Erik,
Bedankt voor alle info die je gecreeerd hebt in dit draadje! Het is voor mij allemaal erg nuttig en leerzaam geweest.
Ik heb het allemaal een paar keer doorgelezen (kostte wel een paar uurtjes...

).
Ik ben niet in de weer met vliegtuigen zoals velen in dit draadje maar het boeide me omdat ik toen net weer was begonnen met de hobby (heli en electro auto). Ik ben geen ster in elektronica maar door dit draadje weer veel oude kennis naar boven gehaald (heb technische achtergrond) en nieuwe kennis opgedaan.
Ik was niet echt enthousiast over de lipo's. Wel power en capaciteit en zo. Maar te gevoelig naar mijn zin met laden en gebruiken. Kort na aanschaf waren er al een paar (gelukkig) kleine om onduidelijke redenen overleden. Dit ondanks de lader die ik speciaal aangeschaft had en goed werk levert (Megapower infinity 960 Se met MegaPower Deluxe LCB-12S Balancer).
Wat een gedoe die lipo's... Enig voordeel is dat ze te leveren zijn met grote capaciteit. Dat mis ik nog bij de A123 cellen. Hopelijk kunnen ze daar snel een stap in maken.
Na veel wikken en wegen en de ombouw van mijn E-maxx naar een krachtige brushless set besloten voor de A123 cellen (2x 6s packs) te gaan. Ik wilde veel power hebben. Besteld bij First-products.de. Goed aangelevert gekregen.
Conclusie: het rijdt als een dolle!
Natuurlijk houdt het te snel op naar mijn zin met de 4600 Mah maar het opladen is een fluitje van een cent. Ik kan met deze lader tot 6 Ampere gaan bij laden van 1 pack. dan ben ik in ca 15-20 minuten klaar (met ca 2200 Mah geladen). Ik vind het echt een fijn idee dat ze met laden minder gevoelig zijn dat geeft een rustiger gevoel.
Ik heb nog wel een paar vragen:
Vraag 1:
Mijn enige probleem is nu nog dat als ik de lader hoger instel dan 6 ampere en hij oploopt tot boven de 6 ampere hij dan afslaat (helemaal, dus ook het scherm gaat uit) en moet ik even wachten voor ik de lader weer kan herstarten.
Dit heb ik nog niet verder uitgezocht. Het lijkt op een thermische afslag van lader of voeding. Dus of de voeding trekt het niet (input: 230V-1,8 A Output: 12V 12,5A).
Of de lader trekt het niet maar die zou theoretisch 180W aan moeten kunnen en als ik dat deel door 19,8 Volt zou hij 1 pack moeten kunnen laden op 9 Ampere).
(Maarrrr....terwijl ik dit schrijf kom ik op het idee dat de voeding begrenst is op 12Vx12,5A=150W/19,8=7,5 A. Dan nog geen idee waarom de lader boven 6A afslaat... Loopt het amperage intern soms wat voor op wat er op het display staat???)
Kan iemand hier daar misschien zijn licht op laten schijnen??
De volgende stap is in ieder geval om een lader aan te schaffen die de twee pack's tegelijk kan laden op 10 ampere.
Vraag 2:
Ik vind de laders van First-products mooi maar erg duur en ik wil verschillende capaciteiten makkelijk kunnen instellen en ook mijn 2s packs tegelijk op kunnen laden door ze in serie te schakelen en dan te laden.
Wat zijn de (goedkopere en flexibele) alternatieven??
En vraag 3:
Het zou prachtig zijn als ik ze na het rijden in de auto zou kunnen laden maar ik weet niet of de accu van de auto dat aan kan. Eventueel met draaiende motor???
Als conclusie kan ik zeggen dat ik in ieder geval zeggen dat ik erg blij ben met de aanschaf van deze accu's!!
Ik ga kijken voor mijn huidige modellen en toekomstige modellen hoe ik A123 cellen kan toepassen en zo de lipo's de deur uit kan doen.
Bedankt allemaal voor alle info die me over de drempel heeft geholpen om met A123 in de weer te gaan
Groet
Rob