Taborca

dat heb ik inderdaad eens gehad met mijn ariane, met een middenstuk met maden inbusjes op de as (er zijn ook middendelen van reisenauer met inbus boutjes, die klemmen het middenstuk op de as), toen startte ik voordat ik de motor aan deed (een reden om dat niet te doen) en na 0,5 seconde ging de propeller ervandoor. ik gauw kist horizontaal leggen, laag 300 graden bocht gedraaid (kon niet verder naar voren ivm. prikkeldraad) en gelukkig nog heel geland, was bijna paaltjes met prikkeldraden en sloot ertussen, of een stall in een bocht 2 meter hoog.

met maden inbusjes op de as moet de as 1 of 2 vlakke stukjes hebben, om geen verschuiving te krijgen want dan gaat het los.

je hebt inderdaad een duwprop maar dan draait de as door, en het middendeel slijt uit. edit: ah idd toch geen duwprop
 
Laatst bewerkt:
Dat vind ik wel een idee, twee vlakke plekjes vijlen. Wel jammer dat de motor nou net weer in de romp zit... kijken of dat lukt met een haakse slijper. Wel goed aftekenen...

@ lecraM: De Taborca heeft geen duwprop hoor. Die bijgedachte kwam bij me op omdat ik verschillende vliegende vleugels mét duwprop heb.
 
(er zijn ook middendelen van reisenauer met inbus boutjes, die klemmen het middenstuk op de as), toen startte ik voordat ik de motor aan deed (een reden om dat niet te doen) en na 0,5 seconde ging de propeller ervandoor.
Die middendelen van Reisenauer zijn niet bedoeld voor een ronde as! :confused:
Ja, Reinenauer maakt vertragingen met ovale uitgaande assen (0,5 mm verschil of zo). Voor die assen zijn die klem-middenstukken bedoeld. Op een andere (ronde!) as hebben ze veel minder grip.

Dirk.
 
kijken of dat lukt met een haakse slijper. Wel goed aftekenen...

Euhm, zou je niet eerst beginnen met een Dremel of desnoods een goede ouderwetse vierkante sleutelvijl?
Een haakse slijper zal vast wel een vlak stuk aan je as kunnen maken maar als je iets uitschiet of te lang doorslijpt kan die best wel een hoop schade aanrichten.
Just my 2 cents.
 
Euhm, zou je niet eerst beginnen met een Dremel of desnoods een goede ouderwetse vierkante sleutelvijl?
Misschien... de vijlen die ik heb doen waarschijnlijk niks op het geharde staal van die as. Maar ik zal mijn Dremel-van-een-onbekend-merk eens proberen.
Ik stelde me de haakse slijper overigens wel voor vastgeklemd in de bankschroef, en de motor in mijn hand hoor... :p

Komt goed uit dat ik de prop er maar even af heb gelaten, in afwachting van het programmeren van de zender die ik nog niet heb. Da's één ding minder om fout te gaan.
Die ene servo is open geweest, ik zie niets geks aan de tandwielen, dus er komt een nieuwe servo voor.
 
er zijn toch niet standaard ovale assen in 3, 4, 5, 6 mm te krijgen?
het is wel zo dat de gaten niet circulair zijn, om een gelijkmatige druk bij aanspannen te krijgen. toch? voor zover ik weet. ik heb het niet nagevraagd hoor :P

ik wil trouwens toelichten, dat ik deze noemde, om te weten of bdoets nou maden inbusjes, of deze bedoelde.

trouwens aan te raden zorgvuldig de lagers en openingen af te plakken, en al het vijlsel verwijderen.
 
ja díe ken ik wel maar die bedoelde ik niet. als je bijv. bij hoellein een reisenauer middendeel besteld krijg je niet zomaar een ovale standaard.

http://shop.modellbau-freudenthaler.at/Media/Shop/41-6.jpg dit bedoelde ik; deze zijn ook niet bepaald circulair, maar zitten echt énorm vast op de as.
ik heb er éen af moeten slijpen omdat de inbusboutjes glad werden, dus ik weet hoe vast dat zit lol.
 
