FPV Bouw Protech-Voyager na Crash Clouds-fly

Even een vraagje tussendoor. Er wordt aangehaald dat de GPS zo ver mogelijk van de ontvanger af moet. Om wat voor reden? De GPS is toch een ontvanger en zendt niet uit zoals de Video-TX doet?


Volgend jaar (voorjaar, anders is het nog maar 3 dagen ;)) ook maar eens het FPV gebeuren oppakken. :yes: Frank (freijn) is al enthousiast aan het rondvliegen dus ik kan niet achterblijven. :? :oops:

Zo ver mogelijk weg van de ontvanger? Ik zie daar geen reden voor. GPS ontvangers zijn zeer gevoelig, omdat ze zeer zwakke signalen op moeten kunnen pikken van een groot aantal GPS satellieten, de gevoeligheid ligt niet zelden rond de -150dBm. Daarom is het zeker belangrijk een GPS ontvanger fysiek zoveel mogelijk te scheiden van apparatuur die mogelijk stoort, een video zender is daar natuurlijk een goed voorbeeld van.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
P.s. hier draait het om, ik had de originele reactie niet gezien:

ramsus42 zei:
Videozender op de staart, en de rest voorin. De ontvanger zo ver mogelijk van de tx en GPS af.

Het draait dus primair om de noodzaak om RC ontvanger en video zender fysiek zoveel mogelijk te scheiden. Echter het is zeker geen slecht idee om datzelfde te doen voor de GPS ontvanger.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
Hoi Sander, ondertussen genezen van je Griep ? :-)
Als electromechanisch ingenieur met interesse voor elektronica heb ik dezelfde ervaringen als Sander uitlegt in zijn 2 punten boven.
In mijn het-rc F20 (zie EDF deel van forum) heb ik het voorgehad dat door verlengen van de batterijdraden de elco's op de esc te warm werden, begonnen lekken en vervolgens stoorde dit zodanig mijn rc dat het toestel gecrashed is. Filmpje van op youtube ook.
De condensatoren zwellen dan op aan de achterkant en lekken een bruin goedje.
Achteraf was dit op de testbank prima reproduceerbaar (voor enkele sec want anders begonnen de elco's te roken)

Om de inschakelpuls te vermijden, kan je ook ook een 100ohm weerstandje in parallel met je connector solderen, zodat de weerstand altijd eerst contact maakt en de condensatoren oplaadt met een beperkte stroom.

OOk van belang is om condensatoren te kiezen met een flink hogere max voltage dan waarop je vliegt. (bvb 25V elco's voor 3S 12.6V)

PS1 : het typt verdomd lastig en traag als je met de poes moet concurreren voor laptop tijd (ze vind dat warme ding heerlijk om op te liggen, vooral muispadje)
PS2 : Sander heeft toch wel herhaaldelijk bewezen van elektronica kaas gegeten te hebben (ah ja, 't is nen hollander), al is tov sommige mensen zijn uitleg nogal kort ;-) Verder heeft ie het naar mijn aanvoelen ook niet zo hoog op met mensen die gewoon forumkennis verspreiden, zonder eigen inbreng, maar die moeten er ook zijn, ze sparen anderen heel wat typwerk :-) (maar ze moeten dan wel correct en volledig copieren, maar daar zal ik niet op afgeven want mogelijk heb ik me daar zelf ook al aan bezondigd)

PS3 : gaan met de banaan alvorens er een mod langskomt !!!
 
Laatst bewerkt:
[mod]En wat wij niet willen is een box vol met kwalijke berichten over vrijwel elk FPV draadje omdat blijkt dat er niet normaal gediscusseerd kan worden. Discussie is goed, maar wel feitelijk houden. Persoonlijke aanvallen worden niet getolereerd. Zo moeilijk lijkt me dat niet, toch?[/mod]
 
Taoch heb ik nog nooit mijn motordraden verlengd...
Redenen :
1) Ik heb de esc graag kort bij de motor : alle storingsbronnen kort bij elkaar, maakt het makkelijker om de ontvanger er vandaan te houden.
2) Motordraden verlengen betekend 3 draden verlengen ipv 2. Dit geeft extra gewicht, solderingen en weerstand, waardoor volgens mij je efficientie wat naar beneden gaat en je falingskans de hoogte in.
3) De stromen door de motordraden zijn volgens mij ook hoger (pieken) dan deze door de accudraden, waardoor verlenging (en dus meer weerstand) hier voor meer warmteverlies zal zorgen dan bij de accudraden. Veelal zijn de motordraden nog dunner ook.
 
