Vintage Multiplex Scirocco opknapverslag

Nou nou nou, aan de lijn doet de Scirocco het ook priiiima! Haha, Jacob heeft er een mooi kistje bij, maar dat zal hij zo hier zelf uitgebreid melden;)

Rick
 
Inderdaad, Rick heeft gelijk. Heerlijke kist die Scirocco. Was behoorlijk winderig en vooral turbulent. Opvallend vond ik dat de Scirocco behoorlijk goed steekt in de wind. Paar tikjes down en hij gaat er lekker tegenin, de wind dan.

Verder was de besturing ook prima de luxe. En aan de lijn ging ie heerlijk recht en gecontroleerd omhoog. Ga van de week maar eens een hoogtelijn opsnorrren, Bossie is om! Lijnstartcomplexje ben ik kwijt. Met dank aan Rick!

Ben de videobeelden aan het bekijken, eens kijken of we er wat mee kunnen!

Groet,

Jacob
 
Filmpje

Van het avondje Scirocco vliegen met Rick zijn de bewegende beelden beschikbaar:


Groet,

Jacob
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan hem helaas nu niet bekijken vanaf mijn IPod:( Zal wel aan de filmstructuur liggen. Dus ik moet nog even geduld hebben tot morgen....

Ben erg benieuwd!
 
Ik wel :-) maar ik heb geen IPod
Mooi hoor Jacob. Hij gaat wel stijl weg zeg bij de start.
 
Met ruime windkracht 3 trekt ie inderdaad wel lekker weg. En toch trok Rick hem nog hoger van de lijn af. Kan ik nog wat van leren.

@Arjan: doellanden gaat zeker lukken met minder turbulentie, wind en een veld zonder crosswind . . ;)

Ik ben erg blij met de Scirocco, met iets minder wind is deze kist echt een aanwinst. Zo langzamerhand is mijn assortiment tot ruime windkracht 4 lekker compleet aan het worden. Wat hebben we toch een leuke hobby!

En Rick nog bedankt voor je muziekadvies, loopt er lekker onderdoor.

Groet,

Jacob
 
Mooie kist Jacob !!

Mooi filmpje ook, vliegt erg strak zo te zien. En zeker met die wind...

Ik zal hem over een maandje eens goed bekijken als je hier komt.

Succes,

Paul.
 
100 inch klasse

Het is altijd handig om zo'n zwever in je assortiment te hebben.
Dit zijn ideale kistjes om mee te nemen op reis.
Ze hebben ook polyvalente eigenschappen, een realistisch vliegbeeld en laten zich op allerlei wijze het hemelruim inpompen.(elastiekstart, helling, electro, slepen).
Alles is mogelijk.

Om mijn assortiment te optimaliseren ben ik ook bezig een dergelijke kist te bouwen.

monterey-van-astro-flight-2


Een vleugelsetje met rolroeren kan hier ook een meerwaarde betekenen.

Mvg,
Aurectar

Met ruime windkracht 3 trekt ie inderdaad wel lekker weg. En toch trok Rick hem nog hoger van de lijn af. Kan ik nog wat van leren.

@arjan: doellanden gaat zeker lukken met minder turbulentie, wind en een veld zonder crosswind . . ;)

Ik ben erg blij met de Scirocco, met iets minder wind is deze kist echt een aanwinst. Zo langzamerhand is mijn assortiment tot ruime windkracht 4 lekker compleet aan het worden. Wat hebben we toch een leuke hobby!

En Rick nog bedankt voor je muziekadvies, loopt er lekker onderdoor.

Groet,

Jacob
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is leuk geworden zeg! Inclusief mooi voice-over commentaar van mij er onder.
Hij vliegt inderdaad erg mooi en stabiel, en steken doet 'ie ook prima. Je zou hem zo een keer van de helling kunnen gooien. Hoogstarten is (net als goed DLG gooien, haha) gewoon iets wat je door proberen en ervaring leert. Komt helemaal goed!
Jij ook nog bedankt dat ik even mocht sturen, ik baal dat mijn apparatuur soms niet te vertrouwen is. Het echte opknapverslag kan nu beginnen!

Rick

En wat blijft dat toch een lekker nummer.....:cool:
 
Laatst bewerkt:
Eigenschappen.

Is het mogelijk de specificaties van dit toestel even toe te lichten.
Koordes, gewicht, vleugelopp., profiel, vleugelbelasting en dies meer?
Kwestie van vergelijken met andere 100 inch-toestellen.

Dank bij voorbaat.

Mgv,
Aurectar





Reageren in RC-Groups is niet meer nodig lees ik:D. Je Engels is okidoki Arjan!

Groet,

Jacob
 
Aurectar,

Het is al weer te lang geleden, maar dit zijn de antwoorden op je vragen:

Scirocco_Vleugelafmetingen.png


In de tekening zie je de maten, opppervlakte is totaal 40,2 dm2. Het gewicht is 1240 gram, dit betekent een vleugelbelasting van maar liefst 38 gr/dm2

Profiel weet ik eerlijk gezegd niet, maar een foto vanaf de tekening helpt je wellicht op weg:

IMAG0165.jpg



Gisteravond heb ik nog de Scirocco nog aan het elastiek gehangen, bijna geen wind, uurtje of 7, en dan toch nog vluchtjes van ruim 4 minuten, niet slecht. Misschien avondthermiek? Heb het zelf nog nooit meegemaakt, normaal zijn vluchten van 2 / 2,5 minuten vanaf de lijn.