Vooruitlopend op het programmeren van de Taborca in mijn toekomstige MX16 HoTT...
Ik heb nog niet besloten of het gas gewoon op stick gaat of op een schakelaar. Ik heb dit nog nooit op een schakelaar gedaan; ik zie de voordelen wel (dat je de kleppen op een stick kan hebben, dat lijkt me wel wat).
Nadeel is, in geval van de Taborca, dat kleppenstanden veelal op 4 van de 6 kleppen worden ingesteld:

a672382-112-Taborca%20Schematic.jpg

(Het gaat dus om de onderste 3 instellingen - er is eigenlijk ook nog een vierde, neutrale stand.) Als je achtereenvolgens speed brake, slow flight, neutraal en distance op een stick programmeert, moeten sommige kleppen, als je die stick van het ene naar het andere eind beweegt, omhoog-omlaag-omhoog. Beetje zoals de gascurves van een heli... En zou er genoeg ruimte tussen de verschillende standen overblijven om blindelings de gewenste stand te kunnen vinden?
Mijn oude FX18 had schuifpotmeters waar de middenstand voelbaar inklikte. Zoiets zou hier handig zijn, maar dat gaat met een stick zowiezo niet. Vandaar dat een 3 (of 4) standen schakelaar misschien toch een betere keuze is...?
 
Laatst bewerkt:
Ben je erg gewend aan gas op stick? dan zou ik daar nooit van afwijken.
Komt aleen maar huilen van.

Die 3 fases op een 3st schakelaar
 
Ben je erg gewend aan gas op stick? dan zou ik daar nooit van afwijken.
Tja, als er nooit iemand iets nieuws probeerde zouden we ook niet kunnen vliegen...!

Het is makkelijk genoeg om het met gas op stick te doen. Maar met kleppen op stick kan je een klepstand ook naar behoefte regelen. Bijvoorbeeld met de speedbrake is het fijn als er nog een tussenweg is.
 
Bart, je flight-fases (zoals al geschreven) op een 3(-4?) standen schakelaar zetten, eventueel in combinatie met nog een schakelaar.

Bij MPX kan je bij elke flight-fase je kanalen trimmen en per fase worden deze instellingen opgeslagen, dat zal bij de HOTT ook wel zo zijn. Dat mis je dus als je het met de gasstick zou regelen, en zal je constant moeten bijtrimmen.

Ik denk dat jij meer op zoek bent een mogelijkheid om je airbrake te kunnen regelen.
Een mogelijkheid om dat via de gasstick te doen kan als volgt.
- gasstick verend met nulstand in het midden
- throttle-curve vanuit stick-middenstand startend bij nul(0) en bij volle stickuitslag 100% motor. Eventueel de curve pas bij 75% stick boven de nul(0) laten komen. Dit om te voorkomen dat een rudder/aileron-sturing van dezelfde stick maar dan van links naar rechts, onbedoeld toch een beetje 'gas' geeft.
- airbrake gemixed op de gasstick als deze vanuit het midden naar beneden wordt bewogen. Indien stick naar boven gaat (gas geven) geen effect op de airbrake-mixer

Voor mijn EVO-zender (MPX) is een dergelijke instelling met behulp van mixers uitgevoerd en beschreven in een gebruikers-hint-en-tips-document. Dit is door gebruikers van de EVO opgezet, maar wordt ondersteund door Multiplex.
Ongetwijfeld zijn er ook al HOTT(of MX16)-gebruikers die zoiets dergelijks ook al opgezet hebben. Forums afstruinen naar tips.
 
kan je niet BEIDE op de gasstick zetten? ik heb t nog nooit geprogrammeerd of geprobeerd, maar mss kan het?

gas op de stick, en bij het landen haal je een schakelaar over (dan is de motor uit) en nemen de flaps het over.
t enige moeilijke is dan doorstarten, dan moet je flaps dicht doen, schakelaar omzetten, gas weer open (mss 5seconden verloren)
 
kan je niet BEIDE op de gasstick zetten?
Ik hou niet van het idee dat, afhankelijk van een schakelaarstand, de functie van een stick verschillend is. Zeker vlak bij de grond komen daar denk ik ongelukken van. Ik ken mezelf...

