Extreme Flight Extra 88,5" Electro "Bouw"verslag

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door nando, 24 mei 2009.

  1. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    Stil hier,.. al vorderingen?
     
  2. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Nope, en die komen er voorlopig ook niet verwacht ik.
    Andere dingen hebben nu even voorrang dus een nieuwe motor voor de extra zal even moeten wachten.
     
  3. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    oude motor van Bart overnemen?..
     
  4. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ha, benzine, nee geen zin in. Moet ik me daar ook nog in gaan verdiepen, en we zijn geen benzine club, op een enkele oude sleper na enkel methanol en electro dus ook geen plek voor vragen.
    Ik blijf 100% elektrisch.

    Zoeizo zou ik dan overal rubbers onder servo's 'moeten' plaatsen, en had ik mss ook niet de Dymonds uitgezocht. En de tunnel moet er dan weer terug in.
     
  5. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    nee joh, geen benzine.. de motor van Bart xyz.. een axi geloof ik.
     
  6. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ah, ik dacht dat je deze bedoelde (die bart ken ik nl.) <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

    Nou, ben geen grote axi fan, kijk meer naar die scorpion die hij nu heeft, of mss 1 maatje kleiner.
    Maar mocht de axi voor een weggeef prijsje te koop zijn is er interesse.
    Hoewel ik de komende maanden enkel voor indoor budget heb, wil nog een 3e shock bouwen en meetings/trainingen/wedstrijden/vervoer is ook niet gratis. (indoor seizoen is minstens zo duur als outdoor:eek:)
    De komende maanden moet je geen updates van mij verwachten in dit topic.

    Nou 1tje dan, ik had alles laatst op de weegschaal, en zonder redelijk wat boutjes en zonder accu bevestigingsmethode maar verder alles was het 7350g... boutjes zijn zwaar maar 7,5Kg moet kunnen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  7. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    off topic maar welke shock neem je als 3e? ik heb voor Max(mijn zoontje) de SUltimate en een elipsia FT( speciale print/versie geloof ik)
     
  8. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ja dat weet ik niet.
    Als ik een mal had of geld voor een originele dan de MM SilhouetteArt extra300, maar dat zit er denk ik niet in.
    De SUltimate vliegt zo goed dat ik er daar wel 1 van bij wil. Hoewel in mijn geval voor de AM een 2e Clik mss wel verstandiger is, eventueel lichtjes aangepast.
    En ik zit ook te spelen met het idee een piepschuime geprofileerde vleugel te snijden, verder gelijk aan de SUltimate. (Heb via de club toegang tot een cnc schuimsnij machine:cool:) Ik wil wel eens weten hoe dat vliegt binnen.

    De FT elipsia lijkt me erg leuk om ook ooit eens te vliegen, vraag me af hoe dat uit loopings enzo komt met die dunne tipjes. Hij is iig erg mooi...
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2009
  9. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    de elipsia moet ik nog even op karton tekenen.. de sultimate heb ik al op karton...
     
  10. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Vraagje,

    Jij gaat de boel aansturen met een 2cell lipo.
    7.2 - 8.4v.

    Die servo,s kunnen dat aan.
    Maar je ontvanger is toch net als mijn 7 kanaals futaba r607 of r617 ontvanger geschikt voor 6v max?

    Of ga je er gewoon van uit dat een volt of 8 geen probleem is?
    Ik vind die servo,s wel intressant maar of mijn ontvanger dit trekt?

    Zonder bec is weer iets minder dat stuk kan, maar dan moet je ontvanger het wel overleven...... Hoe zit dit dan?
     
  11. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik ga niet zonder bec, er komen zelfs 2 bec's in mijn extra!
    Hoewel ik het momenteel met een losse lipo en 1 'bec' (Vr) doe.

    Ik heb alle rode en zwarte van de servo's aan elkaar gesoldeerd, daaruit gaat een zwart draadje (3, zodat een stekker mag falen) naar de ontvanger en alle witte gaan gewoon naar de ontvanger.
    Er gaat ook een draadje rood en zwart vanuit alle servo's naar de 2s lipo en naar de ingang van de bec, en aan de uitgang van die bec gaan er weer 3 stekkertjes rood en zwart (hier 6V) naar de onvanger.
    De regelaar (heeft geen bec ingbouwd) word gewoon onaangepast op de onvanger aangesloten.
    Straks word de lipo vervangen met een bec, die op de 10s lipo is aangesloten word en 8,4V (of mss 8V) afgeeft.

    Zo werkt de ontvanger en regelaar op 6v en de servo's op 8,4 en zijn alle zwarte doorverbonden omdat het anders niet werkt. En gaat de stroom ook nog eens niet door de ontvanger (wat sommige mensen prettig vinden, ondanks dat die onvanger heel veel stroom aankan.)

    De Futaba ontvanger (6014) op 8,4 durf ik niet aan. Vloog ik maar mpx M-link :(...
     
  12. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Zow, winter is afgelopen, dit oude topic maar weer eens naar boven halen.

