Enigma bouw/foto verslag

Wel... Mijn dank grenst aan godsdienstwaanzin :rolleyes:

Diamant? Uhhhh... Nee Ron... het is een decadente manier om je kacheltje mee heet te stoken. :yes: Toch?
Vanwege die relatief goede geleidende eigenschappen zit het vast ook in boorbeitels...

Wel Theo... nu nog in knal oranje... hmmm
 
Laatst bewerkt:
regelaar in het verlengde kan zeker, het is korter dan met een bocht en event motor rechtstreeks aan de regelaar is nog beter.
Eea eens passen, volgens de lengte van de neus om je batterij aan te sluiten en in functie van het zwaartepunt.

Val
 
De Schulze regelaars zijn gemaakt om in het verlengde van de motoren te gebruiken.
Echter, als er een vibratie in de prop of motor optreed zal een regelaar in het verlengde van de motor eerder loskomen dan een regelaar die met een lus aan de motor zit, er is dan wat flex mogelijk.
De weerstand over de paar centimeter langere motordraden is te verwaarlozen.

GJ
 
Hallo GJ en Val, dank voor de info's. Dan zal ik het met een flexbochtje solderen naar Gerbens voorbeeld.
Met een rechtstreekse heb je i.d. dat alle vibraties worden doorgegeven. De Kira draden zijn nogal stug en zouden in de motor kunnen losbreken heb ik het gevoel. Ja! Ik ga het aandrijfgroepje alvast solderen met een fraai bochtje!

Ja.. dat zwaartepunt... waar moet je beginnen... Ik hoop dat ik met de accu kan fijn-tunen. Ontvanger en accu gaan achterin met de schakelaar.
Logger dus voorin. Hoop van zegen!

Jongens... Kaptontape Scotch 92! Bij broeder Koenraad? (duur) Stuut & Bruin is niet meer in Den Haag. Anders prik ik de regelaar in dunne krimpkous.

Koelblok plaats ik terug. Iets gemodificeerd. Akelig dicht bij de drie stroomdraden dus...

@GJ hebbie m'n e-mailtje nog ontvangen?
Heb jij toevallig nog een micro-lapje Aramide? Anders... was Poly Service het juiste adres?
 
Laatst bewerkt:
Recent nog een voorbeeldje gelezen op jet Amperejunkies forum, waar iemand de motordraden direct op de print gesoldeerd had. Door de kleine vibraties (hetzij uit de motor/prop hetzij door de magnetische trillingen), brak 1 soldeereiland van de regelaar, waardoor die in rook opging.

De montage met draden in een halve lus geeft de kortste bouwwijze, wat in veel; hotliner-F5B rompen nodig is. De Enigma heeft een lange neus, maar dan nog kom je er niet mee weg om de regelaar met een stukje flexibele draad achter de motordraden weg te zetten.
Er is ruimte zat om met de accu te schuiven, zwaartepunt op 72mm gaat overigens prima. Ik heb trouwens de Unilog achterin, alleen de stroomsensor voorin. Als er eens wat gebeurt, raakt de Unilog iig niet beschadigd (al paar voorbeelden gezien waar de Unilog voorin beschadigd raakte na een ongelukje).

Hoe groot moet dat stukje Kevlar zijn en waar ga je dat voor gebruiken?

Groet,
Gerben
 
Ja, ik kan me daar bij wel iets bij voorstellen. Ergens breekt iets, dan heb je een lasvlam. De G-krachten kunnen vast aardig oplopen.

Kevlar? Moin, iets van 3 x 7 cm? GJ mailde mij gister dat hij me een stukske zou toesturen. Da's heel mooi. Hopelijk is hem dat gelukt nog even te doen.

Moet vandaag een paar klusjes klaren voor het werk. Dat gaat even voor. (had nog vrij, maar toch...)

