Shock à la Extra 300 van RCpowers [NU MET FILMPJE!]

Ik weet het niet hoor, of hij om zijn CG draait. Als je richtingsroer geeft (bijvoorbeeld) ligt het draaipunt dan niet bij de propeller?

Ik denk eerder dat de controle met de massa-traagheid te maken heeft. Als het zwaartepunt lager ligt, kost het meer energie om de staart snel heen en weer te bewegen (kan je ook proberen met een hamer ;)).

Oja, wat ik me nog bedacht. In het voorbeeld van Mark heeft hij het erover dat zijn toestel stabieler wordt met een zwaardere accu. Maar met een zwaardere accu ligt het zwaartepunt niet alleen verder naar achter, maar het hele toestel is zwaarder, wat betekent dat er een hogere propsnelheid voor nodig is om hem te laten hoveren. Hogere propsnelheid=meer gyroscopisch effect! Dus ook stabieler.
 
Laatst bewerkt:
airplaneaxes.jpg

is wel geen extra, maar het principe is hetzelfde
 
Hmmm... De theorie begint behoorlijk pittig te worden, grote kans dat het ook nog uit maakt wat voor kist het is.
 
Maar Mark, wat jij net aanhaalt is vliegend, niet hoverent. Is toch wel een verschil denk ik zo. Neemt niet weg dat je best gelijk zou kunnen heben :roll:


(zie ook gewijzigde post #61)

Interessant trouwens waar de yaw-axis ligt op jouw plaatje... Maargoed, da's weer een ander verhaal :)
 
Oja, wat ik me nog bedacht. In het voorbeeld van Mark heeft hij het erover dat zijn toestel stabieler wordt met een zwaardere accu. Maar met een zwaardere accu ligt het zwaartepunt niet alleen verder naar achter, maar het hele toestel is zwaarder, wat betekent dat er een hogere propsnelheid voor nodig is om hem te laten hoveren. Hogere propsnelheid=meer gyroscopisch effect! Dus ook stabieler.

Gewoon vliegen doet ie stabieler met zwaardere accu (die ligt VOOR het COG)

Prophangen doet ie beter met een lichtere accu, dus minder gewicht VOOR het COG, dus in verhouding meer gewicht op de staart!
 
Ik weet het niet hoor, of hij om zijn CG draait. Als je richtingsroer geeft (bijvoorbeeld) ligt het draaipunt dan niet bij de propeller?

Het kan komen dat dit lijkt doordat als je scheef hangt, het vliegtuig in die richting gaat bewegen. en als je dan corrigeert kan het inderdaad lijk alsof je vliegtuig rond dat punt(prop) draait.
 
dat kan je goed zien als je tijdens gewoon recht vliegen je rudder snel van links naar rechts beweegt, dan beweegt zn neus een klein stukje de andere kant in als zn staart
 
Maar Mark, wat jij net aanhaalt is vliegend, niet hoverent. Is toch wel een verschil denk ik zo. Neemt niet weg dat je best gelijk zou kunnen heben :roll:

klopt! als je aan de prop hangt verandert het van vliegtuig naar bestuurbaar hoopje depron wat onder de propeller hangt en vanuit de propeller beweegt (pendel effect?)

((het is ook veel te laat voor zulke onderwerpen :mrgreen: ))
 
Laatst bewerkt:
oow, dat was jij met dat canard ontwerp. Hoe staat het daar mee?

Naja, zoals je gemerkt heb is modelvliegen zeer verslavend, dus zo'n shock zal wel niet lang uitblijven in je collectie :mrgreen: Die setup voor zo'n extra kan je trouwens ook wel voor een dollar of 30 bij Hobbycity bestellen.

Ik zie dat je een sim heb. Nou, dan zou ik echt geen Extra 300 als hoogdekker shock of iets met v-stelling gaan bouwen. Dit kan jij makkelijk denk ik zo... En als je hem crasht kost dat een kwart plaatje depron (hoewel, bij mij ging er bijna niks kapot bij de meeste crashes).

