Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Hei ho,

heb hier een vreemd probleem en vraag me af wat het kan zijn.

Mijn lipo pakketjes zijn binnen en klaar gemaakt voor maiden wiesel run.
Na throttle calibratie van mijn ESC, sloeg deze na enkele minuten en meerdere throtlle ups op hol en gaat alleen maar op volgas. Schrok me wezenloos en snel de stekker eruit getrokken. Na reset van de ESC en opnieuw throttle calibratie heb ik het weer normaal. Maar nu weet ik dus niet of het nog een keer kan gebeuren. Ik wil dit dus niet hebben tijdens maiden run of als ie helemaal klaar is(staat nog in de grondlak).

Wat kan het zijn?
De ESC heeft een ingebouwde BEC t/m 3S. Ik gebruik hierbij OEM zippy's 2S2P 4400mAh 25C. Motor is een HXT 2835 (380S) 3900kv Brushless Inrunner
Ik zal het nog meerdere keren testen met de richting servo erbij aan. Als ik het dan nog 1 keer het probleem kan simuleren en de richting servo ook op hol slaat, dan zal ik moeten denken om een externe BEC te gebruiken.
Of is dit kolder?

Iemand anders nog een idee?
 
Hey,

raar probleem inderdaad, mijn regelaar is wel is op hol geslagen toen er condens tussen het krimpkous zat (dus ook op de print) maar omdat deze nieuw is kan dat het niet zijn.

ik zit meer te denken in een andere richting iets van je failsafe ofzo, heeft hij eigenlijk een failsafe? (kun je testen door je motor aan te sluiten volgas te geven en dan je zender uit te zetten, als hij dan door blijft draaien heeft hij geen failsafe, is dat je probleem. als hij dan stopt met draaien heeft hij een failsafe.)

dat het aan de bec ligt lijkt me eigenlijk niet voor de hand liggend maar je weet nooit. ik zou eventjes nameten of er echt 5 volt uit komt en of die niet ongelofelijk op en neer gaat als je gas gaat geven.

Groetjes,

Jelmer
 
Na een middagje weg te zijn geweest toch nieuwsgierig of het nog werkte... zender aan, ESC aan... niks no throttle. Andere lipo pack, zelfde resultaat. Vorige lipo er weer op en proberen opnieuw throttle te kalibreren. Ergens ging het mis en na uit en weer inschakelen van de power had ik vreemd genoeg weer throttle.
Net ook even failsafe test gedaan, volgas gegeven zender uit en motor stopt met draaien. Zal van de week de voltage door meten.
Ik heb hier nog een andere ESC met externe BEC liggen zal die vanavond eens erop gooien en kijken hoe dat werkt.

grtz. Ronald
 
Hallo Ronald,

Bij deze ESC staat bij de klantkommentaren, dat je de set-up van de regelaar moet afsluiten door 'm uit te schakelen.
Geeft de gebruiksaanwijzing hier info over waar je wat mee kunt?

Groeten, Jan.
 
Hoi Jan,
Ja heb de manual erbij gehad, alleen bij deze ESC zit geen on/off switch op. Dus off is stekkers uit de lipo pack trekken. Voor de rest is alles wel duidelijk in de manual. Ik zal wat met opties gaan spelen en kijken wat daar uitkomt.

Heb ook de andere ESC(SuperSimple 60A) met externe BEC(TURNIGY 3A UBEC) erop gezet. Ondanks dat die wat lastiger te programeren was deed ie het wel goed. Daarna de oude ESC er weer opgezet en deze deed het weer goed.

Vreemd, ik zal het in de gaten houden. Mocht het zich weer voordoen in de komende test dan zal ik het hier wel melden.

Heb nu een ander probleem. Moet m'n charger/balancer vervangen die zojuist is overleden. Dacht even gebruik te maken van de dual 2S charge, alleen vergeten de parallel kabel tussen de lipos te ontkoppelen. Met als gevolg wat vonkjes en een dode charger/balancer.

grtn. Ronald
 
Hallo,

Ik wil in de zomervakantie ook gaan beginnen met dit bootje, maar ik heb nog helemaal geen electronica hiervoor. Ik heb dus al wat dingen bij elkaar gezocht, alleen weet ik niet of dit allemaal bij elkaar past en of het wel goed is voor het bootje. Mijn budget is onder de 200 euro en ik zou graag willen dat hij een beetje snel is. Is dit de goeie elektronica en past het allemaal goed bij elkaar??:

Motor(Rcworld)
Speed 600 Race, 7.2 Volt
RC World BV :: Motoren :: Electromotoren :: Vliegtuigmotoren :: GR6370

