MHZ Lizard(Inmiddels een Gozilla XXL World Edition)

Hallo Jelmer,

Ja, dat is de bedoeling.
Gebruik een scherp boortje, dat je op een 1,5 mm na in de boorkop schuift, dan voorkom je dat de boor doorschiet in de vloedkanaalwand (hoe ik dat weet...?).

In de step kun je ook een drietal Ø 3 mm gaatjes naast elkaar doen, dan houdt je meer vlees over.

Groeten, Jan.
 
Als het niet moest lukken,plak dan wat lood in je kantelkamer.
Ikzelf heb 30gram moeten plakken in de ETTI "SABER".
Heb 1 groot gat achteraan,gat aan de bovenkant & in de step.Zonder wat lood lukte het echt niet om om te draaien.
 
Hey,

Bedankt voor je reactie.

Ik zal deze week de extra gaatjes in de kantelkamer maken en dan gaan we de boel nog is een keer in het water gooien:D

@barry: Lood is inderdaad ook een oplossing maar extra gaatjes zijn in dit geval beter, zodra je namelijk de laatste lucht die er niet makkelijk uit wil eruit hoort stromen gaat hij rond. Iniedergeval wel bedankt voor het meedenken en je reactie;)

Maandag gaan we waarscheinlijk de props halen maar dat is nog niet helemaal zeker.

Groetjes,

Jelmer

(ps: ik zie nu ik het flimpje nog is een keer goed kijk dat er ook veel lucht in de punt blijft hangen, dit zal dan ook opgelost zijn met de extra gaatjes.)
 
Ik bedoelde enkel maar als het niet moest lukken.Als je het met extra gaatjes opgelost krijgt is dat natuurlijk super.Lood is enkel gewicht dat je moet meesleuren & dat kost nu eenmaal vaartijd & snelheid.

ohja,als wedstrijdvaarder moet je boot bliksemsnel omkieperen,anders scheelt het ronden.Dus van dat iets extra lood ga ik me niets van aantrekken.
Enneh,ik ben ook absoluut een beginneling,ga binnen 2 weken me'n eerste wedstrijd varen & heb nog hééééééééééél veel te leren.
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Ik heb eigenlijk ook nooit gedacht dat jij een beginneling was hoor;) en anders sorry dat ik dat misschien een beetje fout heb gezegt waardoor jij het wel zo hebt opgevat.

Lood is bij mij inderdaad extra gewicht, ik heb alle tijd dus hij mag rustig de tijd nemen om om te draaien:D bij wedstrijden ligt het inderdaad heel anders.

Jelmer
 
Hey,

Vandaag hadden we wat tijd dus zijn we even naar quartel gereden om de props te halen.

Ik kwam er pas later achter dat de meneer mij een 40,5mm i.p.v. 40mm had meegegeven:? zoveel zal het toch niet uitmaken?, ik zelf denk dat de 39mm ideaal is om te gebruiken, maar jullie hebben er meer ervaring mee he;)

Ik zag ook dat ik nu precies op een grenspunt zit van props, de 37,5 zit nog in de kleinere serie en de 39 en de 40,5 zijn langer en dikker, ook hebben deze een ander binnenhuis, de lagers moeten dus nog verstelt worden om de andere props te voeren. niet dat dat echt een probleem is, een dikke prop ziet er wel stoerder uit:p

Hier nog wat foto's van de props.

Foto-ETDHFK7V.jpg


Foto-CYC8AWG8.jpg

Je kunt goed zien dat de 37,5 smaller is en nog een ander binnenhuis heeft, het is wel maf dat de 39 langer is als de 40,5:s

Dit weekend ben ik weg dus geen testvaart:? maar ik zal de boot binnenkort nog is een keer in het water gooien, deze keer zal ik ook zorgen voor een cameraman en een leeg bandje;) ook boor ik de extra gaatjes nog eventjes erin voordat we gaan varen.

Ik laat nog van me horen

Groetjes,

Jelmer;)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jelmer;

Nee manneke,hoe kon je weten dat ik ook een beginner zou zijn.En ik heb niets negatiefs gelezen in uw tekst hoor.Waar je dat vandaan haalt????
En je hebt een pm van mij.
 
Hoi Jelmer;

Nee manneke,hoe kon je weten dat ik ook een beginner zou zijn.En ik heb niets negatiefs gelezen in uw tekst hoor.Waar je dat vandaan haalt????
En je hebt een pm van mij.

