Enigma bouw/foto verslag

Val,

Op een Marcus en op de Schulzes zitten inderdaad metalen verbindingsstrips, dat gaat prima. De vraag ging over de GX200, waar soldeereilandjes op zitten (printbanen), daar kun je motordraden dan weer niet direct aan solderen.

Vaste connectors klinkt leuk, tot je je zwaartepunt iets aan wilt passen. En in het begin wil je dat wel eens.
Wat bedoel je trouwens met Unilog kant eerst inpluggen??

Groet,
Gerben
 
Vandaag motor schakelaar op de hoogteroer stick gemaakt :D
Wel een kolere werkje!!

Voor
P6053895.jpg


Na
P6053913.jpg

Dat ziet er goed uit...
Is dit een bestaande stick met schakelaar , of heb je hem helemaal zelf gemaakt ?
Zo één zou ik ook willen op mijn JR DSX 9 zender:yes: ( die als pultzender gebruikt word )

mvg

Dirk
 
Dirk,

Dit is een originele Robbe schakelaar die past vanaf de T8, deze zal zeker niet passen op jouw zender omdat het tevens een onderdeel is van het knuppel mechaniek.

Link van de ombouw,

stick-switch-futaba-t12fg

Gr,

Mario
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Val,
Vaste connectors klinkt leuk, tot je je zwaartepunt iets aan wilt passen. En in het begin wil je dat wel eens.
Wat bedoel je trouwens met Unilog kant eerst inpluggen??

Groet,
Gerben

Je wil gewoon vermijden dat er vonken op die shunt komen, maar dit kan voorkomen worden door een verlengkabeltje te maken.

Ik heb een tekening gemaakt van hoe ik de connectie zie:
Het plaatje kan doordat er zich een sleuf in bevind, verschoven worden om het zwaartepunt te verplaatsen.
Je zou nog een lus van een of ander materiaal rond de lipo moeten doen om hem er uit te trekken.
De 2 rondjes stellen de goudcontacten voor die naar boven wijzen. Is de tekening duidelijk?

battery%252520plug%252520in.jpg
 
En wat wil je hier precies mee bereiken? In ieder geval heb je 1 a 2 extra stekkers, van je plaatje naar de shunt, met nog een stukje kabel ertussen, dus extra weerstand en kabellengte (slecht voor je regelaar).
Je accu vastzetten kan op veel manieren. In de romp leggen en van bovenaf tapen. Ik heb een stukje klitteband onderin de romp, en op de accu een stukje schuim, waardoor de accu precies mooi klem zit als de vleugel erop gaat. Stekkers aanpluggen gaat ook makkelijk. Als je er 2 tegelijk los moet halen, zeker met een lipo die klem ligt in de romp, kon dat nog wel eens veel kracht kosten. Je zult de accu netjes rechstandig uit de kist moeten zien te halen, even optillen aan de achterkant wordt al zeuuren, dan wrikken de stekkers. Ik snap je idee, wie weet werkt het wel, maar zie ook wat nadelen. Maar probeer het eens zou ik zeggen, kan nooit echt veel werk zijn.

Groet,
Gerben
 
En wat is het voordeel? Meer gewicht is het wel denk ik!

Een laag vlieg gewicht haal je niet door allemaal prularia in je model te stoppen. Denk over alles 3 keer na of het wel echt nodig is.
 
En wat is het voordeel? Meer gewicht is het wel denk ik!

Een laag vlieg gewicht haal je niet door allemaal prularia in je model te stoppen. Denk over alles 3 keer na of het wel echt nodig is.

Yip,

Keep it simple!!
Dan kan er het minste kapot, en minder kans op storingen.:yes:

Gr Frank
 
Als je er zelf geen voordeel in ziet, dan moet je het ook niet doen.
Maar het is het gemak tijdens gebruik die telt.
Alles zit ook mooier vast waardoor er minder kans is dat iets kapot gaat.
 
Val, ik denk dat jij in dit geval de enige bent die een voordeel ziet? Ik had gewoon een stukje zelf klevend klitteband op de Lipo en romp bodem en dat werkte prima om de accu op zijn plek te houden. Een stukje schuim op de vleugel nog als extra.

Ik koppel de plus draad met de accu naast de romp, dan de accu de romp in. Pas de negatieve draad aan koppelen als ik klaar ben om te vliegen, er is ruimte genoeg.
 
