MHZ Lizard(Inmiddels een Gozilla XXL World Edition)

Hey,

Ik wil eventjes de boel op orde houden hier...

ik wil jullie vriendelijk vragen of jullie de discussie over verschillende typen boten bij wedstrijden afhankelijk van accu's enzv... ergens anders willen voortzetten.

@dico: ook jou wil ik verzoeken om ergens anders je vraag te stellen, dit sluit namelijk ook niet echt aan op het bouwverslag. maar ik zal wel eventjes je vraag beantwoorden: een 700neo motor kun je harder laten lopen door er meer cellen aan te hangen de motor kan 19,6 volt hebben maar je met hem dan echt goed koelen! je zult dus een andere regelaar moeten aanschaffen. wel moet je zorgen dat je een regelaar hebt die meer ampere aan kan als degene die je nu hebt! een andere optie is een borstelloze motor erin zetten maar ook hiervoor heb je een andere regelaar nodig

groetjes,

jelmer

Zal ik voortaan doen, sorry

In ieder geval hartstikke bedankt voor het toch nog beantwoorden van mijn vraag.

Groetjes Dico

Hey,

Vandaag ben ik weer naar me pa geweest. als aller eerste ben ik begonnen met het aarden van mijn schroefas. dit heb ik gedaan door een draadje op het steunlager te solderen en dit met de min van mijn accu te verbinden. daarna heb ik het gat voor de kantelkamer 1mm groter gemaakt en de oude ontvanger terug geplaatst. toen heb ik nog even de 39mm prop erop gezet en toen was het tijd om te gaan varen:D

Als allereerste de kantelkamer-test. zoals gewoonlijk de boel in het water gesmeten maar helaas wilde hij nog steeds niet terug:mad:. toen maar gaan varen. het zendbereik was echt aanzienlijk verbetert ik kon een stuk verder dan eerst. De motor had geen moeite met de 39mm prop en de boot ging lekker vooruit maar toch liep hij beter met de 40,5mm deze ga ik er dan ook opzetten en in de zomer kijk ik het nog wel een keertje aan of het niet allemaal te warm wordt.

Ik weet nu in iedergeval de bron van de storing, de kogellagers. Ik wil dit nu anders gaan aarden aangezien kogellagers erg slecht geleiden omdat ze eigenlijk niets raken, er zit altijd olie tussen. ik wil op mijn powertrim een draad maken en mijn schroefas zelf wil ik aarden door een lipje aan de bodem vast te maken die tegen de as aan staat. ook kreeg ik de tip om mijn roer te aarden, dit ga ik dan dus ook doen. Ik hoop dat ik hiermee nog meer zendbereik kan krijgen of zelfs het hele storings-probleem kan oplossen. Ik heb ook eventjes gekeken of het nu alleen maar optreed bij volgas maar dat is inderdaad ook het geval, bij half gas heb ik meer bereik dan mij volgas. als dit alles het probleem niet oplost ga ik is kijken of de storing niet in mijn motor ligt.

Wat de kantelkamer betreft: ik heb de viskoffer van mijn broer maar eventjes geplunderd naar lood en ik ben daar een beetje mee gaan experimenteren. uiteindelijk blijkt dat ik 25gram erbij moet doen wil hij snel en betrouwbaar keren. morgen ga ik hier dus nog eventjes plaklood voor halen en dan heb ik een goed werkende kantelkamer. ik wil ook bzb en barry bedanken voor de tips van het plaklood, het blijkt achteraf toch nodig te zijn:)

Ik wil ook hendrick bedanken voor de altijd nuttige tips die hij mij vandaag heeft gegeven, t was gezellig vandaag.

Ik ga binnenkort de hierboven beschreven dingen aanpassen aan de boot en ik hoop dat dan de boot helemaal oke is.

Ik laat nog van me horen.

Groetjes,

Jelmer

Hey,

Vandaag had ik de hele middag vrij, super om is lekker te gaan varen:D het was mooi weer en super vlak water.

ik heb eerste de aanpassingen gedaan in mijn boot. dus powertrim schroefas steunlager en roer aarden. daarna kreeg ik nog de tip om mijn motor ook te aarden van mijn pa. hij dacht dat daarmee het hele probleem wel is opgelost kon zijn. het lood had ik al in mijn kantelkamer gemaakt.

daarna nog eventjes de andere prop erop gezet en toen was het tijd om te gaan varen.

