Austria Elefant

Voor wat betreft de HS-125, onderstrepen de verhalen op de Duitse fora Harry's ervaringen:

Hitec Servo HS 125 BB/MG Getriebe? - RC-Network

LR_PICT0396.jpg
 
Ik heb inmiddels 4xS3150 besteld voor in de vleugel (en alu vleugelverbinder). Dit project moet goede spullen krijgen. In mijn fantasy doen deze servo's het uitstekend.
 
Raymond,
Nog even terugkomend op vleugelverbindingen. Heb je aan koolstof staaf gedacht. Deze kan je in elke V stelling met zeer goed passende carbon buizen kopen bij Carbon Vertrieb. Carbon-Werke
Veel lichter en sterker dan staal en makkelijk te verwerken. Voor jou project zou ik 16 mm kiezen.
Groet, Arjen
 
Ik heb alle spullen binnen. De ribben zijn aangepast aan de exacte maten en er kan nu gefreesd worden. Even afwachten wanneer mijn freesmaat tijd heeft.

De vleugelverbinder is van alu rond 16 mm met een soort hard kartonnen huls eromheen. Ik denk dat ik om die huls glas of koolstof ga leggen voor stevigheid (nadat alles in de vleugel is gelijmd).
 
Zou het niet verstandiger zijn eerst de huls te maken ,en wel uit één geheel.
Lijkt mij sterker dan alle lossse stukjes tussen de ribben.
Hoeft ook niet meer dan een halve milimeter dikte te hebben.
Als je jetweede vleugel opsteekt en je heb bv 5cm in dehuls zitten ,en erkomt door overpakken het hele gewicht van de vleugel aan te hange ,met nog een wind vlaagje,dan komt je alu buis op dat moment door je indek naar buiten.
Dat wil je toch voorkomen.

Gr .Ron
 
Ron, je hebt wel gelijk. Laat ik dat maar doen. Ik zal de gaten voor de buis iets ruimer maken en de hele kartonnen huls lamineren.

Dubbele laag 80 grams glas, zou dat goed zijn? Ik heb ook 25g liggen, maar dat lijkt me wat licht (toch???). Ik neem aan dat 45/45 de beste orientatie is? Of is 0/90 ook goed? Dat is wel efficienter met materiaal uitsnijden. Ik heb goede 2 uurs lamineerepoxy.
 
Veeeeeel ribben

Iemand nog antwoorden op de vraag in de vorige post? Ik zou graag morgen die huls lamineren.

Zo, ik heb een dagje achter de freestafel achter de rug. Er gaan totaal 104 ribben in dit vliegtuig!


Olifant023.JPG


Olifant025.JPG


Olifant024.JPG


104 ribben is een hele berg.
Olifant028.JPG


Deze foto is om de ietwat idiote verhoudingen in dit project weer te geven. Dit zijn de grootste en de kleinste rib. Die kleine zou je niet verwachten in een kist van 5 meter span.
Olifant030.JPG


Het was een hele middag en kleine avond werk, maar als ik dit allemaal met de hand had moeten maken had een een veelvoud van de tijd gekost. En voor de prijs hoef ik het niet te laten (één freesje van 16 euro).

Morgen alles maar eens op volgorde leggen en nummeren. En dan kan er gebouwd gaan worden!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Iemand nog antwoorden op de vraag in de vorige post? Ik zou graag morgen die huls lamineren.

De kartonnenhuls zou ik niet gebruiken. Vochtgevoelig?

Ik zou voor minstens 4 lagen 80grams glas gaan. Alles onder 45°. Dan 1 laag onder 90°. Dat heb je nodig om de glaslaag van 45° niet te laten lubberen tijdens het wikkelen. Dan heb je een huls met een totaal laagdikte van 400gram. Dat lijkt me goed. Je kan er altijd nog een laag extra op aanbrengen.

De vleugelpen invetten met vaseline. Dan een laagje huidhoudfolie er omheen. Vervolgens glaswikkelen. Om het glas abreissgewebe wikkelen. (heb je dat niet, dan kan je ook gewoon plakband nemen wat je binnenste buiten om het glas wikkeld.)

Daarna de vleugelpen uit de glashuls drukken. Dat is het lastigste..........




Gaaf joh, dat frezen!
 
Laatst bewerkt:
Ron, je hebt wel gelijk. Laat ik dat maar doen. Ik zal de gaten voor de buis iets ruimer maken en de hele kartonnen huls lamineren.

Dubbele laag 80 grams glas, zou dat goed zijn? Ik heb ook 25g liggen, maar dat lijkt me wat licht (toch???). Ik neem aan dat 45/45 de beste orientatie is? Of is 0/90 ook goed? Dat is wel efficienter met materiaal uitsnijden. Ik heb goede 2 uurs lamineerepoxy.

