Easystar niet standaard adviseren aan beginners

  • Topicstarter Topicstarter Henri Zikken
  • Startdatum Startdatum
De EZ* lijkt vooral populair bij beginnende wildvliegers.
En wil je goed leren vliegen, neem je iets anders :)

Dat klopt, je kunt er namelijk weinig schade mee aanrichten.
De beginners die op een club gaan kijken zullen ook niet zo snel voor dit model kiezen. Op onze club zie je voornamelijk de Calmato of de Mentor.
De EZ toestellen worden vaak door kinderen gevlogen die het willen leren.
 
En raak je op zon generieke fragiele trainerbak dan minder snel uitgekeken dan een easystar?
Een keer ketsen met zon calmato en de gemiddelde beginner is er bij het oprapen van de splinters ook wel weer klaar mee.
 
hahahaah +1 SVEN! hahaah
Zeker als wild vlieger,of als beginner

En wil je goed leren vliegen, neem je iets anders :)
Nou dan zul je wel "iets" meer modellen moeten mede nemen dan enkel je calmato of je mentor!
Want met die 2 zul je nooit echt GOED leren vliegen. Daarnaast, wat is goed vliegen ?
Voor mij is dat als ik met netzoveel onderdelen terug kom,in dezelfde verhoudingen, en afmetingen, en vorm, dan toen ik weg ging ;)

Edit, en voor mij heeft de EZ zich goed bewezen om de stap naar een funjet te maken.... Ging allemaal goed,geen crash of schades, geen club gezien, en te zien aan mijn filmpmpjes, kon ik er aarig mee vliegen.... Voor mij persoonlijk was het wel degelijk een goede opstap.
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg dat het ding voor dit doel, dus lessen zodanig dat je met meerdere toestellen veilig kunt vliegen niet geschikt is.
Dit doel heb ik niet uit je startpost kunnen halen. Ik ben het dan ook volledig eens met deze stelling. Wil je echt leren vliegen moet je dat doen met een echt modelvliegtuig en niet met een (met alle respect) veredeld stuk speelgoed. Niets te nadele van een Easystar, maar het is een simpel toestel.

De overstap van een, haast zichzelf vliegende, Easystar naar een moeilijker model dat je echt moet besturen is inderdaad redelijk groot.
 
Ik zou toch eens gaan twijfelen aan de instructeurs op jullie club.. als ik de verhalen zo van je hoor, sneuvelen de calmato's bij bosjes (is geloof ik zelfs een letterlijke uitspraak van je).. en dan is er echt iets mis met je instructie.

Als de reden is dat jij/jullie easystars adviseren, omdat mensen normale trainers kapotvliegen, dan ligt dat niet aan de toestellen.

Ik ben zelf wildvliegend begonnen met een Minimag, daarna bij een club, met een Calmato.

Die Calmato is uiteindelijk wel gesneuveld, na honderden vluchten, meer omdat ik er wel op uitgekeken was en een beetje te nonchalant een landing inzette. Had makkelijk gerepareerd kunnen worden, maar ik vond het niet de moeite meer en ben toen overgestapt op een pattern-kist.

De Calmato is een prima trainer, maar zou voor mij ook niet meer _het_ advies zijn, eigenlijk voornamelijk vanwege de slechte folie. De hoogdeker electro-calmato heeft mij qua vlieggedrag nooit kunnen bekoren, maar mogelijk dat die inmiddels verbetert is.

Een beginner die nu komt om te lessen en nog moet kopen, zou ik een MPX Mentor adviseren, of een WOT trainer indien men brandstof wil, wat ik ook zou afraden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Edit, en voor mij heeft de EZ zich goed bewezen om de stap naar een funjet te maken....

Een (standaard) Funjet is ook een bijna vanzelf vliegend ding. Ook daarmee leer je nog steeds niet echt vliegen. Een FJ is idd iets "moeilijker" dan een EZ*, maar ik kan me voorstellen dat er weer genoeg vliegers zijn die snel op een FJ raken uitgekeken. Ook de Funjet is een redelijk beperkt model.
Ook dat neemt niet weg dat het heerlijke vliegers zijn, en dat je er enorm veel plezier mee kunt hebben.