Zoals het er nu uit gaat zien gaat het mij niet lukken om voor de a.s. wedstrijden op Valkenburg m'n Enigma klaar te krijgen. Diepe zucht.
Bouw gewoonweg te traag. Het komt me thans niet vlot uit de handen.
Overigens... weersvoorspellingen zijn niet echt hoopgevend...

En dan nog alle verdere voorbereidingen aan 'profi' randhulpmiddelen.
Heb een Jeti R8 ontvangen met realiseer ik mij nu met lellen van voelsprieten...
Denk dat ik er maar een R6 in prik. Die heeft een losse voeding... dat gaat dan netjes lukken met alle functies.

Van het weekend heb ik nog wel inkoopjes gedaan bij RC-Point (2e hands RC),
Dus thans goed in de kabels, krimptangen en stekkers kunnen fourageren.
Die man heeft echt van alles op dat gebied... en op voorraad.

Mooi waterpas statiefje Mario! Netjes zo.
Ha! Heb hier nog een zware Gitzo staan. Die krijg je 12 beaufort nog niet om... je sjouwt je een breuk aan dat ding...
 
Laatst bewerkt:
Nou! Dan nog maar wat plaatjes van de testopstelling.
Ik laat de pootjes van de servo zitten. Lijm hem daarop en op het tussenliggende deel van de tandwielkast vast.

Stuurstang bestaat uit twee delen. Het verbiningstuk is een stukje Sullivan-kabel en er om heen een krap passend kunststof hulsje met elkaar verlijmd.
Op beide stangen een stukje draadeind (uit de grabbeldoos met restanten). De Z-bend bij de servo-hevel is verlijmd.
het andere stuk hangt op het draad en kan versteld worden.
Heb nog even een kwiklinkje verslepen tot een prachtig stukje Jugendstill, maar de Z-bend geeft ondanks het geslijp en gevijl net iets meer servo-uitslag.
De uitslagen van + en – 8 mm haal ik zonder problemen. Da's weer mooi!


Servo in testopstelling...

full



Totaalplaatje van de Enigma-staart. Flosdraadje om de richtingen te schatten... Ja, en het stangetje boven wordt nog ingekort...

full


Alles past net onder het dekseltje!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bas bij mij zit de servo wat hoger zodat hij ook daar vast gelijmd kon worden aan de linker kant van het kielvlak juist daar waar de meeste krachten komen van de servo horn.
 
En bij mij zit hij wat lager (en omgekeerd) zodat er niet zo veel gewicht zo hoog in het kielvlak zit wat bij een harde landing een extra zwikkend moment geeft. Hopenlijk hoefd hij er nooit meer uit!
 
Ja, ja, ja, Plek is wel bewust geplanned.
Lager? Wordt lastig, dan moet ik aramide weg dremelen. Daar is de staart nu juist lekker sterk... nou ja... de praktijk zal het bewijzen.
Plaats ik dus hem lager komt hij dus omhoog en past het niet meer onder het kappie.
Kan Jos z'n stelling wel volgen. Anders... jammer dat het niet in het stabilo past.
Verder nog niets gelijmd.

Torsiekrachten? Moeilijk in te schatten. Dan moet je extra liggers in de staart aanbrengen. Elasticiteit versus stijfheid... daar ergens tussen zit de breuk...

Wat zijn de uitslagen overigens, naar boven en naar beneden?

De servo is het sterkst op het bovendeel van de kast, daar waar de uithoudertjes zitten. De onderkant van de servo is zeer broos. Hangt daar met tape aan elkaar en dient slechts als beschermkapje. Daar mogen eigenlijk geen krachten komen. Daar heb ik al ervaring mee, bijzonder flimsy. Je knijpt het tussen duim en wijsvinger zo stuk.

Als je in een aangesloten servo knijpt en stuurt... voel je de tandwieltjes slepen.

Het enige wat de servo moet doen is een roertje mogelijk 3 mm om hoog en omlaag trekken. Dat is geen kilo kwestie, mogelijk zelfs nog geen ons.
De servo doet dat in een straal van 4,7 mm in plaats van bijvoorbeeld 1 cm of meer.

Hmmm jammer... De Dymond D60 kastjes zijn mooi taai. Helaas dat je die niet in MG hebt. Dan zou het de betere servo zijn... zoniet de beste in zijn soort.... alleen al om dat ze op een hoger voltage kunnen, je dan geen 'BEC' meer nodig hebt bij een lipo?.

Nou! Zo maar even?
 