Regelaar(Conrad)
Vliegsnelheidregelaar T-50 B
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

Zender+ontvanger+servo(Conrad)
4-kanaals afstandsbedieningset 40 MHz
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

Schroefas(Rcworld)
Graupner Schroefas 225 x M4
RC World BV :: RC Schepen :: Toebehoren :: GR410

Kruiskoppeling(Rcworld
ROBBE1449 Koppeling
RC World BV :: RC Schepen :: Bootbeslag :: Koppelingen :: ROBBE1449 Koppeling

Schroef(Conrad)
2-BLADS SCHEEPSROTOREN 30MM
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

Roer(Rc world)
ROBBE1479 Roer
RC World BV :: RC Schepen :: Bootbeslag :: Roeren :: ROBBE1479 Roer

Accu(RcWorld)
7.2 Volt, 3000 Ma
RC World BV :: Accu's :: Accu's/Accupakketten NiMh :: LRP71301


En nog balsa hout, verf, waterkoeling, glasweefsel en epoxy, maar daar kan ik wel aan komen. Is dit allemaal goed?

Grtz. Tim
 
Hoi Tim,

Welkom op het forum.
Ik zie dat je voor de hardware en elektronica alleen bij 2 leveranciers heb gekeken en voor de oldskool versie wilt gaan ;).
Heb je nog andere opties overwogen? Bijv. 2e hands bij de "te koop" sectie op dit forum, andere shops.
Of wat dacht je van "Brushless en Lipo's".
Wat je als eerste definitief kan schrappen van je lijst is de kruiskoppeling.
Als je dan toch enkele onderdelen bij conrad gaat halen dan zou je de schroefas ook kunnen schrappen en vervangen voor deze schroefas+koppeling combi.
En de roerset vervangen voor deze.
Wil je met die zenderset evt. ook gaan vliegen? Zo niet dan zou ik gaan voor die andere van Conrad of dit maar dan bij Toemen. Of anders het te koop forum afschuimen voor een 2/3 kanaals 40mHz FM zenderset.

Maar goed, Ik zou voor het bouwen alleen bezig houden met het bepalen wat voor hardware er in komt. En met dat bedoel ik, welke motor en schroefas+koppeling ga je gebruiken. Dit ivm. de motorsteun spanten(9 & 10) die eigelijk optioneel zouden moeten zijn. Ik zou die weglaten en spant 4 zodanig aanpassen, dat je later meer speelruimte hebt om een aparte motorsteun te plaatsen om zo ook de hoek van de as makkelijker te bepalen.
Hou het niet bij alleen 1 schroef, haal er meteen een paar in verschillende maten en gebruik dan de grootste om de hoek waaronder de as gefixeerd wordt te bepalen. Ikzelf heb 4 maten van 29 t/m 34 aangeschaft om te fine tunen wat voor mij de beste combinatie is met de gehele setup tijdens de testfase en daarna.
Voor het elektronica gedeelte dit forum in de gaten houden met evt. andere opties. Ik zou hieraan pas denken als de bouw aan de gang is en je moet wachten omdat de lijm, plamuur,epoxy,primer,lak moet drogen/uitharden.:p

Alvast veel plezier en succes met het bouwen.
Ronald
 
@markjuhh
Oi, vertel is hoe ie vaart?
Ik weet dat je met die hydrowiesel bezig ben maar heb deze wiesel van je hier net pas voorbij zien komen.
Is het wat je ervan verwachte? Wat voor stang loopt er onder de boot?

