Hyperion G3 accu's draadje (CX, VX en EX serie)

RCtechnics is vaak net zo goedkoop als de Hyperion shop zelf. Zag ze hier en daar ook goedkoper bij RCtechnics.
 
Natuurlijk vinden ze allemaal hun eigen spul het beste, maar ik vermoed dat er wel een kern van waarheid zit in de opmerking dat het allemaal niet zo 'super-duper' nieuw is als men beweert.

De echte innovatie was de lipo op zich en daarna zijn er alleen maar variaties op een thema gekomen, die er voor zorgden dat de gemiddelde kwaliteit beter werd. Inmiddels heeft de gemiddelde kwaliteit zo'n punt bereikt, dat het voor 'jan met de pet' echt geen moer meer uitmaakt en dus de goedkoopste lipo de beste is.

Best leuk dat thunderpower 40C lipo's heeft met de beste cellen, maar als ik als consument een zippy pakketje koop voor 1/5 van de prijs of minder, en dan in de praktijk amper tot geen verschil merk, tja, dan is de keuze snel gemaakt.

Qua duurzaamheid is de consument zelf de grootste vijand van z'n lipo's, niet de kwaliteit van de lipo's zelf. Overbelasten, kortsluiten, verkeerd laden, etc, zijn denk ik doodsoorzaak nummer 1 voor lipo's.
 
Ik denk dat het bij deze Lipo's voor de meeste mensen draait rond het snel kunnen laden, dat ze zich beter houden onder belasting is mooi meegenomen, maar niet de hoofdzaak, voor mij althans niet..
 
Dat betwijfel ik.. de meeste mensen hebben niet eens de lader die dat kan. Ga maar na, de gemiddelde in gebruik zijnde computerlader heeft een keer 50~80 Watt.

Zeg dat 3s2500 een mooi gemiddeld populair pakketje is. Wil je die met 5C gaan laden, moet je 5*12*2.5 = 150Watt hebben.

Ik denk dat het voor de meeste vooral een hoog gadgetgehalte is.. je kunt op de club zeggen dat jij die mooie nieuwe Hyperions hebt die je met 5C kunt laden.. ;)
 
Wat voor mij interessant is is dat de spanning onder grote belasting hoger is als de huidige lipo's, je krijgt dan zo maar een paar honderd Watt cadeau;)

En de eerste ervaringen geven dat ook aan:)

En de prijzen zijn in mijn geval ook nog eens zo'n 100 euro goedkoper voor 12S, dus meer voor minder:-D
 
> Ik denk dat het voor de meeste vooral een hoog gadgetgehalte is.. je kunt
> op de club zeggen dat jij die mooie nieuwe Hyperions hebt die je met 5C
> kunt laden.

Je zit er kompleet naast, denk ik.
Bij mij komen er twee 350 watt laders voor mijn 5s pakketten
kom ik nog niet aan 4C maar wel een acceptabele laadtijd van 15 tot 20 minuten. En ik heb gewoon zelf gemeten en ondervonden dat ze gewoon veel beter zijn als de EVO's van FP, de nieuwe EON weet ik niet. Ze geven veel meer power geven, en je moet de cutoff voltage omhoog zetten, wat weer aangeeft dat ze veel minder in zakken, ook onder belasting.
Waar staat jou cutoff voltage op ? ( geef dan ook even het merk op en tot hoeveel procent ze leeg gaan )
Die van mij staat nu op 3.2, en waarschijnlijk is dat nog te weinig. Op 3.1 ging de accu helemaal leeg. Dit zegt veel over de accu's.

levensduur, oke dat zullen we moeten zien. ( wie niet waagt wie niet wint).

Ze zijn 1/3 goedkoper als de FP's, en je hebt er maar 1 per vliegtuig nodig, dus ik ga er waarschijnlijk nooit achter komen of de nieuwe EON's ook maar een beetje in de buurt komen. Als dat zo was geweest haden we dat ook wel gehoord.

Oja ik heb geen aandelen of zo van Hyperion, ik heb hier in dit draadje zelfs A123 zittem verdedigen, Maar dit zag er goed uit nadat ik heel wat gelezen had, en heb de gok gewaagd, en tot nu toe zeer tevreden.

