Het afstellen van een carburateur van een model race auto.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Yikes, gisteren avond m'n elektro mbx6 terug naar nitro gebouwd om wat restjes brandstof en om een motor op te rijden die ik eens gekregen heb.
De motor is een Fioroni kweetniet wat, maar het is dezelfde als m'n Ninja MR .21. Enkel het huis is wat anders.
Het enige wat kut is, maar echt kut, is dat de idle schroef aan de onderkant van de carb zit. Heb de motor nog niet draaiend gehad, maar ik kan er amper aan draaien. Iemand die daarvoor tips heeft?
Voor je zegt: "Zet die Ninja carb over": Er mankeert iets met de Ninja carb waardoor hij soms blokkeert als de servo naar neutraal gaat. Ik heb hem al eens nagekeken, maar zonder succes.
 
Beste mede nitro specialiste :D

Het gaat om de caburateur van de hpi nitro rs4 evo3




cabura.jpg



Zoals je op de foto ziet zit er rechts bij het streepje een kleine opening.
Als ik de rem in houd gaat deze +- imm verder openstaan door speling die er op zit waardoor de motor sneller staginere gaat draaien.

Is dit normaal en hoort dit op een caburateur? :confused:
 
Het lijkt mij dat die opening daar niet hoort. Als ik het goed zie heb je een draaischuif carb. Ik ben helaas geen expert met dit type carb.
Hoe wordt je stationair geregeld? Door een verdraaing of schuift de hele schuif zijwaards en onstaat er een tweede spleet (zoals bij je pijltjes staat aangegeven)?
 
Aan de linker kant van die schuif hoort op de rem een spleet te blijven staan, dan zal je dat spleetje aan de rechterkant niet zien.
 
Opening rechtsboven is deel van een sleufje waar de stationairschroef (schroefje met veer) in loopt. Als je de carburateur verdraait, gaat deze open (kleine opening linksboven wordt groter) Als je de carburateur dichtdoet, houdt de stationairschroef hem op een bepaald moment tegen, zodat je kunt remmen zonder dat de carburateur helemaal dicht gaat (motor zou anders afslaan)
Soms zit er wel een beetje speling in de passing sleuf / stationairschroef, zodat als je het gas dichttrekt, de carburateur een beetje zijdelings beweegt. Als je motor daardoor stationair harder gaat draaien (oftewel de carburateur verder open wordt getrokken), valt er niet veel anders aan te doen dan het stationair toerental lager af te stellen (alleen doen als het snellere lopen hinderlijk is natuurlijk)
De opening zoals deze nu te zien is lijkt me vrij ok voor stationairloop.
 
Het lijkt mij dat die opening daar niet hoort. Als ik het goed zie heb je een draaischuif carb. Ik ben helaas geen expert met dit type carb.
Hoe wordt je stationair geregeld? Door een verdraaing of schuift de hele schuif zijwaards en onstaat er een tweede spleet (zoals bij je pijltjes staat aangegeven)?

Stationair word geregeld door de schroef onder de caburateur.
Als ik de rem nu indruk word de opening met het pijltje +-1mm groter en de roterende as gaat verder dicht staan.

Aan de linker kant van die schuif hoort op de rem een spleet te blijven staan, dan zal je dat spleetje aan de rechterkant niet zien.

Dat is het probleem juist.Deze opening word met de rem er op 1mm groter.
Op het moment dat ik een beetje gas geef draait de caburateur langzaam open en dan verdwijnt deze opening wel.Tot de caburateur nettjes open staat.:confused:
 
Opening rechtsboven is deel van een sleufje waar de stationairschroef (schroefje met veer) in loopt. Als je de carburateur verdraait, gaat deze open (kleine opening linksboven wordt groter) Als je de carburateur dichtdoet, houdt de stationairschroef hem op een bepaald moment tegen, zodat je kunt remmen zonder dat de carburateur helemaal dicht gaat (motor zou anders afslaan)
Soms zit er wel een beetje speling in de passing sleuf / stationairschroef, zodat als je het gas dichttrekt, de carburateur een beetje zijdelings beweegt. Als je motor daardoor stationair harder gaat draaien (oftewel de carburateur verder open wordt getrokken), valt er niet veel anders aan te doen dan het stationair toerental lager af te stellen (alleen doen als het snellere lopen hinderlijk is natuurlijk)
De opening zoals deze nu te zien is lijkt me vrij ok voor stationairloop.

Oke dus als de motor nu te hard stationair loopt de schroef lings/rechts om draaien?Moet dit overgens met de rem er op?:confused:


Bedankt allen voor de respons!!:thumbsup:
 
Oke dus als de motor nu te hard stationair loopt de schroef lings/rechts om draaien?Moet dit overgens met de rem er op?:confused:


Bedankt allen voor de respons!!:thumbsup:

Om minder stationair te draaien moet de opening kleiner, dus linksom draaien.
Moet niet met rem erop, omdat met rem en neutraal de gasschuif dicht moet staan!
 
niet helemaal: Als de rem erop zit, dan moet het motortje gewoon stationair blijven lopen.
Het is wel zo, dat als de motor stationair loopt, zonder dat de rem erop zit, de auto wel gewoon moet blijven staan en niet vanzelf gaat rijden.
 
Het weer word steeds beter dus binnekort maar weer is kijken.
Ben ook benieuwt wat de 15c verschil doet met de afstelling.
De laatste keer dat ik reed was het -3c.
 
Het is makkelijker als de auto stilstaat;) Anders moet je er telkens achter aan lopen.
Maar zonder gekheid. De motor kan gewoon aanblijven om hem af te stellen.

M.v.g. Mark
 
als ik hem afstell dan trekt hij in het begin snel op en dan even later krijgt hij te veel benzine (komt niet op toeren) dan houd ik de wielen omhoog en geef vol gas dan komt hij op toeren en dan kan ik weer vrolijk verder rijden
 
Help

Hallo Auto monteurs

Ik heb mij 4 wieler aan de praat gekregen maar
zodra ik de gloei plug los haal houd de motor er mee op
plug er weer op en hij loopt weer wie weet raad
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top