Project Pilatus B4

Gelukt,... de schokdemper is klaar!
Deze klus vergde meer tijd dan ik had verwacht.

b4030.jpg




Ondanks dat het al erg laat is kon ik het niet laten om de schokdemper nog in te bouwen en even uitproberen of het allemaal werkt.
Alle moeite was niet voor niets,..... de schokdemper functioneert volgens verwachting!

b4031.jpg



Johannes
 
Prachtig!

Volgens mij heb jij stiekum de beschikking over een hele fraaie set digitale gereedschappen. Van jezelf, of van je werkgever. Dit maak ik niet effe thuis, en ook niet met een hobby setje voor draai en freeswerk.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de binnenkant (mag een schets zijn). :rolleyes:

En tot de standaard uitrusting van deze kist behoort nu ook een flesje koperpoets? ;)

Dirk.
 
Volgens mij heb jij stiekum de beschikking over een hele fraaie set digitale gereedschappen. Van jezelf, of van je werkgever. Dit maak ik niet effe thuis, en ook niet met een hobby setje voor draai en freeswerk.

Klopt, ik kan beschikken over CAD-CAM en NC-machines inclusief een enorm assortiment verspaningsgereedschappen, meetgereedschappen,.......enz.
Met deze middelen wordt het allemaal een stuk eenvoudiger.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de binnenkant (mag een schets zijn). :rolleyes:


Helaas, de binnenkant laat ik niet zien....
topsecretx.jpg



Johannes
 
hoi,.. ik las je stukje over de mpx stekkers,..
wat tegenwoordig ook makkelijk is,
is een kleinprintje plaatje die je aan de pinnetjes kant soldeert
de printje zijn op de markt via emcotec,.. maar nogal prijzig, het gaat even om het idee
dit geeft de stekker meer houvast tijdens het in en uitsteken van de stekkers

momenteel niet thuis, kan nog even geen plaatje vinden,

Nessel heeft ze ook.

ZUGENTLASTUNG-MPX-a3.jpg


Dan de goede krimpkous erbij met lijm en je hebt een sterke verbinding
Misschien iets minder fraai dan de Emcotec.

A85080_01.jpg

Heel goedkoop kan dit met een stukje dubbelzijdig experimenteerbord (gaatjes-printplaat) met lange sporen, even op maat zagen, en in het midden van de connector aan weerszijden vastsolderen.
 
Eerste test

Vandaag is het zover!
Het servo is vastgeschroefd en alles is klaar voor de mechanische test.

b4032.jpg



De positie van het servo heb ik zo gekozen dat de stuurstang niet onnodig lang wordt.

b4033.jpg




Zeer belangrijk vind ik het (eindstand) afstellen van de mechaniek bij uitgeklapt en ingetrokken wiel. Ik heb het mezelf makkelijk gemaakt met een tweede servohevel die met twee M3 schroeven vastzit op de eerste hevel.
Wat is daar nou het nut van?
Heel simpel, wat je op de foto bijna niet kan zien zijn de sleufgaten en daardoor kun je dit plaatje traploos maximaal 4 mm verschuiven.
Bij een standaard servohevel zit je vast aan het gatenpatroon en is het onmogelijk om de einduitslag exact af te stellen, tenzij........



b4034.jpg


b4035.jpg



Spannend was het om het mechanisme voor het eerst in werking te zetten.
Bij zo een project weet je nooit zeker of je alles wel goed hebt doordacht.
Vervelende verrassingen bleven uit.
Gelukkig maar, want de tijd vliegt en er moet nog veel gebeuren aan de B4 .......


Johannes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Fantastisch mooi werk. En het lijkt inderdaad hufter proof ;). Weet niet hoe snel je zoiets opnieuw maakt, maar wellicht zit er een kleine handel in hier op het forum?
 
Meer dan professioneel! Prachtig!

En jammer dat de tussenafstand van de gereed liggende schroevendraaiers na de hufterproof gewijzigd is. Daar zou ik ik nog iets op bedenken... ;)

Groet,

Jacob
 
Weet niet hoe snel je zoiets opnieuw maakt, maar wellicht zit er een kleine handel in hier op het forum?

