Hoi Jaap, da's gedeeltelijk waar.......maar nét nie helemaal. Het klopt dat turbines lekkerder draaien bij lagere temperaturen omdat je dan meer gas kan zou kunnen geven. Bij echte vliegtuigmotoren wordt dat automatisch geregeld maar bij onze motoren staat dat vast...weg voordeel.
Daarnaast heb je inderdaad bij dalende temperatuur bij gelijkblijvende omstandigheden inderdaad meer luchtdichtheid maar ook dat klopt helaas weer niet bij ons...
Als het namelijk slecht weer wordt zie je op de kaart van P. Paulusma (of pelleboer in jou tijd

) dat er dan zo'n "L" bij staat van, jawel, een lagedruk gebied. Dat houd in dat bij een mooie dag als bij Appingedam toen er een buitendruk van ongeveer 1025mbar zou zijn en die van afgelopen week was niet hoger dan 995mbar. Da's dus best wel lager en dat merk je dan gelijk in vermogen. Voor dat ik opstijg in m'n Fokkertje-50 moet ik ook altijd eerst in een tabel de luchtdruk versus temperatuur opzoeken om te zien wat take-off thrust is van die dag. Wij moeten namelijk een start afbreken als deze in mid-roll lager dan 2% van deze waarde is.
Einde van de les Jaap, mooi koffie praat
Groetjes,
Gerald
EDIT: Ter info, heb het effe opgezocht in die tabellen en bij 30mbar druk verlies als hierboven hebben we een loss van ruim 2%. Bij Berto is dat 7,5kg - 2% = 7,35kg. Blijft 0,35kg over aan verlies van de broekspijp wat helemaal niet zo slecht is.)