als allereerst het gebruikelijke op zijn kop in het water. hij keerde (eindelijk) netjes om zoals het zou moeten:D daarna was het zendbereik aan de beurt om getest te worden. ook dit probleem was nu volledig opgelost en ik kon zo ver varen als ik wilde:D toen nog eventjes lekker doorgevaren. aan het einde gooide ik hem nog 1 keer op zijn kop en daarna wilde ik omdat ik hem niet kon pakken eventjes naar mij toe varen. toen ik gas wilde geven reageerde hij niet maar het stuur deed het nog wel. toen ik de kap opendeed kwam er een erg onaangename lucht uit. het deed me denken aan mijn andere (in het verleden) opgeblazen motor.

toen ik eenmaal de boel los had was het duidelijk. ik had nu een 1 turn motor met erg korte koolborstels. er was zelfs een heel zwart spoor uit de luchtinlaat gekomen. niet goed dus... de regelaar en alle andere electronoca werkte nog wel allemaal naar behoren. de reden is erg vaag want nu ik het motorhuis heb geaard gaat opeens die motor verrot.

Maarja... het is dus tijd voor een nieuwe. aangezien ik als ik nu weer een 600 motor koop hem waarschijnlijk weer opblaas en ik toch toekomstplannen had voor brushless vind ik dat het nu tijd is geworden om er een brushless setup in te zetten. ik wil nog wel gebruik gaan maken van mijn huidige accu's

Heeft er iemand tips voor een (betaalbare) setup voor deze boot? Ik ga ook nog eventjes informatie inwinnen bij andere personen.

Ik hoor het wel

Groetjes,

Jelmer

Hallo Jelmer,

Je hebt de motor niet 'opgeblazen', de zwarte meuk in je boot zijn de koolborstels..., die zijn op, óf één van de houders is te heet geworden, waardoor je ook geen motor meer hebt.
Je hebt tenslotte getest met vrij grote props, dus oververhitting van de koolborstels en/of anker is niet denkbeeldig (been there, fried that...).

Met zo'n motor als de jouwe, vaar ik gemiddeld drie wedstrijdseizoenen (= zes zondagen á drie heats van 7 minuten, plus de testvaarten thuis), maar dan wel met maximaal een 37,5K prop.

Momenteel varen onze Mono I boten met een Turnigy BL2845-3600 op 2S Lipo's.
Vorig jaar hebben we getest met 4200mAh NiMH, dat gaat best wel vlot, maar de cellen hebben het zwaar, daar deze motor ruim 40A trekt bij het opstarten.
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TR 28-45 3600kv Brushless Inrunner (WaterCooled) $29.90)

Je hebt dan wel een andere regelaar nodig (brushless).

Groeten, Jan.

Hey,

Beide bedankt voor de tips.

De koolborstels waren naar mijn mening inderdaad erg vlot gegaan nadat ik de motor had geaard. de zwarte zooi was er ook pas na het aarden(misschien was het er wel maar minder erg) de motor was ook warmer dan normaal, ik denk inderdaad gewoon de koolborstels te heet geworden. deze motor heeft 8 runs gehad. misschien dan toch een te zware prop, leek toch goed op toeren te komen naar mijn mening. maar ach wat gebeurt is is gebeurt, nu gaan we kijken naar brushless.

hobbycity was ik ook tegengekomen, ze hebben daar erg leuke motoren voor erg goed koop.

de motor die jan liet zien was ik hier in een ander toppic ook al tegengekomen, als ik het zo lees een erg klein monster. Ik heb weinig(/geen) verstand van brushless motoren maar als ik zo bekijk is het een erg mooie motor en hij lijkt mij ook geschikt voor mijn boot. dit ook omdat dit bijna de enige motor is die ook geschikt is voor 2s tot 4s, mijn 9,6 volt accu krijgt dit dus wel vooruit. 3s lipo is toch 10,8 volt en mijn accus zitten daar dan ruim een volt onder. ook gaan andere motoren teveel ampere trekken denk ik. zullen mijn cellen (3300mah vappextech) het wel trekken of gaan deze ook exploderen?

een andere regelaar was ik inderdaad ook al van op de hoogte, mijn huidige regelaar kan dan de verkoop in. ik las ergens dat een 45ampere regelaar nodig was maar dit lijkt mij een beetje krapjes, ik zat meer te denken aan 60 ampere of kan ik ook gewoon met een 45 ampere af? ook zijn er verschillende soorten regelaren. zo kwam ik deze tegen:

Hobbycity Online R/C Hobby Store : Turnigy Marine 60A Brushless Boat ESC $56.99
deze regelaar is al voorzien van waterkoeling en kan een burst van 360 ampere hebben maar deze is wat wat aan de dure kant. ook heb ik geen idee wat dat zwarte ding is dat ernaast ligt.

ook deze ben ik tegengekomen:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2166
deze is 10 dollar goedkoper maar heeft nog geen waterkoeling, deze zal ik er dus nog zelf op moeten maken. ook moet hier een aparte programeerkaart bij als ik hem wil instellen.

en deze nog:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY Sentry 60amp Speed Controller $46.90
deze is even duur als de regelaar hierboven maar heeft een lagere piekstroom. wel heeft deze weer een lipo saver.