De onderdelen kunnen in serie gemaakt worden. De daarvoor nodige programma's zijn er al.

Maar toch zie ik het niet zitten omdat modelbouw voor mij een hobby moet blijven.
Zodra je handel begint in de modelbouw schept dat verplichtingen en juist dat staat me tegen.
Dus mijn schaarse vrije uren wil ik graag volledig aan mijn eigen modellen wijden, dat is voor mij pure ontspanning en genieten. :D

Johannes
 
Inderdaad, heel erg mooi. en zo te zien meer dan voldoende degelijk.

Enne ... weet je wat ik heel erg fraai vind?
Als je goed naar de bewegingen kijkt, zie je dat de servo min of meer lineair beweegt van de ene naar de andere uiterste stand. Maar het wiel niet. Die zag je ergens rond de middenstand van de servo opeens naar buiten resp. naar binnen spurten.

Wat is daar mooi aan?
Dat zorgt ervoor dat je in die eindstanden veel meer moeite moet doen om het wiel van die positie weg te krijgen (start- en vooral landingsklappen). Een soort lock dus.

Toeval? Opzet? Of inherent aan de te maken beweging?

Gr. Dirk.
 
Wat is daar mooi aan?
Dat zorgt ervoor dat je in die eindstanden veel meer moeite moet doen om het wiel van die positie weg te krijgen (start- en vooral landingsklappen). Een soort lock dus.

Toeval? Opzet? Of inherent aan de te maken beweging?

Gr. Dirk.

Het is geen toeval, dit komt door het gekozen servo wat 180 graden kan draaien.
Verder heb ik het eerst in de computer getekend en gezocht naar de meest gunstige verhoudingen zoals hevellengte en onderling positie van alle assen.

Zelf ben ik erg tevreden hoe soepel alles beweegt, zeker als je bedenkt dat nog niet eens de veer is gemonteerd die het gewicht van het bewegende gedeelde moet compenseren.

Johannes
 
De positie van het wiel ligt nu vast.
In uitgeklapte stand bevind zich de wielas ca. 20 mm voor de vleugel neuslijst.
Dat is misschien wat veel maar omdat ik praktijkervaring heb met mijn DG-100 die bij elke landing een diepe buiging maakt naar het publiek lijkt mij deze wiel positie beter.
Het wiel is de basis in de B4 romp en daar omheen worden de andere componenten geplaatst.

De aansturing van het richtingsroer wordt wat omslachtig maar is prima te doen.
Een tegenvaller is de passing van het richtingsroer. Op de foto is duidelijk te zien dat al bij een minimale roeruitslag het roer vastloopt tegen de staartvin. De B4 is een kunstvlucht zwever en een forse roeruitslag is een must.
Dit klusje bewaar ik voor later.

b4036.jpg



Het servoplankje voor het richtingsroer is klaar. Voor het vastzetten van het servo gebruik ik inpersmoeren, is niet nodig maar het schroeft wel makkelijk.

b4037.jpg



Twee hevels moeten nog op het plankje worden geplaatst die het richtingsroer verbinden met Kevlar draad.

b4038.jpg




Helaas kan ik volgende week niet verder bouwen i.v.m. vakantie.
Heerlijk, even tussenuit.:D

Johannes
 
De wielkleppen zijn uit de romp gefreesd.

b4039.jpg



Wel heb ik eerst twee stukjes balsa met Beli-Zell in de romp gelijmd.
Deze balsa hulpstukken houden de kleppen vast tijdens de freesbewerking.

b4040.jpg



Het frezen is gelukt en de hulpstukjes heb ik met beleid eruit gehaald.
De restanten Beli-Zell waren makkelijk te verwijderen.

b4041.jpg



Gauw passen of de opening correct is aangebracht.
Toch wel spannend,......maar gelukkig klopt het.

b4042.jpg



Het wiel steekt ver genoeg uit de romp.

b4043.jpg



Johannes
 
De romp heb ik op de freestafel van een NC-machine vastgebonden.
Gereedschap gepositioneerd en verder heeft de machine het werk gedaan.

Johannes
 
Back
Top