Uitlaat nademper

Mja.... ik denk niet dat de fabrikanten zich druk maken om een handje vol clubs die met sluiten gedreigd worden. Maar je kunt de vraag stellen waarm de EFRA zich niet aan de afspraken heeft gehouden om per 2011 naar nieuwe uitlaten over te stappen. Wisten ze al dat de truuk met de 3000 uitlaten niet dit keer zou gaan werken of speelt er wat anders?

En daarnaast vraag ik mij af hoe het kan dat de EFRA zich nu gaat oriënteren op geluidsniveau's en toch door gaat met het homolegeren van uitlaten die toch niet aan de geluidsnormen voldoen.
 
Volgens mij moeten wij volgens de regels met een 3-kamer uitlaat rijden? Dit worden er dan 6? :new-alien:
 
Berekening en bewijs? Waarom zouden ze dit doen?

Je zou beter kunnen denken aan bv 4,5cc motoren met minder rpm.

Je zou ook aan viertakt motoren kunnen denken, die hebben niet zòn expansie uitlaat nodig dacht ik en blijft er meer ruimte over voor een normale demper, maar ja de snelheid gaat er dan wel uit.
 
Je zou ook aan viertakt motoren kunnen denken, die hebben niet zòn expansie uitlaat nodig dacht ik en blijft er meer ruimte over voor een normale demper, maar ja de snelheid gaat er dan wel uit.

En hoe gaan we dat doen in het buitenland! Oja we hebben een koffer motoren voor in het buitenland en we hebben DE koffer voor de wedstrijden in Nederland! Wordt er allemaal niet goedkoper op!
Waarom moet Nederland weer het touw gaan trekken in dit uitlaten verhaal met nadempers en noem maar op!
Tot NU toe heeft alleen de Mach een probleem met het geluid anderen clubs heb ik nog niet gehoord.
Het verhaal met een nademper is al een keer gebruikt op de Mach en wel op de Formule1 wagen van serpent nou dat was een succes........ deze motoren maakte toen ook te veel herrie.
 
Demper 25 euro
Uitlaat 50 euro
Body 30 euro

Dus 105 euro extra om een NK te rijden...

Onzin.
De gesponsorde rijder (zijn jullie toch?) krijgen die uitlaat, de mannen die deze sponsoring mogelijk maken, de zelf betalende rijder dus, die pakt een oude uitlaat.
Uitlaat past onder bestaande body, en ach, dan zit er nog een gat in de zijkant, erg zeg... plak je hem dicht, zoals er al heel veel met aluminium tape geplakt wordt.
Met de 160mm body hoogte gaan er toch een hoop een nieuwe body kopen, dus die kosten waren er al, ergo, 25 piek kost het je.
Tja, als je dat niet kan missen, wordt het tijd om elektro op rubber te gaan rijden.....

Wel ben ik het met de opmerkingen eens, dat het slimmer is om een jaartje MACH over te slaan, want nu weer geforceerd en wellicht overhaast een einddemper te introduceren, die natuurlijk pas op de 1e NK leverbaar gaat zijn, is gewoonweg niet slim.
Wellicht kunnen we gewoon eerst 5 wedstrijden herrie maken en de fabrikant iets meer tijd gunnen om met de nademper te komen, dan gaandeweg het seizoen de demper introduceren en kan een ieder er mee testen, alvorens de NK op de MACH is....

mijn mening.
 
Ik denk zelfs dat de gesponsorde rijders de kar moeten trekken aangezien deze het meeste geluid maken.
Het verschil qua geluid tussen een A-finale NK en A-finale Promo is aanzienlijk, het is zelfs merkbaar tussen de snelste NK heats en de langzamere.

Verder zitten deze jongens dichter bij de fabrikant en kunnen ze dus invloed uitoefenen.

Ook snap ik echt niet dat de fabrikanten zo lang op zich laten wachten, de eerste die een goed werkende demper ontwikkelt kan gewoon goed geld er aan verdienen.
 
