MHZ Lizard(Inmiddels een Gozilla XXL World Edition)

Hey,

Je zult mij vast eigenwijs vinden maar ik ga denk ik toch voor een gat in de punt, als deze echt in het aller uiterste puntje komt zit deze eigenlijk nooit in het water ook bij een stuiter niet. dat heb ik kunnen zien bij het videomateriaal wat ik heb.

Verder wil ik je wel bedanken voor de tips en info die je me hebt gegeven en ik vind het ook erg fijn dat je met me mee denkt.

Groetjes,

Jelmer

jelmer je moet eens het gewicht wat verder richting de kantelkamer te krijgen, ik had ook het probleem dat hij niet terugkwam, maar alleen de accu rechtop tegen de kantelkamer op en het was opgelost

Hey,

Je ligt eraan wat voor motorisering je erin zet. als er zoals in mijn geval een 600 motor in ligt met 8 cellen is het ene mono-1 als ik er een 700 motor met 16 cellen in had gezet was het een mono-2.

Het gewicht verplaatsen heeft op dit moment nog geen nut, zodra ik namelijk die lucht die er in de punt niet uit kan eruit laat stormen door de punt dieper als de achterkant in het water te doen keert hij als een beest. Ik hem volume zat, alleen zit er te veel lucht in. als ik het zelf na dat gat in de punt nogsteeds niet voor elkaar krijg dan ga ik inderdaad met gewicht spelen.

Iniedergeval bedankt voor de tip.

Groetjes,

Jelmer

ok weet ik dat ook weer, (en hoe zit datr met lipo's?)

ik heb in mijn gozilla 3 gaatjes aan de zijkant van de boeg, op het vlakke stuk, vrij ver naar voren, er zit rondom nog wel genoeg "vlees" zodat het niet kan scheuren of iets

Hallo Bas,

Mono I 2S1P maximaal gewicht Lipo: 300 gr.
Mono II 4S1P maximaal gewicht Lipo: 600 gr.

Motor en schroef vrij, vaartijd 6 minuten.

Eerste wedstrijddag van dit jaar; zondag 19 april, Hengelo.

Groeten, Jan.

Hey,

Vandaag nog eventjes naar me pa geweest. daar heb ik als aller eerste het gat erbij geboord. ik dacht gewoon eventjes de kap dicht te tapen en hem eventjes in het water te gooien maar die storing kriebelde ook nog een beetje om uit te testen dus wilde ik daar ook maar wat aan gaan doen.

Ik dacht slim te zijn en de kristallen van de zenders en ontvangers te wisselen. helaas werkte dit niet want er kwam niets over. daarna dacht ik gewoon de hele ontvanger te wisselen. met mijn eigen kristallen er weer terug in werkte dit maar heel erg schokkerig. dus wilde ik het andere kristalset ook is proberen. toen ik het kristal eruit haalde zag ik opeens dat het zenderset van mijn broer een AM is:hammer: logisch dat het allemaal niet wilde werken op elkaar. dus heb ik besloten om het hele zenderset van mijn broer te gebruiken. toen alles er uiteindelijk in zat werkte dit inderdaad zoals het zou moeten werken. dus ik de zooi dichtgemaakt en in het water gesmeten.

Het ging wel wat moeilijk maar hij kwam wel rond met de motor erbij gaat het alllemaal erg snel. ik ga het gaatje in de punt nog 1mm groter maken en dan is kijken wat hij doet.

Toen was het tijd om wat te gaan varen. hij wilde totaal niet op gang komen. dus een beetje gezooit aan de zender en toen kreeg ik er iets meer toeren uit maar nog niet alles. bleek de uitslag van de zender een stuk minder te zijn:hammer: dus een beetje half gas moeilijk gevaren maar het ging om de storing dus zo erg was het niet. helaas was de storing er nogsteeds:mad: ik had weliswaar wel ongeveer het dubbele zendbereik, ongeveer 25 meter. dit is dus ook echt veel te weinig:mad: Bij mijn broer in de kettingzaagboot heeft dit zenderset ook gelegen en daar werkte het prima.

het feit dat mijn zenderset(acoms 40mhz fm kan.51) maar de helft van het zendbereik van het zenderset van mijn broer had (acoms 40mhz am kan.58) vind ik ook vaag, het enige wat ik als reden daarvoor kan bedenken is dat de antennedraad van de ontvanger van mijn broer ongeveer 1,5 keer zo lang was.