Vandaag ben ik begonnen met het strippen van de vleugel. De kleurstelling ben ik van gecharmeerd, dus wat ik er af haal gaat er ook weer op, alleen dan wel in de moderne uitvoering: Oracover. Wat er nu op zit is Solartex, is al wat jaartjes oud en dat zie je ook. De lijm/kleurlaag laat los van de folie. Onderzijde vleugel ziet er nu zo uit:

IMAG0163.jpg


Met een hete fohn haal ik zo goed en zo kwaad als het gaat de folie er af. Dan blijft er nog veel blauw plakkerig spul achter. Dat heb ik maar eens geprobeerd te verwijderen met HG Sticker verwijderaar en dat werkt wonderwel goed. Er blijft een blauwe waas op het hout achter, maar dat is niet erg. Belangrijkste is dat het egaal wordt omdat er straks weer transparante folie op komt. Zo ziet dat er dus nu uit:

IMAG0164.jpg


Morgen maar weer verder, daarna de romp weer strak maken en dan is de Scirocco weer klaar voor de aanstaande Vintage meeting in Enkhuizen!~


Groet,

Jacob Bos
 
Laatst bewerkt:
Bah, wat een rommel die Solartex! Maar goed dat er weer blauwe folie overheen komt. Zelf heb ik ook nog veel folie/kleurresten op de vleugels van de Cirrus zitten. Die lijmverwijderaar zal ik onthouden.

Wat ga je eigenlijk met de romp doen? Deze is toch gespoten, als ik het me goed herinner?

Groeten Rick
 
Romp ga ik inderdaad opnieuw spuiten, zowel vleugels als romp wil ik nog wel een eigen draai aan geven maar dat zullen geen grote veranderingen zijn.

Jacob
 
mooi projektje jacob:yes: ook ik ben aan het proberen mijn graupner silentius nog klaar te krijgen voor enkhuizen:yes: hij is nu voorzien van n elektromoter ik moet de neus nog schuren en dan alles nog bespannen en dan is hij hopelijk weer klaar voor zn 2e leven:grin:!!
 
mooi projektje jacob:yes: ook ik ben aan het proberen mijn graupner silentius nog klaar te krijgen voor enkhuizen:yes: hij is nu voorzien van n elektromoter ik moet de neus nog schuren en dan alles nog bespannen en dan is hij hopelijk weer klaar voor zn 2e leven:grin:!!

Goed bezig Johan!

Groet,

Jacob Bos
 
Aurectar,

Het is al weer te lang geleden, maar dit zijn de antwoorden op je vragen:



In de tekening zie je de maten, opppervlakte is totaal 40,2 dm2. Het gewicht is 1240 gram, dit betekent een vleugelbelasting van maar liefst 38 gr/dm2

Profiel weet ik eerlijk gezegd niet, maar een foto vanaf de tekening helpt je wellicht op weg:


Jacob Bos

Ziet er een eppler profiel uit.
De eigenschappen lijken erg op die van de Monterey.

Ik ben benieuwd om het eindresultaat te zien.


Mgv,
Aurectar
 
@ Aurectar:
Bij mijn weten is het een Eppler 387 profiel.

@ Rick:
Het is Solarfilm ipv Solartex en daar moest je het in die tijd mee doen!

@ Jacob:
Maak er maar wat moois van, krijgt hij een prima tweede leven.
Ik heb mijn vloot inmiddels aangevuld met een Alpina 4001.
 
Wopke,

Leuk dat je mee leest! En gefeliciteerd met je Alpina. Binnenkort maar eens samen omhoog??

Komt helemaal goed hoor, ik ga op de vleugels net als op de hoogteroeren een brede baan wit invoegen en misschien nog iets met de romp. Gekleurde neus of een streepje of zo.

Verder valt mij op hoe strak hij vliegt, het voelt echt alsof hij met rolroeren vliegt. Deze week heb ik hem telkens in het handje kunnen landen, net als een DLG! Nog 1 week vakantie, volgend weekend moet ie weer strak in de folie zitten.

Groet,

Jacob Bos
 
1e Helft

Zo, de eerste vleugel zit weer in de folie, nieuw is de vleugel met de witte baan, die zitten ook zo op de staartdelen. Past het net wat meer bij elkaar. Rode folie heb ik niet verwijderd, die was nog prima, bovendien was het lastig om dezelfde kleur rood te krijgen en ik wil geen verschil met de staartdelen qua kleur, dus lekker laten zitten.

IMAG0168.jpg


Het verwijderen van de folie heeft wel 1 klein bij-effectje gehad. De hete föhn heeft de verstoorder wat verbogen. Deze is gemaakt van relatief zacht wit plastic, ik ga proberen die weer in de vorm terug te krijgen door met dezelfde föhn hem weer wat warm te stoken. En dan oppassen dat de folie geen rare dingen doet. . .

Groet,

Jacob Bos
 
Back
Top