Project Pilatus B4

Dirk, ACTeurope is een kleine firma en heeft geen concurrerende prijzen in vergelijking met prijsvechters.
Ik ben mij van bewust dat altijd wel ergens een gek is die lagere prijzen hanteert, dat is altijd zo geweest en zal ook altijd zo blijven.
Voor mij is het altijd een overweging of ik het iemand wel of niet gun.

Voor het laden van al mijn accu's heb ik een Graupner ULTRAMAT 16, daarmee verwacht ik geen problemen.

Trouwens, bij Höllein en Lindinger bestel ik ook regelmatig modelbouwproducten.
Hun prijsstelling is mij bekend.

Johannes

sku51055.jpg

Nu snap ik waarom deze accu's zo goedkoop zijn.:rolling:

Johannes

Nu snap ik waarom deze accu's zo goedkoop zijn.:rolling:

Johannes
LOL, ik dacht precies hetzelfde.

Overigens, mijn naamgenoot heeft het wel over andere cellen. Nl. 1350 mAh, ipv. de 2300 mAh-cellen waar Johannes en ik het over hadden.

Vwb. prijsvechter vs. en een zaak iets gunnen, dat ben ik wel met je eens. Ik ga ook niet enkel voor de lage prijs. Maar (ruim) 2x zo duur vind ik wel erg veel extra ....

Dirk.

Had ik nog niet gezien dat jullie het over 2300 mAh cellen hadden ;)
Waarschijnlijk de oude dag :)
Ik plaats telkens twee cellen parallel, daarmee ....of dat beter is ?

Goedkoop is vaak duurkoop.

Schulze elektronik is net als ACTeurope een klein bedrijf met bijzondere producten en een uitstekende service. Een LiPoRXII van 2000 mAh met 7A continustroom afgifte en logfunctie voor stroomafname gedurende een dag vliegen kost dan ook 128 euro. Maar maak je als gebruiker een domme fout met opladen dan nog ruilt Schulze hem zonder meer om voor een nieuwe ook ruim twee jaar na aankoop. Dat vind ik klasse.

Het hoogteroer servo zit nu vast in het kielvlak met twee M3 schroeven.
Dit klusje was meer werk dan ik dacht. Veel tijd ging verloren met het uitzoeken van de juiste verhoudingen betreffende het aansturen van het hoogteroer zodat het servo zijn kracht optimaal op het hoogteroer kan loslaten.
Ook heb ik het kielvlak met hete lucht behandeld zodat het richtingsroer voldoende bewegingsvrijheid heeft.
Voor mijn gevoel schiet het niet erg op. Maar ja "Gut Ding braucht Weile"

b4048.jpg

Johannes

Het roerhoorn voor het hoogteroer zat niet in het bouwpakket, dus heb ik maar zelf één gemaakt van 1,5mm epoxy plaat.
Moeilijk was de positiebepaling van het roerhoorn omdat geen tekening met bematingen werd meegeleverd. Dus alles zelf uitzoeken.
Verlijmd heb ik het roerhoorn met UHU Endfest 300 en dat zit nu goed vast.

b4049.jpg

De stuurstang is gemaakt van een koolstof buis om het gewicht zo laag mogelijk te houden.

b4050.jpg

Alles werkt naar tevredenheid, dus straks verder met het richtingsroer.

b4051.jpg

Johannes

Johannes,

Het is op de foto moeilijk te beoordelen, maar het lijkt erop dat in de nul-stand het servo-armpje haaks opzij staat.

Maar voor een symmetrische werking van je hoogteroer moet die dezelfde hoek hebben als tussen het scharnierpunt van het hoogteroer en het oog van het ruderhorn.

Als u snapt wat ik bedoel ....
Anders maak ik wel een tekeningetje.

Dirk.

Dirk, De servoarm staat precies haaks op de servo.

Op de schets is de positie van het roerhoorn te zien.
Zoals je kan zien, het klopt wel.

b4hoogteroer.jpg

Uiteraard heb ik het hoogteroer al op werking getest en de roeruitslag is symmetrisch.
De stuurstang loopt volledig vrij. Er zit wel wat minimale speling in het hoogteroer maar deze zit in de metalen tandwielen van het servo en daar kan ik niets aan doen, behalve een ander servo plaatsen.

Johannes

Het ziet er weer erg strak uit. kijk m'n ogen weer uit. Compliment!
Toch laat ik je -als het vermag- even een eenvoudig voorbeeldje zien hoe ik een vergelijkbare aansturing op de Enigma heb gedaan.
Het stabilo is eenvoudig afneembaar. Het stangetje laat zich ook eenvoudig trimmen met draadeind op het andere einde.
Roerhoorntje is ingelaten in het stuurvlak, het stangetje ligt bijna tegen het vlak.

