Enigma bouw/foto verslag

Hij heeft reeds gevlogen op 5S en met 3KW. Klimt best hard maar invlieg snelheid beperkt vergeleken met mijn model. Met 6S niet gevlogen, het model gaat nu opweg naar de toekomstig eigenaar.

Desire Power 5S 3800mah V6 past met ruimte over, ook past perfect Turnigy 6S 3000mah 40C, Thunder Power 6S 3300mah 65C en natuurlijk Thunder Power 6S 2700mah 65C weer met ruimte over.

Gerben... ringkernen op de kabels?
Twisted cables? Of beiden?
Het zijn nogal aardige einden die door de kist lopen...

Servo lijmde jij met lamineer, 30 of 5 min epoxy? Wat was het ook al weer.
Op het staart-plaatje verder terug lijkt het glashelder zonder toevoeging van balloons.

In m'n Wilco zitten ze met sikaflex offshore PU kit gelast. Daar zijn de krachten nimmer enorm.
In de Enigma wordt het epoxy.

Uiteraard worden alle oppervlakjes ontsmet en voldoende opgeschuurd...

Top! Jos. Enigma is een middenmoter. Dat is bekend. Stapje voor stapje.

Laatst bewerkt:
Bas,

Met 2.4 maakt het niet zoveel uit. Twisted, vlak, kan beiden. Ik heb vlak genomen, omdat dat mooier uitkomt bij de vleugelstekker. Met twisted kabel wordt dat een dikke bos. Op het hoogteroer een twisted, die was toevallig voor handen. Ringkernen, nergens voor nodig.
Ik lijm servo's met 5 minuten. Ontvetten met aceton, dan schuren (in die volgorde, anders schuur je de rommel alleen maar verder je ondergrond in), P80 of P100 en dan inlijmen met 5-minuten Z-poxy. (in ieder geval geen Wilsor-rommel).

Bouw ze, ik ga morgen richting Valkenburg, voorbespreking.

Groet,
Gerben

Nog even dit kleine infotje.

De Enigma die ik heb gebouwd weegt nu 1763 gram vlieg klaar met een Lipo van 475 gram. Dat vindt ik toch best wel netjes voor een beginners F5B model. Met een Thunder Power 6S 2700mah 65C pakket van 450 gram zou het zelfs nog 1738 gram zijn. Dat is dus niet veel zwaarder dan wat men nu in de eurotour vliegt.

Overrrr en uit.

Henry,

Zie post;
[130818] enigma-bouw-foto-verslag-20

Maar gezien de tijd die het mij heeft gekost was dit voorlopig de eerste en laatste keer dat ik een model voor iemand anders opbouw. Dat heet, ik wil best een model in elkaar zetten met de S13 vleugel die nog ligt te wachten op een nieuwe eigenaar, zo goed als nieuw. Want dan kan ik dat geld tenminste weer steken in het kopen van materialen om mijn eigen ontwerp modellen te soppen. Maar maak je geen illusies, de rekening die uiteindelijk naar de Enigma eigenaar ging voor alle spullen was nog steeds over de 1000 euro zonder het model of mijn arbeids kosten. Daar zat dan wel 2x een Lipo bij in en zelfs een geheugenkaartje voor de zender gezien het model volledig is ingesteld.

Gr, jos

Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren nog wat trainings vluchten gemaakt met de 7 graden spinner (kon het niet laten ;) ) en een dikkere lipo van Gerben, loopt lekker zo :)

Rakken in vliegen gaat ook telkens wat beter, alleen die bochten met af en toe de handrem erop moet ik wel af gaan leren :rolleyes:

Stick schakelaar werkt ook erg prettig :yes:

UniLog-Diagramm-1%29--I----U-vom-13-6-2011.gif

UniLog-Diagramm-1%29--P----rpm-vom-13-6-2011.gif

UniLog-Diagramm-1%29-o----A1-vom-13-6-2011.gif

Hallo Mario,

Dat zijn toch hele mooie waarden als ik dat zo aflees, om ook zelf naar te streven. En dat op 4S? Super!
Hoe zit het met het geluid met de grote GM-prop? Bekende ganzensnerp?

In het begin piekt het, daar zit je aan het begin van je stijgvlucht. Vermogen zakt parallel met de stroom vice versa, dat kan je mooi zien in de grafiek. Toerental bouwt fractioneel op en zie je dat op snelheid de motor efficiënter wordt (als ik dat goed interpreteer). Temperatuurgrafiek is de warmte op de motor, die is dan rap aan opwarmen? Kern zal wellicht nog wat heter zijn.
Koeling van de Kira blijft dus belangrijk.
Helemaal top!

