Philip Avonds F-15c Strike Eagle, BosModelAir

Lekker thee leuten, koekje drbij?
Doe maar een koffieleutje ;-)


Broekspijp verlies gaan we eens een keer opmeten, wil zowiezo komende winter de motor weer eens even uit elkaar halen en bekijken.
Dan meteen maar eens een teststand maken met een drukmeter erop.

Weet ik wat de motor doet en weten we daarna ook meteen een beetje het verlies van die broekspijp.



Mmhhhhhhh, "Nog zoveel te doen, heb nog zoveel te doen" :yes:
 
Laatst bewerkt:
Zo dat weten we ook weer, ik heb in iedergeval de boel hier weer wakker gekregen, voor zover die niet wakker waren natuurlijk.

Was Pelleboer er nog maar


Gr Japioooooooo
 
wakkerrrrrrrrrr

Is een gave van je Japio, houwen zo!!!

En nou weer naar je bouwhok, hup hup.

Ger.
 
Volgende keer er wel bij zijn he Japio :yes:

(dat was eigenlijk de echte reden, de kist wilde wel maar Japio moest het ook zien, dus met wat smoesjes en minder up geven het geheel maar uitgesteld ;-) ,
Maar dat doe ik niet nog een keer :teacher: ).
 
Hoi Jaap, da's gedeeltelijk waar.......maar nét nie helemaal. Het klopt dat turbines lekkerder draaien bij lagere temperaturen omdat je dan meer gas kan zou kunnen geven. Bij echte vliegtuigmotoren wordt dat automatisch geregeld maar bij onze motoren staat dat vast...weg voordeel.

Daarnaast heb je inderdaad bij dalende temperatuur bij gelijkblijvende omstandigheden inderdaad meer luchtdichtheid maar ook dat klopt helaas weer niet bij ons...

Als het namelijk slecht weer wordt zie je op de kaart van P. Paulusma (of pelleboer in jou tijd ;)) dat er dan zo'n "L" bij staat van, jawel, een lagedruk gebied. Dat houd in dat bij een mooie dag als bij Appingedam toen er een buitendruk van ongeveer 1025mbar zou zijn en die van afgelopen week was niet hoger dan 995mbar. Da's dus best wel lager en dat merk je dan gelijk in vermogen. Voor dat ik opstijg in m'n Fokkertje-50 moet ik ook altijd eerst in een tabel de luchtdruk versus temperatuur opzoeken om te zien wat take-off thrust is van die dag. Wij moeten namelijk een start afbreken als deze in mid-roll lager dan 2% van deze waarde is.


Einde van de les Jaap, mooi koffie praat :D

Groetjes,
Gerald


EDIT: Ter info, heb het effe opgezocht in die tabellen en bij 30mbar druk verlies als hierboven hebben we een loss van ruim 2%. Bij Berto is dat 7,5kg - 2% = 7,35kg. Blijft 0,35kg over aan verlies van de broekspijp wat helemaal niet zo slecht is.)

Ach ik heb al eens in de Sim op msta een start gemaakt met de ATR met 1 motor 2e flameout.
spectaculair voetenwerk van mezelf moet ik me nageven..hahaha
had best kramp in mn voet , voordat mn "co" eindelijk uittrimde
heb daarna natuurlijk wel in stijl de ATR in de greppel geparkeerd net voor de baan..
was toen niet erg zat een concurent van mij op de hoek :-).
 
Hoi Jaap, da's gedeeltelijk waar.......maar nét nie helemaal. Het klopt dat turbines lekkerder draaien bij lagere temperaturen omdat je dan meer gas kan zou kunnen geven. Bij echte vliegtuigmotoren wordt dat automatisch geregeld maar bij onze motoren staat dat vast...weg voordeel.

Daarnaast heb je inderdaad bij dalende temperatuur bij gelijkblijvende omstandigheden inderdaad meer luchtdichtheid maar ook dat klopt helaas weer niet bij ons...

Als het namelijk slecht weer wordt zie je op de kaart van P. Paulusma (of pelleboer in jou tijd ;)) dat er dan zo'n "L" bij staat van, jawel, een lagedruk gebied. Dat houd in dat bij een mooie dag als bij Appingedam toen er een buitendruk van ongeveer 1025mbar zou zijn en die van afgelopen week was niet hoger dan 995mbar. Da's dus best wel lager en dat merk je dan gelijk in vermogen. Voor dat ik opstijg in m'n Fokkertje-50 moet ik ook altijd eerst in een tabel de luchtdruk versus temperatuur opzoeken om te zien wat take-off thrust is van die dag. Wij moeten namelijk een start afbreken als deze in mid-roll lager dan 2% van deze waarde is.

Hoi Gerald.