Mijn Wiesel heeft van de week z'n maiden run gehad. Wel een kort filmpje maar niet bruikbaar voor hier.
Hier dus een kort verslag.
Na het droog testen waarbij de problemen met de ESC hopelijk verdwenen te zijn, ben ik met een maat van me, samen met mijn neefje en nichtje, wezen testvaren. Wat eigenlijk achteraf niet zo goed idee was.
Bij de recreatie plas aangekomen, accu's aangeloten kap erop en afgeplakt en te water gelaten. Iets te dicht bij de kant. De schroef boorde zich los in de grond. Niet wetende dat de motor de verkeerde kant opdraaide, vroeg ik me af waarom ie wel toeren maakte maar geen spat vooruit ging:confused:. Hup boot eruit ... ahhh schroef weg.. gelukkig was het een ondiepe plek waar het water nog helder was om de schroef in de bodem verzonken te zien liggen. Schroef eruit gehaald schoongeblazen en er opnieuw stevig opgedraaid en deze keer ietwat verder van de kant te water gelaten. Dot gas erop.... en de boot kwam harder terug achteruit dan ik hem vooruit te water had gelaten. Oops... nadat ik bij de motor 2 polen te hebben gewisseld ging het gelukkig goed. De wiesel ging er rap vandoor op half gas. Nog onwennig met de stuurknuppel was de Wiesel wendbaarder dan ik had verwacht. Rechtuit varen gaat goed en hij blijft ook mooi in lijn, geen afwijking dus verder aftrimmen van de richting was niet nodig. Het in en uitsturen vraagt kleine stuurhandelingen.
Dit alles was allemaal op half gas, wel wat startspurtjes volgas gedaan om te kijken hoe die accelereerde.
Ik durfde eigenlijk nog niet op volgas lange rechte stukken te doen omdat ik 'em al behoorlijk rap vond.
Als ik deze test in een bij huis gelegen sloot had gedaan was ik allang tegen de kanten op gevaren, gelukkig dat op dit moment het kroos en de kikkerdril welig tieren en zo dus naar de recreatieplas moest uitwijken. Maar goed ik wilde iig. 1 keer volgas een streep over ±60/70 meter trekken, om te kijken hoe snel ie echt kan gaan en hoe ie erbij ligt. M'n maat, m'n neefje en ik WOWde:eek::shock::eek: tegelijk verbaasd nadat ie als een speer een rustig uitziende strakke streep parallel langs de boeienlijn zette om vervolgens net voor de kant en ondiepe water haaks te keren en rustig onze kant terug te varen.
R_Plas.jpg

Vervolgens heb ik de zender in mijn neefjes handen geduwd en instructies gegeven, zodat hij kan wennen hoe het voelt als hij met zijn nog te bouwen Wiesel gaat varen. Na 5 minuten de boot naar de kant gehaald voor een lekkage checkup(nu pas?), omdat m'n maat dacht dat de boot van achteren wel erg diep lag. Bij nader onderzoek lagen er inderdaad wat water in de boot, alleen niet achterin maar op het diepste deel van de boot bij de schroefasflens en motormount. Dit kan komen door een niet goed afgedichte kap of lekkage bij de waterkoeling aansluiting. Beetje deppen met de theedoek en de boot was gereed voor een volgende run.
Ondertussen stond m'n nichtje tot d'r middel in het vrij koude water te ravotten... en een lol. Moeders had nog gezegd, "Juul, niet het water in!:mad:"
De volgende en helaas laatste run ging m'n maat achter de besturing. Dit was wel handig want dan kon ik met mijn mobiel de boot proberen te filmen en een oogje in het zeil houden op de kids die nu beide aan het waterravotten waren en dat natuurlijk zonder extra droge kleren en alleen een theedoek om af te drogen....
Affijn na wat heen en weer gevaar wilde ik eigenlijk wel weten of de waterkoeling het wel deed. Tssss... dat ding gaat of te snel of de spray van de boeg verdoezeld het zicht op uitlaatpijpje. Ik kon het iig. niet goed zien. Na het ontwijken van kinderen en doorkruisen van benenpoortjes, was het voor tijd voor wat laatste snelheids strepen. Er werd gestuurd naar het startpunt om te acceleren, de boot lifte zich mooi uit het water om te beginnen met een mooie planerende streep, maar het vervolg was minder en met veel toeren zakte hij weer :(.... toch niet weer de schroef eraf? Omdat de kids onderhand helemaal nat waren en het afzwemmen van hun A-diploma aan het herbeleven waren heb ik ze maar ook meteen de boot op laten halen. Kijk dat heeft dan wel weer z'n voordeel. Dan maar ruzie met m'n zusje, als mijn boot maar terug is :D
Bij nadere de checkup bleek dat de koppeling aan de motorzijde is losgeschoten.

Al met al toch een geslaagde Maiden run met de volgende bevindingen:
De boot blijft drijven, waterdruppels in de boot "nog" niet probleematisch;
De boot maakt een stuk minder lawaai op het water dan op het droge;
Motor word gekoeld alleen aan de motorsteun zijde, vooralsnog blijkt dat voldoende;
509b13-380-adj-water-mount-front_medium.JPG

De ESC heeft zich na de problemen op het droge, goed gehouden;
Op eerste zicht van deze leek, een goede waterligging als ie op snelheid is;
Geen waterhopper op 2S2P 4400mHz lipo;
Bij elkaar ruim een half uur gevaren met nieuwe lipo's die storage lading(75%) hadden, heb ze gisteren pas gemeten en er is net 10% ervan af. Of mijn lipo's regeneren, en heb ik een echte eco ECO-Class Wiesel:mrgreen: of ik heb niet genoeg amp vretende toeren/fratsen uitgehaald.

