Austria Elefant

Het ziet er super uit Raymond! Die romp is bij de juiste persoon terecht gekomen, dat mag nogmaals duidelijk zijn. Ik ben erg benieuwd naar het vliegbeeld.

Succes verder met de bouw.
 
Dag Raymond,

Ziet er goed uit:mrgreen:
Oratex op de vleugels lijkt mij ook de beste keuze.
Voor de romp zou ik kiezen voor een dunne laag glasweefsel / epoxy en deze dan lakken. Je krijgt dan een mooie finish en je zal de romp dan langer strak houden, de glasweefsel/epoxy zal een redelijke bescherming geven tegen deukjes tijdens transport en dagelijks gebruik.

Elfenbein is dan een goede kleurkeuze. Uit mijn tijd bij Sigma Coating herinner ik mij dat RAL 1014 Elfenbein is. Sigma maakt overigens ook krasvaste lak die ook voor deze toepassing geschikt is.....

Succes, beste wensen en groeten, Maarten
 
Arno, het stabilo zit op de foto niet vast, het ligt los op de grond... :D

Ja hoor; maar dat zal best wel goed komen.......:)

Nog ff over het "glassen" van de romp. Ga je glassen om beschadigingen te voorkomen dan moet je er een behoorlijke laag overheen zetten (minimaal 80 grams mat zou ik zo zeggen). Bij dunnere mat zal de balsa onder het glas nog altijd vlotjes indeuken ...... En daar dan nog een keer lak overheen brengt het nodige aan gewicht met zich mee :(.
Het is een balsa romp en niet een vol-GFK; beschadigingen krijg je dus altijd ;)

Hoe dan wel af te werken hangt er een beetje vanaf wat je wil; een kleurtje of niet. Mocht je een kleurtje willen moet je eens zoeken bij de verschillende folies.
Laat je 'm houtkleurig dan zou ik er een laagje 25 grams glas overheen zetten; krassen krijgt ie toch wel ;)
 
80 grams glas lijkt me erg zwaar worden. Hier en daar een klein deukje vind ik persoonlijk geen drama, het is inderdaad een houten kist.
Folie is natuurlijk ook in mijn hoofd voorbij gekomen, maar lijkt me zeer moeilijk strak aan te brengen op zo'n ronde romp. Er zit werkelijk geen vlak stukje op, het is één grote druppelvorm. Glas daarop aanbrengen lijkt me overigens ook niet makkelijk, zeker omdat ik er nauwelijks ervaring mee heb. Kan ik niet gewoon meteen lakken met een beetje harde lak? (misschien een domme vraag, schop me maar recht!)
 
Voor wat betreft het meten van de instelhoek gebruik ik al jaren een eenvoudig programmatje, hieronder is er een maar, met wat zoeken op Internet kom je er diverse tegen in basis echter allen gelijk.
Het is veel nauwkeuriger dan een mechanische instelhoekmeter of het geklooi met touwtjes, garen of wat dan ook.

Modellsportgruppe Rehlingen

Dan nog een tip voor wat betreft de remklepservo's.

Heb je de mogelijkheid (ruimte, profieldikte ezv.) bouw dan een remklep servo omgekeerd, dus op z'n kop in.
Op deze manier hoef je niets om te polen en is een gewone V-kabel genoeg.

Ik bedoel hiermee natuurlijk een rechtop ingebouwde servo en niet een liggend ingebouwde.

Soms is het wat 'pielen' omdat de aandrijf stangetjes in beide vleugels op gelijke hoogte uitkomen en er wat gebogen moet worden.
Ik heb het bij een GFK toestel gedaan maar daar heb je, door de holle vleugel, een zee van ruimte.

Harry
 
80 grams glas lijkt me erg zwaar worden. Hier en daar een klein deukje vind ik persoonlijk geen drama, het is inderdaad een houten kist.
Folie is natuurlijk ook in mijn hoofd voorbij gekomen, maar lijkt me zeer moeilijk strak aan te brengen op zo'n ronde romp. Er zit werkelijk geen vlak stukje op, het is één grote druppelvorm. Glas daarop aanbrengen lijkt me overigens ook niet makkelijk, zeker omdat ik er nauwelijks ervaring mee heb. Kan ik niet gewoon meteen lakken met een beetje harde lak? (misschien een domme vraag, schop me maar recht!)

Een harde lak ? geen ervaring mee. Misschien gewoon een laagje epoxiehars of G4 of iets dergelijks. Voer voor specialisten :rolleyes:
Overigens is het lichte glasdoek best makkelijk aan te brengen; zelfs in de kleine rad i;)
 
Hoe harder een lak, hoe makkelijker hij breekt op een "flexibele" ondergrond.
Epoxy is niet geschikt als afwerking, epoxy is niet UV-bestendig en zal gaan verkrijten in de loop der tijd.

Ander idee: Afwerken met zijde.
Heb het zelf nooit gebruikt, wel hele mooie toestellen gezien die hiermee afgewerkt waren. Kan dus alleen over het eindresultaat oordelen, maar niet over de verwerking.

Hoe is de originele Elephant afgewerkt?

