Neergestort tijdens opstijgen, en weer neergestort

hallo,

ja even laten drogen en inelkaar gezet en de overtollige lijm weggenomen met een doekje

maar bij de pasnaden plakt het nog wat

de romp samen met uhu en de 10 sec lijm van de action vastgezet (10 sec. op de uitstulpingen die in de uitsparingen valen

is nu toch al ruim 4 dagen aan het drogen op een warme kamer


groet alfred
 
bij de cesna met de gebroken vleugel heb ik bisonkit gebruikt
daar werd de scheur steeds groter van
Ja dat lijkt me typisch een breuk voor epoxy, en niet voor POR of Bison. Je hebt een klein oppervlak, dat vraagt om een lijm die echt hard wordt, mogelijk in combimatie met carbon staven of zo.
 
Koop een potje bruislijm.

Daar kan je alles mee verlijmen.
Zit geen oplosmiddeln in , dus ook voor alle schuim soorten.

En 10x beter als de troep van Blokker , de Hema en Co.

Mvg Johan
 
Ja dat lijkt me typisch een breuk voor epoxy, en niet voor POR of Bison. Je hebt een klein oppervlak, dat vraagt om een lijm die echt hard wordt, mogelijk in combimatie met carbon staven of zo.


hallo,

heb er een dunne (0.5X5X120mm) aluminiumstrip ingezet van ongeveer 80 cm over de lengte van de vleugel
en de vleugel verder vastgelijmt op de romp (scheur zat ertussen in)

tweede scheur ook met uhu gelijmt, misschien daar ook maar een stripje in doen

groet alfred
 
d.Knoppers: je noemt alles UHU, maar er zijn er meer.
UHU-Hart is een alleslijm, Creation van de Action


Doelde op UHU POR aangezien hij dat gebruikt had.

Epoxy heb ik altijd Z-poxy. 250ml flesjes.
idd iedere keer aanmaken maar lijmt bijna alles. Heel gladde oppervlakken of bepaalde soorten plastic niet echt lekker.

Voor normaal piepschuim/tempex/styropor werkt witte houtlijm ook goed genoeg om vleugeldelen te lijmen.
 
Wat Johan als schrijft... PU? dan moet het wel styreenschuim zijn. Het kruipt in de "poriën" van het schuim en geeft een sterke verbinding. Met schilderstape masker je de plekken af die je niet bemorst wil hebben. Verder kan je de scheuren "bekisten" zodat de lijm zich een beetje voegd naar het model. De lijm moet wel kunne ontsnappen, aan gezien het wellijm betreft. Maar dat laat je gecontroleerd op een plekje gebeuren zodat je de overtollige lijm weg kan snijden.
Ook dit kan met schilderstape of met wat balsa en keukenfolie/bakfolie tussen lijm en bekisting etc... De bekisting moet immers weer weggenomen kunnen worden.
Tape laat zich op het kleefdeel niet lijmen... gek hé?

Polypropyleen? Vuilniszakkenplastic. Dat is eigenlijk lastig te verlijmen. Dan de CA die Multiplex aangeeft te gebruiken, ook die kruipt dan in de "poriën"en blijft het zaakje aan de ingewortelde lijm wel hangen. Polypropyleen lost niet op in aceton, nog in thinner. Anders zouden de kannen, waar het goedje in verpakt zit, ook niet meer van deze wereld zijn. :mrgreen:

Maarrrrr... die vleugel begint al aardig een baksteen te worden. Kapotgeknutselt. Allu strip heb je al ligger geen fluit aan. Ja had in de vliegerwinkel van de Krikkeboy's dunne koolstofstaf moeten nemen. Dat heeft elasticiteit en een enorme buigsterkte. Het aluminium zou ik gebruiken voor een bootje.... of als veters voor je schoenen mee dicht te knopen.

Is mij opgevallen dat in de bouwmarkten de PU wellijm behoorlijk prijzig is geworden. Notabene per ml boven de epoxyprijs!


Albert.. ik zou eens een Multiplex Mentor gaan overwegen als trainer. Nieuw in doos. Volledig standaard als de kit adviseerd. Heb je behoorlijk leren vliegen kan je er volledig op los gaan tunen. Zie de diverse draadje op dit forum.
En ik weet nog van een een ander linkje... die krijg je pas als je behoorlijk hebt leren vliegen :)

Je Saabje wil ik wel eens zien. V4 voor een 2liter automaat. RDW gekeurd?

Hiermee trek je de knollen wel mee uit het veld :D

tissari1.jpg
 
Laatst bewerkt:
PU lijmt geweldig, maar het is wel een gedoe om een beetje toonbaar model over te houden...
Is voor breuken in elapor etc. erg fijn omdat het overal komt waar je zelf niet bij kan. Weegt ook niet veel omdat het schuimt.
Plasticsoorten die een beetje "zeperig" aanvoelen zijn vrijwel niet te lijmen. Daar kan je nog het beste tape gebruiken.
CA lijm wil in combinatie met kicker ook wel bruisen, dan "vult" het beter.
 
Koop een klein hetelijm pistooltje van bison en bison lijm stiften, dit hecht geweldig op schuim!

Ik zou er echter nooit structurele zaken mee lijmen, ik heb al een hoop narigheid gezien met die lijmpistooltjes wegens verkeerd gebruik.....