Aandachtspunten voor volgende testrun:
Werking waterkoeling nogmaals bekijken;
Vaargedrag met Zippy 3S1P 1500mHz 20C testen;
Longrun test OEM 2S2P 4400mHz 20C;
Geïmproviseerde TEMP test met sensor uit de PC, gebruikt om te kijken hoe heet het koelblok van mijn vga-kaart werd tijdens het gamen;
Neefje thuislaten of zwemverbod instellen tijdens testrun;
Nog meer punten waar ik rekening mee kan/moet houden?

Hier nog wat plaatjes hoe de boot eruit ziet. De afwerking moet nog gebeuren.
23052009071.jpg

23052009064.jpg

23052009059.jpg

23052009065.jpg

23052009063.jpg


grtz. Ronald
 
hallo,

ik moet toch even zeggen dat je hem best mooi hebt gemaakt voor een
wiesel mooi overal ronden vormen niet al te recht dit vind ik
zelf ook mooi en heb ik bij mijn wiesel ook gedaan.

mvg,

virgil
 
De schroef boorde zich los in de grond.

daarom heb ik er die stang onder :D tevens gedaan omdat de plas waar ik ga varen eigenlijk een visvijver is, en ik niet veel zin heb in vislijn tussen de prop :rolleyes:

vaargedrag is top! gewoon volgas vol de bocht door gooien! draaicircel van +- ¾ meter met de sticks in uiterste positie :)

heb alleen mn motor al opgeblazen :mrgreen: komt waarschijnlijk door mijn geweldige soldeerwerk (lees alles behalve geweldig)

zal eens proberen of ik mn filmpje online krijg!
 
hallo,

Bedankt voor je snelle reactie Wakusei.
De onderdelen die zei zou ik zeker overnemen.
En ik zal wel effe zoeken naar tweede hands dingen.
Hele mooie boot trouwens:D

Grtz. Tim
 
hoi,

Ik heb een leuke tweede hands graupner zender set gevonden, alleen is het een AM set. Ik heb namelijk gehoort dat een AM meer stoort dan een FM zender, is dat ook zo?? Kan ik deze dan gewoon kopen of is het beter om naar een FM zender te kijken???

Grtz. Tim
 
Een beroerde layout van je bekabeling zal gauwer voor storingen zorgen dan het zend/ontvangsysteem op zich.

Bij een speedboot liggen voeding en signaalkabels vlak bij elkaar en zal er gauwer kans op storingen zijn, als je er spaghetti van hebt gemaakt.

Ook zul je met en speedboot zelden aan de rand van het zendbereik gaan varen, dus als je omgeving niet berucht is vanwege storingen op de AM band, kun je het gewoon proberen.

Groeten, Jan.
 
Hei ho,

Na het gewenste effect op mijn eerste lange(22,5cm-14,5cm) as liggen die ik heb ingekort tot 18,5cm
aandrijving_wiesel.jpg

Mijn vragen zijn:
Kan dit inderdaad voor problemen zorgen, qua vaargedrag/beeld?
Moet ik het roer ook evenredig met het verschil naar achteren plaatsen?

foto's van eindresultaat zal ik later plaatsen, de bouwvorderingen ervan is door menigeen al goed laten zien dus die plaats ik niet. Die mag m'n neefje gebruiken voor een verslag die hij voor mij of juf/klas moet maken.:mrgreen:

mvgr.
Ronald
 
Laatst bewerkt door een moderator:
g[/IMG]
Mijn vragen zijn:
Kan dit inderdaad voor problemen zorgen, qua vaargedrag/beeld?
Moet ik het roer ook evenredig met het verschil naar achteren plaatsen?
mvgr.
Ronald
Hallo Ronald,

Hoe dichter het roer bij de prop staat, hoe directer (agressiever) het stuurgedrag wordt.
Of dit voor het vaargedrag problemen oplevert, is moeilijk in te schatten, desnoods maak je de roeruitslag kleiner, als de 'standaard' roeruitslag voor gekke dingen zorgt.

Óf je houdt de afstand tussen het roer en de prop even groot door het roer te verplaatsen, dit heeft ook gevolgen voor het stuurgedrag, daar de hefboom t.o.v. het zwaartepunt van de boot langer wordt, het sturen wordt minder agressief.

Groeten, Jan.
 
Back
Top