Laatst bewerkt:
Sorry Bas, maar wat een hopeloos ingewikkeld stangetje.
Weet je zeker dat alle verlijmingen in dat stangetje goed vastzitten? Lijkt me nogal een risico. Zijn meerdere voorbeelden waar dit een probleem vormt, met als recent hoogtepunt de RW4.
Ik heb gewoon een 1.6mm stukje staal, z-bochtje aan de ene kant, L bocht aan de andere. Ongeveer op maat maken, alles neutraal zetten en servo inlijmen, klaar.

Groet,
Gerben
 
Bas, gewoon de servo vastplakken, niet bij na gaan denken.
Torsiekrachten treden altijd op, dat is het nadeel van een T staart, en dat servootje van een paar gram zal daar weinig aan veranderen.

Servootjes zijn trouwens niet gemaakt om in te knijpen...

De uitslagen.. vraag dat Gerben of Mario even, ik hoorde trouwens net dat Mario aardig gevlogen heeft...

Dus Bas, gewoon plakken, rustig het ding opbouwen.
Niet gek laten maken door alles wat je leest, iedereen vind zijn eigen oplossing de beste.
Je zal echt geen 5 rakken meer vliegen als je servootje wat lager zit.
Dat ligt toch echt aan de piloot en techniek.
 
Dat had ik ook kunnen doen Gerben, zekers. Ben er van middag even aan wezen hangen.
Brak de Z-bocht af in de bankschroef... niet de koppeling... donders.... is wat (en ik op de grond) Kon ik weer een nieuwe Z buigen.
Nu ik de maat heb... zou die uit een stuk kunnen... nou ja.... de bovenste is overigens 2 mm dik. Iets stijver dan de 1,5 mm

Hoeft alleen maar te duwen natuurlijk? Of zie ik dat verkeerd :rolleyes:

Was zeer ingenomen met je voorstudies. 4,7 mm is prima.
De 100% servo-uitslag vond ik van de uit de Evo-9 een beetje tegenvallen.
Heb ik dus maar eens even experimenteel vergroot via de R8 ontvanger en de op de zender geschroefde Jeti Mini Box. Daarmee kan je de uitslag behoorlijk opvoeren. De decodering van het signaal zal wel per zender verschillen.

Overigens ga ik de vleugel-servo's geheel conform jou bouwwijze doorvoeren hoor!

Waar had je ook al weer de uitslagen van alle roeren vermeld staan?
Heb overigens ook de PDF van de Lindinger Evo. Gaat allemaal goedkomen. Genoeg te doen.

Moet GJ nog even vragen m'n elektronica spulletjes maar op te sturen.
Van het weekend wordt het pisbakkenweer en stevige wind... Hou m'n hart vast.

Ha die GJ! Geef je me dan nog effe de porto door?
Super die aramide/kevlar bandenplak set! Niet eens aan toegekomen! Is wat!
 
Laatst bewerkt:
Roeruitslagen Enigma

Hallo Bas,

Hier je thermiekcoach weer (LOL):p
De (basis) roeruitslagen voor de Enigma zijn (met dank aan F5B.co.uk):

C of G- 72mm back from the leading edge at the root.

Elevator- in speed mode 5mm up 4.5mm down.

Elevator- in thermal and normal mode 6mm each way.

Aileron- 10mm up 5mm down in all modes.

Snap flap- flap 4mm down, aileron 3mm down.

In thermal mode drop the flaps 4mm and the ailerons 3mm.

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

(Had even tijd tijdens mijn werk)
 
De uitslagen.. vraag dat Gerben of Mario even

Bas de standaard waardes zoals vermeld op F5B.co.uk is een prima uitgangs punt om mee te beginnen.


ik hoorde trouwens net dat Mario aardig gevlogen heeft...

Gister avond voor de 2e keer serieus geoefend met Gerben, B rak op 150m en Pieterjan met een High-Tech (nog geheim!!) signaal systeem eronder zodat we nu konden horen of we wel of niet keerden op 150m, moet zeggen dit scheelt wel even!! inplaats van wat spielerei ga je hierdoor opeens een stuk serieuzer vliegen, had zelfs een gevoel van wedstrijd spanning :rolleyes:
De Iphone was ingericht als timer incl. lap times zodat we ook qua tijd een serieuze input hadden, just like the real thing :yes:

Eerst run van mij was meen ik 32 rakken, tweede 34 en de derde tevens laatste 37 rakken op de klok :banana:

Gerben vloog constant 44 rakkers, erg irritant ;)

Al met al een erg leerzaam en leuk avondje.

En vanaf nu staat bij mij de Unilog vast op max 1750W.min

Gr,

Mario
 
Laatst bewerkt:
Back
Top