Onzin.
De gesponsorde rijder (zijn jullie toch?) krijgen die uitlaat, de mannen die deze sponsoring mogelijk maken, de zelf betalende rijder dus, die pakt een oude uitlaat.
Uitlaat past onder bestaande body, en ach, dan zit er nog een gat in de zijkant, erg zeg... plak je hem dicht, zoals er al heel veel met aluminium tape geplakt wordt.
Met de 160mm body hoogte gaan er toch een hoop een nieuwe body kopen, dus die kosten waren er al, ergo, 25 piek kost het je.
Tja, als je dat niet kan missen, wordt het tijd om elektro op rubber te gaan rijden.....

Wel ben ik het met de opmerkingen eens, dat het slimmer is om een jaartje MACH over te slaan, want nu weer geforceerd en wellicht overhaast een einddemper te introduceren, die natuurlijk pas op de 1e NK leverbaar gaat zijn, is gewoonweg niet slim.
Wellicht kunnen we gewoon eerst 5 wedstrijden herrie maken en de fabrikant iets meer tijd gunnen om met de nademper te komen, dan gaandeweg het seizoen de demper introduceren en kan een ieder er mee testen, alvorens de NK op de MACH is....

mijn mening.

Martin, Jij weet ook als geen ander dat er in Nederland heel heel weining rijders de spullen KRIJGEN! ja met korting krijgen we het wel maar dat heet nog steeds betalen voor je spullen. Deze betreffende uitlaat wil gaat de Mach inkopen en men kan dan als je wilt rijden op de Mach de uitlaat op de Mach kopen dit heb ik gehoord.... dus de gesponserde rijder moet deze uitlaat dus ook kopen!!
Wat de body betreft daar zijn de meeningen over verdeeld.
Wat deze demper betreft: De laatste NK wedstrijd is op de Mach als het net weer zo spannend wordt als 2010 wil ik daar niet mijn laatste NK rijden met een nademper!! Zit je een paar punten af van je tegenstander krijg jij je motor niet goed afgesteld omdat we moeten rijden met een nademper!! Nou daar gaat je seizoen!Leg dat maar eens uit aan je sponsor!!
Mee eens sorry Mach dit jaar dan maar geen NK!!
 
Als ik bovenstaande verhalen lees dan is het duidelijk dat de rijders bij voorkeur geen concessies willen doen. Dit is zeer begrijpelijk daar men op dit moment weet wat men heeft en met een "verplichte" nademper maar af moet wachten of de beleving van de sport nog hetzelfde is.
Persoonlijk kan ik me daar in vinden, echter wat wij als rijders niet over het hoofd moeten zien is dat wij de clubs nodig hebben om onze hobby te kunnen (blijven) beoefenen.
Het is dan ook kort door de bocht om te zeggen dat MACH Heemstede een probleem heeft en alle andere clubs niet dus gaan we daar maar niet meer rijden.
Het geluid is een hedendaags issue en de regels worden door de gemeenten alleen maar aangescherpt. De MACH dreigt nu het eerste slachtoffer te worden. Dat het daardoor in de toekomst ook voor andere clubs moeilijker gaat worden, ach daar stappen we maar even overheen.
Ik denk dat er voor ons, de rijders, ook een taak ligt om het geluid terug te dringen. We moeten er niet aandenken dat je straks een mooie modelauto alleen nog op de kast kunt zetten omdat de circuits door de geluidsregelgeving gesloten zijn!!!

Misschien wordt het tijd om als rijders het voortouw te nemen zodat we tot ons pensioen (en langer) nog van deze mooie sport kunnen blijven genieten. We kunnen er mijns inziens tezamen met de clubs best uitkomen om het geluid tot een aanvaardbaar niveau voor de omgeving terug te brengen.
Gelukkig wordt er achter de schermen al hard gewerkt om e.e.a. in de toekomst veilig te stellen maar medewerking en begrip van de rijders is daarbij noodzakelijk.

Groeten,

Koen Geurds.
 
Waarom moet Nederland weer het touw gaan trekken in dit uitlaten verhaal met nadempers en noem maar op!

De EFRA is net als de NOMAC en de IFMAR niets meer dan een groepje bij elkaar geraapte mensen die sporadisch vergaderen, hoe hoger het niveau hoe minder vergaderingen zelfs.

