Veel benzine gasten zitten zo rond de 7000 rpm met 22X8, berekende propspeed en thrust is in beide gevallen lager dan wat ik er volgens berekeningen uit zou moetoen krijgen. + nog het gewicht voordeel.
Die TGY is toch best een aantrekkelijke motor, een paar toeren is wel prettig, en er is meer keuze rond de 23-24" dan rond de 25".
Hoewel de 24X12 mss teveel is, heb ik nog een 22X12 liggen en een xoar-e 24X10 is ook nog wel aan te komen.
Ik blijf nog even nadenken.
De extra heb ik net in elkaar geschroefd, met de oude tgy motor erin. En zelfs met de accu's door de oude firewall (waar je de benzine motor op hoort te monteren) zit het CG op het achterste opgegeven plek.
Ik zou hem het liefst op de voorste plek hebben, naar achter kan ik altijd nog.
Ik denk dat ik er eerst me wil vliegen voor ik grote veranderingen aanbreng, De rudderservo kan bv. zoon 30cm naar voren. Ipv 20cm achter het zwaartepunt 10cm ervoor. (word de kist nog lichter van ook.

)
Om er nog maar een optie bij te gooien,
HXT 63-74 200kv
900g (hoewel ik 840g en 790g ook al gelezen heb) wat de mogelijke zwaartepunt problemen waarschijnlijk oplost, kv wel weer aan de lage kant. Hoewel dat nog wel eens hoger kan uitvallen.
De hxt reputatie is net wat minder dan de tgy-sk bij de kleinere motoren, maar hier lees ik opzich goede dingen over.
Vraag me wel af of het een 10 of 12mm as is...
Er zijn natuurlijk nog tig andere mogelijkheden, maar ik wil het gewoon eerst met een <100€ motor proberen, mocht het in de praktijk tegenvallen dan zal er ooit toch en Scorpion oid inkomen.
En ook even op de weegschaal gedaan (nauwkeurigere methode dan eerst), op enkele boutjes na in de motorkap, hoogteroer enz. en zonder accu montage systeem. (Dus er zal wel een kleine 100g nog bijkomen)
7,225Kg
200g extra is dus geen totale ramp, kist vliegt bij 8Kg volgens veel mensen nog super licht.
Maar liever niet. :-D