Als ik dit hier goed begrijp willen jullie een Petrausch huls gaan lamineren ?

Dat is nergens goed voor , brengt alleen maar gewicht .
De huls ( van hardpapier met epoxie gemaakt ) dient alleen om de alubuis passend door je ribben te krijgen .

Mvg Johan
 
Fijn, 2 totaal verschillende antwoorden :?. Eén zegt: heel dik maken! Ander zegt: niks is goed genoeg. :confused: Ik denk dat ik eigenwijs voor de middenweg ga: dubbele laag 80 grams om de papieren huls voor beetje extra stevigheid. Ik denk dat Johan wel gelijk heeft dat uiteindelijk de ribben de krachten op moeten nemen tijdens het vliegen, niet de huls. Ik doe het lekker simpel: glas direct om de huls leggen (met ligger erin) en dan strak huishoudfolie eromheen wikkelen.
Wel wil ik de huls in de romp nog wat extra verstevigen met extra glas omdat daar de knikkans van de alu buis het grootst is.
 
Alex, die voet is inderdaad vrij breed. Het is de eerste keer dat ik op deze manier ga bouwen, dus het is wat zoeken naar de juiste maten. Ik kon helaas geen exacte breedte van de voet opgeven, moest procentueel, dus vooral aan de wortel zijn ze oversized. De stevigheid van de voeten valt me alles mee, ze hadden dus kleiner gekund. Vooral in de triplex ribben wordt dat nog wel een klusje om ze te verwijderen.
Leermoment.

Olifant031.JPG
 
Hey, mooi plaatje Raymond! Heerlijk zoveel hout! Jammer dat we het hout niet kunnen ruiken. Veel plezier met bouwen gewenst.

Waar ga je de vleugel mee lijmen? Cyano, of witte houtlijm?
 
Raymond het valt me op dat er bij de ribben en erg brede voet is gefreesd? Is daar bewust voor gekozen? Het lijkt me later lastig te verwijderen.
En het valt mij op dat die voet aan de bovenkant zit... de vleugel wordt dus op z'n kop gebouwd, wat is daar de reden of het voordeel van?
 
Waar ga je de vleugel mee lijmen? Cyano, of witte houtlijm?
Het zal een combi worden van beide. Balsa op balsa doe ik vaak met CA, maar op bijv de vuren liggers heb ik het idee dat CA veel minder goed in het hout trekt, daar ben ik eerder geneigd houtlijm te gebruiken. Ik denk dat in deze vleugel niet zo heel veel CA komt.
En het valt mij op dat die voet aan de bovenkant zit... de vleugel wordt dus op z'n kop gebouwd, wat is daar de reden of het voordeel van?
In de (zeer summiere) bouwhandleiding staat dat je het best de onderbeplanking eerst kan aanbrengen. Het lijkt me wel een goede volgorde. Dan kan ik op de onderbeplanking de servo's maken en heb ik al wat verband in de vleugel als ik de remkleppen inbouw. Zie jij een reden om het andersom te doen?

Net even wat onderdelen gepast. De hulzen voor de stalen pennen bijvoorbeeld gaan superstrak in het hout. Remkleppen vallen zuigend in de liggers. En alles is perfect uitgelijnd. Zo mooi pas krijg je het zonder cnc-frees never nooit niet. Wat een prachtige techniek.
 
Laatst bewerkt:
Fijn, 2 totaal verschillende antwoorden :?. Ik denk dat Johan wel gelijk heeft dat uiteindelijk de ribben de krachten op moeten nemen tijdens het vliegen, niet de huls.

Weet niet of ik het wel goed zie, maar volgens mij moeten niet de ribben de krachten opvangen maar de middenliggers.......:confused:

Groeten, JH

a_flugzeuge12.gif
 
Klopt Jan-Hein, maar de vleugelverbinder ligt niet tussen de liggers. De ribben (van dik triplex) hebben hier een belangrijke krachten-doorvoerfunctie.
 
Raymond,

Mijn advies is bij zo'n vleugel GEHEEL geen CA te gebruiken, alleen witte langzaamdrogende houtlijm en 24h epoxy is naar mijn mening bruikbaar bij een dergelijke vleugel. Je zult goede verbindingen moeten creeren in deze vleugel, de lijm moet de kans krijgen om in het hout te trekken.

Bovendien heeft witte houtlijm een iets vullende werking voor de kleine kiertjes die je altijd hebt en dat heeft CA helemaal niet. Houtlijm is ook enigzins elastisch. Voor het verlijmen van hardhout (dus niet het grenen) of dik triplex is 24h epoxy het beste (verlijmen van de liggers met de triplex ribben bijv.

De voetjes zou je later kunnen verwijderen met een dremel en een slijpschijf speciaal voor hout, daarna met de lange schuurlat erover om zo de laaste oneffenheden weg te poetsen.

Succes.
Alex
 
Back
Top