Ik zou er gewoon voor gaan!

Welke mode vlieg je nou uiteindelijk?
 
Laatst bewerkt:
klopt! als je aan de prop hangt verandert het van vliegtuig naar bestuurbaar hoopje depron wat onder de propeller hangt en vanuit de propeller beweegt (pendel effect?)

((het is ook veel te laat voor zulke onderwerpen :mrgreen: ))

Inderdaad. Dat gehover van ons is nou niet echt aerodynamisch verantwoord ;)

Ik vind het rond dit tijdstip nou juist wel lekker rustig. Lekker vieze zoutstokjes erbij (die dingen die je blijft eten ondanks dat ze eigenlijk helemaal niet zo lekker zijn:mrgreen:) en geen last van moeders die denken dat je tijd over hebt om de was op te vouwen ;)
 
Dan zou ik wel de 'gewone' grote versie van 6mm depron maken ipv de kleine 80 cm versie die ik heb gemaakt. Anders zou je setup een beetje zwaar zijn. (ik gebruik een 2S 350mAh lipo ;))
 
Was al van plan om het uit 6mm depron te maken, en dan verstevigingen van 3mm depron+koolstof buis. Misschien doe ik nog een KF airfoil erbij. Ik zal wel de vleugels apart moeten maken, plaat is net 4/5 cm te smal.

edit: ik vlieg mode 2, bevalt me goed. En de sim is zo goed als kapot(usb zender had last van storing, viel niet mee te vliegen). En het canard ontwerp houd ik nog even op de achtergrond, lijkt me leuk om een keer echte gaan maken. Dan wordt het een soort van parkjet met 2200KV motor en 6x4 prop. De motor heb ik al:p
 
Laatst bewerkt:
In het beginnersforum heb ik gevraagd of iemand een geschikt setupje weet voor de normale versie van de Rcpowers extra 300. Ik heb 2 rtf vliegtuigen maar wil ook wel is nu zelf een vliegtuig gaan bouwen!

Ze verwezen mij naar dit topic, waar natuurlijk heel erg veel nuttige informatie opstaat, echter ik ben nog niet zolang geleden begonen met deze hobby en heb nog niet veel verstand van welke motor enz ik moet hebben.

In dit topic staan meerdere setupjes, is er 1 waarvan jullie zeggen dit is de beste? en welke zouden jullie aanraden?
 
Hoi,

er zijn inderdaad meerdere setups mogelijk, maar daar kan je moeilijk van zeggen welke de beste is. Hangt er vanaf wat je zelf wilt. Lange vliegtijden, enorme power, super licht (langzaam vliegend), of windbestendig.

Ik zou gewoon een zaak kiezen waar je alle onderdelen kan kopen (online=goedkoop), en dan zoek je een setup uit die het meeste lijkt op de hier genoemde setups. Wil je het echt goedkoop, dan ga je naar hobbycity.com.

Let trouwens goed op of de setups die genoemd worden in dit topic voor de gewone versie van de extra zijn, of de verkleinde versie (zoals ik heb).

Heb je al een zender?

Groet,

Ludo
 
Als het je eerste shock is zou ik de 100 % versie maken (spanwijdte 90 cm) met 6 mm depron. Deze bouwt makkelijk. Als je wil leren 3d vliegen heb je aan de setup die ik gebruik voldoende. Deze kun je bestellen bij hobbycity (via internet)
Het model is dan niet geschikt om indoor te vliegen ( vliegt te snel) maar voor buiten met weinig wind gaat het prima.

-----------------

Mijn 90% versie heb ik zojuist afgerond.

gewicht is 145 gram met de 360 Mah 2s lipo

binnenkort als de wind gaat liggen ga ik hem invliegen
filmpje volgt.


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hmmzz...mijn versie van 80cm zit op de 350 gram :rolleyes:
Maar ik heb de romp van 6mm en de vleugels van 3mm gemaakt

toch vliegt ie uitstekend buiten met aardig wat wind!
 
Back
Top