Kds-450s

Gisteren wezen vliegen. Ging heerlijk. :)
Tot opeens het vermogen wegviel. :confused:
Ik zat ongeveer 3 minuten in een 6 minuten vluchtduur.
Het vermogen viel niet ineens weg maar gelijdelijk.
Heli aan de grond gezet en weer geprobeerd op te toeren.
Er kwamen een boel vreemde geluiden uit de heli.
BEC en motor heet. Niet warm maar heet. :o
Ik bij mezelf: Oh, oh dit is fout. :rolleyes:
Boeltje ingepakt.
Vandaag de motor er uitgetrokken en ontmanteld.
Van de magneten uit de outrunner liggen er alleen maar brokstukken in. :(
 
Inmiddels ds11-amb servo's voor de swash en ds11-gcb voor de staart gemonteerd. Alles gerepareerd en afgesteld. Vanavond even gevlogen. Wat opvalt is dat de staart servo alles goed onder controle houd. Bij de originele servo op de staart en een flinke dot gas maakte hij meestal een aardige pirouette. Als je hier op verdacht bent gaat het nog wel, maar bij een correctie om een crash te voorkomen word het al snel minder.

Voorlopig iets minder risico nemen en wat meer simmen!

Maar goed, ik hoop dat deze investering het gewenste resultaat heeft. Nu nog even gf bladen bestellen en dan is hij weer helemaal tiptop.

Mvg,

Werner
 
Klinkt goed. Als ik het goed begrijp heeft de control arm door de centrifugaal krachten de neiging om naar een vaste positie te gaan. Lijkt mij dat dit naar de middenstand is.

Door het extra gewicht op de bladhouders maak je deze dus eigenlijk sterker dan de control arm.


Klopt mijn bovenstaande interpretatie?

Werner
 
je bladen en ook de controlarm willen liesft naar 0 graden.

Dus door extra gewicht zorg je dat ze elkaar opheven. Liefst moet je het niet helemaal opheven. Anders zorg je dat je spelling alles juist erger gaat maken.

Mijn ervaring is... voeg net zoveel gewicht toe tot je het makkelijk kan heen en weer doen maar dat ie alsnog naar 0 graden wilt.
 
Hallo,


Heb vandaag een KDS 450s aangekocht(eerste heli), maar heb een vraagje:
Mijn tailrotor staat bij het starten altijd ofwel links of rechts, ik moet helemaal mijn rudder naar links of rechts om hem te kunnen bewegen ...
ééns in vlucht heb ik er niet echt meer last van, althans niet dat ik voel ...
Heb nog maar 1 hover vluchtje achter de rug.
is dit normaal, of kan dit opgelost worden ?
En nog een beginnersvraagje : ik start mijn helicopter dmv van de linkerboven switch op nor te zetten, dan wat gas geven, en dan over te schakelen naar idle-up is dit correct ?
Of is de idle up alleen voor stunt en 3d vliegen ?
de start procedure twijfel ik over of het juist is, maar over het vliegen in idle up zijn er ook verschillende gedachtegangen, de ene zegt leren in idle up, de andere dan weer in normal mode ...


ps, sorry voor beginnersvraagjes, maar vond niet onmiddelijk de correct info.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat van die staartrotor klopt, heb ik ook. De pitch van de rotor word mede gestuurd door de gyro. Waar het exact aan ligt weet ik niet. Volgens mij kun je ook niets aan doen. Tijdens het vliegen word deze correct aangestuurd.

Bij 3D heb je idle up nodig. Maar als je normaal vliegt kun je hem ook gebruiken. Ik vlieg niet in idle up, maar volgens mij is er ook geen probleem als je zo 'normaal' vliegt.

Volgens mij word er in flight overgeschakeld naar idle up. Als je nog even wacht dan krijg je hier ongetwijfeld een antwoord van iemand die hier ervaring mee heeft.
 