Weet iemand een oplossing voor dit probleem? zouden er dingen in mijn boot kunnen zijn die storen zoals mijn motor (die is wel ontstoord) of mij regelaar??? Ik weet echt geen raad meer met dit probleem.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

groetjes.

jelmer

Hallo Jelmer,

Jammer van die storing steeds.
Gebeurt alleen het bij volgas, of ook in het deelbereik?

Je vaart namelijk op 8 cellen en da's best wel heftig voor een 600 motor, die kan er meer door gaan vonken op de collector en da's een enorme bron van storing.

Controleer ook of er geen signaaldraden parallel naast accukabels lopen, hetzelfde geld voor motorkabels en signaalkabels.
Waar ligt de antennekabel?
Te lange kabels en verkeerde lay-out in de boot kan voor vervelende storingen zorgen.

Houdt ons op de hoogte.

Groeten, Jan.

Hallo Bas,

Mono I 2S1P maximaal gewicht Lipo: 300 gr.
Mono II 4S1P maximaal gewicht Lipo: 600 gr.

Motor en schroef vrij, vaartijd 6 minuten.

Helaas zit ik dan in keulen met mijn europees kampioen 2008 auto (ach is ook leuk)
Eerste wedstrijddag van dit jaar; zondag 19 april, Hengelo.

Groeten, Jan.

Posted via Mobile Device

Mono 1 max 280 gram lipo in 2s-of 3s
lifepo 3s2p

mono 2 max560 gram , max 6S
lifepo 6s2P

En kijk anders eens op de site van NAVIGA , staat nog veel meer.

Hallo Barry,

De gegevens die ik postte stammen van onze ESH vergadering en geven aan hoe we (voorlopig) in Nederland varen.

De Naviga site kan ik absoluut niet mee uit de voeten, 't zal wel aan mij liggen....

Groeten, Jan.

Hey,

Ben weer terug van een weekendje weg. Bedankt voor de reactie die ondertussen gekomen is.

De storing lijkt sterker te zijn bij volgas dan bij halfgas, dit heb ik eerlijkgezegt niet goed kunnen testen omdat ik hier pas aan dacht toen ik het zenderset van mijn broer had gebruikt. ik kon de boot moeilijk meer zien om te zeggen of het ook bij halfgas optreed. dat ik hem zo slecht kan zien komt trouwens omdat wij varen vanuit een boot die dus best dicht bij de waterlijn zit.

de reden dat ik verdenk dat het bij halfgas minder optreed is dat als ik (zoals je in het flimpje ook kunt zien) langs het schip vaar hij gas terug neemt maar bij halfgas weer signaal krijgt en weer volgas gaat. daardoor krijg je weer storing en gaat hij weer afzakken.

Mijn antennekabel loopt vanuit de ontvanger door de poolnoodle en in de poolnoodle maakt hij een bocht en loopt hij weer terug achter het servo langs en zo boven de schroefas in het midden naar buiten. De aansturingsdraad van mijn regelaar loopt wel door dezelfde holle poonoodle. hier staat wel 5 volt op. die 5volt komt trouwens wel indirect uit mijn vaaraccu. de stroom gaat van mijn vaaraccu naar mijn regelaar. daar gaat het door een bec-module heen en zo gaat het vanuit de regelaar naar de ontvanger. verder loopt de antennedraad niet dichtbij de motordraden.

Ik heb samen met robbert een beetje zitten denken waar het nou vandaan zou kunnen komen. wij verdenken de aandrijving. onder aandrijving verstaan wij de motor of de schroefas. Hendrick had gezegd dat het ook wel is aan de kogellagers kon liggen, mijn vader vertelde mij dat ik dit kon verhelpen door de de schroefas te aarden. Wij verdenken de schroefas omdat het inderdaad lijkt alsof de storing minder wordt naarmate ik het gas terugneem. Hendrick vertelde ons ook dat carbon een hele hoop storing kon veroorzaken. ik heb achterin mijn boot vlakbij de antenne bevestiging wel een grote sandwich-carbon plaat zitten. deze is verbonden met mijn powertrim en die is op zijn beurt via de lagers weer verbonden met de schroefas(die ook weer verbonden is aan de motor)