Wat kan ik als beste doen?

Ik zou het graag onder de 80 euro houden maar ik weet niet of dit lukt.

als ik zou gaan voor die motor en de watergekoelde regelaar zou het allemaal voor 85 euro op mijn deurmat liggen dat vind ik ook nog wel gaan.

Of zou ik in mijn geval een hele andere motor erin moeten zetten?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen

groetjes,

Jelmer

hallo

bij mijn evo was het nog sneller gedaan
een LRP pink als motor en normaal een benneke 25.4 prop er onder
ik had een 30.0 benneke gestoken en was daar 5 minuten mee aan het snorren (liep lekkr)en plots gedaan
boot naar de kant laten drijven en resultaat de achterkant waar de borstels in zitten was gesmolten
het lager was zo heet geworden dat het uit zijn center was gedrukt en bij deze was de anker wat beginnen te schuren met alle gevolgen van dien
nieuwe lrp en het was weer genezen en weer plaats in de portmonee

het prbleem wat je eigenlijk hebt is heel die boot die je gekocht hebt
het is een BK speed boot en heeft niets met ivo te maken maar het is gewoon stik duur om deze boten goed te laten varen
een vliegtuig motor is geen goede maatstaf om je daar aan te meten
lucht is geen water al kan ik wel loopings maken en rollen met mijn duikboten
en een auto is het ook niet want met wielen zou het veel te fel stof maken

vraag gewoon aan ivo wat een opzet er in moet en je bespaart je een hoop ellende
en begin dat maar materiaal aan te kopen per kilo

groetjes raf

hallo

als je 80 euro reeds veel vind dan zie ik het somber in
dit is de regelaar waar ik altijd mee heb gevaren
GM-Regler Purple SX 12 mit Kühlkörper (2838.H)

en die prijs licht 95 euro boven je budget en dan moet je der nog G4goudcontakten op zetten

groetjes raf
ps ik heb eens 1 keer gewonnen omdat iedereen anders uit gevallen was lol

Hey,

Sorry voor de misschien domme vraag maar wie of wat is ivo????

Die motor die jan liet zien, is dat een vliegtuigmotor? jan zegt dat ze bij hem momenteel deze motoren gebruiken in de mono-1 boten. ook bij de reacties bij de motor zie ik dat iemand hem in zijn boot heeft zitten.

en sorry als ik het misschien niet snap maar wat moet ik aankopen per kilo??

80 euro is voor mij een richtprijs, ik heb bij hobbycity een beetje zitten rondkijken en ik zie dat daar de binnenlopers amper boven de 60 dollar uitkomen. de motoren die dat wel doen of daar in de buurt komen zijn van die monster motoren die veel te groot zijn voor mijn boot. ook kwa regelaren heb ik daar niet echt veel dure gezien. als ik het dan zo allemaal een beetje bekijk lijkt het mij dat het voor 80 euro wel moet lukken.

Nogmaals: Ik hoef geen super high-tech ultra goed spul. het is een fun boot en geen wedstrijdboot. als er bij mij een goudcontact aan de bovenkant zit bijvoorbeeld kan mij dat bommen, ik merk er toch niets van. Nu weet ik dat dit bij aandrijving anders ligt maar ik bedoel er mee te zeggen dat ik ook al tevreden ben met iets minder spul

Groetjes,

Jelmer

moter

hey jelmer.het motertje die jan laat zien is een prima motertje.
ikzelf vaar hem in mn h&m streamer op 8 cellen samen met een etti 70 amp gekoeld regelaartje.ook de etti regelaars kan ik je aanraden.
het is trouwens erg leuk om je bouwverslag te lezen en te volgen.
gelukkig heb je veel goede hulp op het forrum waar ikzelf ook weer veel van kan leren.
mischien kan je vragen of er iemand is die nog zo een motertje heeft liggen die je kan overnemen voor een leuk bedrag.
veel suc6 in ieder geval
groet patrick

Hallo Jelmer,

Raf bedoelt, dat de Speed 600 motoren ontwikkeld zijn voor vliegtuigen, en daar krijgen ze niet zo op hun donder als in een boot...