Ik denk dat jij meer op zoek bent een mogelijkheid om je airbrake te kunnen regelen.
Een mogelijkheid om dat via de gasstick te doen kan als volgt.
- gasstick verend met nulstand in het midden
- throttle-curve vanuit stick-middenstand startend bij nul(0) en bij volle stickuitslag 100% motor. Eventueel de curve pas bij 75% stick boven de nul(0) laten komen. Dit om te voorkomen dat een rudder/aileron-sturing van dezelfde stick maar dan van links naar rechts, onbedoeld toch een beetje 'gas' geeft.
- airbrake gemixed op de gasstick als deze vanuit het midden naar beneden wordt bewogen. Indien stick naar boven gaat (gas geven) geen effect op de airbrake-mixer

Dat zou 'm wel eens kunnen zijn.
Dé bron voor HoTT-informatie hier is volgens mij Arjan, die heeft dat spul nou anderhalf jaar of zo (en is er nog steeds opgetogen over, dat telt voor mij zwaar!)
Een nadeel van jouw suggestie lijkt me, dat dan voor de Taborca de gasstick in het midden neutraal moet staan, ook qua veerspanning; en als ik dan een ander model wil vliegen, dan moet ik dat veranderen. Voorlopig niet zo'n punt (want ik heb nog maar weinig HoTT ontvangers/modellen) maar gaandeweg wordt dat anders mag je aannemen. Ik neem tenminste aan dat, als je een ander modelgeheugen kiest, de veerspanning van de stick niet automaties wordt aangepast...
 
bij mij is gebleken dat ik last krijg als ik hiervan afwijk; gasknuppel centrerend, gas naar voren is motor aan, gas naar achter is airbrake/butterfly (wat volgens mij is wat Hans N. ook beschrijft). werkt voor mij het best sinds ik dit had aangeleerd, en ik blijf aan het aarzelen, nadat ik eens de motor gewoon op een schakelaar had gezet.
 
Jups volledig met Bart eens . Ik heb de motor ook nu op een schakelaar (dx6i) en dan welfkleppen de 1e helft van volgas naar 0. en daarna komt butterfly erin van 0 naar stationair.
Zo heb ik dus de vliegstand op volgas .
Is even wennen (wel 3 vluchten ),maar de voordelen zijn erg aanwezig .
Je hebt tijdens de landing altijd je duimen op de knuppels (ik doe niet aan pult,dat is voor bootjes vaarders :D )
en bij motor aan zet ik de gear schakelaar om ,waar de motor op zit .De reactie is wat prettiger in de landing is mijn ervaring .

Ik had ook eerst bij de zwevers het gaskanaal als motorkanaal ,maar dan kom je toch net te kort af en toe .
 
Ik ben er nog niet helemáál uit...
Want om te stijgen is de meest economische klepstand, de stand voor slow flight.
Stel de onderste stickstand is full brake, daarboven krijg je slow flight, dan neutraal en dan distance (ervan uitgaande dat, naar boven toe, de kleppen steeds vlakker staan); daarboven begint de motor. Maar dan klim je met de kleppen in race stand, dat is niet optimaal.
Om de standen in een andere volgorde te zetten... dan zou Slow flight bovenaan moeten komen. Voelt ook niet logisch.

Er is dus geen "logische" indeling voor de onderste helft van de gasstick;
Als de klepstanden op een schakelaar staan heb je dat probleem niet.
 
Ik heb al mijn electrozwevers op dezelfde manier geprogrammeerd;

Vluchtfasen op een 3-standenschakelaar. Midden is "normal", naar beneden is "thermiek", omhoog is "speed". Bij mijn F3J en F3K zwevers heb ik een aparte schakelaar voor "start". Die overruled alle andere standen. Dus als ik "start" aanzet dan is de 3-standen vluchtfaseschakelaar niet meer actief.
Voor al deze 4 fases kun je de stand van ailerons, welfkleppen, richtings- en hoogteroer en alle trims apart instellen.

Het gas heb ik op een verende schakelaar. Ik kan dus enkel vol gas geven om te starten, eenmaal boven zit ik er niet meer aan en vlieg ik alsof het een zwever is. Dus geen gepiel op final met het gas - wat je met een zwever ook niet kunt. Doorstarten doe ik weer wel maar dan dus gewoon met vol gas weer uitklimmen. Gaat prima, ik heb er niet eens aan hoeven wennen.

Om te remmen gebruik ik de gasstick. "Vol gas" is alles neutraal, trekken geeft butterfly. Deze functie heet "Bremse" bij Graupner en de mixers zitten er standaard al in. Ook hoogteroercompensatie kun je heel makkelijk aanpassen.

Want om te stijgen is de meest economische klepstand, de stand voor slow flight.
Niet echt, meestal is de "normale" stand prettiger. In de slow flight (thermiek) stand gaat het toestel erg klimmen op de motor.
 
klimmen met kleppen in race stand kon zo slecht wel niet eens zijn. mijn ariane klom met flaps neutraal of zelfs een beetje reflex veel beter dan in thermiek stand.
thermiek stand kwam over als handrem, in vergelijking.
 
Back
Top