Ik ga morgen uit school weer naar mijn pa en daar wil ik als eerste mijn oude ontvanger weer terugplaatsen en hiervan de draad verlengen naar de lengte van de ontvanger van mijn broer want mijn antennedraad nu is een heel stuk korter als die van de am ontvanger van mijn broer (die is ongeveer 1,5 keer zo lang als mijn antennedraad +antenne). daarna wil ik det gat in de kantelkamer nog 1 mm uitboren om te kijken of hij dan wel lekker terug wil keren. en daarna wil ik op het steunlager een draadje solderen en deze aarden aan mijn accu. dit zou de storing van de lagers moeten verhelpen. ik hoop dat hiermee het probleem opgelost is. dan ga ik er een mooiere definitievere oplossing voor verzinnen. daarna draai ik de 39mm prop er nog eventjes op en dan ga ik de boot is in het water gooien om te kijken of het allemaal werkt.

als het hiermee niet opgelost is gaan we is wat andere testjes doen zoals zonder schroefas, zonder gasgeven, enzv om te kijken of we daar iets kunnen ontdekken.

Ik houd jullie op de hoogte.

groetjes,

Jelmer

Bwaaah,ik denk dat je probleem gaat opgelost worden hoor.
Plaats je ontvanger eens aan de zijkant & ga dan meteen met je draad naar buiten.
Nu loopt deze langs je as zo te zien?
Dus als je as nog maar een beetje slaat,of je lagers zijn versleten,geeft dit dus storingen.
Heb jarenlange ervaring met racewagens van Serpent & X-RAY.
Als je met een schroevendraaier tegen de koelkop tikte zag je de servo's minimale bewegingen maken.
Je ontvanger ALTIJD weghouden van stroomvoerende leidingen,motoren,sneldraaiende toestanden,enz....
Ook altijd je antennedraad op zijn lengte houden.
Dus maximaal naar buiten & in de boot mooi oprollen.
Ook kan bv.een servo storingen veroorzaken.(zit ook een motortje in dat verslijt).
enneh,vergeet die AM zenders & 27 Mhz maar.
Gebruik een goed systeem op de FM band & 40Mhz.
Of nog beter op de 2.4Ghz.Heb je echt geen storingen meer.

Succes ermee

Hey,

Mijn ontvanger ligt al aan de zijkant en ik maak gebruik van een schroefantenne. ook mij is vertelt dat je antennedraad nooit mag opbinden. mijn antennedraad loopt ongeveer 2cm van de zijkant van mijn boot dus ook redelijk aan de zijkant. Mijn zenderset is een 40mhz fm zenderset maar omdat ik een kapotte ontvanger/zender of wat dan ook in het zend en ontvang-gebeuren verdacht heb ik tijdelijk het 40mhz am set van mijn broer gepakt om te kijken of het over was. de antennedraad is ongeveer 65cm lang, dit lijkt mij veel te kort. waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar deze ingekort voor zijn schroefantenne. mijn broer heeft ook nog een ander zenderset dat 40mhz is dit is een fm set maar deze heeft ook een veel langere draad. daarom wilde ik de draad iets verlengen om dus beter ontvangst te krijgen.

Het is nou eenmaal een kleine boot, daar is domweg geen ruimte om dingen verweg te houden. de ontvanger zit al zo ver als mogelijk van de as af...

hallo

hier dan maar meteen het naviga reglement voor BELGIË
dus voor iedereen die in belgie komt varen of vaart is dit reglement van toepassing
groetjes raf

KLASSE M

Accu reglement voor het seizoen 2009 :

- mini mono / mini hydro
lipo akku's met een maximaal gewicht van 110gr in 2S of 3S
lifepo akku's type A123 2300mAh: maximaal 3 stuks
7 cellen Nimh formaat 2/3 A

- Mono1 / hydro1 / eco
lipo met een maximaal gewicht van 280gr in 2S of 3S
Lifepo akku's type A123 2300 mAh: maximaal 3S en maximaal 2P
NiMh: maximaal 7 cellen SubC, max. diameter 23mm, max. lengte 43mm

- Mono2 / hydro2
lipo met een maximaal gewicht van 560gr in maximaal 6S
Lifepo akku's type A123 2300 mAh: maximaal 6S en maximaal 2P
NiMh: maximaal 14 cellen SubC, max. diameter 23mm, max. lengte 43mm

-F1-kg en F1+1kg
Lipo en lifepo toegelaten, max 43V

- Laden: verplicht met lader geschikt voor LIPO / LIFEPO4 en bij het laden van lipo ook met het gebruik van de balancer.
Max laadspanning LIPO 4.23V. Ontladen LIPO niet lager dan 3.2V
Max laadspanning LIFEPO4 3.7V. Ontladen LIFEPO niet lager dan 2.6V
Alle spanningen zijn per cel.