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Bas,

Alleen bij de start snerpt tie heel even, verder heeeel acceptabel.

Prop klapt alleen niet helemaal perfect meer dicht nu omdat hij net blijft hangen op het breedste punt van het blad, tipjes staan daardoor 5mm vrij van de romp.

ps, de temp is zonder enige extra koelgaten in de romp, als ik nog meer vermogen wil zal dat wel nodig worden denk ik.

Gr,

Mario

Laatst bewerkt:
Maakt weinig verschil met de 5 graden zo te zien Mario, iets van 150W meer tov de 5gr.
Denk je wel beetje om het aantal stijgvluchten (ik zie weer 2002Wmin) ?
temp zal ook wel lager blijven met 1600Wmin voor de klimvluchten en de laatste 150wMin voor de zweef.

Die lipo heb je trouwens indirect van GJ, die hem aan mij gegeven had als test accu, toen nog als 5S.

Groet,
Gerben

Zet een timer op je motorschakelaar, iets van 26 seconden, dan zit je aan de veilige kant.
Of zet je limiter aan... die gaan we natuurlijk wel controleren op Valkenburg.
1750 W/min

GJ

GJ, bij deze ook bedankt voor de lipo :D

Denk inderdaad dat ik die limiter er tussen moet gaan gooien, heb wel een timer op de motor maar die is verdomde zacht, en laps tellen tijden het vliegen lukt ook nog niet echt (vind het nog steeds lekker spannend :rolleyes: )
Maar ik had meen ik nog 45% in de lipo zitten, dat kan toch niet zo'n probleem zijn toch?

Gr,

Mario

Probleem is niet de lipo maar de motor.
Lipo is wel snel te vervangen, motor duurt wat langer.

En ik tel ook niet als ik rakken vlieg, ik vertrouw op Gerben... die pas in Gommersheim ontdekte hoe een stopwatch werkt...

GJ

Dat is geen probleem kapot gaan ze toch... :)
Als regel wordt er 50% verbruikt, voor de levensduur.
na zo'n 50 vluchten? presteren ze dan niet meer zo goed bij deze hoge stromen.
de spanning is bij een goeie lipo boven de 3,5V tijdens de piek na een tijdje hebben ze moeite om op 3V te blijven.

Val

Ik heb met mijn oude Turnigy vorig jaar meer dan 50 vluchten gemaakt en die was nog prima.
Is geloof ik nog steeds prima want Frank heeft hem nu.
Mijn huidige lipo heeft er ook al 30 vluchten opzitten, nog steeds prima, inwendige weerstand is nog gelijk aan nieuw, voltage onder belasting blijft gelijk.
De eerste 2 vluchten heb ik hem mishandeld, koud en dan 450A eruit trekken, dat vond ie minder.
Nu verwarm ik hem voor tot 45-47 graden, kan er bij demo's 490A doortrekken en hou dan nog steeds 14 volt (4S) onder volle belasting.
Mijn streven is om het hele seizoen met 1 lipo te vliegen...
Na de vlucht niet opladen, dan zit ie mooi op storage.
Vol wegleggen is dodelijk voor een lipo, dus even een paar stijgvluchtjes en dan zijn ze klaar om te bewaren.

GJ

Ja als Gerben er bij is....... denk dat we hem moeten clonen ;)

Alsjeblieft niet, 1 is al meer dan genoeg!

Maar je kan je werper/helper ook instrueren.
Gewoon zeggen wat je wilt horen en wat en wanneer hij moet roepen.

GJ

Recent nog een voorbeeldje gelezen op jet Amperejunkies forum, waar iemand de motordraden direct op de print gesoldeerd had. Door de kleine vibraties (hetzij uit de motor/prop hetzij door de magnetische trillingen), brak 1 soldeereiland van de regelaar, waardoor die in rook opging.

Groet,
Gerben

Op zo'n print eilandje zou ik de motor ook niet solderen, maar aan het stuk metaal die de printen verbind van mijn markus. komt i niet los.
En natuurlijk dat een beetje soepele kabel ertussen geen kwaad kan, dit kan je trouwens nog in het verlengde doen, een lus is niet altijd nodig.

HB busking, ik zie dat je een hoge kwaliteit in je werk legt. Bekijk anders eens een systeem waarbij je 2 connectors vast fixeert op je lipo (recht naar beneden wijzend) en 2 in de romp. Een soort gemakkelijke manier om van accu te wisselen. p&p.
Een addertje onder het gras is wel dat je altijd eerst de unilog kant zou moeten kunnen inpluggen. en anders met anti-blitz stekkers.

Back