FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Eindelijk gevonden, die tip van 15cm was het voor mij!
NAJN8JTZ6parrz17PPxaYR4Go1_500.jpg

Dit is "The Gyrodyne Model GC-55 Singel-seat ground cushen vehicle".
Eigenlijk een luchtkussen voertuig dus meer zo iets als een hovercraft. Maar ja dan kan je de discussie aan gaan, "is een Hovercraft een vliegtuig of niet?" Daar begin ik niet aan!

De volgende opgave heb ik nu niet bij de hand maar zal ik vanavond plaatsen.
 
Oké hierbij een antiek toestel. Deze foto heb ik onlangs zelf gemaakt. Toch kan je een bijna hetzelfde foto op het internet vinden.

Welk vliegtuig is dit? Er zijn 37 stuks van dit exacte type gebouwd, dit is de enige die bewaard is gebleven. Door andere fabrikanten is dit model "gekopiëerd" en zijn er diverse varianten van gebouwd maar dit is het oorspronkelijke model.

344b197218b1311.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, de Rumpler Taube dan. Hier is 'ie, dezelfde van jouw foto:
Photos: Jeannin Stahltaube Aircraft Pictures | Airliners.net

dit is het oorspronkelijke model.

Volgens mij zit je toch fout en was Etrich de originele bouwer.

"The plane was developed by Igo Etrich from Austria in 1909, with the first flight in 1910, and was called the Etrich Taube. The design was licensed for serial production by Lohner in Austria and Rumpler in Germany, and called the Etrich-Rumpler-Taube [3] [4]. However, Rumpler soon changed the name to Rumpler-Taube, and stopped paying royalties to Etrich. Etrich subsequently abandoned his patent."

http://en.wikipedia.org/wiki/Etrich_Taube
 
Laatst bewerkt:
Het is de Jannin Stahltaube. Volgens de beschrijving op een groot bord bij dit toestel is dit het eerste toestel van het type Taube en zijn de andere kopiën van dit oorspronkelijke ontwerp. Ook de Rumpler zou een "illegale" kopie zijn van dit toestel.
Maar nu ik aan de hand van jouw aanwijzingen verder ga lezen zou dat dus onjuiste informatie zijn. In het Techniek museum in Berlijn is men dus een (beetje?) te chauvinistisch.
Volgend jaar staat een herbezoek op de planning dan zal ik er eens verder naar vragen aldaar. Gek eigenlijk dat dit mogelijk is??? Of zou ik dat bord verkeerd gelezen hebben? :oops: :oops: :oops: Helaas heb ik er geen foto van gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat zag ik wel op die airliners.net pagina, maar omdat je zei dat het het oorspronkelijke toestel was en dat die door andere fabrikanten gekopieerd was, zei ik eerst Etrich Taube. De Jeannin was één van de opvolgers.
 
Laatst bewerkt:
Ernst Grundmann zei:
Het is de Jannin Stahltaube. Volgens de beschrijving op een groot bord bij dit toestel is dit het eerste toestel van het type Taube en zijn de andere kopiën van dit oorspronkelijke ontwerp. Ook de Rumpler zou een "illegale" kopie zijn van dit toestel.

Echt niet !!!

Ernst Grundmann zei:
In het Techniek museum in Berlijn is men dus een (beetje?) te chauvinistisch.

Ach ja, de Amerikanen zeggen ook dat zij de eerste airliner hadden.
 
Misschien was de Jeannin Stahltaube de eerste Taube met een stalen buisromp? ... maar om het dan het origineel te noemen.

Nou ja ... het is toch goed gerekend van me? Mijn beurt weer?
 
Laatst bewerkt:
Het was inderdaad wel de eerste met een staalbuizen frame maar inderdaad dat kan je moeilijk het origineel noemen.
De volgende is aan jouw!
 
Ignaz "Igo" Etrich (December 25, 1879, in Ober Altstadt nearby Trautenau, Bohemia (Sudetenland), Austria-Hungary (Today: Horní Staré Město, Czech Republic) – February 4, 1967, Salzburg, Austria), Austrian flight pioneer, pilot and fixed-wing aircraft developer.

Igo went to school at Leipzig, where he came in contact with the works of Otto Lilienthal. His main interest was in aviation, the problems of bird flight. With his father, a factory-owner, he built a laboratory for developing aeroplanes. After the death of Lilienthal his father acquired some advanced gliders. After reading the books of Prof. Ahlborn about flying seeds, in 1903 he developed his first gliders (called Zanonia) inspired by the flying seed of Zanonia macrocarpa. He worked together with Franz Xaver Wels and Karl Illner, two men who would become very important for future development and flying. In 1906 Karl Illner was the first Austrian to fly an Austrian-built glider.

The next stop of Igo Etrich was Vienna, where he had his second laboratory in the Wiener Prater at the Rotunde. In 1907 he built his Etrich I, the Praterspatz (Sparrow of the Prater) there. Due to the low power (24 hp) of the motor and the limited space for flying, the plane was not a success.
In 1909 in Wiener Neustadt the first airfield of the Austro-Hungarian Empire was founded. Etrich rented two hangars (or aircraft-sheds, as they were called then) and continued to develop his success, the Taube. Meanwhile his co-developer Franz Xaver Wels visited Paris to study the planes of the Wright Brothers and split with Etrich over the question of whether to build a monoplane or a biplane.

In 1910 his Etrich II, the Etrich-Taube (Dove) made its maiden flight. This success was aided by another world-famous engine developer: Ferdinand Porsche, who designed the reliable 65 hp Austro-Daimler engine (reliability, a crucial factor in aviation, was poor in these days), which powered this plane. In one of the first flights, Etrich nearly broke his spine when his Taube fell tail-first to earth. From then on, the skilled Karl Illner made all the flights for Etrich.

Etrich refined his Taube to meet the requirement of the military, that a plane had to be able to land on a freshly plowed field.
In 1912 he founded his Etrich-Fliegerwerke in Liebau (today Lubawka, Poland) and designed the first passenger plane with a totally closed cabin for the passengers, his Luft-Limousine.
Later he moved to Germany, founding the famous Brandenburgischen Fliegerwerke. From Liebau he took his major designer with him - Ernst Heinkel.

Another aircraft designer, Rumpler, modified the design of the Taube slightly, claimed to be the developer and refused to pay licensing fees to Etrich. After a short dispute in court, Etrich conceded on the advent of World War I, and made the design for his Taube freely available.

Igo Etrich - Wikipedia, the free encyclopedia
 
Een van de eerste pogingen om meer mensen van het vliegen te laten genieten ... de proefvlucht was geen succes, maar het was niet de laatste tandem-creatie van de bouwer.

trivia22.jpg
 
Laatst bewerkt:
het enige dat ik kan vinden is de naam van de ontwerper maar niet direkt een typeaanduiding van het toestel zelf.
Albessard aerobus
 
Laatst bewerkt:
Het is in ieder geval een "Albessard Monoplane" uit 1914 en in Frankrijk gebouwd, et le moteur c'est un Anzani de cent CV ....l' aeroplane c'est une produit de Joseph Albessard.

Meer informatie (voor de Franstailgen) http://fr.wikipedia.org/wiki/Albessard
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top