Hallo,


Heb vandaag een KDS 450s aangekocht(eerste heli), maar heb een vraagje:
Mijn tailrotor staat bij het starten altijd ofwel links of rechts, ik moet helemaal mijn rudder naar links of rechts om hem te kunnen bewegen ...
ééns in vlucht heb ik er niet echt meer last van, althans niet dat ik voel ...
Heb nog maar 1 hover vluchtje achter de rug.
is dit normaal, of kan dit opgelost worden ?
En nog een beginnersvraagje : ik start mijn helicopter dmv van de linkerboven switch op nor te zetten, dan wat gas geven, en dan over te schakelen naar idle-up is dit correct ?
Of is de idle up alleen voor stunt en 3d vliegen ?
de start procedure twijfel ik over of het juist is, maar over het vliegen in idle up zijn er ook verschillende gedachtegangen, de ene zegt leren in idle up, de andere dan weer in normal mode ...


ps, sorry voor beginnersvraagjes, maar vond niet onmiddelijk de correct info.

hee hallo,

Dat de slider in de staart op de grond zou kunnen komen omdat je een headinghold gyro op de staart hebt zitten. Als deze voelt dat de heli gaat 'driften' dan gaat hij dat corrigeren. Het zou dus kunnen dat je als de motor nog uit staat de accu aansluit, de gyro zoekt dan zijn nulpunt, en zal als jij de helicopter draait proberen om te corrigeren, maar dat kan niet omdat de motor niet draait.
Dat zou de reden kunnen zijn dat de slider in de hoek staat, echter als je in de vlucht geen problemen hebt lijkt me dat er niks aan de hand is.

Het opstarten doe ik persoonlijk ook zo, in nor, opstarten en dan op de grond overschakelen naar idle up. Doordat je in idle up gaat krijg je ook als de stick dicht staat een hoog toerental op de motor. Dit is nodig om 3d te kunnen vliegen, maar gewoon vliegen is ook mogelijk.
Voor een beginner kan hetalleen een probleem zijn met crashen, als je namelijk gaat crashen en je doet de stick volledig naar beneden, dan gaat het gas NIET uit. Dus zal je met volle snelheid in de grond hakken. In nor daarentegen gaat de motor bij low stick wel uit.

Vandaar dat het makkelijker kan zijn voor een beginner om in nor te vliegen. Maar idle up is ook geen probleem.

groet
 
Wat je staart schuif betrefd klopt de uitleg.
Het heeft alles te maken met de HH stand van je gyro.
Als je die eens in Rate stand zet zul je zien dat de schuif beter in het midden blijft, maar dan is het hooveren weer lastiger.

Wat de idle up stand betrefd, daar heb ik wat meer moeite met de uitleg.
Veel beginners denken dat je in idleup meer stabiliteit hebben maar de oorzaak daarvan wordt verward met de Headspeed die soms wat hoger is in idle up.
Ik denk dat een beginner de idle up stand nooit moet gebruiken tenzij die veranderd is normal 2...

Fabrieks idle up is ingesteld voor 3D vliegen en dus op z'n kop.
Aangezien je daar het eerste jaar toch niet komt, tenminste bewust inverted:p, Kun je de V stelling in je throttle curve beter aanpassen naar een normale stand met meer motor vermogen.
Bij winderig weer kun je dat hogere vermogen goed gebruiken terwijl je met rustig weer beter wat minder headspeed kunt gebruiken voor rustiger heli.

Verder is het wel verstandig met die idle up schakelaar te leren werken zo wel op de grond als in de lucht.
Als je de heli in de lucht omschakeld dan moet de zaak wel zo ingesteld staan dat de heli niet naar boven of beneden duikt...

Tenslotte raad ik je aan een ervaren heli piloot in de buurt op te zoeken..
Je stapjes zijn bekend en de bijkomende problemen zijn normaal.
Tenslotte is het heel prettig als je een ervaren heli piloot zo met jou heli ziet vliegen en dat hij/zij kan constateren dat de heli ook goed is afgesteld...