Ik stel me echt de vraag wat er verkeerd is met goeie gangbare lijmen (die uiteraard wat kosten) die oerdegelijk zijn en hun deugdelijkheid hebben bewezen. Als het op een sterke verlijming aankomt is geld een non-issue voor me (al de rest is dat wel geloof me).

Chocopasta van Action is voor op de boterhammen niet om op een vleugel te smeren, punt!

Dan nog liever PU bruislijm zoals Johan aanhaalde dan waki waki lijmen van de Action. Het is gewoon bagger en goed genoeg voor de winterknutselnamiddagen in de lagere school of voor thuis tijdens een kindernamiddag. Gewoon niet goed genoeg voor onze toepassingen. Moest ik even kwijt.:rolleyes:

Stevo
 
Hotglue gebruik ik eigenlijk uitsluitend als de kans bestaat dat ik het ooit weer los wil hebben. Servo's bijvoorbeeld. Het vult wel lekker grote gaten...
Lijmpistool niet van Bison kopen... bij Lidl of zo, hoeft bijna niks te kosten.
 
Hotglue gebruik ik eigenlijk uitsluitend als de kans bestaat dat ik het ooit weer los wil hebben. Servo's bijvoorbeeld. Het vult wel lekker grote gaten...

Bart,

Idd, ik heb het in het verleden gebruikt om servobekabeling in een romp vast te maken waarvan ik wist dat het terug los moest na verloop van tijd. Maar ik vond het zo'n gedoe met dat lijmpistool en die warme lijm dat ik vlug ben overgestapt naar een alternatief.

Als je het weer los kan maken wanneer je wil is het "goeie" lijm, Probleem is dat die hotglue ook loslaat wanneer je dat niet altijd wilt :-)

Stevo
 
Ik stel me echt de vraag wat er verkeerd is met goeie gangbare lijmen (die uiteraard wat kosten)
Je geeft het antwoord zelf al. Lijm uit de hobbywinkel kan flink oplopen. Dat neemt niet weg dat als het er erg op aan komt, ik veelal toch het dure spul gebruik.
Nog vergeten te noemen: de secondenlijm van de Action kost bijna niks en is echt prma. Nog een voordeel: van de flesjes CA van de hobbywinkel raakt vaak de tuit verstopt, of de dop gaat vastzitten. Die tubetjes van de Action zijn klein (stuk of 5 op een blisterverpakking voor een paar kwartjes) dus voor de tuit verstopt raakt is het op en pak je de volgende.
 
Je geeft het antwoord zelf al. Lijm uit de hobbywinkel kan flink oplopen. Dat neemt niet weg dat als het er erg op aan komt, ik veelal toch het dure spul gebruik.

Het loopt flink op maar ik ga liever met een gerust hart vliegen. Alle contructiefouten die ik me in het verleden op de hals heb gehaald waren mijn eigen fout door oneigenlijk gebruik van de lijmen (en ik bedoel niet aan het potje snuiven daarmee;))

Ik grijp ook altijd terug naar dezelfde lijmen (ZAP/ Z-poxy, BSI...) na iedere zijsprong.

Ik vermoed dat CA veel minder gevoelig is aan kwaliteitsproblemen dan andere klasieke lijmen, het bestandsdeel is uiteindelijk Cyano-acrylaat zijnde een monomeer, Deze monomeer is in principe bij elke CA lijm gelijk(end) misschien kan iemand daar nog iets zinnigs over vertellen. Vandaar waarschijnlijk dat het perfect mogelijk is om netjes een sterke verlijming te krijgen met CA van Action

Stevo
 
Naja zelf weten, ik heb mijn su27 ookmet hetelijm vam bison in elkaar gezet, het zit als een huis.
De hetelijm krijg je niet stuk, dan trek je het depron kapot....
Volgens mij zou je die easystar er zo mee in ellaar kunnen lijmen en komt het de eerste tijd niet weer los.
 
Albert.. ik zou eens een Multiplex Mentor gaan overwegen als trainer. Nieuw in doos. Volledig standaard als de kit adviseerd. Heb je behoorlijk leren vliegen kan je er volledig op los gaan tunen. Zie de diverse draadje op dit forum.
En ik weet nog van een een ander linkje... die krijg je pas als je behoorlijk hebt leren vliegen :)

Je Saabje wil ik wel eens zien. V4 voor een 2liter automaat. RDW gekeurd?

Hiermee trek je de knollen wel mee uit het veld :D
in die door jouw afgebeelde ligt een ford V6 met orginele versnellingsbak, buiten dat je er geen hogere top mee krijgt zijn die bakken op zijn zachts gezegt nogal slapjes en gaan ze zo niet lang mee
en de motor komt te ver naar voren wat beroerd rijdt/remt en stuurt
woon in winschoten je mag altijd komen kijken, indien nodig pb ik je me adres
http://youtu.be/vHQVL6q7qB4

hallo,

heb ook nog een multiplex mini mag die, als ik de easystar wat onder de knie heb, aan de beurt is

cesna vleugel is wel aan vervanging toe maar pruts er nog wat aan, kan er hooguit nog eens me neerstorten

heb net bij de action maar wat lijm meegenomen, de creation/lero/houtlijm/secondenlijm/dubbelzijdige tape en een veerklemmenset
kost werkelijk geen knoop daar en test vanavond wel wat uit

groet en weer bedankt voor de info alfred
 
Back
Top