@markjuhh
Oi, vertel is hoe ie vaart?
Ik weet dat je met die hydrowiesel bezig ben maar heb deze wiesel van je hier net pas voorbij zien komen.
Is het wat je ervan verwachte? Wat voor stang loopt er onder de boot?
Mijn Wiesel heeft van de week z'n maiden run gehad. Wel een kort filmpje maar niet bruikbaar voor hier.
Hier dus een kort verslag.
Na het droog testen waarbij de problemen met de ESC hopelijk verdwenen te zijn, ben ik met een maat van me, samen met mijn neefje en nichtje, wezen testvaren. Wat eigenlijk achteraf niet zo goed idee was.
Bij de recreatie plas aangekomen, accu's aangeloten kap erop en afgeplakt en te water gelaten. Iets te dicht bij de kant. De schroef boorde zich los in de grond. Niet wetende dat de motor de verkeerde kant opdraaide, vroeg ik me af waarom ie wel toeren maakte maar geen spat vooruit ging

. Hup boot eruit ... ahhh schroef weg.. gelukkig was het een ondiepe plek waar het water nog helder was om de schroef in de bodem verzonken te zien liggen. Schroef eruit gehaald schoongeblazen en er opnieuw stevig opgedraaid en deze keer ietwat verder van de kant te water gelaten. Dot gas erop.... en de boot kwam harder terug achteruit dan ik hem vooruit te water had gelaten. Oops... nadat ik bij de motor 2 polen te hebben gewisseld ging het gelukkig goed. De wiesel ging er rap vandoor op half gas. Nog onwennig met de stuurknuppel was de Wiesel wendbaarder dan ik had verwacht. Rechtuit varen gaat goed en hij blijft ook mooi in lijn, geen afwijking dus verder aftrimmen van de richting was niet nodig. Het in en uitsturen vraagt kleine stuurhandelingen.
Dit alles was allemaal op half gas, wel wat startspurtjes volgas gedaan om te kijken hoe die accelereerde.
Ik durfde eigenlijk nog niet op volgas lange rechte stukken te doen omdat ik 'em al behoorlijk rap vond.
Als ik deze test in een bij huis gelegen sloot had gedaan was ik allang tegen de kanten op gevaren, gelukkig dat op dit moment het kroos en de kikkerdril welig tieren en zo dus naar de recreatieplas moest uitwijken. Maar goed ik wilde iig. 1 keer volgas een streep over ±60/70 meter trekken, om te kijken hoe snel ie echt kan gaan en hoe ie erbij ligt. M'n maat, m'n neefje en ik WOWde

:shock:

tegelijk verbaasd nadat ie als een speer een rustig uitziende strakke streep parallel langs de boeienlijn zette om vervolgens net voor de kant en ondiepe water haaks te keren en rustig onze kant terug te varen.
Vervolgens heb ik de zender in mijn neefjes handen geduwd en instructies gegeven, zodat hij kan wennen hoe het voelt als hij met zijn nog te bouwen Wiesel gaat varen. Na 5 minuten de boot naar de kant gehaald voor een lekkage checkup(nu pas?), omdat m'n maat dacht dat de boot van achteren wel erg diep lag. Bij nader onderzoek lagen er inderdaad wat water in de boot, alleen niet achterin maar op het diepste deel van de boot bij de schroefasflens en motormount. Dit kan komen door een niet goed afgedichte kap of lekkage bij de waterkoeling aansluiting. Beetje deppen met de theedoek en de boot was gereed voor een volgende run.
Ondertussen stond m'n nichtje tot d'r middel in het vrij koude water te ravotten... en een lol. Moeders had nog gezegd, "Juul, niet het water in!

"
De volgende en helaas laatste run ging m'n maat achter de besturing. Dit was wel handig want dan kon ik met mijn mobiel de boot proberen te filmen en een oogje in het zeil houden op de kids die nu beide aan het waterravotten waren en dat natuurlijk zonder extra droge kleren en alleen een theedoek om af te drogen....
Affijn na wat heen en weer gevaar wilde ik eigenlijk wel weten of de waterkoeling het wel deed. Tssss... dat ding gaat of te snel of de spray van de boeg verdoezeld het zicht op uitlaatpijpje. Ik kon het iig. niet goed zien. Na het ontwijken van kinderen en doorkruisen van benenpoortjes, was het voor tijd voor wat laatste snelheids strepen. Er werd gestuurd naar het startpunt om te acceleren, de boot lifte zich mooi uit het water om te beginnen met een mooie planerende streep, maar het vervolg was minder en met veel toeren zakte hij weer

.... toch niet weer de schroef eraf? Omdat de kids onderhand helemaal nat waren en het afzwemmen van hun A-diploma aan het herbeleven waren heb ik ze maar ook meteen de boot op laten halen. Kijk dat heeft dan wel weer z'n voordeel. Dan maar ruzie met m'n zusje, als mijn boot maar terug is

Bij nadere de checkup bleek dat de koppeling aan de motorzijde is losgeschoten.
Al met al toch een geslaagde Maiden run met de volgende bevindingen:
De boot blijft drijven, waterdruppels in de boot "nog" niet probleematisch;
De boot maakt een stuk minder lawaai op het water dan op het droge;
Motor word gekoeld alleen aan de motorsteun zijde, vooralsnog blijkt dat voldoende;
De ESC heeft zich na de problemen op het droge, goed gehouden;
Op eerste zicht van deze leek, een goede waterligging als ie op snelheid is;
Geen waterhopper op 2S2P 4400mHz lipo;
Bij elkaar ruim een half uur gevaren met nieuwe lipo's die storage lading(75%) hadden, heb ze gisteren pas gemeten en er is net 10% ervan af. Of mijn lipo's regeneren, en heb ik een echte eco ECO-Class Wiesel

of ik heb niet genoeg amp vretende toeren/fratsen uitgehaald.
Aandachtspunten voor volgende testrun:
Werking waterkoeling nogmaals bekijken;
Vaargedrag met Zippy 3S1P 1500mHz 20C testen;
Longrun test OEM 2S2P 4400mHz 20C;
Geïmproviseerde TEMP test met sensor uit de PC, gebruikt om te kijken hoe heet het koelblok van mijn vga-kaart werd tijdens het gamen;
Neefje thuislaten of zwemverbod instellen tijdens testrun;
Nog meer punten waar ik rekening mee kan/moet houden?
Hier nog wat plaatjes hoe de boot eruit ziet. De afwerking moet nog gebeuren.
grtz. Ronald