Graupner Mini Nimbus

Scotch sharnieren

Gewoon met doorzichtige scotch.
Heb zelf mijn akro-zwever daarvan voorzien.
Vliegt al enkele jaren zonder één krimp te geven.
Heeft al extreme :p belastingen (o.a.zwaarste slepers en heavy hellingen) doorstaan met dergelijke scharnieren.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren weer een stukje opgeschoten.
Allereerst de vleugels en de roeren geschuurd. Het stuiven viel mee dus toch maar in mijn hokje gedaan :-).

GroteFoto-QINLPHLU.jpg


GroteFoto-OL6Z8WH3.jpg


Ziet er mooi uit, ben ik tevreden mee.
Het volgende was de servobehuizing in de vleugels maken. Ik haat dit soort klusjes omdat je het mes in een goede vleugel moet zetten..
Alles goed uitgemeten en daarna voorzichtig snijden.

GroteFoto-ED4DR7M3.jpg


GroteFoto-6GGCA7LG.jpg


GroteFoto-MAEAB4S7.jpg


GroteFoto-4IHTW3ZO.jpg


Gelukkig ging alles goed en ze zitten er prima in.

Als laatste moest ik nog drie busjes maken waarmee de servo's in de behuizing zitten. Ik had er maar één, de anderen zijn ergens kwijtgeraakt. Gelukkig had ik nog een staafje kunststof liggen dat net in de gaatjes paste. Met een kolomboormachine en een hoog toerental kom je dan een heel eind..

GroteFoto-AOFFRDLH.jpg


GroteFoto-6IUO3JRQ.jpg


Blijft nog over dat ik de servo-kabels moet gaan verlengen en een sleuf maken waar de kabel doorheen moet.
Ik hoop dat vandaag nog te kunnen doen.

Wordt vervolgd...

Groeten,

Paul.
 
Gewoon met doorzichtige scotch.

Het zal misschien aan mij liggen maar ''scotch'' zegt mij niets en ook de meeste online modelbouwzaken niet :confused:.
Ik neem aan dat het stevig doorzichtig plakband is?
Waar kun je dit halen?

Prettige zondag nog,

Paul.

(Jaap bedankt :p, en je hebt ook mail van mij..)
 
De slechte ervaring is dat op den duur de folie loslaat en in gaat scheuren. Zeker bij een rolroer waar de krachten soms aanzienlijk kunnen zijn.

Ik probeer me voor te stellen waardoor het bij jou loslaat of scheurt :confused: Die ervaring heb ik zelf namelijk niet. Ook niet op mijn retesnelle 4-meter ASW20. Maar als dat het probleem voor je is zou ik zeker niet met Scotch gaan werken want dat gaat nog veel makkelijker los en is ook veel makkelijker te scheuren.
Scotch (ofwel gewoon een goede kwaliteit plakband) werkt trouwens wel prima, zo zit het op onze Sioux ook maar het is zeker niet sterker dan Oracover.
Je noemde zelf dat je scharniertape hebt, dat is in principe hetzelfde. Als je dat wilt gebruiken moet je het alleen niet ónder maar óp de Oracover doen.
 
Aurectar:
Ok, dat spul bedoel je :-). Heb ik bij mij op het werk liggen. Nog nooit gebruikt voor modelbouw maar ik zal eens wat meenemen om uit te proberen op een proefstukje. Thx!

Arjan:

Omdat het na verloop van tijd los begint te laten komt je roer ook los in te zitten. Dat merk je niet alleen met vliegen maar staat ook nog eens als een aap ;-).
Waardoor het los komt weet ik eigenlijk niet, het kan iets te maken hebben met mijn voorbehandeling van het hout (of juist het niet voorbehandelen). Ik schuur voor het bespannen de onderdelen altijd helemaal met een fijne korrel na.
Doe jij er lak of zoiets onder voor een betere hechting? En zou dit helpen? Het liefst zou ik het gewoon met Oracover doen, geen poespas en het staat het mooist...
Ik heb vleugels en rompen genoeg bespannen om er het een en ander van te weten maar blijkbaar moeten ze mij steeds hebben om los te laten. De Ka8 heeft het ook op de remklepjes....


Nog ff prakkezeren dus...

Groeten,

Paul.
 
