Het afstellen van een carburateur van een model race auto.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Bart_Banaan, 25 mei 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, Belgiƫ
    Yikes, gisteren avond m'n elektro mbx6 terug naar nitro gebouwd om wat restjes brandstof en om een motor op te rijden die ik eens gekregen heb.
    De motor is een Fioroni kweetniet wat, maar het is dezelfde als m'n Ninja MR .21. Enkel het huis is wat anders.
    Het enige wat kut is, maar echt kut, is dat de idle schroef aan de onderkant van de carb zit. Heb de motor nog niet draaiend gehad, maar ik kan er amper aan draaien. Iemand die daarvoor tips heeft?
    Voor je zegt: "Zet die Ninja carb over": Er mankeert iets met de Ninja carb waardoor hij soms blokkeert als de servo naar neutraal gaat. Ik heb hem al eens nagekeken, maar zonder succes.
     
  2. vxltraxxas

    vxltraxxas

    Lid geworden:
    12 mrt 2011
    Berichten:
    941
    Locatie:
    helmond
    Beste mede nitro specialiste :D

    Het gaat om de caburateur van de hpi nitro rs4 evo3

    [​IMG]


    [​IMG]


    Zoals je op de foto ziet zit er rechts bij het streepje een kleine opening.
    Als ik de rem in houd gaat deze +- imm verder openstaan door speling die er op zit waardoor de motor sneller staginere gaat draaien.

    Is dit normaal en hoort dit op een caburateur? :confused:
     
  3. Patrick_V

    Patrick_V

    Lid geworden:
    11 jun 2011
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Het lijkt mij dat die opening daar niet hoort. Als ik het goed zie heb je een draaischuif carb. Ik ben helaas geen expert met dit type carb.
    Hoe wordt je stationair geregeld? Door een verdraaing of schuift de hele schuif zijwaards en onstaat er een tweede spleet (zoals bij je pijltjes staat aangegeven)?
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    27.508
    Locatie:
    Sassenheim
    Aan de linker kant van die schuif hoort op de rem een spleet te blijven staan, dan zal je dat spleetje aan de rechterkant niet zien.
     
  5. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.404
    Opening rechtsboven is deel van een sleufje waar de stationairschroef (schroefje met veer) in loopt. Als je de carburateur verdraait, gaat deze open (kleine opening linksboven wordt groter) Als je de carburateur dichtdoet, houdt de stationairschroef hem op een bepaald moment tegen, zodat je kunt remmen zonder dat de carburateur helemaal dicht gaat (motor zou anders afslaan)
    Soms zit er wel een beetje speling in de passing sleuf / stationairschroef, zodat als je het gas dichttrekt, de carburateur een beetje zijdelings beweegt. Als je motor daardoor stationair harder gaat draaien (oftewel de carburateur verder open wordt getrokken), valt er niet veel anders aan te doen dan het stationair toerental lager af te stellen (alleen doen als het snellere lopen hinderlijk is natuurlijk)
    De opening zoals deze nu te zien is lijkt me vrij ok voor stationairloop.
     
  6. vxltraxxas

    vxltraxxas

    Lid geworden:
    12 mrt 2011
    Berichten:
    941
    Locatie:
    helmond
    Stationair word geregeld door de schroef onder de caburateur.
    Als ik de rem nu indruk word de opening met het pijltje +-1mm groter en de roterende as gaat verder dicht staan.

    Dat is het probleem juist.Deze opening word met de rem er op 1mm groter.
    Op het moment dat ik een beetje gas geef draait de caburateur langzaam open en dan verdwijnt deze opening wel.Tot de caburateur nettjes open staat.:confused:
     
  7. vxltraxxas

    vxltraxxas

    Lid geworden:
    12 mrt 2011
    Berichten:
    941
    Locatie:
    helmond
    Oke dus als de motor nu te hard stationair loopt de schroef lings/rechts om draaien?Moet dit overgens met de rem er op?:confused:


    Bedankt allen voor de respons!!:thumbsup:
     
  8. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.297
    Locatie:
    Koersel
    Om minder stationair te draaien moet de opening kleiner, dus linksom draaien.
    Moet niet met rem erop, omdat met rem en neutraal de gasschuif dicht moet staan!
     
  9. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.777
    Locatie:
    Leidschendam
    niet helemaal: Als de rem erop zit, dan moet het motortje gewoon stationair blijven lopen.
    Het is wel zo, dat als de motor stationair loopt, zonder dat de rem erop zit, de auto wel gewoon moet blijven staan en niet vanzelf gaat rijden.
     
  10. vxltraxxas

    vxltraxxas

    Lid geworden:
    12 mrt 2011
    Berichten:
    941
    Locatie:
    helmond
    Het weer word steeds beter dus binnekort maar weer is kijken.
    Ben ook benieuwt wat de 15c verschil doet met de afstelling.
    De laatste keer dat ik reed was het -3c.
     
  11. dcvedder80

    dcvedder80

    Lid geworden:
    5 jan 2012
    Berichten:
    13
    Locatie:
    alkmaar
    hoi allemaal als ik ga afstellen moet het motortje aan blijven of moet je hem elke keer uit zetten om af te stellen

    groetjes dennis
     
  12. ElectrischeRutger

    ElectrischeRutger

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Rhenen
    Aan blijven is het makkelijkst toch, ook dan kan je hem verstellen.
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    27.508
    Locatie:
    Sassenheim
    Waarom zou je hem uit willen zetten?
     
  14. Jordimilan

    Jordimilan

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    203
    Locatie:
    eindhoven
    ik wil mijn force motor afstellen alleen moet ik hem laten rijden om de hoofdsproeier af te stellen?
     
  15. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.250
    Locatie:
    Schoonebeek
    Het is makkelijker als de auto stilstaat;) Anders moet je er telkens achter aan lopen.
    Maar zonder gekheid. De motor kan gewoon aanblijven om hem af te stellen.

    M.v.g. Mark
     
  16. Jordimilan

    Jordimilan

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    203
    Locatie:
    eindhoven
    okee maar moet de motor viertakt nu een beetje en soms trekt ie snel op?
     
  17. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.250
    Locatie:
    Schoonebeek
    Probeer rustig te omschrijven wat je bedoelt, want ik snap het niet.

    M.v.g. Mark
     
  18. Jordimilan

    Jordimilan

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    203
    Locatie:
    eindhoven
    als ik hem afstell dan trekt hij in het begin snel op en dan even later krijgt hij te veel benzine (komt niet op toeren) dan houd ik de wielen omhoog en geef vol gas dan komt hij op toeren en dan kan ik weer vrolijk verder rijden
     
  19. Ruurd

    Ruurd

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    21
    Help

    Hallo Auto monteurs

    Ik heb mij 4 wieler aan de praat gekregen maar
    zodra ik de gloei plug los haal houd de motor er mee op
    plug er weer op en hij loopt weer wie weet raad
     
  20. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Waarschijnlijk een kapotte plug, hij gloeit dan wel maar niet voldoende om je motor lopend te houden.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina