maar geen 5 meter en 6 kilo :nooo:
Zonder te willen afdingen op de voorbeelden die jij aandraagt (dat zijn stuk voor stuk topkisten) denk ik, dat je in de zin van jou die ik hierboven citeer, de verkeerde kriteria gebruikt.
6 kilo is zwaar als je dat refereert vanuit het kader van de soort kisten die jij noemt (2m80 to <4m). Vleugelbelasting zou al een stuk beter zijn als kriterium.
Maar als een 3m30 kist en een 5m kist dezelfde vleugelbelasting zouden hebben, zou die van 5m beter vliegen. Omdat die met grotere Re-getallen vliegt, waardoor het profiel efficienter wordt.
De meeste grote (schaal)zwevers vliegen echter met nog eens aanzienlijk hogere vleugelbelastingen, waardoor ze harder vliegen, waardoor dus ook het Re-getal toeneemt en dus de efficientie.
Dit soort grote kisten vliegen hierdoor dus al gauw even efficient als goede F3B-/F3J-kisten, maar zijn vanwege hun grootte en hogere basissnelheid in staat om veel verder en hoger te vliegen (nog steeds zichtbaar) en kunnen dus ook een veel groter gebied op thermiek afzoeken (grotere trefkans).
Daar staat tegenover dat door die grotere massa en snelheid de minimale draaicirkel groter is, dus aan de kleine(kleinste) belletjes heb je niets.
Uiteraard staat of valt dit verhaal met de voorwaarde dat ZW-punt en instelhoekverschil perfect ingeregeld moeten zijn.
Ik denk dan ook dat het niet zoveel uitmaakt in vliegperformance, maar wel in "het oog wil ook wat (meer)".
Ik persoonlijk vind die grote bakken, en vooral als ze meer of minder schaal zijn, een veel groter plezier om naar te kijken en te vliegen. Terwijl al die F3J-/F3B-kisten steeds meer op elkaar gaan lijken.
Dirk.