homebrew dlg , HELIOS src

titanium

bas ,

bedankt voor de link , ik had reeds aan titanium gedacht maar vermoede dat dit onbetaalbaar ging zijn ...

ik ga even verder de specs van Ti2 bekijken...

-kristof-
 
Titanium komt in meerdere kwaliteiten en als je niet de vliegtuigkwaliteit hebt dan buig je het spul zo tussen je vingers krom.

Staal werkt overigens net zo goed en bespaart een hoop geld. Die 2 gram meer die je kist dan weegt merk je toch niet.

Alex,

ik ben het er mee eens dat je de juiste legering moet hebben (ik weet niet of Ti2 aan de eisen voldoet maar dat gaat Kristof uitzoeken).
Elke haalbare gewichtsbesparing lijkt me niet geheel onbelangrijk indien Edge profielen gebruikt worden. Dit soort profielen heeft meer moeite om gewicht omhoog te krijgen in een belletje dan de profielen zoals gebruikt bij b.v. de Twister en Sirius. Verder is verminderen van massatraagheid om elke as een winst.

Bas
 
hi,

er is inderdaad veel verschil in titanium legeringen (en prijzen ook)

mijn broer is cnc machinist en maakt vliegtuigonderdelen voor boeing e.d.
uit titanium.

titanium is tevens moelijk te bewerken .

2 gram dicht bij zwaartepunt is niet zo'n drama denk ik dan....

vanaf er een beetje wind is had ik dit jaar toch zowieso ballast aan boord , het toestel penetreerd merkelijk beter als het wat zwaarder geladen is.

-kristof-
 
Elke haalbare gewichtsbesparing lijkt me niet geheel onbelangrijk indien Edge profielen gebruikt worden. Dit soort profielen heeft meer moeite om gewicht omhoog te krijgen in een belletje dan de profielen zoals gebruikt bij b.v. de Twister en Sirius.

Bas, ik ben nieuwsgierig naar hoe je dit te weten bent gekomen. Op basis waarvan stel je dit?
Heb je dit soort kennis op basis van praktijkervaringen, berichten van anderen, of van theoretisch profielvergelijk?
 
Titanium

Henk,

Volgens mij is Ti 2 geschikt.....

Met behulp van Google:

Ti 2 is volgens mij Titanium grade 2 (ASTM indeling) dit heeft de volgende
eigenschappen:

treksterkte 344 MPa = 344 N/mm2
E-modulus 103 GPa = 103.000 N/mm2

ter vergelijking Dural 7075 T6 heeft de volgende eigenschappen:

treksterkte 280-520 MPa = 280-520 N/mm2
E-modulus 72 GPa = 72.000 N/mm2

Dural 7075 T6 is de Aluminium legering met de hoogste specifieke sterkte en stijfheid en wordt veel toegepast in de vliegtuigbouw, volgens mijn speurwerk is bijna iedere Ti-legering beter......

Cheers

Bart
 
Henk,

Volgens mij is Ti 2 geschikt.....

Met behulp van Google:

Ti 2 is volgens mij Titanium grade 2 (ASTM indeling) dit heeft de volgende
eigenschappen:

treksterkte 344 MPa = 344 N/mm2
E-modulus 103 GPa = 103.000 N/mm2

ter vergelijking Dural 7075 T6 heeft de volgende eigenschappen:

treksterkte 280-520 MPa = 280-520 N/mm2
E-modulus 72 GPa = 72.000 N/mm2

Dural 7075 T6 is de Aluminium legering met de hoogste specifieke sterkte en stijfheid en wordt veel toegepast in de vliegtuigbouw, volgens mijn speurwerk is bijna iedere Ti-legering beter......

Cheers

Bart


Bart,

het is beter om de eigenschappen met veerstaal te vergelijken (het titanium vervangt immers veerstaal).
Misschien dat Ti2 voldoet maar grade 5 titanium lijkt een stuk beter (en zal dus wel duurder zijn).

Bas
 
Verenstaal

Bas,

Idd beter is Titanium te vergelijken met verenstaal:

Verenstaal

Treksterkte @ 1500 MPa = 1500 N/mm2
E-modulus @ 206 GPa = 206.000 N/mm2

Titanium grade 2

treksterkte 344 MPa = 344 N/mm2
E-modulus 103 GPa = 103.000 N/mm2

Dus op basis van deze vergelijking zou ik zeggen beter geen Ti grade 2 nemen...maar gewoon verenstaal...of idd een betere Ti legering

Cheers

Bart
 
voor de volledigheid.

Titanium grade 5 (ASTM B348 ):

Treksterkte @ 1000 MPa = 1000 N/mm2
E-modulus @ 105 GPa = 105.000 N/mm2

Dus ongeveer dezelfde E-modulus als Ti2 maar een aanzienlijk hogere treksterkte.


De sterkte en stijfheid zijn minder dan dat van verenstaal maar dat hoeft niet perse te betekenen dat het onbruikbaar is voor deze toepassing.

Bas
 
We hebben het hier dus over 2 x 4cmx2mm per kist die in staal samen ongeveer 2 gram wegen en in titanium 1.2 gram. Het gewichtsverschil is dus 0,8 gram per kist. Die 1.2 grams versie is dan wel ongeveer 120 maal zo duur als de 2 grams versie.
 
Kost ongeveer 60 Euro per meter. (2mm dik)

We hebben het hier dus over 2 x 4cmx2mm per kist die in staal samen ongeveer 2 gram wegen en in titanium 1.2 gram. Het gewichtsverschil is dus 0,8 gram per kist. Die 1.2 grams versie is dan wel ongeveer 120 maal zo duur als de 2 grams versie.

De besparing is na correctie voor het zwaartepunt ongeveer 1 gram.
Uitgaande van 60 Euro per meter zijn de kosten hiervan 4,8 euro.
Voor een wedstrijdmodel met een gewichtskritisch profiel vind ik dat acceptabel.

Bas
 
De besparing is na correctie voor het zwaartepunt ongeveer 1 gram.
Uitgaande van 60 Euro per meter zijn de kosten hiervan 4,8 euro.
Voor een wedstrijdmodel met een gewichtskritisch profiel vind ik dat acceptabel.

Bas

Je vergeet het zaagverlies in de berekening mee te nemen.:cool:
Ik schat dat je op 5 Euro komt
 
Je vergeet het zaagverlies in de berekening mee te nemen.:cool:
Ik schat dat je op 5 Euro komt

en jij vergeet de besparing van het verenstaal dat je niet nodig hebt in de berekening mee te nemen. Uitgaande van 1 Euro per meter bespaar je 0,08 Euro (heb ik nog niet eens het zaagverlies in de berekening meegenomen).

Bas
 
en jij vergeet de besparing van het verenstaal dat je niet nodig hebt in de berekening mee te nemen. Uitgaande van 1 Euro per meter bespaar je 0,08 Euro (heb ik nog niet eens het zaagverlies in de berekening meegenomen).

Bas

Dat had ik verrekend met het stukje dat je overhoudt en nergens voor kan gebruiken omdat het net te kort is. Dat komt ook door het zaagverlies.
 
vacuumtafel

vandaag de vacuumtafel gemonteerd en morgen als alles goed gaat een eerste vleugelkern frezen in schuim.

ik heb schuifjes voorzien om delen van de vacuumtafel uit te schakelen als ik kleinere stukken wil fezen, zoals te zien op de foto's

morgen meer...

full




full


full






full






full



full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
morgen meer...

het heeft iets langer geduurd dan eerst voorzien maar lang wachten zijn jullie gewoon denk ik...

tantalus-goes-molded:)

ik heb men vacuumtafel aangepast om een betere aanzuig te hebben , met men grote stofzuiger ging het maar die loopt snel heet ...
ik heb de schuifjes opgeofferd om een beter luchtkanaal te voorzien.

de eerste vleugelkern is bijna gefreesd en de mal voorzien van losmiddel en een likje verf.

ik heb uitsparingen in de kernen voorzien voor ligger , aileron en bevestegingsbouten.

hier zijn al enkele foto's.
full


full


full



full




full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top