Gevolg is dat organisaties als de EFRA en IFMAR belachelijk traag ontwikkelen, de gemiddelde bananenrepubliek heeft meer innovatie.

De EFRA bestaat zoals we allemaal weten uit simpelweg een paar afgevaardigden van wat secties en verder is er één keer per jaar een vergadering waar ook de landelijke organisaties hun afgevaardigden naartoe sturen. Dat moment is het sleutelmoment!

Als je wilt dat er wat gebeurt moet er op dat moment met een goed plan komen waarmee je iedereen weet te overtuigen. Klinkt vrij logisch maar niemand maakt er echt goed gebruik van waardoor er nauwelijks iets gebeurt.

Zoals we weten is Sander de 1/8 man van de EFRA en tevens de voorzitter van Mach. Het is dus logisch dat je dan je eigen nationale competitie wil gebruiken om de EFRA naar een hoger plan te brengen. Als hij moet kijken hoe het in Spanje gaat dan wordt het weinig efficiënt. Dus in die zin is Nederland bij uitstek het land waar de toekomst van de 1/8 bepaald moet worden.

Geluidsoverlast speelt in heel Europa een steeds grotere rol, dat kan je bij ieder geluidstechnisch ingenieursbureau navragen. Ook de normen worden wat dat betreft steeds strenger, dus het probleem ontkennen is waanzin.


Ook snap ik echt niet dat de fabrikanten zo lang op zich laten wachten, de eerste die een goed werkende demper ontwikkelt kan gewoon goed geld er aan verdienen.

Je gaat pas geld verdienen zodra er vraag is, en er is geen vraag voordat je aan een eis moet voldoen waarvoor je die demper nodig hebt.

De sleutel ligt nu bij het formuleren van de juiste eis en de juiste controle op die eis.


En juist omdat dat allemaal juist moet zijn denk dat het niet juist is om simpelweg die demper te verplichten maar even iets verder na te denken over de lange termijn gevolgen ervan.

Naar mijn mening hebben de vriendjes van de fabrikanten dan binnen no-time weer spullen die een klap beter presteren op vermogen en een klap minder op geluidsreductie. Dat heb je nu ook met de gehomologeerde uitlaten.
 
Als ik bovenstaande verhalen lees dan is het duidelijk dat de rijders bij voorkeur geen concessies willen doen. Dit is zeer begrijpelijk daar men op dit moment weet wat men heeft en met een "verplichte" nademper maar af moet wachten of de beleving van de sport nog hetzelfde is.
Persoonlijk kan ik me daar in vinden, echter wat wij als rijders niet over het hoofd moeten zien is dat wij de clubs nodig hebben om onze hobby te kunnen (blijven) beoefenen.
Het is dan ook kort door de bocht om te zeggen dat MACH Heemstede een probleem heeft en alle andere clubs niet dus gaan we daar maar niet meer rijden.
Het geluid is een hedendaags issue en de regels worden door de gemeenten alleen maar aangescherpt. De MACH dreigt nu het eerste slachtoffer te worden. Dat het daardoor in de toekomst ook voor andere clubs moeilijker gaat worden, ach daar stappen we maar even overheen.
Ik denk dat er voor ons, de rijders, ook een taak ligt om het geluid terug te dringen. We moeten er niet aandenken dat je straks een mooie modelauto alleen nog op de kast kunt zetten omdat de circuits door de geluidsregelgeving gesloten zijn!!!

Misschien wordt het tijd om als rijders het voortouw te nemen zodat we tot ons pensioen (en langer) nog van deze mooie sport kunnen blijven genieten. We kunnen er mijns inziens tezamen met de clubs best uitkomen om het geluid tot een aanvaardbaar niveau voor de omgeving terug te brengen.
Gelukkig wordt er achter de schermen al hard gewerkt om e.e.a. in de toekomst veilig te stellen maar medewerking en begrip van de rijders is daarbij noodzakelijk.

Groeten,

Koen Geurds.

Koen,

Ik ben het met je eens dat er wat moet gebeuren om nog lang te kunnen genieten van de nitro lucht!
Ik heb wat ik ook al eerder heb geschreven echt niets tegen de Mach!! en vind het jammer dat hun de eerste zijn die met dit probleem zitten!
De rijders zijn afhankelijk wat de winkelier ons te bieden heeft op het gebied van motoren en uitlaten!! Dus als rijder iets aan het geluid doen....
Begrip vanuit de rijders is er wel/niet wat ik heb begrepen.
Laatste wedstrijd rijden met een nademper..... ik denk dat veel rijders dat niet zien zitten
zeker als het om een plek gaat op het podium!
Nogmaals waarom staat er niet op de site van de Mach....
 
Ook snap ik echt niet dat de fabrikanten zo lang op zich laten wachten, de eerste die een goed werkende demper ontwikkelt kan gewoon goed geld er aan verdienen.

er doen meningen de rondte dat de uitlaten al gewoon op de plank liggen... :rolleyes:
 
Je gaat pas geld verdienen zodra er vraag is, en er is geen vraag voordat je aan een eis moet voldoen waarvoor je die demper nodig hebt.

De sleutel ligt nu bij het formuleren van de juiste eis en de juiste controle op die eis.


En juist omdat dat allemaal juist moet zijn denk dat het niet juist is om simpelweg die demper te verplichten maar even iets verder na te denken over de lange termijn gevolgen ervan.

Naar mijn mening hebben de vriendjes van de fabrikanten dan binnen no-time weer spullen die een klap beter presteren op vermogen en een klap minder op geluidsreductie. Dat heb je nu ook met de gehomologeerde uitlaten.

Ja dat is natuurlijk het beetje het kip en het ei verhaal als je het mij vraagt.
Wanneer er geen middelen verkrijgbaar zijn om aan nieuwe strengere restricties te voldoen kan je die natuurlijk lastig invoeren.

er doen meningen de rondte dat de uitlaten al gewoon op de plank liggen... :rolleyes:

Tja, ik ben sowieso van mening dat de complete uitlaat reglementen op de schop moeten.
De enige controle op het moment is een nummertje op je uitlaat, wat er verder binnen in de uitlaat is gebeurd tov het homologatie model wordt nooit gecontroleerd.
Als je op het moment meer vermogen wilt hebben kan je beter met je uitlaat gaan klooien dan met je motor of brandstof aangezien daar wel controle op is.

Verder zie ik zelf veel meer in een uitlaat zoals bij een kart, crossmotor of scooter gebruikelijk is. Gewoon het expansiedeel zonder enige kamer, vervolgens een teruglopend deel waar een echte demper aan zit, dus een met een geperforeerde buis waar steenwol inzit.
 
Ja dat is natuurlijk het beetje het kip en het ei verhaal als je het mij vraagt.
Wanneer er geen middelen verkrijgbaar zijn om aan nieuwe strengere restricties te voldoen kan je die natuurlijk lastig invoeren.

Er is 2 jaar geleden de afspraak gemaakt en direct de opdracht bij de fabrikanten neergelegd voor een nieuwe generatie uitlaten, nu is gebleken dat de EFRA geen macht heeft kunnen uitoefenen en de fabrikanten vrolijk door gaan met wat ze hebben.

Helemaal niets kip en het ei, het is gewoon een wanprestatie van beide partijen.
 
Verder zie ik zelf veel meer in een uitlaat zoals bij een kart, crossmotor of scooter gebruikelijk is. Gewoon het expansiedeel zonder enige kamer, vervolgens een teruglopend deel waar een echte demper aan zit, dus een met een geperforeerde buis waar steenwol inzit.

Daar zie ik ook het meeste in, alleen dan zonder steenwol. In plaats daarvan zou je kunnen denken aan heel veel reliëf aan de binnenkant tegen de buitenwand aan. Het is net te klein voor poreus beton, maar dat zou ook goed werken denk ik.

Het zou ook enorm schelen als ze de uitlaten gewoon een stuk dikwandiger maken. Gaan ze ook niet meer zo makkelijk stuk. :)

De oplossingen zijn er dus wel. Nu nog een goede regel op EFRA niveau die gewoon keihard gehandhaafd wordt en het spul is er in no-time.
 
Daar zie ik ook het meeste in, alleen dan zonder steenwol. In plaats daarvan zou je kunnen denken aan heel veel reliëf aan de binnenkant tegen de buitenwand aan. Het is net te klein voor poreus beton, maar dat zou ook goed werken denk ik.

Het zou ook enorm schelen als ze de uitlaten gewoon een stuk dikwandiger maken. Gaan ze ook niet meer zo makkelijk stuk. :)

De oplossingen zijn er dus wel. Nu nog een goede regel op EFRA niveau die gewoon keihard gehandhaafd wordt en het spul is er in no-time.

Ik heb het er vandaag nog even over gehad met een paar fabrikanten op de Toyfair, zoals het nu ligt gaat er gewoon niets gebeuren en nee er ligt niets op de plank. Probleem is gewoon dat de marktvraag en wil er niet is, zolang de andere landen over de gehele wereld dit niet gaan ondersteunen gebeurt er gewoon helemaal niets (ook niet op EFRA niveau). Wat overigens ook interessant is dat 82dB absoluut niet haalbaar is zonder verregaande modificaties op het motor-design.

Ik ben bang dat de Mach in deze alleen staat... hoeveel wij daar ook van balen.
 
Laatst bewerkt:
Toen ik nog karte met een 125cc kart had je dempers achter de expansie uitlaat. die vulde je met steen wol , maar je had ook special spul wat je er in kon doen wat een soort hitte bestendige draden zijn. Die heb ik er toen in gedaan en het geluid werd AANZIENLIJK minder. Ik heb nooit verschil in vermogen gemerkt met die einddemper op mijn kart. Wel heb ik geklooit met het dempingsmateriaal waardoor je soms juist meer geluid kreeg en toen werd je gewoon van de baan gehaald door de beheerder. Niets meting maar puur op gehoor werd je naar de kant gehaald en kon je ophouden of je demper aanpassen. Op die banen zijn de geluidseisen al reeds lang aan de gang. Het is nu alleen maar afwachten wanneer de rest van de banen er last van krijgen. Overigens was dat in amsterdam en die baan is gesloten:onweer::(:mad: ondanks die regel. Men is gewaarschuwd.
 
De eerdere poging van de EFRA tot het invoeren van andere uitlaten toont aan dat er wel degelijk draagvlak is om het geluid te reduceren. Dus dat de Mach alleen staat is volgens mij onzin.
Volgens mij is het alleen niet de juiste manier om bepaalde uitlaten verplicht te stellen, maar moeten we zoals ik al vaker heb aangegeven een goede meting ontwikkelen. En dan een nieuwe norm vaststellen en die keihard handhaven.

Vervolgens ontstaat er een vraag naar geluidsreducerende middelen. In het begin zal het een en ander een beetje houtje touwtje opgelost worden, maar heel snel zullen de fabrikanten er op inspringen.

En ja het gaat om zowel de 1/10 als de 1/8. En wat de absolute waardes zijn van het geluid nu doet er eigenlijk niet toe. Volgens mij zijn die eigenlijk niet eens zo hoog, maar wel hoog genoeg om problemen te veroorzaken. Een middel om ze constant te houden zou al een hoop waard zijn. En homologatie van uitlaten op deze manier is duidelijk niet de goede weg.

Maar stel, de EFRA wil absoluut niet van homologaties af omdat het heilig is of zoiets dergelijks. Dan moet het homologatie beleid beter worden. Een interessant idee is om ieder jaar de vijf uitlaten die de meeste herrie maken gewoon van de lijst te gooien.
Zo zullen de fabrikanten gedwongen worden om toch iedere jaar met betere uitlaten te komen.
 
Homolegatie is heilig want het is een bron van inkomsten, ik denk alleen dat het niet verkoopbaar is dat gehomolegeerde uitlaten afgekeurd kunnen worden. OK, je kunt het probleem op de motoren gooien maar dan zeg ik dat de EFRA in de eerste instantie het al op de meest brute motoren van de fabrikanten moeten testen.

Het meest gevoelige in dit verhaal is dat onder de EFRA pet en de MACH pet 1 en dezelfde persoon zit ....

Maar is er al een noodplan voor de EK 1:10 mocht de MACH niet op tijd te kunnen aanpassen?
 
Back
Top