Ik ben het niet helemaal eens, uiteraard zal je natuurlijk helemaal gelijk hebben wat betreft de Fokker-50. :-)
Ik werk zelf als engineer aan de Boeing 737NG/757/767.
Om bijvoorbeeld een "derated take-off" te maken, wat eigenlijk bijna altijd wordt gedaan, wordt de EEC (ECU) "gefopt" door manual de buitenlucht temperatuur te verhogen ten opzichte van de daadwerkelijke buitenlucht temperatuur. Hierdoor wordt de take-off thrust dus verminderd. Het N1 toerental (toerental van de Fan) is dus een slechte maatgeving voor de hoeveelheid thrust die geleverd wordt maar wordt dus uitgedrukt bij bijna alle turbofan motoren in EPR (Engine Pressure Ratio).
Dit is het druk verschil voor en na de motor wat dus een maatgeving is voor de geleverde thrust. Als de temperatuur dus lager is met ongeveer dezelfde luchtdruk en met hetzelfde toerental, dan gaat de thrust dus wel omhoog. Vandaar dat EPR in de meeste gevallen (737NG niet) als maatvoering voor thrust word gebruikt en niet N1.
Ik kan in de praktijk merken dat mn P-120 meer thrust heeft als het kouder word.
Laatst een AMT gekocht en daar zit ook een mooi programma bij wat de luchtdruk en temperatuur doen bij een toerental van 108500 RPM. Als je de temperatuur verlaagt zie de thrust omhoog gaan. Als je de luchtdruk verlaagt zie je de thrust ook omhoog gaan. Temperuur heeft de grootse invloed overigens voor ons. (we blijven natuurlijk op zeeniveau hangen he ;-) ).
 
Zo dat weten we ook weer, ik heb in iedergeval de boel hier weer wakker gekregen, voor zover die niet wakker waren natuurlijk.

Was Pelleboer er nog maar


Gr Japioooooooo
Tsja, die goede oude tijd hé! :cool: Inderdaad iedereen weer wakker en scherp ha ha ha.

@ Didier, je hebt helemaal gelijk, maar dat schreef ik ook als je goed leest. Ik gooide alleen het element lage druk erbij wat we afgelopen week hadden. Als je inderdaad rond het vriespunt gaat vliegen op een hele mooie dag met 1030mbar dan gaat die motor als een rakket! :-D

@ Sandor, ja krampenwerk mogen we gelukkig elk half jaar trainen, en maar hopen dat we het nooit nodig hebben.;) (knock knock, effe afkloppen!)

@Ger.....da's nu nét weer te ingewikkeld voor me!

Groetjes,
Gerald
 
Gaan we toch allemaal op de noordpool vliegen heeft niemand meer last van ons, behalve ijsberen die krijgen dan weer pijn in de kop toch
 
Tja, niet "In Doubt" maar die pegels he :-(

ondertussen weer wat gedaan, mijn draai en freeswerk is geen Gerald kwaliteit dus heb even iets moeten verzinnen om mijn remmen beter vast te zetten op de as.
Heb ze nu gewoon aan de poot vastgeschroefd:
F-15-76.jpg


Ook krijg ik van de F-18 vlieger 2 harde Airpower wielen maar dat zal nog wel even duren.
Dus heb besloten om komende dagen voor de 2 harde graupner wielen die ik nog heb liggen 2 velgen te draaien zoals ik ook bij de gemodificeerde-formost-m%60n-eerste-jet heb gedaan.
rem6.jpg

rem7.jpg


Deze zullen minder speling op de as hebben dan de Robarts met de plastic bussen en dus ook veel soeperler gaan lopen (althans daar ga ik van uit ;-) ).


De ECU heb ik echt opgegeven, heb nog een mail gestuurd maar het is nu al te lang stil.
Eens kijken wat ik nu ga doen qua ECU/turbine.


We zullen zien, eert weer even lekker knutselen op het werk :yes:
 
Laatst bewerkt:
Zo de 4 velghelfpen zijn een eind op weg, morgen worden de helften samengevoegd en verder bewerkt.

Hoop de kist donderdag weer op z`n nieuwe harde bandjes te hebben staan.
 
vanmiddag zijn er 2 mooie bande/velgen en remmen afgeleverd van Airpower met dank aan Bad Dog :thumbsup:

Moest alleen even een bus maken omdat de as van het gear 4,8mm is en de lagers van de Jet 1A wielen 6mm maar da`s ook al gebeurd.
Nu alleen nog de achterplaat van de rem een fraktie dunner maken want het geheel is nu net iets te breed.

Zal vanavond even een fotootje maken van de wielen en de remmen.
 
Laatst bewerkt:
En alvast wat fotootjes, moet alleen nog even op zoek naar schroefjes voor de velgen + inserts plaatsen.

Alle onderdeeltjes:
jet1a1.jpg


Een stukje dieper gefreesd:
jet1a2.jpg


en in elkaar, morgen nr 2:
jet1a3.jpg

jet1a4.jpg
 
Laatst bewerkt:
mm Berto zal je even uit de droom helpen.

dat zijn Airpower velgen , geen jet-1A.
jet-1a gebruikt Bronsbussen , deze hebben kogellagers
wij verkopen ze onder de naam Pro-lynx , kan me wel herinneren dat ze in iets betere staat waren ;-)
 
Back
Top