Benno
 
Tenslotte raad ik je aan een ervaren heli piloot in de buurt op te zoeken..
Je stapjes zijn bekend en de bijkomende problemen zijn normaal.
Tenslotte is het heel prettig als je een ervaren heli piloot zo met jou heli ziet vliegen en dat hij/zij kan constateren dat de heli ook goed is afgesteld...

Benno

Daar zit het snor hoor :)
Zit in een club met toch een aantal goed gevorderde helikopter piloten.
Heb de heli ook gekocht van een lid, en die heeft hem mooi ingevlogen en uitgetrimmed ;)
Heb echter nog geen tijd gehad om op het vliegplijntje te kunnen oefenen met instructeur.
ééns ik men lader heb zal ik is in zowel idle-up als normal mode vliegen en kijken welke het plezierigste aanvoelt.
Vond het hoveren wel al goed lukken voor 1ste keer heli(buiten heel veel uren simulator)
 
Met wat voor windkracht valt er eigenlijk nog te vliegen met een 450'er? Dit even afgezien van de kwaliteiten van de vlieger.

Wat ik me ook afvraag in hoeverre een 500'er beter tegen harder wind kan?
 
Mijn ervaring is dat je met een windkracht 3 a 4 nog prima kunt vliegen.
Ga je richting de 5Bf dan wordt het echt vechten en is het vliegen niet leuk meer.
Mijn 500 heeft beduidend meer power en daarmee zou je makkelijker tegen windkracht 5 in moeten kunnen maar omdat de heli ook groter is vangt die meer wind en is hij bij windkracht 3 a 4 al meer onstabiel...

Ik kan mijn 450 dan ook altijd beter besturen dan mijn 500 maar misschien is dat over een jaar wel anders..

Benno
 
Hallo,

Heb ondertussen een lader om in tussentijd te gebruiken(niet dat het echt handig is met zo'n weer zoals vandaag ...) en heb een graupner ultramat 14plus besteld.
Binnenkort zou ik graag nog een batterij bijnemen, momenteel heb ik er een 1800mah 3s 15c batterij, tot hoeveel mah zou ik ongeveer mogen gaan om niet teveel in te boeten aan vliegtijd ?
Ik zat te denken aan een 2200-2400 mah batterij ...
Enig advies ?
Dank op voorhand :)
 
Meest gebruikte Lipo's op een 450 size is 3S 2200 mah 20C...
30C is iets beter als je heftiger gaat vliegen.
2650mah pas er nog net op maar soms niet goed onder de canopee te krijgen.

Ik vlieg zelfs wel met een 3000 25C 3S maar das toch wel redelijk te groot...

Als je echt accu's zoekt dan zou ik voor flightmax of zippy gaan.
Zonder een winkel bespreking te willen starten kun je ze bij hobbycity.com in het DE warehouse bestellen voor minder transport kosten en snellere levering ( 3 a 4 dagen)
Let wel even op wat de voorraad is want die is vaak ver negatief door de hoge vraag..

Benno
 
Meest gebruikte Lipo's op een 450 size is 3S 2200 mah 20C...
30C is iets beter als je heftiger gaat vliegen.
2650mah pas er nog net op maar soms niet goed onder de canopee te krijgen.

Ik vlieg zelfs wel met een 3000 25C 3S maar das toch wel redelijk te groot...

Als je echt accu's zoekt dan zou ik voor flightmax of zippy gaan.
Zonder een winkel bespreking te willen starten kun je ze bij hobbycity.com in het DE warehouse bestellen voor minder transport kosten en snellere levering ( 3 a 4 dagen)
Let wel even op wat de voorraad is want die is vaak ver negatief door de hoge vraag..