Laatst bewerkt:
Waarom niet gewoon smalle reepjes transparant Oracover? Heb ik ook gebruikt op mijn Climaxx. Eerst rolroer opklappen op de vleugel en netjes uitgelijnd met de achterlijst. Transparant Ora er op plakken en klaar. Zit het niet helemaal lekker, warm maken, loshalen, nog een keer. Daarna rolroer terug en onderzijde doorfolien, dus vleugel en rolroer, en dan het rolroer ook zoals het later in de neutrale stand staat. Dan precies lossnijden in het midden van de naad tussen rolroer en vleugel. Als laatste bovenzijde in een keer folien met rolroer maximaal naar beneden.

Ik heb nu al redelijk wat foliescharniertjes gemaakt en pas bij de laatste keer met de Climaxx waarbij ik eerst een laag transparante aanbracht ben ik echt tevreden.

Jus my 2 cents.

Groet,

Jacob
 
Interessant om te lezen hoe jullie scharnieren maken van folie. Vooral de tip om dit met doorzichtige folie te doen spreekt mij aan. Tot nu toe heb ik dit met tape gedaan, altijd aan 2 kanten en ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

Maar de tip om het met transparante Oracover te doen ga ik zeker een keer toepassen.
 
Ik bespan ze altijd helemaal door zowel boven als onder .Dat gekloot met een extra randje zie ik niet zitten .
Zal er een foto shoot van maken als ik de sagitta ga bespannen.
Het is makkelijker dan menigeen denkt.
 
Dat is ook een goeie Jacob, dit lijkt me wel wat.

Vanavond begonnen aan nog zo'n klusje dat tegen je gevoel in gaat. Weer snijden in een goede vleugel :-(.
Omdat Graupner alleen maar bowdenkabels door de vleugel legt en daarin geen ruimte voor servo kabels is ben je genoodzaakt om een sleuf voor deze kabels te maken. Het mes dan maar weer gepakt en erin gezet,

GroteFoto-LSXOJJAB.jpg


De kabels erin en in het schuim gedrukt,

GroteFoto-T7FVBCVS.jpg


GroteFoto-G7JAKZNZ.jpg


GroteFoto-XSYA3M3C.jpg


De kabels gingen er mooi in zonder al teveel problemen. Boven op de foto zie je de strook balsa die er in een V vorm uitgesneden is. Nu alleen nog het schuim van de strook verwijderen, de lijm in de gleuf en alles weer voorzichtig dichtmaken.

GroteFoto-KLOAVAFI.jpg


Er zit altijd wel iets oneffenheid in maar dit zijn maar tienden van millimeters. Met iets schuurwerk en hier en daar iets plamuur moet je er straks niets meer van kunnen zien.
Het solderen wacht ik mee totdat de lijm goed gedroogd is.
Het laatste dat ik vanavond nog wilde doen zijn de remkleppen. De uitsparingen hiervoor heeft Graupner al gemaakt en dat maakt het een stuk makkelijker. Ik heb alleen de ijzerdraad moeten verlengen en zorgen dat aan het eind, waar hij uit de vleugel steekt, een vierkant blokje berkenhout komt van 3 millimeter.

GroteFoto-QCWERVOZ.jpg


GroteFoto-WTQIEGIK.jpg


GroteFoto-8RK7XVWB.jpg


Dit is nog makkelijker gezegd dan gedaan... Ik moest in het stukje hout van vierkant 3 mm een 1.5 mm gat boren, maar dan wel in de lengte. Na een aantal pogingen is het me toch gelukt om er 2 te maken :-). Deze blokjes worden later met CA lijm aan het ijzerdraadje gelijmd.

GroteFoto-HLUNJPGF.jpg


GroteFoto-NCVUNKRE.jpg


GroteFoto-O7QDKR73.jpg


De vleugels staan nu mooi te drogen en later deze week gaan we verder..

Groeten,

Paul.
 
Paul, op het eind van dat ijzerdraadje hoort een messing vierkant blokje met gaatje te worden gesoldeerd. Zoals je het nu doet kun je de kleppen nooit meer synchroniseren toch? Dat doe je normaal gesproken door dat messing blokje even los te solderen en te draaien tot ze exact gelijk lopen. Of heb jij daar iets slims op bedacht
 
Klopt Arjan, dat is normaal ook van messing. Maar ik heb dat materiaal niet liggen en volgens mij wil het met hout ook prima, de krachten zijn niet zo erg groot...