Bart,
 
Je zit er kompleet naast, denk ik.
Bij mij komen er twee 350 watt laders voor mijn 5s pakketten

En jij bent representatief voor alle modelbouwers? Ik denk het niet.

de EVO's van FP

Dan noem je ook rommel-lipo's. Flightpower presenteert zich wel als a-merk maar levert al 2 jaar lipo's die ver onder de maat zijn.

Ze geven veel meer power geven, en je moet de cutoff voltage omhoog zetten, wat weer aangeeft dat ze veel minder in zakken, ook onder belasting.

Dat heeft daar dus helemaal niets mee te maken en je hoeft het niet hoger in te stellen.

Die van mij staat nu op 3.2, en waarschijnlijk is dat nog te weinig. Op 3.1 ging de accu helemaal leeg. Dit zegt veel over de accu's.

Dat zegt echt exact nul komma nul helemaal niets over de accu. Waar het wat over zegt is in hoeverre de capaciteit die de fabrikant op de accu zet, overeenkomt met de werkelijkheid. Daar is Hyperion kennelijk wat ruimer mee dan Flightpower, wat mij niets verbaast.

Ze zijn 1/3 goedkoper als de FP's, en je hebt er maar 1 per vliegtuig nodig, dus ik ga er waarschijnlijk nooit achter komen of de nieuwe EON's ook maar een beetje in de buurt komen. Als dat zo was geweest haden we dat ook wel gehoord.

Waar je nu achter gekomen bent, is niet dat Hyperion zo revolutionair goed is, maar hoe slecht Flightpower eigenlijk is.

Wat je verkeerd begrijpt: ik zeg helemaal niet dat deze Hyperions slecht zijn. Wat ik zeg is dat het niveau van de gemiddelde lipo tegenwoordig al zo hoog is, dat het voor de gemiddelde consument niet zo heel veel meer uitmaakt.
Dat je de meeste moderne lipo's al harder kunt laden dan de gemiddelde consumentenlader momenteel aankan.

Als je echt heel kritisch gaat kijken, geloof ik best dat deze Hyperions net weer een stapje beter zijn dan de vorige generatie.. maar dus niet 'revolutionair beter' zoals ze gepresenteerd worden.

Dat is louter marketing, kijk ook naar Flightpower met hun EON lijn.. de EVO lijn was al bagger, de EON lijn is amper leverbaar geweest (zijn nu overal niet verkrijgbaar) en nu komt er weer een nieuwe lijn.. dat is niets voor niets, ze zijn nog steeds aan het inhalen, want ze liepen achter.

Ik heb Flightpower lipo's, Kokam lipo's en wat b-merk spul, maar tot op heden nog niet echt grote lipo's, de grootsten zijn 2150mAh. Ik kijk af bij anderen over hoe e.e.a. ze bevalt (wordt veel electro gevlogen bij ons) en dan is mijn conclusie dat met name Zippy een onverslaanbare prijs/kwaliteitsverhouding heeft. Daarmee zeg ik dus niet dat dat de beste lipo's zijn die je kunt krijgen, maar wel dat die qua prijs/kwaliteit gewoon beter zijn.

De beste lipo's? Het zou mij niets verbazen als dat nog steeds Kokam is die ze maakt..
 
Wat voor mij interessant is is dat de spanning onder grote belasting hoger is als de huidige lipo's, je krijgt dan zo maar een paar honderd Watt cadeau;)
En de eerste ervaringen geven dat ook aan:)
Weet ik nog niet. Moet ik eerst zelf ervaren. Heb nu een Hyperion 1100 van 35C en merk weinig verschil met een 1050 30C van Multiplex (ook nieuw). Dit is overigens ook wat NipponDave van Hyperion zegt in het RCGroups draadje.
 
Dat is ook iets wat veel mensen vergeten.. ze hebben al lipo's, die zijn dan ouder en van een vorige generatie, en kopen dan nu nieuwe lipo's en ja hoor, die zijn beter. Dat geloof ik hoor, omdat het ook zo zal zijn, maar het vergelijk klopt niet. Om het goed te vergelijken zou je van alle fabrikanten de laatste versies moeten kopen en die dan vergelijken. En dan denk ik dat er bar weinig verschil zal zijn.. behalve flightpower, die zullen minder zijn.

Ja ok, ik ben een beetje boos op flightpower ;)
 
> Dat heeft daar dus helemaal niets mee te maken en je hoeft het niet hoger in te stellen.