    Ik moet nogsteeds een motor ervoor halen, Deze is nogsteeds stuk.
    TGY SK 63-64 695g 230Kv (75$ inc verz.)

    Nu zag ik dat vanwege de nieuwe lijn (scorpion-)hyperion motoren de oude hyperion's met veel korting worden verkocht, wat ze wel interessant maken.
    Deze zijn gelagerd bij de bell, wat wel mooi is bij dit soort motoren.
    Hyperion Z5035-18 730g 195kv (110$ inc verz.)
    Het kv is iets lager, wat al snel betekend dat hij al snel zoon 800-1000 toeren minder maakt, maar zal de 24X12 prop wel moeten kunnen rondslingeren. Waar ik bij de "TGY 63-64 230Kv" steeds meer aan twijfel...
    Stel dat hij koud blijft, en de accu en reg meer kunnen dan is er ook nog een 25X12,5 APC-e en 25X12 Xoar (Hier, maar verder nog nergens gezien)
    En nogsteeds een behoorlijke prop bij 11 of 12s, mocht het met de 10s setup toch niet lukken..

    Tja, keuzes, keuzes, keuzes,...
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2010
  13. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik denk niet dat die hyperion ( heeft niet de nieuwe generatie magneten ) die kist gaat trekken, op 10s zul je rond de 5800-6000 toeren uit komen, dat is weinig en je zult dus wat jij ook zegt een 12 pitch prop er op moeten zetten. Wat voor 3D weer wat minder efficiënt is. Maar een 700-750 grams motor gaat echt krap worden.

    Ik denk zelfs dat de Turnigy beter zal performen ( let op denk ). Oke dan moet je zelf wel de magneten vast zetten.

    Hopen dat dit weekend een beetje goed weer wordt dan kan ik je na het weekend vertellen hoe goed de Scorpion het wel niet doet met Backmount :) . De backmount op mijn Yak met 512 grams motor doet het goed, met heel mooi geluid :) en meer dan genoeg power ( maar met de informatie die ik nu heb zou ik toch voor de 100 gram zwaardere 4045-10 op 7s, die hoeft dan niet zo te kreunen als 4035-10.

    Bart,
     
  14. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Die kist trekken doen ze zeker allebij wel, daar is niet veel voor nodig. :cool:

    Een 10" vs. 12" prop, ik heb het al 2 keer in jou topic geschreven, thrust is niet alles.
    En 3d vliegen lukt mij met elke prop waarmee ik ook licht aerobatics mee kan, ik prop hem (even simpel gezegd) voor snelle verticale lijnen.
    Mijn ervaring is dat met meer spoed, en een hoger max stroom verbruik, de ah voor een gelijke vlucht omlaag gaat. Wat betekend dat de temperatuur van de motor er niet door omhoog hoeft te gaan.
    Het is maar net wat je als efficiëntie benoemt, percentages bij volgas, stroomverbruik in hoover, stroomverbruik bij kruissnelheid, of verbruik bij gelijke vliegstijl en tijd.

    Als ik op die tgy een 24×12 kan plaatsen zonder een oververhitte motor, dan heb je denk ik wel gelijk dat die meer vermogen levert.
    Maar mocht het een 11s setup worden, dan gaat mijn voorkeur wel uit naar de hyperion.

    Als het duidelijk was welke de handigste keuze is dan had ik het hier ook niet opgeschreven. ;)
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2010
  15. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Veel benzine gasten zitten zo rond de 7000 rpm met 22X8, berekende propspeed en thrust is in beide gevallen lager dan wat ik er volgens berekeningen uit zou moetoen krijgen. + nog het gewicht voordeel.

    Die TGY is toch best een aantrekkelijke motor, een paar toeren is wel prettig, en er is meer keuze rond de 23-24" dan rond de 25".
    Hoewel de 24X12 mss teveel is, heb ik nog een 22X12 liggen en een xoar-e 24X10 is ook nog wel aan te komen.
    Ik blijf nog even nadenken.

    De extra heb ik net in elkaar geschroefd, met de oude tgy motor erin. En zelfs met de accu's door de oude firewall (waar je de benzine motor op hoort te monteren) zit het CG op het achterste opgegeven plek.
    Ik zou hem het liefst op de voorste plek hebben, naar achter kan ik altijd nog.
    Ik denk dat ik er eerst me wil vliegen voor ik grote veranderingen aanbreng, De rudderservo kan bv. zoon 30cm naar voren. Ipv 20cm achter het zwaartepunt 10cm ervoor. (word de kist nog lichter van ook. ;))

    Om er nog maar een optie bij te gooien, HXT 63-74 200kv
    900g (hoewel ik 840g en 790g ook al gelezen heb) wat de mogelijke zwaartepunt problemen waarschijnlijk oplost, kv wel weer aan de lage kant. Hoewel dat nog wel eens hoger kan uitvallen.
    De hxt reputatie is net wat minder dan de tgy-sk bij de kleinere motoren, maar hier lees ik opzich goede dingen over.
    Vraag me wel af of het een 10 of 12mm as is...
    Er zijn natuurlijk nog tig andere mogelijkheden, maar ik wil het gewoon eerst met een <100€ motor proberen, mocht het in de praktijk tegenvallen dan zal er ooit toch en Scorpion oid inkomen.

