hallo
hier dan maar meteen het naviga reglement voor BELGIË
dus voor iedereen die in belgie komt varen of vaart is dit reglement van toepassing
groetjes raf
KLASSE M
Accu reglement voor het seizoen 2009 :
- mini mono / mini hydro
lipo akku's met een maximaal gewicht van 110gr in 2S of 3S
lifepo akku's type A123 2300mAh: maximaal 3 stuks
7 cellen Nimh formaat 2/3 A
- Mono1 / hydro1 / eco
lipo met een maximaal gewicht van 280gr in 2S of 3S
Lifepo akku's type A123 2300 mAh: maximaal 3S en maximaal 2P
NiMh: maximaal 7 cellen SubC, max. diameter 23mm, max. lengte 43mm
- Mono2 / hydro2
lipo met een maximaal gewicht van 560gr in maximaal 6S
Lifepo akku's type A123 2300 mAh: maximaal 6S en maximaal 2P
NiMh: maximaal 14 cellen SubC, max. diameter 23mm, max. lengte 43mm
-F1-kg en F1+1kg
Lipo en lifepo toegelaten, max 43V
- Laden: verplicht met lader geschikt voor LIPO / LIFEPO4 en bij het laden van lipo ook met het gebruik van de balancer.
Max laadspanning LIPO 4.23V. Ontladen LIPO niet lager dan 3.2V
Max laadspanning LIFEPO4 3.7V. Ontladen LIFEPO niet lager dan 2.6V
Alle spanningen zijn per cel.
- Verwarmen van de accu’s: Het verwarmen van de lipo en lifepo accu’s voor het varen verhoogd licht de prestaties. Maar zorgt er vooral voor dat ze bij te koud weer voldoende belastbaar. Het verwarmen wordt dus toegelaten op een gecontroleerde manier tot op een temperatuur van 40°C.
- In de boot dient er bij voorkeur een systeem tussen regelaar en ontvanger geschakeld te worden dat aangesloten is op de balancerstekker van het LIPO pack en de spanning van elke cel afzonderlijk controleerd. Dit systeem regelt de regelaar terug bij het leegraken van het pack zodat een te diepe ontlading niet mogelijk is
vb: schulze lipodimatic , graupner lipo discharge protection , lipoly cellshield......
Minimum een regelaar met lipoafschakeling met een afschakelspanning van 3V per cel of meer.
Dit word dus niet gevraagd voor lifepo.
Veiligheid:
In extreme gevallen kunnen lipo accu’s gevaren meebrengen zoals opblazen, roken en in laatste instantie vuur vatten.
Iedereen die deze batterijen wenst in te zetten wordt dan ook gevraagd alle veiligheidsvoorschriften in acht te nemen en geen gewaagde toestanden uit te proberen.
In de handel is er o.a. een zogenaamde “liposac” te koop, een zak waarin men een lipoaccu kan laden en bewaren en die zelfs in het extreemste geval, nl. brand, alles onder controle houd. Vb: lipo safe van Staufenbiel
Staufenbiel Modellbau - Willkommen !
Graupner biedt een laadkoffer aan enz.
Deze of gelijkaardige maatregelen worden niet verplicht maar sterk aangeraden.
Ivo Boecksteyns
Commissaris sektie M
Stand 11/01/2009