Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Titanium komt in meerdere kwaliteiten en als je niet de vliegtuigkwaliteit hebt dan buig je het spul zo tussen je vingers krom.
Staal werkt overigens net zo goed en bespaart een hoop geld. Die 2 gram meer die je kist dan weegt merk je toch niet.
Elke haalbare gewichtsbesparing lijkt me niet geheel onbelangrijk indien Edge profielen gebruikt worden. Dit soort profielen heeft meer moeite om gewicht omhoog te krijgen in een belletje dan de profielen zoals gebruikt bij b.v. de Twister en Sirius.
Henk,
Volgens mij is Ti 2 geschikt.....
Met behulp van Google:
Ti 2 is volgens mij Titanium grade 2 (ASTM indeling) dit heeft de volgende
eigenschappen:
treksterkte 344 MPa = 344 N/mm2
E-modulus 103 GPa = 103.000 N/mm2
ter vergelijking Dural 7075 T6 heeft de volgende eigenschappen:
treksterkte 280-520 MPa = 280-520 N/mm2
E-modulus 72 GPa = 72.000 N/mm2
Dural 7075 T6 is de Aluminium legering met de hoogste specifieke sterkte en stijfheid en wordt veel toegepast in de vliegtuigbouw, volgens mijn speurwerk is bijna iedere Ti-legering beter......
Cheers
Bart
Kost ongeveer 60 Euro per meter. (2mm dik)
We hebben het hier dus over 2 x 4cmx2mm per kist die in staal samen ongeveer 2 gram wegen en in titanium 1.2 gram. Het gewichtsverschil is dus 0,8 gram per kist. Die 1.2 grams versie is dan wel ongeveer 120 maal zo duur als de 2 grams versie.
De besparing is na correctie voor het zwaartepunt ongeveer 1 gram.
Uitgaande van 60 Euro per meter zijn de kosten hiervan 4,8 euro.
Voor een wedstrijdmodel met een gewichtskritisch profiel vind ik dat acceptabel.
Bas
Je vergeet het zaagverlies in de berekening mee te nemen.
Ik schat dat je op 5 Euro komt
en jij vergeet de besparing van het verenstaal dat je niet nodig hebt in de berekening mee te nemen. Uitgaande van 1 Euro per meter bespaar je 0,08 Euro (heb ik nog niet eens het zaagverlies in de berekening meegenomen).
Bas
morgen meer...