Mijn plan voor het synchroniseren is het volgende: Als de vleugel helemaal af is dan schuif ik de vleugels aan de romp. De houtjes vallen dan in de uitsparingen van de romp en ik laat dan een centimeter speling tussen vleugel en romp over. Als je dan beide remkleppen hetzelfde zet in combinatie met de servo kun je van bovenaf een druppel CA lijm in het houtje laten lopen. Ik boor hiervoor een klein gaatje overdwars in de houtjes..
Moet werken lijkt mij..
Maar mocht ik ondertussen in een modelbouwzaak komen dan haal ik me alsnog messing :-).

Groeten,

Paul.
 
Klopt Arjan, dat is normaal ook van messing. Maar ik heb dat materiaal niet liggen en volgens mij wil het met hout ook prima, de krachten zijn niet zo erg groot...

Ach welnee Paul,

Zo'n dingetje is niet voor niks van messing gemaakt. Hout is binnen de kortste keren weggesleten.

Misschien heb ik nog wel van die messing dingetjes. Zal ze er even af solderen.

De groeten, JH
 
Dat is vriendelijk van jou Jan-Hein. Het mag wel maar hoeft niet perse hoor. Maar als je ze toch niet meer gebruikt dan graag.. :-).

Ook nog even in mijn hokje geweest vanavond.. De sleuf voor de kabels licht geschuurd en daarna geplamuurd met balsa plamuur, er hoefde niet echt veel op. En als je dan toch bezig bent ook gelijk de andere oneffenheden dichtgestreken. En dat waren er meer dan ik gedacht had. Je krijgt toch altijd meer putjes en streepjes als je lief is...

GroteFoto-UJCFSWMZ.jpg


Omdat dit klusje nog wel een keer klaar was ben ik ook nog even aan de romp begonnen. Ik had vorige week tijdens een vergadering van onze club van Cees gehoord dat hij er geen glasmat in gemaakt had na de crash, hooguit de barstjes dichtgestreken. Omdat de romp toch een beste buts heeft gehad leek het mij beter om er alsnog een mat in te plakken..

GroteFoto-LM33JIYG.jpg


Geschuurd.

GroteFoto-8KEBHSNN.jpg


Eerste laag epoxy erin.

GroteFoto-GSGZPP7O.jpg


De mat erin.

GroteFoto-CZ3JFJFZ.jpg


En dan maar soppen met de kwast om het er goed in te krijgen. De luchtbellen die nog zichtbaar zijn hoop ik er zo meteen uit te kunnen krijgen als de epoxy iets dikker is geworden, de mat glijd nu nog alle kanten op.
En mocht dit niet lukken dan moet het zo maar ;-).

Groeten,

Paul.
 
Zeg Jako,

hoe staat het bij jou trouwens? Beetje stil...

Groeten,

Paul.

Edit; heb jij, of anderen, gedetailleerde foto's voor mij van de cockpit? En dan met name de scharnierbevestiging en de sluiting?
 
Dit kl@ten weer buiten heeft ook zijn voordelen ;-). Lekker hobbyen en niemand die er iets van zegt :-).

Gisteravond aan het meest moeilijke (in mijn ogen dan..) karweitje begonnen, de cockpitkap knippen en op maat maken. Al met al een klus van een dikke 2 uur. Maar het is gelukt, en mooi ook :-),

GroteFoto-OIGH768R.jpg


Omdat de romp beschadigd is geweest had ik toch een beetje angst dat de kap niet lekker zou passen, maar dit bleek ongegrond, hij past perfect. Ik kon de voorgedrukte lijntjes op de kap aanhouden en na het knippen hoefde er alleen nog maar een schuurpapiertje overheen.

GroteFoto-FHKPCVCI.jpg


Een strookje wit plakband deed de rest.

Omdat het me na lang zoeken op Ebay e.d. niet gelukt is om het binnenste gedeelte van de cockpit te krijgen ben ik zelf maar aan de slag gegaan met balsa. De bedoeling is om een soort console te maken zoals Graupner die ook gebruikt. De piloot heb ik bij onze vrienden in China besteld en die zal binnenkort hier wel landen.

