Bouwverslag Diva van Aeronaut

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Kreeft, 24 aug 2011.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Laatst bewerkt: 4 sep 2011
  2. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    @ Newbie, Beste Luc, met bouwen en verven ongeveer vijf weken. Vooral het verven en vernissen neemt veel tijd ( Vijf lagen vernis ). Ook het wegwerken van de roerservo heeft wat denkwerk gekost. Met de twee roeren heb ik de roerservo voor de roeren moeten plaatsen. Ernaast was geen plaats meer.
    @ Eric Laermans, Beste Eric, om eerlijk te zijn. Met brushless motoren ben ik niet vertrouwd. De nu gekozen motoren zijn zeker te zwaar. Eentje was zeker al ruimschoots voldoende geweest. Een experiment dus. Mochten ze echt te zwaar blijken, dan kan ik ze nog vervangen door twee Mabuchi 380. Deze hebben dezelfde inbouw afmetingen.
    Groetjes, Jos
     
  3. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    een beetje laat misschien maar :

    los van het feit dat 2 motoren meestal beter te sturen is dan 1 motor wordt er bij dit soort boten meestal gekozen in de real life versie meestal gekozen voor de dubbele motorisatie
    reden : veiligheid!!!

    je zal maar op zee zitten als je motor uitvalt en je maar 1 motor hebt

    ik weet niet of het nu nog kan maar bv. bij Four Winns kon je dikwijls kiezen bij een boot of je nu 1 zware V8 erin wilde of 2 kleinere V6-jes (relatief natuurlijk)
    ik geef het je op een papiertje , bijna niemand die met die boten op zee ging overwoog een enkele motorisatie




    mvg
     
  4. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Beste Ben44, een interessante toevoeging. Deze is ook van toepassing op een model, zij het nu wel niet van levensbelang.
    Groetjes, Jos
     
  5. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Een kleine update;
    de inbouw van de elektronica,

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Op onze stand tijdens de Euromodelbouwbeurs kon ik de Diva te water laten. De Diva ligt mooi op haar waterlijn.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    En nog enkele beelden,

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groetjes, Jos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    hey Jos, ziet er tof uit, maar ligt het aan mij, of maakt ze een klein beetje slagzij?
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Lijkt op die laatste foto inderdaad of ze iets naar links hangt. Maar verder een mooi bootje, en mocht ze inderdaad scheef hangen, dan is dat snel op te lossen door de accu iets te verschuiven.
     
  9. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    @ Kuperus, Man, Man, wat heb jij een scherp oog. Maar je hebt honderd procent gelijk. Het accupak was wat verschoven, vandaar die lichte slagzij.
    Groetjes, Jos
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Prachtige klassieker en erg goed gelukt lijkt mij. Komt er ook nog een filmpje? Ben erg benieuwd naar de bewegende beelden :).

    Groet,

    Eric
     
  11. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Beste Eric,
    deze testvaart heeft plaats gevonden tijdens Euromodelbouw. Ik had al meer dan 350 foto's ( driehonderd vijftig ) genomen. Ik had geen idee hoeveel opslagruimte een fimpje inneemt, daarom heb ik er maar van afgezien. Ik wilde voldoende ruimte vrijhouden voor bijkomende foto's. Misschien komt het er nog wel van volgende maand tijdens Ciney-Expo. Ciney-Expo is de tegenhanger van Euromodelbouw in het Franstalige landsgedeelte.
    Groetjes, Jos
     
  12. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    heh, dank je voor het compliment... heb ik er nog een voor je... ligt ie niet wat voorover? (te zien aan het gangboordlijn t.o.v. water)

    Jos, ik zit nogal wat jaren in de boten, dus zie je dat soort dingen vaak meteen :). vooral slagzij etc. als je op het water bent en er komt weer zo`n huurkruiser voorbij die op 1 oor ligt... erg pijnlijk.
     
  13. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Beste Kuperus, ik geloof niet dat ze wat voorover ligt. Ik kan me natuurlijk vergissen, maar ik denk dat het gezichtsbedrog is door de rompvorm. Het achterschip is het breedste en vanaf het midden naar de boeg toe wordt het scheepje steeds smaller, tot messcherp in de boeg. Op de foto's is het ook te zien, schuin van voor is de Diva precies heel fors en breed en van opzij gezien mooi slank. Als ze vaart opneemt komt ook de boeg wat uit het water omhoog. Maar we kunnen altijd nog wat experimenteren door het accupak wat te verschuiven. Input van iemand die er oog voor heeft is altijd welkom.
    Groetjes, Jos
     
  14. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    belangrijkste is, dat tijdens stil liggen en kruisvaart de kuipvloer ongeveer horizontaal loopt, doordat het witte gedeelte van je onderwaterschip ook niet de waterlijn is, heb je heel snel gezichtsbedrog... kan het van de foto`s niet echt goed zien.
     
  15. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Beste Kuperus, volgende maand staan we met ons zwembad op Ciney-Expo. Dan kan ik onder gunstige omstandigheden weer wat experimenteren. Ik zal trachten enkele foto's op waterspiegelniveau te nemen, dan hebben we wat meer zicht op de situatie. In elk geval al bedankt voor je bijdrage.
    Groetjes, Jos
     
  16. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    ben benieuwd. btw maak ook even foto van zijkant op het droge... geeft ook beter beeld.
     
  17. Ted vV

    Ted vV

    Lid geworden:
    12 mei 2019
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Doetinchem
    Mooi werk Jos, kun je ook zeggen wat de schaal van deze boot is? Ik ben op zoek naar iets dergelijks. Mag niet te groot zijn en schaal 1:10 of daar in de buurt. Moet op een trailer achter mijn 1:10 auto komen.
     
  18. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Jos, dit is echt een leuk bootje, ik denk dat als m'n huidige boot klaar is dat ik voor deze ga.
    is ook leuk als ik op vakantie ga en er is een vaargelegenheid.
    vraagje stond de bouwbeschrijving niet op internet?
    groet Piet
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Als je met gewicht zit te tobben, waarom dan in vredesnaam zo'n zware regelaar?
    Kijk eens naar deze:
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000331&aid=11729&lang=nl

    Zo groot als een postzegel, de bekabeling is zwaarder dan het regelaartje zelf: 14 gram per stuk.
    12V, 18(!!!)A en voor de prijs hoef je het niet te laten... twee van die dingen zijn volgens mij goedkoper dan de ene regelaar die je nu in hebt liggen.
    En de webwinkel (RC-point) is de meest betrouwbare webwinkel waar ik ooit zaken mee heb gedaan.

    Ik heb diverse van dit type in verschillende schepen van mij liggen...
    Waterdicht gemaakt door ze in epoxy te gieten.
    Onder andere twee stuks in mijn 1:200 Yamato, waarbij één regelaartje twéé Speed 400's onder zijn hoede heeft. (IJN Yamato heeft vier schroeven; twee motoren plus één regelaar bakboord, twee motoren, één regelaar stuurboord)
    Als ik een accu heb leeggevaren (6V, 7Ah) zijn de motoren redelijk warm, maar de regelaars nog koud. Die boeit het helemaal niets...
     
  20. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Roel, bedankt voor de tip. Ik moet wel bekennen dat dit bootje momenteel in de mottenballen ligt. Een eventuele ombouw zal toch even moeten wachten.
    Groetjes, Jos
     

Deel Deze Pagina