    En ook even op de weegschaal gedaan (nauwkeurigere methode dan eerst), op enkele boutjes na in de motorkap, hoogteroer enz. en zonder accu montage systeem. (Dus er zal wel een kleine 100g nog bijkomen)
    7,225Kg :cool:

    200g extra is dus geen totale ramp, kist vliegt bij 8Kg volgens veel mensen nog super licht.
    Maar liever niet. :-D
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2010
  16. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik wam net een leuke tabel tegen waarbij de 2 eerder genoemde hobbycity motoren recht tegenover elkaar staan met gelijke prop en accu. Best interessant dus.
    Taxi 2400 de Graupner - Essais en vol
    Wel Frans, maar wat daar een ampère is, is hier ook een ampère.

    Bij -3 is het voor mij interessant. (hij zegt wel 180kv, maar later weer 200 in de tabel zelf, en de link is ook naar de 200, en de resultaten duiden dat ook aan. Er zitten wel meer fouten in, meting 4, 5670 rpm moet volgens mij 6670 zijn...)

    Google translate zegt daar, "is iets lichter en kan gebruik maken vrijwel dezelfde schroeven" Betekend schroeven propellers of montage schroeven? (als ik zo moet gokken, propellers...)

    Hij gebruikt het allemaal duidelijk niet tot de max, ook totaal niet nodig in zoon taxi.
    Maar de toeren per volt onder belasting worden wel heel laag bij de niet heel erg belaste 6364 tov het kv. Toeren zijn bij de 6374 veel dichter erbij. Wat zou kunnen indiceren dat die een stuk verder weg is van de max belasting dan de 6364.
    Of de opgegeven kv's kloppen niet, daarom is het jammer dat hij ook niet even de 19×10 op de 6364 heeft gedaan. Om te kijken of die dan wel meer rpm maakt bij de motor met een hoger kv.


    En ik blijf maar meer en meer steppen, bmx'en en mountainbikes vinden met deze motor erop, men is er wel over te spreken. Daar word ook over de 10mm as gesproken, en bij modelbouwers 12...:rolleyes:
    Elke 3d vlieger (allemaal ook andersom gemonteerd tov hoe ik het heb) heeft de lagers kapot.
    Als het deze motor word dus waarschijnlijk gelijk preventief vervangen. (hoewel ik nog niks besteld heb en het dus ook nog een ander kan worden). Maar op het moment neig ik weer iets meer naar de HXT 63-74 200kv
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Nando,

    Interessant overzicht. Op mijn SK6364 230kv mat ik 85A met een APC 20x11E. Dat is een stuk meer dan de 60A die in jouw link gemeten wordt.

    Groet,
    Gerben
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik denk dat een 19/20 inch prop wel erg klein is op een 88 inch kist, dat heb ik op m'n 2 meter f3a staan....
     
  19. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Er gaat zeker geen 19/20" prop op de extra, kleinst mogelijke is 22" hoewel ik 24" verwacht en 25" als alles koel blijft bij 24X12.

    Het ging mij puur om het vergelijk tussen de 2 motoren.


    Gerben, ik dacht al dat het wat laag was. Ik vind jou meting dan weer hoog. Misschien zit hij op hoogte. Of gebruik jij betere accu's. En de regelaar doet er ook nog wat aan.
    Weet je jou toerental?

    Waarschijnlijk bestel ik vanavond de HXT 63-74 200kv
    Alles duid erop dat de 6364 230kv geen 24X12 zal ronddraaien met een bruikbaar toerental en/of zonder door te branden, hooguit 24X10.
    De hyperion zou ik weer een maand op moeten wachten vanwege de extra kosten, kan waarschijnlijk minder stroom aan dan de 6364 en ik heb de sterkere bouw en betere lagers niet nodig met mijn montage systeem, als ik gewoon de lagers vervang van de andere motor.
    Dus de 6374, zal het gewoon prima doen indien die niet te warm word bij de 24X12 (en word ie dat wel zou de de andere 2 dat al helemaal worden) dan neem ik die 150-200g extra voor lief. hoewel ik het wel jammer vind. (Ben nog steeds benieuwd wat hij nu werkelijk weegt.) En de extra massa kan wel helpen als ik voor de AM lang volgas moet houden, wat ik bij de angel moest.
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2010
  20. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Zo, besteld.


    En zonder deadline komt ie niet af.
    Dus: hij moet af zijn als de motor aankomt.

    To do list (nog best lang als je alles gaat opschrijven...)

    Andere cockpit sluiting afmaken vandaag gedaan. :p
    Groter gat in de neus
    Accu monteren
    Regelaar monteren
    Lucht afvoer sturen
    Anti vonk systeem solderen
    Vleugelbouten met m6 vervangen
    Boutjes juiste lengte's
    Alles loctite'n
    Bespanning nawerken (niet veel)
     

Deel Deze Pagina