Hoop vanmiddag weer verder te kunnen pielen. Solderen en de koelsleuf aanbrengen.
Zat te denken aan jouw oplossing van een sleuf, of een NACA-duct. Wild naar gezocht, kon niet op de naam meer komen... delta, concorde...
Toen dacht ik... ze zitten ook op Lamborgini's... eureka! 'NACA-duct'
Naca aanbrengen is veel werk, voor functionaliteit moet de betreffende vorm ook straf gevolgd worden. Haal je die nauwkeurigheid uit de losse pols?
Of het werkt vraag ik me een beetje af op deze kleine schaal, en is het niet meer iets van 'show-off' bij de conculega's.
Willy of Luc hadden toch ook een sleufjes in de snuit van de Avionik? Verder trof ik nog een plaatje van een kist van GM op een Russische site. Hij had er een blokfluit-model in gemaakt :rolleyes: ook wel aardig.
 
Laatst bewerkt:
Vwbt de koeling heb ik gewoon bovenop, net achter de motor een opening gefreesd van +-10 breed en 20mm lang. Frezen, losse kevlar vezels met CA impregneren, en nogmaals frezen. (Nou ja frezen, 3mm boortje in de dremel als "frees").

Gerben
 
Het gaat niet snel... (door al dat uitgevlooi op het MBF en RC-Groups). Toch weer wat updates...

Sjabloon voor het positioneren van de koelsleuf, naar model Gerben. (Geen NACA geworden)

full



Zaakje beschermend afgetaped... regelmatig het gat gelijmd met CA tegen het rafelen van de aramide gedurende het vijlen... en daar bij ietsjes afgeschuind ingelaten

full



En het eindresultaat... de gelcoat brokkelt snel af op de randjes...

full


Regelaar nieuw ingepakt in krimpfolie. Koelblok ingekort met 4 mm en de scherper randjes er vanaf opdat er niets kan doorslijten. Folie iets geperforeerd voor de koeling... ook aan de zijkanten. De warmtewisselende en elektro-isolerende kleeflaag er weer tussen. Dat alles om de stroomdraden beter vrij te houden, ter voorkoming van een potentiële vonkbrug. Ik hoop dat het zo werkt. Moet geen water bij komen...

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou geen krimp folie over de condensatoren doen. In dit geval zal het nog wel goed komen maar als je dat ook met een P125/P180 en 5-6KW doet dan kan dat nog wel eens een probleem geven wat betreft koeling. Die dingen worden het warmste van de hele regelaar. Laat ze gewoon in de open lucht.
 
Vreemd dat de elco's zo warm worden Jos, aangezien jullie alleen maar, of voornamelijk, vol-gas vliegen. Geen PWM chopping dan, luizenleventje voor elco's. Ik doe vannacht weer geen oog dicht zo van het piekeren ;)
 
Naja... omdat het origineel ook een beetje flink ingepakt was...
Het is overigens flinterdunne PVC hoes. Ik dacht meer stevigheid als unit.. en een beetje om het servodraadje een beetje steun te geven.

Denk dat ik het laat zitten... althans nog even... het kan er immers zo weer af.
Ga immers eerst vliegen met de Kira 600-38 met 15 x 13 prop om in te komen, later wel met 16 x 16 of 16 x 17?
Maar als het fikkend heet wordt... dacht dat alleen de fets gefetteerd werden op hitte...

Maar... de koelgaten in de folie aan de zijkant kunnen geen kwaad?

Overigens heb ik nog geen Polyimide-tape voorhanden (Kapton). Dus ik heb daarom maar de kriptonite krimphoes genomen.

Luie vraag... stekkers + en – op de accu.. welke mannetje welk vrouwtje... bij ons F5B vliegtuigen park?
Ga nu de regelaar aan de motor solderen. Effe de Weller aanzwengelen.
 
Laatst bewerkt:
Stekkers: iedereen heeft het weer anders. Ik vlieg met Plettenberg stekkers en het vrouwtje op de accu-plus.

Koelgaten aan de zijkant kunnen geen kwaad. Stevigheid bij de condensatoren krijg je door ze met een drupje CA aan elkaar vast te zetten.
Je kunt nog even die kraal om de servokabel opschuiven tot vlak bij de rgelaar, anders ligt hij in de romp in de weg. Hoewel, da's alleen als de Unilog achterin ligt, zoals ik het had.

