Project Pilatus B4

Nu vraag ik me af of alle vier servo's per vleugel aan één 6-polige Multiplex Hochstromstecker MPX mogen worden aangesloten.
Kan dat zo, of is dat riskant?

b4019.jpg

Johannes

Graag wil ik de B4 met een intrekbaar wiel uitrusten.
Eerst zocht ik op internet naar een passende oplossing voor mijn toestel.
Dat was niet moeilijk want er is keuze genoeg in diverse prijs en- kwaliteitsklassen.
Toch wil ik graag zelf een intrekbaar wiel construeren en bouwen.
Niet domweg een bestaand ontwerp overnemen, maar een aantal belangrijke details zo optimaal mogelijk uitvoeren en natuurlijk zo simpel mogelijk houden.
Het hele systeem moet onderhoudsvriendelijk zijn en geschikt voor extreem ruig terrein zoals je het in de bergen wel eens tegen komt met hellingvliegen.

Een Retract Hitec HS-75BB servo moet het wiel makkelijk in en uit kunnen bewegen. Omdat het servo een totale uitslag heeft van 180° is het afstellen van de einduitslag uiterst precies te realiseren.

Voor mijn constructie gebruik ik op alle bewegende assen speciale PTFE-Pb Drooglooplagers en die zorgen voor minimale weerstand tijdens de in en uitgaande beweging van het wiel.

Verdere details worden later besproken met de bijbehorende foto's.

De eerste onderdelen zijn gefreesd en krijgen straks nog een oppervlaktebehandeling.

b4020.jpg

Dit handige gereedschap gebruik ik erg graag en vaak.

b4021.jpg

Daarmee kan je eenvoudig en snel bramen van een werkstuk verwijderen.

b4022.jpg

Johannes

hoi,.. ik las je stukje over de mpx stekkers,..
wat tegenwoordig ook makkelijk is,
is een kleinprintje plaatje die je aan de pinnetjes kant soldeert
de printje zijn op de markt via emcotec,.. maar nogal prijzig, het gaat even om het idee
dit geeft de stekker meer houvast tijdens het in en uitsteken van de stekkers

momenteel niet thuis, kan nog even geen plaatje vinden,

Nessel heeft ze ook.

ZUGENTLASTUNG-MPX-a3.jpg

Dan de goede krimpkous erbij met lijm en je hebt een sterke verbinding
Misschien iets minder fraai dan de Emcotec.

A85080_01.jpg

Inderdaad, de stekker op een print is een betrouwbare oplossing.
Veel ruimte heb ik niet voor zo een printplaatje.

b4023.jpg

Dit is ook een mogelijkheid.
Maar lijkt mij niet geschikt in mijn situatie.
Dus ga ik zelf wat maken om de stekker goed vast te kunnen zetten.

b4024.jpg

Vanavond weer gewerkt aan het intrekbare wiel.
Het is nog niet klaar maar hier alvast een foto.

b4025.jpg

b4026.jpg

Johannes

intrekbaar wiel

Arno,

Maar ik wil niet meteen overdrijven ;) (dat doe ik straks wel met het intrekbare wiel :D), dus ga ik voor een smeermiddel van Klüber (industriële oplossing). :cool:

Johannes

We kunnen niet zeggen dat je ons niet gewaarschuwd hebt Johannes;)

mooi werk, krijgen we straks als het klaar is ook nog het gewicht te horen?

groet

Terence

mooi werk, krijgen we straks als het klaar is ook nog het gewicht te horen?

Ja zeker, ook ik ben benieuwd hoe zwaar het uiteindelijk wordt.
Ik probeer zoveel mogelijk materiaal weg te laten en gaten aanbrengen.

Hoe denken de constructeurs van de Airbus A380 over gaten in de constructie?

"Löcher wiegen nichts - das ist kaum erwähnenswert. Geht es jedoch darum, Gewicht einzusparen, zeigt sich, wie nützlich Leere sein kann"

Johannes

Intrekbar wiel

Het was hard werken maar ik ben nu wel weer een stap verder.
Twee moeilijke onderdelen heb ik vanavond kunnen maken. Dat het moeilijke onderdelen zijn heb ik aan mijzelf te wijten. Het kan allemaal veel eenvoudiger, maar voor mij is het juist een uitdaging en dat vind ik heerlijk.

b4027.jpg

Mijn constructie wijkt niet veel af van de standaard constructie die zich door de jaren heen heeft bewezen.
Één belangrijke wijziging heb ik aangebracht zoals op de foto is te zien.
Voor zover ik weet heeft nog geen fabrikant een glijblokje toegepast wat de krachten in de aluminium sleuf moet overbrengen. Standaard zitten geen glijblokjes en glijd de as direct in de gleuf. Dat kan op zich prima maar op langere termijn kan dat problemen geven.
Een ronde as heeft in de aluminium gleuf een lijncontact en bij landingsstoten wordt de as in het aluminium gedrukt. Hoeveel is afhankelijk van hoe hard geland wordt en hoe vaak. Ook kwaliteit (materiaal) is van grote invloed op de standtijd.

b4028.jpg

Nu is voor het eerst de basis opgebouwd om de testen of het mechanisme überhaupt werkt.
Ook zeg ik het zelf, ik ben buitengewoon tevreden over hoe het werkt!
De PTFE-Pb drooglooplagers doen het uitstekend zelfs beter dan verwacht.
Het servo krijgt het erg makkelijk. :D

b4029.jpg

Johannes

wat is het op jou werkplek altijd mooi schoon johannes :yes: als ik aan het bouwen ben is het gelijk n grote bende en kan niets meer terug vinden:rolleyes: ik hoor je al denken gewoon beter opruimen johan dat helpt :mrgreen: erg mooi werk johannes ik volg je draatjes met erg veel plezier :yes:

Johannes,

Het ziet er zoals altijd jaloersmakend fraai uit. Maar dat hebben de anderen ook al geroepen.

Nog wel een vraagje:
Het wiel/de wielas zit vast aan/tussen twee stukjes min of meer driehoekig alu. Die zitten op hun beurt weer vast aan de 'kantelbeugel'.
De derde hoekpunt van die driehoekjes zit wel mbv. een as/afstandsbus aan elkaar, maar verder nergens aan. Die as lijkt wel in een 'deuk' te kunnen vallen.

Mijn idee is dat dit driehoekig stuk met wiel naar buiten kan draaien/vallen, en dat lijkt me niet de bedoeling. Hoe ga je dat voorkomen?
Mis ik iets? Maak eens een filmpje van de beweging?

Dirk.

Dat zie je goed Dirk.
Er mist nog een zeer belangrijk onderdeel, namelijk de schokdemper.
Deze moet ik nog maken.
Als alles klaar is maak ik wel een filmpje waarbij ook de belastingstest te zien is.

Johannes

Back