Graupner Cirrus 75 opknapverslagen

Haha die grijns van Ronan na de landing..... Echte zoon van z'n vader :-)


----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)
 
Ha Arjan en Ronan,

Ja dat is echt helemaal top toch; samen met je zoon slepen. Ik geniet daar ook nog altijd van. Afgelopen dinsdag nog samen vanuit de voortuin gesleept op die ene avond waarop het wel windstil en droog was!

Nu de rollen nog omdraaien: zoon sleept en pa zweeft........

Max
 
Je maakt me lekker, ik moet nog een paar jaar wachten. Die jongste van ons vind dat vliegen ook 'wel aardig'. Maar spelen is net zo leuk . .

Die trotse lach van Ronan, daar doe je het toch voor! Gefeliciteerd heren, prachtig.

Jacob
 
Dit soort avonden zijn wel echt genieten ja.....en hij vindt het zelf erg leuk gelukkig.
Binnenkort gaan we hem op de Taxi loslaten.
 
Wat een geweldig mooie sleep en landingen!!

Complimenten voor de stuurmanskunsten van Ronan!!:D

Zal op het vgg-treffen eens kijken of het niet stiekem Papa was die stond te sturen...:wink:
 
Vleugel (licht) getordeerd

De verkoper wees mij er al op dat er iets met de vleugel aan de hand was. Gisterenavond even goed gekeken en inderdaad is de tip van één vleugel iets getordeerd.

Hoe krijg ik hem weer recht? Fixeren en dan met de föhn warm maken?
Of zijn er andere, betere ideeën?
 
Vleugel aan de wortel inklemmen (tussen je benen of je voeten, of nog beter laten vasthouden door je vriendin), tip in de juiste richting draaien (tot iets voorbij recht). De folie kreukelt nu wat. De fohn erover en de kreukels trekken eruit, de nieuwe verdraaiing (richting recht dus) blijft als het goed is enigszins aanwezig.
 
De verkoper wees mij er al op dat er iets met de vleugel aan de hand was. Gisterenavond even goed gekeken en inderdaad is de tip van één vleugel iets getordeerd.

Leon een Cirrus heeft een negatieve tipverdraaiing nodig om goed te vliegen, dat betekent dus dat als je de vleugel op de bouwplank legt de achterlijst aan de tip ongeveer een halve centimeter omhoog moet komen.
Het kan dus zijn dat de vleugel met de torsie de "goede" is en dat je de andere nog een tipverdraaiing moet geven. Dat kan met de fohn of beter strijkbout, als de vleugel nog (opnieuw) bespannen moet worden kan het ook met stoom. Zelf geef ik de voorkeur aan het laatste. Zelf gebruik ik voor het stomen van hout een Kärcher stoomapparaat maar dat heeft natuurlijk niet iedereen in huis. Mocht het nu niet lukken laat het dan even weten.
 
Laatst bewerkt:
Oei, had ik bijna de verkeerde vleugel onder handen genomen :hammer:
Weet iemand hoeveel graden (of millimeter) de tipverdraaiing moet zijn?
 
Nog een tip: als je het straks voor elkaar hebt dan is het handig om de vleugels te bewaren met elastieken op elkaar geklemd en met een blokje (of beter een spie) met een dikte van 2cm tussen de tip. Dat garandeert een blijvend resultaat :D
 
Dat is een goeie :thumbsup: Ik was nog van plan om (als hij echt lekker vliegt en een 'blijvertje' is) vleugelhoezen te maken.
Die krijgen nu dus een ander ontwerp.

Je zult hem a.s. zondag wel zien.
 
Ik heb het ff nagemeten Leon (ben zelf ook met een Cirrus bezig)
10mm negatieve tipverdraaiing
Succes

Ummmmm,
Op de tekening die ik hier voor mijn snufferd heb liggen is het maar 5 mm......
Tis trouwens een ingebouwde tipverdraaiing, tenminste verloopt het profiel naar de tip toe naar bijna symmetrisch.

Zelf gebruik ik een ouwerwetse fluitketel om een tipverdraaiing erin te stomen, maar een staand stoomstrijkijzer zou ook kunnen.

Succes, JH

NB misschien is er verschil tussen de gewone cirrus en de cirrus 75....???
 
Laatst bewerkt:
Back
Top