Hey,

Ik haalde het hieruit:

Enneh,ik ben ook absoluut een beginneling

maar ik las perongeluk geen inplaats van een. Foutje:oops:

Ach het overkomt iedereen wel is;)

Groetjes,

Jelmer
 
Haha, Dat is nou de beste plek om zo'n soort fout te maken:D

Marre... K denk dat we een beetje off-toppic aan het raken zijn, veel info over mijn boot voegt het namelijk niet toe:p Over mezelf weleiswaar wel:mrgreen:

Dus vanaf nu weer:

:ontopic::ontopic::ontopic::ontopic::ontopic:

Jelmer
 
Hier lukt 't je zelfs om er 6 te schrijven ....
Kan je geen spelling-checker gebruiken ?
Of nalezen voordat je de "plaatsen-knop" gebruikt ?
 
met mijn gozilla evo 4 xxl heb ik vooral 45 mm en 42 mm props in gebruik (i.c.m. een venom 700 motor)
 
Hey,

Vandaag werd ik om 10 uur uit mijn bed gebeld door robbert. ''Ja, ik heb 5 uren vrij en jij bent ook vrij, we kunnen wel even varen:mrgreen::mrgreen::mrgreen:''

dus: accu's aan de lader en de extra gaten in de kantelkamer gemaakt, kap dicht tapen en andere prop monteren. en daarna het water in met die boot, op zijn kop wel te verstaan.

Hij stroomde keurig vol maar omkeren? ho maar. Hij wilde mooi niet om. ook met een beetje gas geven wilde hij niet om. hij ging gewoon vooruit (op zijn kop:hammer:) en ik kon zelfs een klein beetje sturen. dat deed me gelijk denken aan een verhaal wat hendrick vertelde over een meneer die zijn roer iets had verlengt en die ook op zijn kop verder kon varen totdat hij terug kantelde. Het probleem zit het hem nog steeds in de lucht die voorin blijft staan, zodra we deze eruit laten lopen door de boot wat meer voorover te houden gaat hij wel om. daarom zitten we te denken om een gat aan de onderkant van de boot te maken, helemaal in het puntje van de kantelkamer 3 of 4mm ofzo. zodat deze lucht er ook nog uitkan. denken jullie dat dit een goed idee is? tijdens het varen ligt dit toch bovenwater.

Daarna was het tijd om is lekker gas te geven. hij ligt een heel stuk sneller op het water en de snelheid was aanzienlijk hoger. alles werkte ook naar behoren.

ik had zoals belooft ook een cameraman en een leeg bandje meegenomen en ik heb de hele vaart op video gezet:D Hier is het filmpje:

Link: AqC2cPRCTGM[/media] - Gozilla XXL World Edition 37,5mm
Betere kwaliteit versie: https://www.yousendit.com/download/U0d4QndDTk1Qb0x2Wmc9PQ

Naar mijn idee mocht hij nog een grotere prop hebben dus toen de accu leeg was hebben we de lagers verstelt zodat de grotere props eronder paste. eerst had ik in gedachte om de 39 is uit te proberen maar op aandringen van robbert toch maar de 40,5 eronder gedaan om te kijken hoe dat zou gaan.

Hij spoot gelijk weg en de snelheid was nu nog hoger als de 37,5mm. hij lag in no-time on plane en liep lekker. Ook hier heb ik film van.

Link: 2j_AFFzXJiw[/media] - Gozilla XXL World Edition 40,5mm
Betere kwaliteit versie: https://www.yousendit.com/download/U0d4QndEQ0NqY3F4dnc9PQ

Achteraf stond de turnfin veel te scheef wat een beetje raar stuurgedrag gaf. dit ga ik nog even fixen zodat deze niet weer van zijn plaats kan lopen. Verder lijkt het alsof hij deze prop wel kan hebben of denken jullie daar anders over?

De 39mm prop heb ik niet geprobeerd vandaag.

Verder had ik ultra veel last van storing. het probleem hiervan kan ik nog niet vinden, de motor is ontstoord dus deze kan het niet zijn. het kan zijn dat er in de omgeving iets is dat vreselijk stoort of er staat iets in mijn boot te storen. ook kan er iets mis zijn met mijn zender/ontvanger. Ik heb mazzel dat robbert het zelfde zenderset heeft, ik kan proberen kristallen te veranderen, zender of ontvanger vervangen, allemaal vervangen. daar ga ik dus nog even mee sporten.