Benno

Ik bestel zowiezo op hobbycity ;)
Voor de vliegtuigen hebben we ook altijd daar besteld :)
Probleem dat ik wel had met mijn batterij nu is dat hij wel zeer warm werd ...

edit: net ff op hobbycity gekeken en geen batterijen gevonden 2200mah 3s in DE warehouse gevonden
edit: klein probleem met mijn heli opgelost, de blade tracking juist ingesteld, wat maakt dat een verschil zeg ...
stond maar 1 draaitje verkeerd maar maakt toch heel verschil in trillingen enzo, nu nog de pallen vervangen en hoofdas en hij is zo goed als nieuw ^^
Zal de pallen maar laten uitbalanceren door een clublid daar ik geen balancing tool heb
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Giro houd de heli niet ???

Hoi allen,

Ik ben vanmorgen op een gras veldje weer aan het vliegen geweest (ja daar staat vliegen en niet hoveren:)) want dat hoveren en heen en weer schuiven dat geloof ik nu wel maar nu duiken er andere evenementen op:(.

Wanneer ik redelijk rap van mij af ga en vang dan de heli op en dat lukt nu ook zonder dat ie naar de Maan schiet:D maar in twee gevallen hield de Giro of servo ( towerpro ding) het kennelijk niet zodat de Heli zeg maar omsloeg (tailslide) met het afremmen en nose in met een rot gang om mij af kwam, alles ging goed verder want ik kon hem goed afvangen (de reflexen deden het goed) maar veel ruimte was er niet meer:rolleyes::rolleyes: leek wel geweldig:p:p

Maar hoe kom ik er achter of de Giro nu te traag staat (want als ik de instelling in de zender hoger zet gaat de staart schudden) of is het de servo?

Maar het is wel kicken zo'n Heli en het gaat mij anders hard genoeg, terwijl ik toch met vliegtuigen wel aan wat snelheid gewend was..

Alleen dat silhouet van zo'n Heli en dat ding vliegt in bijna alle standen in de zelfde richting door en dat werkt althans bij mij na 20 jaar vliegtuigen nogal verwarrend:(:( maar ook erg leuk en zeker uitdagend en dat miste ik ook wel wat met de vliegtuigen.

Ik wilde een uitdaging en die heb ik dan ook gekregen ook...

Maar om op mijn vraag terug te komen: hoe kom ik er achter of mijn Giro of de servo mij plaagt?

Groeten,

Jan.
 
Jan,

Ja dat is lachen gieren en brullen als er iets onverwachts gebeurt.:mrgreen:


Is die towerpro trouwens een digitale?, dit moet je op de gyro instellen

Ik heb met die nieuwe hyperion servo zowel de delay als limit naat nul gedraait.

Vanochtend een klein ongelukje gehad. Vanmiddag ging het wel goed.


Morgen even langskomen op je vliegveld?


Werner
 
Hoi Werner,

Ja dat is lachen gieren en brullen als er iets onverwachts gebeurt.:mrgreen:

Ja dat kun je wel zeggen;) maar zo'n cirkel zaag op je af zien komen is redelijk indrukwekkend en dan ben ik echt blij dat ik daar dan alleen sta en geen toeschouwers die soms nogal naïef kunnen denken van deze weet wel wat vliegen is:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:.

Dan de servo vraag.

Het is geen digitale servo en de gain staat op 25 in de zender.
Delay op de Giro op 18 %
Limit op de Giro op 40%

En het ging ook niet iedere keer fout maar na de tweede tailslide (weet niet of het de goede naam is) vond ik het wel goed geweest.
Maar wel 4 accu's leeg gevlogen zonder schade en dat mag ook wel in de krant, zeker na dit soort acties:):).

En misschien heb ik ook wel een stuurfout gemaakt, maar ik gooi toch niet zonder dat ik het weet de Heli 180 graden om, zou je denken.

En het ging zo snel dat ik eigenlijk niet eens weet of het linksom of rechtsom ging:confused:.

Ik weet niet of het mij lukt morgen..

Greets,

Jan,
 
Back
Top