- Verwarmen van de accu’s: Het verwarmen van de lipo en lifepo accu’s voor het varen verhoogd licht de prestaties. Maar zorgt er vooral voor dat ze bij te koud weer voldoende belastbaar. Het verwarmen wordt dus toegelaten op een gecontroleerde manier tot op een temperatuur van 40°C.

- In de boot dient er bij voorkeur een systeem tussen regelaar en ontvanger geschakeld te worden dat aangesloten is op de balancerstekker van het LIPO pack en de spanning van elke cel afzonderlijk controleerd. Dit systeem regelt de regelaar terug bij het leegraken van het pack zodat een te diepe ontlading niet mogelijk is
vb: schulze lipodimatic , graupner lipo discharge protection , lipoly cellshield......
Minimum een regelaar met lipoafschakeling met een afschakelspanning van 3V per cel of meer.
Dit word dus niet gevraagd voor lifepo.

Veiligheid:

In extreme gevallen kunnen lipo accu’s gevaren meebrengen zoals opblazen, roken en in laatste instantie vuur vatten.
Iedereen die deze batterijen wenst in te zetten wordt dan ook gevraagd alle veiligheidsvoorschriften in acht te nemen en geen gewaagde toestanden uit te proberen.
In de handel is er o.a. een zogenaamde “liposac” te koop, een zak waarin men een lipoaccu kan laden en bewaren en die zelfs in het extreemste geval, nl. brand, alles onder controle houd. Vb: lipo safe van Staufenbiel Staufenbiel Modellbau - Willkommen !
Graupner biedt een laadkoffer aan enz.
Deze of gelijkaardige maatregelen worden niet verplicht maar sterk aangeraden.

Ivo Boecksteyns
Commissaris sektie M
Stand 11/01/2009

hallo

@barry

2.4 is niet onfijlbaar zoals wel eens gezegd werdt
het belgische speed team dat aan de wereld kampioen schappen had deel genomen verleden jaar hebben van ellende terug de oude toestellen gebruikt daar er enorm storing was op de 2.4 Ghz
wat over de 27 Mhz problemen zou zijn ????? de CB bakken rage is voor bij en je krijgt zelden nog een signaal op de 27 Mhz tijdens het scannen

het verschil tussen 40MHz am en fm daar is voor een boot ook zo geen groot verscil
maar wel de juiste kristallen gebruiken en op de juiste plaats
want er zijn zo van die figuren die effe de zender met de ontvanger cristal verwisselen en dat werkt dan ook ????????moet je de scanner dan eens raar zien doen wat storingen naar de zijbanden geeft

een storing kan je nooit weg werken
je kan ze filteren dat ze niet meer doorkomt (kondensatoren en eventueel smoorspoelen)
maar weg is ze niet want het deel dat de storing opwekt blijft tot aan de condensatoren storen
het tikken tegen een cylinderkop zou storingen geven ????dan denk ik eerder aan een slecht contakt in eens stekken of olie die ergens is tussen gekropen en zo weerstands brugjes gaat maken wat dan weer op storingen lijkt

meer dan 30 ervaring wat vliegen rijden en boten betreft ik ben reeds veel tegen gekomen van antennes met een lengte van 10 cm tot motoren die haast rechtop in een boot stonden

groetjes raf

Sorry, heb even een vraagje tussendoor over deze boot.

Ik heb zelf een graupner power V35 regelaar, 7.2,14.4V / 35A. En een ontvanger Graupner 4 kanaal 40 mhz. accu 12 cellen. Nu zit er een Graupner speed 700 BB turbo Neodym 9,6 volt in. Maar ik wil hem graag sneller laten gaan. Wat adviseren jullie?

Alvast Bedankt!!

Groetjes Dico

Back