Roerhoorntje op z'n plaats. Afstand tot aan scharnier gerelateerd tot aan maximale uitslag, waarbij het stangetje, bij de servo, zo dicht mogelijk bij het het hart van de hevel is aangebracht. Het touwtje was om de richting van de stuurstang en plaatsing van de servo inzichtelijk te krijgen...

full

Hier zie je goed dat de stang tegen het vlak aan licht. Stabilo is zo heel makkelijk afneembaar, de doorboring bovenin door het epoxy van de staart is minimaal...

full

Servo op z'n plek. Messing bus met inwendig M2 draad. De stuurstang kan zo versteld worden en uitgenomen. Ook de Z-bend kan nog uitgenomen worden... zou dat nodig zijn...

full

In m'n fotobakje heb ik nog meer plaatjes staan betreffende de inbouw van servo's in de Enigma... Aardig wat truckjes geleerd van de F5B jongens :)

Gr Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Het roerhoorn voor het hoogteroer zat niet in het bouwpakket, dus heb ik maar zelf één gemaakt van 1,5mm epoxy plaat.
Moeilijk was de positiebepaling van het roerhoorn omdat geen tekening met bematingen werd meegeleverd. Dus alles zelf uitzoeken.
Verlijmd heb ik het roerhoorn met UHU Endfest 300 en dat zit nu goed vast.

b4049.jpg

De stuurstang is gemaakt van een koolstof buis om het gewicht zo laag mogelijk te houden.

b4050.jpg

Alles werkt naar tevredenheid, dus straks verder met het richtingsroer.

b4051.jpg

Johannes

Misschien een bruikbare tip uit België ;)
Ik maak tegenwoordig mijn aansturingen zelf , gewoon uit een boutje...
Het boutje op de foto is een M5 boutje dat moet dienen om een 3 mm. kwiklink op te nemen...
Kop eraf gezaagd, twee kanten platgevijld, gaatje 1,5 mm. geboord, moertje er tegen en klaar is kees :cool:
De foto's zeggen méér dan woorden...

full

full

full

Het schroefdraadgedeelte kan men op maat ( diepte ) maken en ook met UHU Endfest 300 inlijmen, of eerst een busje met inwendige schroefdraad ( M5 in dit geval ) in het stuurvlak lijmen en daarna het boutje er in draaien ( verzegelen met loctite )
Een rond gat boren is altijd makkelijker dan een gleufje vijlen :idea:

Op een uurtje heb je er meer dan nodig op een vliegtuig/zwever

OH JA !!!

Het voordeel als je met een extra busje werkt is dat je ook de hoogte kan regelen ( interessant voor bijvoorbeeld rolroeren ivm dezelfde maximum uitslag )

Ja! Ook heel mooi gemaakt!
Ik was weer zó bezig geweest... eerst tekenwerk... printje plakken, zagen slijpen en vijlen... Vorm ontstaan door zorgvuldig nameten aan de hand van een proefopstelling en wat Gegevens die Gerben me had verstrekt...
Je plakt daarbij tape op de vleugel. Daarop lijm je met CA het ruwe hevel model. Dan kan je het stuurorgaan live gaan testen. Weet je alles wat je moet weten, dan kan je de tape met test-hoorntje en al zo los trekken zonder de huid van de vleugel te beschadigen. De servo had ik eerst met tape vast gezet... ging niet lekker, en toen met miniem druppie CA... Na het meten kwam ook de servo even makkelijk weer los...

Omdat de Z-bend tang niet lekker werkt bij het exact gelijk maken van stangetjes, heb ik toch maar gebruik gemaakt van messing buis als soldeerhuls om twee uiteinden te verbinden.
Maatvast door middel van een boormalletje. Uiteinden plus huls solderen met de bout. De zwaarste krachten die het stangetje te verduren krijgt, zijn duwkrachten....

Onder zie je verder hoe de aansturing van de flapservo in de fleugel in elkaar steekt. Het haaks gezette stuurstangetje wordt met garen en CA geborgd. (Truckje van GJVO). In het asje is een miniem borgsleufje geslepen, zodat de takeling ook echt goed op de plaats blijft zitten. Met een mesje is de borging altijd weer weg te krassen. Zo krijg je het stangetje ook zo dicht tegen de hevel. Alles werkt zo op de maximum resolutie van de servo, de flaps halen de maximaal benodigde uitslag.

full

full

full

full

De twee aluminium hevels worden gebruikt voor het aansturen van het richtingsroer.
Hevel en richtingsroer worden verbonden met een Kevlar draad.
Twee naaldlagers per hevel zullen ervoor zorgen dat alles soepel beweegt.
Het voordeel van deze twee hevels is, dat de voorspanning van de draad niet direct op het servo wordt overgebracht.

b4052.jpg

Johannes

Het voordeel van deze twee hevels is, dat de voorspanning van de draad niet direct op het servo wordt overgebracht.
Johannes

Dat is een goede oplossing Johannes. Spanning van de draad op de servo is inderdaad wel een nadeel van een directe aansluiting bij een pull-pull aansturing. Om die reden heb ik bij mijn Fox gekozen voor een volglas 3mm staaf die door een holle carbon buis loopt. Groeten, Maarten

Deze twee millimeter dikke staaldraad dient als scharnierpen voor het richtingsroer.

b4053.jpg

In het richtingsroer zit een gat voor de scharnierpen, werkt op zich prima maar daarmee ben ik niet tevreden.

b4054.jpg

Dus kies ik voor een kogellager wat op de scharnierpen wordt geschoven.
Daarvoor moest eerst een kamer in het richtingsroer worden gefreesd.

b4055.jpg

Het lager zit nu zonder lijm maar wel met een klempassing vast.

b4056.jpg

De hevels zijn geplaatst en afgesteld.
Er missen nog de borgmoeren die de twee hevels op hun plaats houden.
Morgen worden eindelijk de kevlar draden van het richtingsroer met de hevels verbonden.

b4057.jpg

Johannes

Back