Goed vliegen, in de trend van all-round, weten wat een vliegtuig kan, en vooral weten wat hij niet kan, landingen zoals het hoort (en niet gas los, beetje up vlak voor touch down), het aanvliegen voor landingen, enz. enz. kan je niet leren met een EZ*, maar is wel mogelijk met een Calmato of een Wot trainer/Boomerang/Charter enz. enz.
Wanneer je dat kan is de stap naar een volgende model kleiner, en heb je beslist meer kans op succes en aanmerkelijk minder kans op schade!
 
Wat is dan "echt" vliegen? Je als beginner een bult ploeteren aan een koppige bok van een model waarbij je meteen alle stick assen MOET gebruiken om fatsoenlijk door de bocht te komen? Of vliegen met et hart in je keel omdat de kleinste vleugeltik weer een week plakken betekend? :lol:

Als beginner wil je een vergevingsgezinde kist die wat kan hebben. Calmatotjes vliegen misschien wel leuk, maar als ik een euro kreeg voor ieder landingsgestel dat ik er al onderuit heb zien stuiteren bij houtkist beginners terwijl anderen bij een minder goed momentje hun easy over het veld laten tollen en hem weer oprapen voor de volgende accu.. Dan had ik al een calmato verdiend. ;)
 
Ik zou toch eens gaan twijfelen aan de instructeurs op jullie club.. als ik de verhalen zo van je hoor, sneuvelen de calmato's bij bosjes (is geloof ik zelfs een letterlijke uitspraak van je).. en dan is er echt iets mis met je instructie.

Die hebben het vliegen niet geleerd door onze mede werking.

Dat zijn toegereisde van andere clubs . :D

Onze instruktie is niet verkeerd , we hebben zelfs een beginner die lest (met eigene Easystar) uit de Lemmer . :o

Kan er niet veel mis mee zijn dus.

Mvg Johan
 
Als beginner wil je een vergevingsgezinde kist die wat kan hebben. Calmatotjes vliegen misschien wel leuk, maar als ik een euro kreeg voor ieder landingsgestel dat ik er al onderuit heb zien stuiteren bij houtkist beginners terwijl anderen bij een minder goed momentje hun easy over het veld laten tollen en hem weer oprapen voor de volgende accu.. Dan had ik al een calmato verdiend. ;)

Grappig!
En ik ben het op dat gebied volledig met je eens!
Maar... in veel gevallen wil deze beginner laat of (in de meeste gevallen) vroeg een andere kist. Het doel zal zijn misschien wel die Calmato, of een 3D kist, of een mooie schaalkist.
En als die beginner zijn EZ* maar blijft vliegen, en iedere keer laat tollen om hem vervolgens weer op te rapen, dan leert hij het niet! En "moet" hij alsnog een Calmato o.i.d. en aan de kabel met de juiste begeleiding. Dan had hij net zo goed met deze Calmato kunnen beginnen.

Volgens mij is dat het doel van dit topic. Om dat duidelijk te maken.
 
Bij de calmato mag je zoveel fouten maken als je wil. Daar is de instructeur voor om het op te vangen.

@Johan: ja de instructie moet bij jullie wel echt goed zijn, als men mensen met een easystar kan leren vliegen, erg goed!

@Aaalie: zeg wat is dat nou, ga je het nou met mij eens zitten zijn? ;)

Om dan even snedig terug te komen op Sven.. na de easystar kost het je dus eerst nog minimaal 1 a 2 andere kisten, voordat je ook met andere kisten kunt vliegen. Want na die Easystar heb je nog steeds die calmato nodig, om te leren vliegen.

Wat overigens ook prima gaat met een Mentor, die net zo onbreekbaar is als de Easystar. Of de Wot4 EP, bijvoorbeeld.
 
na de easystar kost het je dus eerst nog minimaal 1 a 2 andere kisten, voordat je ook met andere kisten kunt vliegen. Want na die Easystar heb je nog steeds die calmato nodig, om te leren vliegen.
En dit baseer je op lucht?
Bij ons op de club zijn er bosjes jonge piloten die zijn begonnen met een floaterjet/easystar/BMI arrow.
Die vliegen nu inmiddels al wel met wat ruiger spul, maar die easy laten ze toch nog niet thuis liggen.
Het is een leuke stevige instapper die zelfs na je tweede kist nog een prettig toestel is,
en dat je na een easystar nogsteeds niet kunt vliegen vind ik je reinste onzin, het tegendeel heeft zich allang bewezen.
Ik vlieg al een jaar of 6 met alles dat maar vliegen kan, en ik vind die dingen zelfs nu nog interessant.
Wat je eigen smaak is mag je zelf weten, maar die moet je niet af gaan geven op nieuwe piloten door al het andere als rommel te verkopen vind ik.

Dat geneuzel over brevetten ook altijd.. :roll:
 
Laat ik mijn mening hier ook eens neerzetten.

In zekere zin ben ik het met Henri eens.
De Easystar als beginners toestel in clubverband, kan best door een wat moeilijker (uitdagender) toestel vervangen worden.
Immers, de instructeur draagt er zorg voor dat alles weer op zijn pootjes terecht komt, en je bent toch een stapje verder in het modelvliegen als je , je brevet op zak hebt.

Voor de beginnende wild vlieger in het algemeen, vind ik de Easystar een echte aanrader van wegen de hier al zoveel omschreven voordelen.
Hier is geen instructeur aanwezig om de gemaakte fouten te herstellen, dus moet je een kistje hebben wat deze voor jou op lost, de Easystar.

Wat betreft het snel uitgekeken raken op een Easystar, is een persoonlijke ervaring/mening.
Ik vlieg er na 13 jaar nog met heel veel plezier mee.

Mvg Pascal.
 
@Johan: ja de instructie moet bij jullie wel echt goed zijn, als men mensen met een easystar kan leren vliegen, erg goed!


Dat klopt Henri .

Wij hebben een erkend team van instrukteurs die met elk model kunnen lessen en de leerlingen het vliegen bij brengen .
Wij maken geen verschil tussen een schuim model zoals de Easystar en een houten ARF zoals Calmato .

Veilig vliegen leer je bij ons met elk model .
Alleen niet met Turbine (is niet toegestaan op ons veld)

Mvg Johan
 
kijk eens hoeveel mensen over de easystar een berichtje plaatsen, dus de meeste daarvan hebben ervaring met een easystar ( anders kun je er toch niks over zeggen ) dan moet het toch een goed toestel zijn als er al zo vele mee hebben gevlogen ???
Dus ook ik vond en vindt de easystar een prima toestel om mee te beginnen, met dit toestel krijg je het "gevoel" in je vingers voor het vliegen.
 
@Johan: dus jullie laten iemand het motor-brevet A halen met een easystar en durven 'm dan ook zonder verder toezicht met bv. een fourstar te gaan laten vliegen?

Bedenk je daarbij wel dat dat brevet ook op andere clubs geldig is.
 
Wij kennen geen brevet Henri , waar voor ook.:D

Iemand die vliegen kan heeft nergens een brevet nodig.
Mij hebben ze nog nergens gevraagd naar een brevet. :D

En de beginners die net alleen vliegen zijn nooit zonder toezicht op de club .

En die zijn ook zo verstandig om hulp te vragen bij problemen.

Mvg Johan
 
Laat ik mijn mening hier ook eens neerzetten.

In zekere zin ben ik het met Henri eens.
De Easystar als beginners toestel in clubverband, kan best door een wat moeilijker (uitdagender) toestel vervangen worden.
Immers, de instructeur draagt er zorg voor dat alles weer op zijn pootjes terecht komt, en je bent toch een stapje verder in het modelvliegen als je , je brevet op zak hebt.

Voor de beginnende wild vlieger in het algemeen, vind ik de Easystar een echte aanrader van wegen de hier al zoveel omschreven voordelen.
Hier is geen instructeur aanwezig om de gemaakte fouten te herstellen, dus moet je een kistje hebben wat deze voor jou op lost, de Easystar.

Wat betreft het snel uitgekeken raken op een Easystar, is een persoonlijke ervaring/mening.
Ik vlieg er na 13 jaar nog met heel veel plezier mee.

Mvg Pascal.
Voila, ik denk dat we nu heel compact de essentie wel hebben te pakken...
 
Back
Top