Groet,
Gerben
 
Zat ik in het boek "Die berühmtesten Segelflugzeuge" van Georg Brütting te bladeren, kwam ik je Fantje tegen.
Misschien niks nieuws maar kwaad kan het niet denk ik.

Elefant_1.jpg


Elefant_2.jpg
 
Voor zover mij bekend is was de austria grijs gekleurd.
De onhandige afmetingen en grijze kleur zullen wel de reden geweest zijn om hem de bijnaam (spotnaam) "Elefant" te geven.
 
Nog even over dat probleem dat je 2 remklepservo's wil aansturen met 1 kanaal; ik kwam dit dingetje tegen bij HobbyKing:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3 Channel Servo Speed/Direction Regulator $7.59

"A fully adjustable 3 channel-out Servo Regulator which can be used on any receiver channel and will increase the servo travel time, direction and duration. Great for scale model retracts flaps and canopies where scale detail and flight characteristics are important. No more ((boing!)) cartoon like landing gear action."

Voor $7,59 zou ik niet nog een servo slopen :rolleyes:
 
Arjan, wat een vreselijk leuk artikel. Leuke achtergrondinfo. Het origineel was dus inderdaad grijs, maar dat vind ik nu niet echt een mooie kleur. En het origineel had, net als de modeltekening, full-span ailerons. Hier wijk ik dus af van het origineel.

Bart, dat dingetje is al onderweg, samen met de nieuwe servo's. Kan elk moment op de deurmat vallen.
 
WoW!! Raymond! Wat ziet dat er vet uit!!!!

Laat me ff weten wanneer je de maiden gaat doen! Lijkt me erg leuk om te zien!

Gr Ed
 
Hij wordt gaaf Raymond!!

Leuke achtergrondinfo.

Lees ik het nu goed dat het profiel ontwelft kon worden voor schnellflug? Dan was het toch "schaal" geweest als je een F3B profiel had gekozen;)

mijn twee centjes:

Heb je al een keus gemaakt voor de afwerking van de romp? Ook met een dun laagje glas voorkom je deukgevoeldigheid niet als je ondergrond zacht is. Ik heb hetzelfde met mijn Grunau Baby. Heb daar natuurlijk weer licht balsa gebruikt om de romp op te bouwen, lekker deukgevoelig. Ik heb de romp afgewerkt met papier en spanlak. Dat zou ik nu weer doen.

Papier lijkt me overigens voor de ronde vormen van jouw romp geen optie.

Wat zou ik zelf gedaan hebben? Houtkleur denk ik. En als de ondergrond daar nu te lelijk voor is, de hele romp voorzien van 1mm balsa nieuwe beplanking. Beetje extra werk maakt toch niet uit. (t'is maar een ideetje hoor.....)

[edit]

O ja, en dat nieuwe laagje balsa afwerken met dun laagje spanlak om het hout dicht te krijgen. Dan afwerken met parketlak.

En als laatste idee: Ik zou zelf nog overwegen om het hout in een donkerdere tint te beitsen. Wordt hij sjiek van denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Harry, de link is inderdaad al enkele keren voorbij gekomen, maar toch bedankt. Die vent bouwt echt supermooie dingen.
Nog even over je tip van het staand inbouwen van remklepservo's; ik zie dat niet als een optie. De aansturing van de remkleppen zit dicht tegen de bovenbeplanking en dicht bij de ligger. Ik zie geen manier om de servo's andersom te plaatsen. Ik heb met de gemolde servo al iets geprobeerd met gebogen stuurstangen, maar dat levert heel snel veel speling op. Ik wil het zo kort en recht mogelijk houden.

Berrie, ik denk dat met schnellflug meer 'een beetje minder langzaam vliegen' bedoeld wordt. Als je het originele profiel van het ding ziet: superdik en met heel veel welving. Schnellflug wordt dan een relatief begrip.

Tja, ik twijfel toch of ik hem niet in houtkleur zal laten. Is misschien toch wel heel erg mooi. Opnieuw beplanken zie ik niet zo zitten. Het voornaamste lelijke punt is een kruis van het frame voorop, ik zal binnenkort een fotootje maken (eerst oliebollen bakken en oudejaarsvliegen!).
 
Het voornaamste lelijke punt is een kruis van het frame voorop.

Dat valt wel mee met de lelijkheid. Ik zie er een gezichtje in met een lange neus! Als je nu eens de horizontale ligger van dat kruis wat naar boven doortrekt heb je "mondhoeken". Plak links en rechts van de verticale balk een paar neusgaten en ogen en "voila", je hebt een onverwisselbare Fant. :)

Je moet je sleepkoppeling nog inbouwen toch? Als je die nu eens midden in het kruis (mond) maakt.... Dan nog een bandje met: "Sleepkoppeling hier, sleepkoppeling hier", "Dankuwel"

(sorry, fantasie slaat weer eens op hol)

Nu weer serieus. Heb je ruimte om dat kruis een millimeter of twee in te frezen? Dan zou je in de gefreesde gleuf een balsa lat kunnen lijmen. Je verwijderd daarmee niet het kruis, maar maakt deze wel veel minder nadrukkelijk aanwezig omdat je dezelfde lichte houtkleur van de romp hebt.
 
Back
Top