Heb hier ook altijd de motor draden zo kort mogelijk gehouden. Accu draden zelfs tot 30 cm verlengd, zonder problemen tot nu toe....
 
Vind de discussie op zich wel interessant, en ook wel gerechtvaardigd dat Henri die aanslingert omdat inderdaad meestal aangeraden wordt motordraden te verlengen.
Alleen die persoonlijke aanvallen is weer jammer en niet nodig. Maar zo erg is het toch ook weer niet dat hiervoor de Mods "een box vol kwalijke berichten" moeten krijgen?
 
[mod]Blijkbaar is het toch niet mogelijk en heeft waarschuwen weinig zin. Alle offtopic bitch fight berichten verwijderd (voor mods wel opvraagbaar). Ik hoop bijna dat jullie er pijn in je vingers van hebben overgehouden. Het draadje van de TS hebben jullie goed weten te verzieken. Kinderachtig gedoe om niets, bah![/mod]
 
Prettige kerstdagen (postuum) en een gelukkig nieuwjaar! :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
[mod]Helaas, hoe informatief ook, deze berichten horen hier even niet thuis. Bezem maakt over uren. Zo voor het einde van het jaar nog even snel versleten. Moet ik weer een nieuwe kopen om die vuurwerkrommel op te ruimen.[/mod]
 
Heren, het blijkt moeilijk om het topic van Roel hier schoon te houden. Ik heb een oplossing bedacht om jullie heerlijk de voors en tegens voor elkaar uit te leggen.

Graag de gehele discussie hier vervolgen. Dit draadje blijft vanaf heden schoon met de discussie die hier nu lang genoeg geduurd heeft. Overige berichten die betrekking hebben op de discussie graag zelf aanpassen en verplaatsen. Berichten die morgen nog niet zijn aangepast verwijder ik.

[126306] discussie-motor-accudraden-verlengen

Als de kemphanen hier de geplaatste posts van hen nog terug willen om niet alles opnieuw in te moeten tikken kunnen ze middels een pb bij mij of een van de andere mods de tekst opvragen. de persoonlijke zaken houden we natuurlijk uit het nieuwe topic. Alleen op basis van argumenten houden graag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mensen de vlucht met de spartan ap2000i is gelukt.
Bij de eerste start had ik het rolroer verkeerd om.
Best wel lastig landen met het richtings roer.
Ik heb de gevoeligheid op 60% staan en na een vlakke calibratie heb ik de rechter knuppel niet meer nodig.
Zo af en toe een tikkie aan het richtings roer voor de koers is voldoende.
Het was vandaag weer een geslaagde vliegdag.:banana:
 
Ik snap nog steeds niet hoe mensen erbij komen de rolroeren verkeerd om te hebben bij et opgooien. ;) Ik controleer het bij iedere vlucht in de pitstraat en voor et opgooien soms ook nog eens, ook al heb ik de kist al 5 jaar. Toch een goede gewoonte om jezelf aan te leren. :p

Een geluk dat je hem hebt kunnen redden iig. ;)
 
Enthousiasme ? Daarnaast moet je wel even nadenekn hoe het precies moet, als je dat ook verkeerd doet, denk je dat het goed is....
 
Ach ik kan zelf ook niet spreken over een schone lei hoor. ;) Ik heb eens gevlogen met een model van 700 gram en een vleugel die enkel met een stukje klitteband vast zat. Elastieken vergeten. :oops: Ging nog goed ook!
 
Mijn ergste fout was een verkeerd model op me zender... Was de usb sim, welke op heli stond, en vloog me funjet.. Nou das even schrikken! Scheef getrimmed, en alles verkeerdom!
Wonder boven wonder een heb in een rechte lijn kunnne krijgen, en dan langzaam gas uit en naar beneden glijden.... Geen schade, keurige landing, en ja een 200 meter lopen!

@Ts mooi dat alles goed afgelopen is!
 
Achteraf altijd grappig als iets verkeerd gaat. Mijn eerste kistje was een dandy met zo'n 0,8 cox motortje boven op de vleugel...dat liep natuurlijk voor geen meter...maarrrr...op een dag het kistje de lucht in...halverwege begon het te hagelen! En dat motortje liep nog nooit zogoed als te voor...wilde niet ophouden natuurlijk...en met die hagel kan je niet omhoog kijken, je raad het al. Kist in snippers.

Dit overkwam me vorige week met een hevige sneeuwbui maar gelukkig vloog ik FPV...geen sneeuw in de ogen en de kist heel!

Remy, we gaan het de volgende keer filmen met je quad!


MVG. Robert.
 
Back
Top