Leg dit dan eens uit, want als ik hem niet hoger instel gaat de 3300 mAh tot 3250mAh leeg, dit kan toch echt niet goed zijn. Om die reden heb ik de cutoff omhoog gezet, dit betekent dus ook dat de inwendige weerstand lager is, ja daar is hij weer, dan FP.

Bart
 
Dat heb ik al uitgelegd. Jij denkt dat de waarde die op een accu staat een absoluut gegeven is, dat is niet zo. Jouw accu leegvliegen tot hetzelfde cutoff-voltage als je deed bij flightpower, is net zo goed of slecht voor die accu als dat het was voor die flightpower accu. Dat er dan bij je Hyperion meer is uitgekomen dan bij de flightpower, geeft wat aan over de opgave van capaciteit, niet over de kwaliteit van de accu.
 
Heren, kunnen jullie niet een apart draadje aanmaken met dit soort discussies? Deze is bedoeld om over de Hyperion accu's te praten en geen discussie te starten of je iets een gadget vindt of niet en hoever je de FP leeg kan vliegen enz. enz. (persoonlijk wordt ik een beetje moe om dit soort non discussies constant te moeten filteren)

No offence verder.
 
None taken, maar ik denk dat het meer on-topic is dan je denkt. Dit draadje gaat over de nieuwe Hyperion lipo's en enkele 'nieuwe eigenschappen' die deze toegedicht worden.

Een vergelijk met andere lipo's en ervaringen is dan imo wel degelijk on-topic. Hoe dan ook, ik zal er verder geen energie in steken ;)
 
Dat heb ik al uitgelegd. Jij denkt dat de waarde die op een accu staat een absoluut gegeven is, dat is niet zo. Jouw accu leegvliegen tot hetzelfde cutoff-voltage als je deed bij flightpower, is net zo goed of slecht voor die accu als dat het was voor die flightpower accu. Dat er dan bij je Hyperion meer is uitgekomen dan bij de flightpower, geeft wat aan over de opgave van capaciteit, niet over de kwaliteit van de accu.

Ik denk dat je er wat dit betreft naast zit Henri. De inwendige weerstand van de accu bepaalt zowel de ontlaad alswel de laadkromme. Dit soort verschillen zijn echt extreem tussen de verschillende accu's.
Vooral bij laden merk je dat. Als bijvoorbeeld een FP RX (ontvanger accu) tijdens het laden de x maal 4,2 V (in dit geval dan 8,4) bereikt heeft, dan laadt hij nog een 25% van zijn capaciteit in de afbouwfase erbij. Terwijl bij een lage weerstands accu (Kokam 30C, Hyperion G3) er hoogstens nog een luttel procentje bij gaat. De spanning tijdens laden zegt niet alles over de resterende capaciteit die nog bijgeladen wordt.
Zo ook bij ontladen, de spanning onder belasting zegt niet alles over de restcapaciteit. Bij accu's met een extreem lage inwendige weerstand zal je wel degelijk je afslagspanning anders in moeten stellen.
 
Laatst bewerkt:
Heren, kunnen jullie niet een apart draadje aanmaken met dit soort discussies? Deze is bedoeld om over de Hyperion accu's te praten en geen discussie te starten of je iets een gadget vindt of niet en hoever je de FP leeg kan vliegen enz. enz. (persoonlijk wordt ik een beetje moe om dit soort non discussies constant te moeten filteren)
Zie weinig dat hier niet over dit onderwerp gaat.
 
Laatst bewerkt:
Het grappige is dat er gezegd wordt dat het ontopic is maar het gaat vaak alleen over vermeende verschillen terwijl de eerste posts juist allemaal lekkere praktijkervaringen weergeven. Wat het uiteindelijk wordt met de accu's moet je altijd afwachten maar de eerste ervaringen zien er erg goed uit.

Wat ik meer bedoel is de discussie om de discussie zonder extra nieuwe informatie te geven over de accu's.
 
Wat ik meer bedoel is de discussie om de discussie zonder extra nieuwe informatie te geven over de accu's.
We zijn geen Wikipedia maar een discussieforum. In feite zoals gesprekken tussen mensen gaan, met zinnige en minder zinnige bijdragen aan de discussie.
 
Back
Top