben ik alvast begonnen met het uitsnijden van de romp delen. Alles netjes geschuurd.

    Morgen ga ik de vleugels verder afbouwen en schuren. Kan het vannacht nog even goed drogen. Staat best veel spanning op de balsa plankjes. Het is lastig om deze plankjes te lijmen maar met veel klemmen, spelden en schilderstape houd je alles netjes op zijn plaats.

    Wordt vervolgt...


    Groet,
    Theo
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Voor de duidelijkheid: scharnieren pas gaan verlijmen als de folie er op zit.. ;)
     
  13. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    @Hezik Oke, thnx.. in de handleiding staat dat dit moet gebeuren zodra de vleugel gebouwd is. maar na aanbrengen van de folie lijkt mij idd logischer! Goed dat je het even melde!!
     
  14. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    CA scharnieren

    Ik weet niet of het aanbrengen van de scharnieren in je handleiding staat, maar de methode die ikzelf het prettigst vind is alsvolgt:

    1/ folie vleugel en roer
    2/ teken met een stift het exacte midden van elk scharnier af op beide delen (zowel horizontaal als vertikaal)
    3/ met een hete soldeerboutpunt (2-3mm diameter) smelt ik een gat op de afgetekende punten door de folie.
    4/ met een 2mm boortje boor ik een gaatje op deze plekken, 15-20mm diep (afhankelijk van de maat van het scharnier).
    5/ vanaf deze gaatjes snijd ik naar links en rechts (met een mesje) de sleuf voor het scharnier.
    6/ pak het scharnier, en steek dwars door het midden een speld (de speld is een hulpmiddel om het scharnier even ver in de vleugel te krijgen als in het roer)
    7/ steek het scharnier tot aan de speld in de vleugel. doe dit voor alle scharnieren van het roer waar je mee bezig bent.
    8/ steek nu het roer op de uitstekende eindjes scharnier. De hele constructie is nu klaar, maar nog niet gelijmd.
    9/ haal de spelden eruit
    10/ buig het roer naar beneden, je kunt nu aan de bovenkant lijm in de geboorde gaatjes spuiten (voorzichtig). De lijm zal door de tunnel diep in de vleugel doordringen. Beide kanten, roer en vleugel.
    11/ buig het roer de andere kant uit en herhaal het proces aan de andere kant.
    12/ veeg teveel aan CA weg, en beweeg de vleugel een paar keer heen en weer.

    Afgezien van het borgen is de vleugel nu klaar. Omdat je de folie er al op hebt zitten is het borgen met houten pennetjes niet zo mooi. Ik gebruik voor borgen de methode die Graupner toepast op ARF modellen: gewone spelden (kleine metalen kopjes).

    13/ druk een speld op de plek waar de borging moet komen 90% door de vleugel heen (houd de folie aan de andere kant heel). Let op, het kost kracht om door het scharnier heen te komen..taaie kunststof! Knip nu een speld op de juiste lengte en druk die met wat CA in het gaatje. Klaar.

    Ik doe normaal 2 spelden per zijde per scharnier.

    Harm
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2009
  15. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Vleugels bouwen klaar!!!

    @Volhout.. bedankt voor de zeer duidelijke uitleg. hier kan ik wat mee!!


    Heb vandaag de vleugels afgebouwd! Nu alleen nog afwerken (plamuren en schuren).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Helaas zitten er een paar kleine deukjes in balsa. Daar moet ik dus met plamuur aan de gang. Baal er ontzettend van maar balsa is zo zacht. ertegen blazen en er zit al een deuk in....

    Voor de komende dagen alleen tijd om te plamuren en schuren. Van bouwen komt helaas niets tot komende woensdag avond. Krijg kleine kids over de vloer en aangezien ik in de woonkamer bouw is bouwen even niet mogelijk...

    Geeft me wel tijd om even alles op een rijtje te zetten van spul wat ik nog nodig heb en om eens langs te gaan bij de club.

    Wordt vervolgt!

    Groet,
    Theo
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Ik zou nog even wachten met het schuren en plamuren etc.. doe dat pas als je direct daarna gaat folieen.. eerst alles ruwbouw klaar maken, en dan pas het fijne werk gaan doen.

    Anders zul je zien, heb je 'm nu glad, ben je met romp bezig, oeps stoot je toch per ongeluk weer tegen je vleugel.. enz.
     
  17. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Deukjes

    Maak je niet te druk om kleine deukjes. Als je het folie goed aanbrengt zie je er niks van. Ik zou me meer druk maken om bultjes ... Maak de vleugel voor het folien ook goed stof vrij.
     
  18. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    heb je al een idee wat voor kleuren schema je gaat folien?
     
  19. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    @Hezik.. Heb je helemaal gelijk in! Hoe voorzichtig je ook bent deukjes komen er in. Goeie tip om pas net voor het folieen te plamuren en schuren..

    @Volhout. Bultjes heb ik nog nergens kunnen vinden. Lijmresten verwijder ik als de lijm nog zacht is.

    Ik zie wel op tegen het folieen. Heb op de site van HobbyIn een mooie gebruiksaanwijzing gevonden maar lijkt me moeilijk klusje. Vooral de vleugeltip lijkt me lastig. Ik ben er ook nog niet helemaal uit welke kleur het gaat worden...
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Ach uiteindelijk houd je 'm toch niet mooi, het is en blijft een trainer, die worden gebutst bij gebruik. Voor het mooie bouw je over een jaartje een schitterend schaalmodelletje ofzo ;)
     

Deel Deze Pagina