De zwarte dingen bij de eerste regelaar zijn elko's, bedoeld om de stroompieken op te vangen, ze zitten bij de meeste regelaars op/aan de print, maar door de waterkoeling was er bij deze regelaar geen plaats.

Ik vaar zelf momenteel met een viertal 100A Mystery regelaars, die ik van waterkoeling heb voorzien, werkt goed en de regelaars hebben zo'n €20 per stuk gekost (een kwestie van mazzel op eBay)

Links de originele met een koellichaam, rechts de watergekoelde versie.
full

Hier een plaatje van de waterkoeling:
full

De lijnen geven aan hoe de gaten geboord zijn, de stelschroef is er op de foto nog niet goed ingedraaid (het is ook een stalen i.p.v. een rvs exemplaar).

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey,

@pataz: bedankt voor je leuke reactie, het is altijd leuk dat er mensen zijn die die meelezen en er zelfs nog een graantje van mee pikken. Ik zag dat de streamer 2,5cm langer is als de mijne, gaat dit nou erg hard met deze motor? deze motor 2e hands kopen is inderdaad een optie maar ik heb ze nog nergens gezien, als iemand er 1tje heeft liggen die hij kwijt wil weet hij de pm knop denk ik wel te vinden. Ook kost dit motortje niet zo veel dus zo erg is het niet.

@pompebled: ah ok, nooit geweten eigenlijk dat het vliegtuigmotoren waren, dan is het inderdaad niet raar ja dat hij het niet meer deed. Ik heb inderdaad wel is een toppic gelezen waar jij deze regelaars ook liet zien. ziet er goed uit en lijkt me niets mee mis maar ik denk dat ik er voor kies om ook mijn regelaar gelijk bij hobbycity te kopen, is lekker makkelijk en zo zijn de ($30) verzendkosten ook nog een beetje gangbaar. dit waterkoeling was ik (toen het nog geen gozilla werd) ook van plan te gaan maken maar ik had er toen eentje meegekregen van gerwin.

Ik vind die watergekoelde 60A regelaar er wel netjes uitzien maar dat losse ding vind ik dan weer een minpuntje. ook is een dure regelaar tegenover de andere. de 60ampere plush is trouwens niet op voorraad dus deze zal het sowieso niet worden.

Ik kwam ook nog deze tegen:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7339
kost niets en doet wat hij moet doen. hij doet me een beetje denken aan de Mystery regelaar van jan. ik kan deze net zoals ik heb gedaan met mijn huidige regelaar uitrusten met bec en waterkoeling, ik heb alle spullen er voor liggen en het is zo gedaan.

denken jullie dat die regelaar dan wat zou zijn of valt deze gewoon van ellende uit elkaar?

en dan nog de grootste vraag: kunnen mijn accus dit wel aan of ga ik een varende bom van mijn boot maken?

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden

Groetjes,

Jelmer

hallo jelmer

wat ik bedoel per kilo is dat deze boot net zoals een F1 spullen freet(opeet)
als je tegen een serieyze snelheid met een plastiek schroef iets raakt dag schroef
met een metalen mischien ook ndk (naar de kloten)of krom
dan kan je ze via een richt bankje weer recht en uitgebalanceerd krijgen
is de prop niet krom en de boot trilt enorm dan is je as krom dus vervangen
en met krom bedoel ik dat als je hem over een glasplaat rolt je enige beweging open neer aan de as ziet
zo op het zicht zal je der niets aan zien
wat accu's betreft Nmh zijn geen bommen tegenover lipo lifepo
een Nmh gaat gewoon stuk einde verhaal of de soldeer lippen komen los van de hitte
neem geen gelaste want die hebben te weinig contact vlak
en dat zijn haast alle in de handel verkochte accu's
ik soldeer zelf mijn paketten met koperen HZ lippen
als je de hammerhead soldeer bout hebt kan je ook inline solderen
maar dat is dan wel een beetje oefenen
de vliegtuig mannen weten heeeeeeeeel veel over vliegtuigen maar meestal geen moer over boten
het is niet zomaar proberen bij een speedboot
als de motor een 24.5 prop heeft en er redelijk mee vaart en je zet een 30 mm en daar gaat hij harder mee dan is het niet zo dat het slechter begint te gaan maar het is meteen motor NDK
dus daarom koop maar onder delen per kilo meestal komt dat met de post goedkoper uit
en meteen ook de reden dat die motoren niet tweedehands tekoop zijn
gaat het fout is het er mee gedaan en is het alleen nog maar ballast

groetjes raf

Raf,Ik vind jou ganse tekst zeer negatief+veel onzin!!!
Heb nog geen enkele LIFEPO weten ontploffen.
En met lipo....Als je boot vaart mindert=stoppen.En daar bestaat dan ook weer electronica voor,om beschadigingen te voorkomen.

Een goede brushless zou er ééntje zijn die rond de 2300KV/V zit.
Neem dan geen S-type , maar een L-type.Zo heb je nog een leuk koppel & kan je een grotere prop ronddraaien.
Zelf draaide ik een prop rond van 48K!Zonder problemen te ondervinden met de motor.
En als je nu even doorspaard,koop je dan een ETTI regelaar van 125A.
Zijn niet zo duur & volledig waterdicht.
Heb er nu zo'n 8 in gebruik in verschillende ampérages & er nog niet 1 probleem mee voorgehad.

Barry

moter

hey . ik schat dat mijn bootje met dat motertje rond de 60 ligt.
motertje koeld ook erg goed moet ik zeggen.
en jelmer koop maar niks per kilo hoor .
groet patrick

hallo barry
over zin en onzin laten we dit maar in dit topic
ik heb nooit beweert dat een lifepo is ontploft
lipo daaren tegen zijn er genoeg filmpjes te vinden waar het wel fout bij is gelopen en dat komt niet van mij maar is door vele andere gepost

wat het betreft als je boot vaart minderd stoppen ??????
wel das nie zo ene goed idee met een boot
een vliegtuig komt naar onder wat er ook gebeurt maar een boot die stopt licht wel midden in de vijver te dobberen en dat kan heel lang duren want een speed boot is geen zeilboot en dus niet geschikt om op de wind te drijven
en een auto die stopt kan je zo gaan ophalen zonder nat te worden
en met een duikboot is stoppen helemaal funest als je juist onder water zit want dan is het duikerspak aan en de vijver gaan af dreggen
wat het raken met een schroef betreft
wel er zijn van die mensen die de eendjes komen voeren
en daarna de zak in de vijver kieperen
heb je reeds zo eens een zak met een niet speedboot geraakt barry ?????
wel jos ( kreeft)hier op het forum heeft er eens eentje in zijn propelers gehad
met als resultaat dat de schroefdraad de zak naar binnen IN de as had getrokken voorbij de bussen
wel mijn vriend is daar toch wel een tijdje braaf mee bezig geweest om die plastiek er terug uit te krijgen
het zat zo vast dat hij de assen niet meer kan rond draaien
en als ik nu niets van speed boten zou af weten dan zou ik nog zeggen laat maar waaien
maar ik weet er wel iets van af want ik heb twee jaar BK mee gevaren en dan moet je wel een stukje kunnen varen anders gaat nie goe aflopen
mijn eerste boot was een stinger en de tweede een vleugel eco en nog eentje van hopf
de eerste op 7 cellen 3.300 sanyo en de laatste op 14 cellen 4.700
ik heb maar 1 keer een eerste plaast gehaalt omdat de andere uitgevallen waren en ik een betere keuze had gemaakt wat boot betreft (stinger gaat door elk weer als er maar golven staan)
de reden dat ik gestopt ben is dat het gewoonweg niet meer betaal baar was geworden
we trainden elke week 2 dagen op de club vijver wat ons na een dag een motor koste
we hebben zelfs een collector draaibankje aangekocht om de levens duur van de motoren te verlengen

negatief en onzin ???????????????

ik zie je nog wel aan de vijver ergens in mechelen op het bloso domein
bij een bevriende club MBV op de open vaardag
bij deze nodig ik je daar zelfs uit voor een pintje of een koffie

als het rap moet gaan dan kan het ook rap gaan

groetjes raf

Laatst bewerkt door een moderator:
Je zegt zelf dat Nimh geen bommen zijn zoals lipo - lifepo.
Nee,heb nog nooit een zak in een prop gehad,en waar eenden zijn vaar ik niet,want ben als visser,ook een natuurliefhebber.

En als je me wil zien............Morgen & Zondag ben ik bij MBV te Hofstade.
Mijn eerste wedstrijd namelijk.ECO.
Wil me'n snelle spullen nog wat heelhouden namelijk.

EN NU GRAAG TERUG :ontopic:

hallo barry

doe ivo , luc en de geert keyaert en de rest van de mannen dan de groeten
en tot op de wedstrijd bij ons dan maar
maar het is eco idc ?????? in hofstade
volgens hun kalender maar ik denk dat die een paar jaar achter loopt
maar als je dan toch zondag bij mbv zijt is heel het probleem met deze boot opgelost
want daar kan je namelijk de beste van belgië vinden wat speedboten aan gaat

groetjes raf

Back