Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

hallo

wat wel spannend gaat zijn is als jullie het in je kop gaan krijgen om in een dichte formatie te gaan varen
langzaam gaat dat geen problemen opleveren maar op full speed ?????
dan zal er menig klink nageltje sneuvelen
maar het moet wel best de moeite waard zijn om dat te kunnen zien
want als je die filmpjes op youtube bekijkt varen die boten wel erg dicht bij elkaar

groetjes raf

RAF: Precies! wat ik bedoel! (zie vorige post) vrees dan ook dat we met verliezen rekening moeten houden............bergingsschip bouwen????

hallo maarten
het kan want ik heb eens een show gezien van een schip dat zogezegd een ander aan het bevoorraden was
deze boten varen in het echt kilometers dicht tegen elkaar om voorraden over te brengen

het is een kwestie van oefenen al was het wel zo dat die schepen niet zo heel erg hardt vaarden
met de speedboten varen we soms ook heel dicht langs elkaar heen maar aan zo een bood kan niet veel stuk want der zit nu eenmaal niets extra's op

groetjes raf

Bootnummer : Ik hou het dan maar op S333 (3 is mijn 'lucky number')

Volgens mij was dit een niet bestaande boot, net zoals Roel om 'historische' discussies te vermijden. Indien iemand erop uitkomt dat S333 toch bestaan heeft, kan ik het nog wijzigen.

Wow, al acht boten op RC! Ik kan niet wachten om die formatie te varen! Zal een indrukwekkend gezicht zijn! Hoop dat er niet teveel Elco's in de buurt zijn :evil:

Ik was van plan om SWMBO mee te brengen de 16e? Ik denk overigens niet dat ik wat dat betreft veel in de pap zal te brokken hebben. Als ze haar zinnetje daarop zet, sta ik buitenspel ;)

Vandaag maar weer een marteltocht naar het shoppingcenter:(. Ondertussen twee batterijen aan de trickle charger hangen.. morgen varen!!!!! Dan kan de status worden geüpgraded naar operationeel inzetbaar (als het weer eens wil meezitten).

Vanavond hoop ik, tenzij SWMBO er anders over beslist, verder te werken aan de bemanning en nog wat kleine details op de boot (extra munitiekistjes, reddingsboot eindelijk monteren, enz....

Tot binnenkort!

Groetjes,
Maarten C

Heren, staat er een nummer op de boot?
Zelf kijk ik naar foto's van orginele S-boote en bouw mijn scheepje zo als ik het mooi vind.
Als het maar ooit in het echt op een schip gezeten heeft vind ik het best.
Anders krijg je i.d.d. dat je er bij moet vertellen dat de boot gebouwd is zo als hij op 27-06-1943 uit voer om xx:xx VOOR dat hij beschoten werd...

Hier druk met de romp bezig en het afwerken van de assteunen en het weg werken van de naden van de plaatjes die de schroeven afdekken.

Gisteren de accu's ook weer aan de lader gehangen om vanochtend te kunnen varen. In de loop van de middag zou het weer betrekken volgens de plaatselijke weerdeskundologen, en ik heb geen zin om in de regen aan 't water te zitten.

Vanochtend dus met volle accu's (3 x 7,2V en 1 x 9,6V) naar de haven vertrokken.
Zie hier het resultaat:

140308.jpg

140307.jpg

Deze plaatjes, volgens het "Droop'ke perspectief" had ik nog niet gemaakt; vanochtend was het er ideaal voor!