Verder ben ik vandaag langs de garage/autoshop (of hoe je dat ook wilt noemen) gereden en daar heb ik de verf gehaald. Hij wordt oranje aan de bovenkant en aan de zijkant en aan de onderkant wordt hij wit. alle ''uitsteeksels'' aan de bovenkant worden ook wit en op alle kleurovergangen komt een zwarte rand. Dit zijn de verfbussen:

Foto-LIUT47NV.jpg


Dat was het weer voor vandaag

Ik hoop dat jullie mijn 2 vragen kunnen beantwoorden.

Groetjes,

Jelmer

PS: @Hendrick: ik heb al een spellingscontrole op mijn browser maar dat is nou ook niet echt de beste. ik zal in het vervolg proberen er beter op letten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Netjes !
40,5 is groot hoor, voor een mono1.
Ik zou de 39 ook maar eens proberen...

Hey,

Hij leek wel lekker te lopen en goed op toeren te komen maar jullie zullen er meer verstand van hebben. ik ga de volgende keer eventjes de 39mm er onder hangen en dit zal ik ook voldoende filmen, ik hoop dat we dan met elkaar tot een besluit kunnen komen over welke prop het beste is.

Weet iemand of het kwaad kan om het al eerder beschreven gat in de onderkant van de kantelkamer te maken? en of dit ook echt helpt om hem te laten keren?

Ik zag nu toen ik de filmpjes aan het bekijken was dat het gewichtspunt iets naar voren had gemogen omdat hij best lag te stuiteren of heb ik het mis?

Ik hoor het wel

Groetjes,

Jelmer
 
Hallo Jelmer,

In de filmpjes heb ik de boot niet echt op snelheid zien komen en een lang genoeg rechte lijn zien varen (zal aan de leeftijd en ervaring van de stuurman hebben gelegen...), dus of de motor wel op toeren komt, heb ik niet kunnen zien/horen.

De ervaring zegt me, dat een 40,5K aan de forse kant is; als je de cellen met zo'n prop leeg vaart in grote gelijkmatige ovalen, zonder na elke bocht opnieuw in plané te moeten komen, zou de boel wel eens redelijk warm kunnen worden, vooral de cellen. Motor en (vooral) regelaar zullen amper warm worden bij de huidige watertemperatuur.

Als het straks warmer wordt, zou ik voorzichtig zijn met zo'n grote wokkel erachter.
Bij onze wedstrijdboten gaat er bij heel warm weer ook een kleinere prop onder, om de boel niet te heet te laten worden.

Als je er bij kunt komen, kun je de tip van het vloedkanaal door middel van een horizontaal buisje verbinden met de andere (buiten)kant van de boot. Hierdoor kan dan de lucht uit de tip van het vloedkanaal weg.

Groeten, Jan.
 
Hey,

Bedankt voor je reactie.

Dat het op de filmpjes niet te zien is komt inderdaad doordat ik geen ervaring heb. een ander iets dat een grote rol speelt is de storing, ik kan nog geen 20 meter wegvaren of hij valt stil. hierdoor kan ik ook geen grote rechte lijnen varen. we wilden een snelheidsmeting doen langs ons schip (die rode op de achtergrond) maar hij gaf continu storing dus geen meting... hopelijk kan ik de storing snel oplossen.

Wat je zegt over waterkoeling is inderdaad waar, hij wordt nu handwarm tijdens een run en als ik klaar ben dan warmt hij nog ietsje verder op. Ik ga de volgende keer met de 39mm eronder proberen een goede rechte lijn op de film te zetten, zo hebben jullie dan ook een betere indicatie.

Verder is het echt onmogelijk om nu nog bij de punt te komen. een buisje gaat dus niet lukken. Zou een gat aan de onderkant zo erg zijn dan denk je?

Ik hoor het wel,

Groetjes,

Jelmer
 
Verder is het echt onmogelijk om nu nog bij de punt te komen. een buisje gaat dus niet lukken. Zou een gat aan de onderkant zo erg zijn dan denk je?
Ik hoor het wel,
Groetjes,
Jelmer

Als je een gaatje boort van de stuurboordzijde recht naar de tip van het vloedkanaal, en je duwt daar een (bij voorkeur epoxy) pijpje van 3-4 mm in, dan kun je met enig kunst en vliegwerk (wel de motor eruit) met een lang penseel epoxy rond beide doorvoeren krijgen.

Na 't uitharden het pijpje aan stuurboorzijde vlak vijlen met de romp.

Een gat in de bodem is niet mijn favoriete oplossing, daar wordt, als de boot een klapper maakt, met grote kracht water in geperst...

Groeten, Jan.
 
Back
Top