Groet,
Gerben
 
Vreemd dat de elco's zo warm worden Jos, aangezien jullie alleen maar, of voornamelijk, vol-gas vliegen. Geen PWM chopping dan, luizenleventje voor elco's. Ik doe vannacht weer geen oog dicht zo van het piekeren ;)

Ron, als ik lekker aan het ''rampen'' ben worden ze idd nog een stuk warmer dan alleen aan/uit. Tot op heden geen echte problemen gehad maar had wel een P125 die het ineens niet meer deed. Op de grond niks kunnen vinden, accu aansluiten geen vonk...... nog een keer een tijd later.... weer geen vonk. Condensatoren vervangen en die regelaar heeft daarna zeker over de 50 vluchten gevlogen zonder problemen. Kan misschien ook een kwestie zijn van ouderdom, de regelaar was vrij nieuw maar dat zegt niks over hoe lang hij ergens op een schap heeft gelegen.

Het was niet een post van ''WARNING WARNING'' maar meer een soort van hint.
 
Zoals Bernie van Castle Creations ooit al eens gepost heeft:
No Spark - No Fly

Gerben

Idd.

Echter vondt ik het wel frapant dat zelfs na mijn meer malig proberen de regelaar niet thuis gaf maar ook niet in de brand vloog. Voorheen dachten we dat de software het gebrek aan condensatoren niet zou merken en de fets wegens geen bescherming het op den duur zouden begeven.
 
Bas,

Nog even een fototje gemaakt van wat details;

De koelluchtopening (beetje mosterd na de maaltijd, maar ach);
Foto-DERLJHC3-D.jpg


De romp heb ik wat verder naar achter open gedremeld, en dat stuk hout achterin verwijderd (he bah, hout in een kevlar romp). Dat boutje gebruik ik toch niet, ik tape de lip af voor het vliegen. En zo heeft de kabel voor de vleugelstekker lekker de ruimte, kan zo achter de accu langs weggestoken worden tijdens het opbouwen;
Foto-ZMLBVOF8-D.jpg


En de ontontbeerlijke landingspin. Wie ooit de hele landingscirkel doorgeschoten is op het natte gras, die weet waarom:
Foto-4R4DUUOZ-D.jpg


Groet,
Gerben
 
Yeeep... als des mosterds na de maaltijd!
Maar... ik had nog een plaatje van jou en Mario.. daar stond de neussleuf keurig op. Plaatsing dus net na de motor, en dus ter hoogte van de geluste draden die ik nu eindelijk aan het solderen ben.
Yeep.. volg je bouwbeschrijving goed... ook bij mij is het Brynzeel element eruit gedremeld. Vandaar dat lapje 'aramiet', want ik had toch een lamelletje van dat doek weg geretoucheerd en zit je daar tegen gelcoat te turen.
Geen breuk wil je daar hebben.

Het valt me op dat je geen center-stift achterop de vleugel heb zitten?
Houd de tape het voldoende in het gareel?
1 mm daar uit het lood, is +5mm bij de tips... immers?

Hmmm die Gardena-onkruidstopper van onder... zit wat in... had je ook op de Avionik. Werkte goed.


Héhé... en dan hier... last but not least... de aandrijflijn...

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En... een prachtig F5B rompenreparatie setje van GJ mogen ontvangen. :yes:
Tof hoor!
Zondag ga ik de staartservo inbouwen.

Motor en regelaar passen mooi in romp. Joepie! Zit me al te vekneukelen op de eerste vlucht!
 
Krachtige specificaties Jos. Laat ons de resultaten weten van de vlucht.
Lijkt me prachtig om dat ooit ook te mogen vliegen.

Hoe krijg je zo een 6S accupak erin? Graag plaatjes. Heb al moeite met het 4S pakket er in te proppen... past net...
 
Laatst bewerkt:
Back
Top