Op een spiegelgladde waterspiegel met een mooie blauwe hemel erin...
140312.jpg

En GAS!
140309j.jpg

Een kwart seconde na de volgende foto moest ik de camera laten vallen om de schuif voor de middenmotor dicht te trekken en vol gas achteruit te geven op de buitenmotoren...
140306.jpg

Hier net zo'n manoeuvre, maar met alleen de buitenmotoren op vol gas.
Het verschil is zichtbaar.
140310.jpg

Een bocht wordt ingezet:
140304.jpg

vervolgens een bocht naar de andere kant, op vol gas met alle roeren in één keer maximaal stuurboord aan boord. Altijd leuk om te kijken of je onderwaterschip een beetje schoon is...
140314.jpg

Voor de vakbond van boegschutters op de S-100's zou deze foto wel eens aanleiding kunnen zijn om loonsverhoging te eisen in verband met de aanschaf van betere waterdichte kleding...
140302.jpg

... hoewel de rest van de dekbemanning er ook niet altijd droog afkomt:
140303.jpg

Dan maar weer vol gas terug naar de haven!
140301.jpg

Vandaag voor het eerst duidelijk het Lürssen-effect waargenomen!
Als ik de Lürssen-roeren uit liet zwaaien, ging de boeg inderdaad op volle kracht (op alle motoren) een halve centimeter omlaag. Goed te zien met dit gladde water aan de zwarte band van de waterlijn.
Snelheidsvermeerdering? Niet gezien, maar dat vond ik ook niet zo belangrijk. S131 gaat al hard zat...
Tot zover maar weer. Genoeg inspiratie opgedaan? ;)

he bah, laat dat toch eens !!! Iedere keer zit je ons weer lekker te maken met zo een mooi vaarbeeld en foto's. Nu ga ik toch weer twijfelen om de boot rc te maken. Heb zojuist besloten om in ieder geval de assen in te bouwen en de roeren. Rc kan dan later altijd nog..... ;)

Die foto op het spiegelgladde oppervlak is wel erg mooi!!!

Net even wat primer op de te schuren stukjes gespoten.
Laten drogen en we gaan weer verder! :-)

Frans: doe er ook maar vast en servo-tje in........ en als je dan toch bezig bent!!!!

mijn probleem is als de boot RC ga maken dat ik dat dan ook compleet wil doen. Alles wat dan mogelijk is. Draaibaar geschut, rookgenerator om ongezien te kunnen ontsnappen, werkende torpedosluizenetc

hallo frans
en wa gaat da allemaal wegen ?????
roel heb je jouw boot al eens op de weeg schaal gezet
want hij licht mooi op waterlijn dus veel extra gewicht kan er niet meer in
als je lood hebt toegevoegd om de balans goed te krijgen dan kan dit natuurlijk nog door materiaal vervangen worden maar dat is dan ook alles

het is niet dat je niet mag dromen hoor maar het moet ook mogelijk zijn niet ?????

groetjes raf
ps ik ben aan een boot bezig waar ik maar 52 gr aan gewicht over heb

gewicht zal wel meevallen: tegenwoordig kun je al kleine en lichtgewicht servootjes kopen voor de prijs van een Futaba 3003. geen lood of NIMH maar lipo accu. Als het aan mij zou liggen zou ik ook nog een mijnenafwerp systeem maken.

hallo

wat je der in steekt maak niet uit het gaat over het totaal gewicht van de boot
daar kan je niets aan veranderen
micro of niet het totaal gewicht is een vaststaand feit
en zelfs de prijs maar niet uit want ook ik gebruik micro servo motoren die rond de 82 euro per stuk kosten
de maxxon motoren die ik gebruik kan je vergelijken qua grote 400 speed maar ze kosten wel 62 euro
en al dit maakt niet uit het gaat over het totaal gewicht wat de romp kan dragen
en zolang niemand zijn boot op een weegschaal heeft gezet ken je dit gewicht niet en kan je blijven dromen

groetjes raf

Al eerder vermeld, maar mijn waterlijn is iets hoger als de tekening ± 2mm gemiddeld.
De hoek of lijn loopt iets schuiner bij mij dan origineel. Testgewicht was 2500 gram om op de waterlijn te liggen! kan het opvoeren tot 3300 gram om net boven de waterlijn uit te komen. Let wel alles in het midden, teveel naar voren en het word ineens 10mm meer.