GroteFoto-DQCOZYKZ.jpg


GroteFoto-EDCZDPFZ.jpg


GroteFoto-HF8FGR64.jpg


GroteFoto-XAY7C6DY.jpg


GroteFoto-JSGEVW3W.jpg


Tot zover gisterenavond.
Vanmorgen moest ik even naar een storing en tot mijn verbazing zag ik iets liggen dat ik nog nodig had, en ook nog de juiste maat :-).

GroteFoto-HHHF3ZL6.jpg


GroteFoto-N7LTIVTZ.jpg


Ze passen perfect en het is ook nog eens rvs..

Vanmiddag weer verder met de console.
De ronding is opgebouwd uit strookjes balsa van 1 cm breed en met het nodige passen en meten is het mooi in een ronding te plakken. Ik heb dit met CA lijm gedaan want dan kun je doorgaan en je hoeft niet te wachten op het drogen van de lijm.

GroteFoto-3TDFGWFV.jpg


GroteFoto-GZ7Y8YOM.jpg


Na het plamuren en schuren ziet het er zo uit, niet slecht vind ik...

GroteFoto-LU4RMF6P.jpg


Nadat ik de console had gedaan was er nog tijd over om de romp te schuren en in de eerste laag plamuur te zetten. Ik heb in de tuin geschuurd omdat het vreselijk stuift maar dat was geen pretje, het lijkt wel een vrieskist buiten..
De romp goed opgeschuurd voor het plamuren:

GroteFoto-V6ZLTA4S.jpg


GroteFoto-IBCDEG83.jpg


Voor een paar euro heb je bij de Action een potje prima polyester plamuur.

GroteFoto-OS6DKYWT.jpg


Zo ziet de romp er nu uit en morgen hoop ik tijd te hebben om de eerste keer te schuren.

GroteFoto-ZOPHQJTY.jpg


Al met al ben ik flink opgeschoten. Het loopt lekker en als dat zo doorgaat is hij ruim voor Roden vliegklaar..

Groeten,

Paul.
 
Laatst bewerkt:
Wouw! Je gaat hard! Heb erg veel zin om de kist te zien vliegen! Hij is extreem mooi!


----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)
 
Zo.. eindelijk weer iets aan de Nimbus kunnen doen.

Het werd tijd dat de motor erin komt en ik ga dat hetzelfde doen als met de Ka-8. Dus de motoras vervangen door een langere en die door een klein gaatje in de neus eruit laten steken. Toen ik de langere as gemonteerd en het gaatje geboord had geprobeerd of de motor met zijn 40 mm tot bijna vooraan de neus in wilde, dit lukte:

GroteFoto-78FAC4T3.jpg


Een kennis van mij die ontzettend goed is op de cnc bank heeft me de propadapter gemaakt. Dit was nogal een speciaal geval omdat de neus van een Nimbus erg smal is en ik er niet zo'n joekel van een adapter voor wilde hebben. Voordeel dat hij smal gemaakt is is ook dat de klapbladen nu mooi tegen de romp aan vallen in ruststand (heb ik helaas nog geen foto van..)

GroteFoto-RB8NR4SL.jpg



Hetzelfde als met de Ka-8 ga ik voor de motorbevestiging 2 stuks plankjes gebruiken. Het onderste plankje lijm ik vast op de bodem van de romp en het bovenste plankje, met daarop de motorbevestiging, wordt op de onderste geschroefd. Op deze manier kan ik de motor er altijd vlot uit krijgen als er iets mee is.
Het uitmeten is nogal een secuur werkje omdat ik geprobeerd heb om er toch iets zijwaarts-stelling en motordomp in te krijgen. Dit lukt niet helemaal maar is later op de zender met de mixfuncties goed bij te stelllen. Ook mag het asje niet aanlopen.
Op de volgende foto is goed de lange as te zien:

GroteFoto-QOBCA7GC.jpg


Uiteindelijk ziet het er dan zo uit aan de binnenkant. Er komen nog verstevigings driehoekjes op de steun maar het werd mij te laat...

GroteFoto-B8FS7ZLD.jpg





Hopelijk morgen weer verder ;-).

Groeten,

Paul.
 
Back
Top