Gisteren de accu's ook weer aan de lader gehangen om vanochtend te kunnen varen. In de loop van de middag zou het weer betrekken volgens de plaatselijke weerdeskundologen, en ik heb geen zin om in de regen aan 't water te zitten.
Vanochtend dus met volle accu's (3 x 7,2V en 1 x 9,6V) naar de haven vertrokken.
Zie hier het resultaat:
Deze plaatjes, volgens het "Droop'ke perspectief" had ik nog niet gemaakt; vanochtend was het er ideaal voor!
Op een spiegelgladde waterspiegel met een mooie blauwe hemel erin...
En GAS!
Een kwart seconde na de volgende foto moest ik de camera laten vallen om de schuif voor de middenmotor dicht te trekken en vol gas achteruit te geven op de buitenmotoren...
Hier net zo'n manoeuvre, maar met alleen de buitenmotoren op vol gas.
Het verschil is zichtbaar.
Een bocht wordt ingezet:
vervolgens een bocht naar de andere kant, op vol gas met alle roeren in één keer maximaal stuurboord aan boord. Altijd leuk om te kijken of je onderwaterschip een beetje schoon is...
Voor de vakbond van boegschutters op de S-100's zou deze foto wel eens aanleiding kunnen zijn om loonsverhoging te eisen in verband met de aanschaf van betere waterdichte kleding...
... hoewel de rest van de dekbemanning er ook niet altijd droog afkomt:
Dan maar weer vol gas terug naar de haven!
Vandaag voor het eerst duidelijk het Lürssen-effect waargenomen!
Als ik de Lürssen-roeren uit liet zwaaien, ging de boeg inderdaad op volle kracht (op alle motoren) een halve centimeter omlaag. Goed te zien met dit gladde water aan de zwarte band van de waterlijn.
Snelheidsvermeerdering? Niet gezien, maar dat vond ik ook niet zo belangrijk. S131 gaat al hard zat...
Tot zover maar weer. Genoeg inspiratie opgedaan?