Kortom hij kan best wel wat hebben. Roel vaart volgens mij op 2 Nimh accupacks. Ik op 2x lipo dat scheelt alweer een berg.

Wat heb ik wekend:
- Roer + Lürssen effect
- motoren
- Torpedodeuren
- 3x draaiend geschut
- Geluid geschut
- Geluid motoren
- Verlichting

RC stuff:
- Relais gestuurd Lipo wissel
- Motoren keuze systeem 1, 2 of 3 aan/uit
- Wateralarm
- Luchtkoeling (+waterkoeling)

Nog te overwegen/wensen:
-Bewegend figuurtje 1 of 2
-Torpedos, heb ruimte over in de boeg, maar nog geen goed systeem en wegwerp torpedo's

Rookgenerator is alleen leuk als je de rookpotten wilt gebruiken, je hebt dan wel veel rook nodig, die blijft hangen, ook bij een beetje vaart en/of wind. De uitlaat rook is te verwaarlozen, voor geluidsdemping zitten ze onder water, qua rook zou het minimaal zichtbaar zijn geweest.

Zit nu met alles op en aan rond de 2900 gram verwacht op 3100 te eindigen!
(lastig alleen dat mijn weegschaal maar tot 2000 kan, alles in delen wegen)

hallo

wat je der in steekt maak niet uit het gaat over het totaal gewicht van de boot
daar kan je niets aan veranderen
micro of niet het totaal gewicht is een vaststaand feit
en zelfs de prijs maar niet uit want ook ik gebruik micro servo motoren die rond de 82 euro per stuk kosten
de maxxon motoren die ik gebruik kan je vergelijken qua grote 400 speed maar ze kosten wel 62 euro
en al dit maakt niet uit het gaat over het totaal gewicht wat de romp kan dragen
en zolang niemand zijn boot op een weegschaal heeft gezet ken je dit gewicht niet en kan je blijven dromen

groetjes raf

misschien begrijpen we elkaar nu niet :

het gaat me niet om de prijs maar om het gewicht. Een lipo accu weegt de helft van een NIMH accu en 3 micro servo's wegen evenveel als 1 s3003 zodoende kun je meer inbouwen.
Als referentiepunt heb ik de boot van Roel genomen. Voor het torpedolanceersysteem denk ik aan het systeem van een balpoint, ook het draaibaar maken van het geschut kan met zeer weinig gewicht.

Model-rookpotten:

Onlineshop Raketenmodellbau Klima, even links op "Rauchartikel" klikken.

Of natuurlijk Roel's Photoshop exemplaren ....

@Roel,

Prachtig vaarbeeld, complimenten! Maar zie ik het verkeerd, of wordt de romp wat getordeerd door het draaimoment van de middelste motor? Wel power zat zeg!

Laatst bewerkt:
hallo frans

wat is er dat we elkaar niet begrijpen

maarten zijn boot zit op een totaal gewicht van 3.300
dat is dus het gewicht en dan zit hij reeds boven de waterlijn
of dat nu met lipo ,lifepo of loodaccu gehaalt wordt
3.300 is de max wat heel de boot mag wegen
als je nu gewicht kunt sparen door andere lichtere componenten te gebruiken (1 motor weg laten BV)dan kan je inderdaad meer functies gaan inbouwen
dus ik denk toch dat ik ook over het totaal gewicht aan het denken ben hoor
maar ga je over die 3.300 dan wordt het wel haast een duikboot niet ?????
groetjes raf

Ken dat spul.......erg leuk..........erg duur! en helaas voor plastic boten veel te heet!

Maarten, "effe" een vraagje over jouw motoren schakeling.
Hoe doe je dat? Ik ben echt een groentje op dit gebied.
Ik bedoel dus het kiezen van 1, 2, of drie motoren.
Ik heb nu gewoon alles aan zeg maar...

Back